Tips på penna och program för Ipad Air 2

Permalänk
Medlem

Tips på penna och program för Ipad Air 2

Hej, jag skulle uppskatta tips till dottern från någon som använder sin platta som skiss- och ritblock. Dottern är väldigt nyfiken på att rita på sin Ipad Air 2 (behöver jag veta mer detaljerat vilken "release" det är?). Hon har nämnt appen Procreate (kostar), men vad skiljer den från exempelvis Autodesk Sketchbook (gratis)?

Penna/stylus? Ok, jag kan läsa mig till att Pencil 2:nd gen förutom att kosta en bra slant endast stöds av någon av de nyare Pro-modellerna, men om man nu antar att Apple Pencil 1:a gen funkar med den Ipad hon har, vad är det egentligen man får? Finns det billigare alternativ att börja med tills man fått upp ett ordentligt intresse och vill spendera sin surt ihopsparade veckopeng, eller är det bara tusenkronors-varianterna som gäller?

Tar tacksamt emot tips från någon med egna erfarenheter. Har ni dessutom fina tips på tutorials, resources et.c. på en 5:e-klassares nivå vore det mumma det med.

Permalänk
Medlem

Det verkar som Apple Pencil, första generationen, funkar på tredje generationens iPad Air numera. Om den är kompatibel med din iPad Air finns det ingen anledning att leta efter något annat.
Adonit Pixel är den jag tror skulle hamna på andra plats. Precis som Apple Pencil har den en relativt tunn spets (dock inte lika tunn som Apple Pencil) och bra tryckkänslighet. Apple Pencil har dock bättre kompatibilitet och är mer välintegrerad i ekosystemet. Saker som palm rejection, vilket jag skulle se som en stor grej, är markant bättre. Enda fördelen med Pixeln är att den är ett par hundralappar billigare och inte har lika muppig laddning som Pencil.

En annan sak är väl att Pixeln har lite mer friktion i pennspetsen. Om du däremot köper ett matt skärmskydd (SuperShieldz eller Tech Armor rekommenderas) får du en känsla som är hyfsat lik papper med Apple Pencil.

Procreate är tveklöst den bästa och mest populära appen. Sketchbook är inte dåligt (men är det inte lite in-app köp där?). Det kan dock inte mäta sig med Procreate. Vad Procreate har är ett fantastiskt bra UI, riktigt kraftfull och bra "motor" för olika penslar och oslagbar prestanda. Det är ett program som går snabbt att förstå och man kan jobba snabbt, smidigt och intuitivt i det. Andra program är sega och klumpiga i jämförelse. Med det inte sagt att de behöver vara dåliga, utan snarare att Procreate är så jäkla bra. I senaste versionen har de också lagt till stöd för handritade animationer, något jag förvisso inte har testat än.

Procreate är gjort av ett litet och extremt passionerat team nere i Australien. Det märks dels på att de har ett schyst forum med mycket hjälp och resurser, där även utvecklarna är aktiva. Det märks även på att de kommer bara ta betalt av dig en gång. På forumet har det på riktigt föreslagits flera gånger att de ska öppna något PayPal eller liknande, så man i varje fall kan bidra lite extra till utvecklingen. Senast jag kollade var de inte så intresserade av det...

Hursomhelst, det betyder att du kommer betala en gång och troligtvis få uppdateringar i flera år framåt. Bra uppdateringar dessutom. Varje stor release, som brukar komma årligen, jag varit med om har introducerat saker som varit högt efterfrågade. Kanske just för att de vill sälja nya licenser med varje release istället för att mjölka någon prenumeration.

Ytterligare en fördel, eftersom det är så populärt, är att det finns en del tutorials på Youtube. Det kunde varit lite mer av den varan, men det är ändå den mobilapp där det finns mest. I början kan det dessutom behövas. Det finns en hel del saker som ligger lite dolt och en hel del nyttiga tips och trix.

Handboken till Procreate är bra och söker man på Youtube hittar man ännu mer. Eftersom dottern är så ung kan du dock behöva ta en lite mer aktiv roll så hon lär sig allt. Inte nödvändigt för att göra enklare saker, det kommer hon fatta på en gång, men det finns mycket som gör livet lättare om man bara vet hur man ska göra (har man sett det en gång kommer man dock ihåg det).

Permalänk
Medlem

Vad gäller tutorials och liknande vet jag inte riktigt vad jag ska ge för tips. Problemet är att jag inte har någon erfarenhet av barn - jag vet inte vad som kan förväntas av en 5;e-klassare och jag vet inte heller vad hon är på för nivå. Kan du hjälpa mig lite med det så kanske jag kan komma med lite konkreta tips.

Annars är mitt bästa tips Andrew Loomis Fun With a Pencil. Finns gratis på nätet om du googlar. Alla Loomis böcker är guld värda men den är på den mest grundläggande nivån.

I övrigt tänker jag såhär. Alla tycker om att rita/måla det som är mest roligt, vilket också är en nödvändighet för att hålla intresset vid liv. Det är dock inte alltid det är vad som ger bäst utveckling. Något som verkar poppis bland ungar idag är diverse anime och dylika tecknade karaktärer. Absolut inget fel med det, men så hamnar ungarna på DeviantArt och fastnar där - bland väldigt många förvuxna barn som ägnar som åt navelskåderi och undrar över sitt konstnärliga uttryck trots att de inte ens är i närheten av att behärska grunderna än.

Missförstå mig rätt. Det är inget fel i att rita seriefigurer och självklart måste det vara roligt. Faktum är att det kan vara jättebra för utvecklingen (riktigt bra serietecknare, kolla t.ex. Jim Lee, kan dessutom vara riktigt badass). Vad som är dåligt är att hamna i en rutt och bara tillämpa formulaiska recept.

När man lär sig teckna som lite äldre är ett stort problem att just komma ifrån formulaiska recept. Eller "symboler". Sägs exempelvis att du ritar ett öga på ett visst sätt hela tiden. Det är något man lär sig som barn. Istället för att lära sig se alla olika variationer och förstå konstruktionen, så har man skapat sig en "symbol" för hur ett öga ser ut. Sen när man senare försöker rita något mer realistiskt är det svårt att bryta det mönstret och istället avbilda det man faktiskt ser, eller förstår utifrån konstruktionen av ögat.

Jag tror inte det är möjligt att komma ifrån helt och hållet, men däremot tror jag bra vägledning i unga år kan underlätta väldigt mycket.

Bra vägledning tror jag sedan innebär att styra in henne mot grundläggande färdigheter. Framförallt kanske försöka avbilda det hon observerar, men också perspektiv, konstruktion, ljus, komposition, färg osv.

Permalänk
Medlem

Tack. Jag är oerhört tacksam för dina utförliga inlägg. Mer än jag kan uttrycka.
En tanke jag hade med Sketchbook var att där kan jag själv köra parallellt på min Android-platta och tipsa och hjälpa. Ska tipsa både om Procreate, Loomis och Pencil.

Återigen, stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mblaff:

Tack. Jag är oerhört tacksam för dina utförliga inlägg. Mer än jag kan uttrycka.
En tanke jag hade med Sketchbook var att där kan jag själv köra parallellt på min Android-platta och tipsa och hjälpa. Ska tipsa både om Procreate, Loomis och Pencil.

Återigen, stort tack!

Ingen orsak, jag tycker bara det är roligt att hjälpa till i dessa frågor. Särskilt när det gäller yngre generationer. Om du har ytterligare frågor gör jag gärna mitt bästa för att försöka hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Apple Pencil är inte kompatibel med Air 2.