Dator för videoredigering davinci resolve 10k budget

Permalänk
Medlem

Dator för videoredigering davinci resolve 10k budget

Hej, jag skulle behöva hjälp/tips att plocka ihop delar till en dator avsedd för videoredigering med davinci resolve. Min budget är ca 10k , är det möjligt att få någotsånär ändamålsenligt för den pengen? Tänkte redigera videos som är max 20 min långa i 4k upplösning, och inte något direkt användande av effekter.

Permalänk
Medlem

Eftersom du ska redigera i 4K har du alltså Studio (betalversionen) eftersom man annars får en stor logga över hela videon. Därmed har du också nytta av grafikkortsaccelerering.

Jag skulle sikta på ett bra Nvidia-kort, en enklare processor (Ryzen 3600 eller en Intel i samma prisklass), lite extra minne, en snabb SSD och sen inte lägga så mycket på resten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

DaVinci Resolve Recommended system

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

DaVinci
Kräver inte så mycket av processorn
Vill ha så snabbt grafikkort som möjligt. AMD Radeon är mer prisvärt.
32GB RAM för 4K
2 eller fler SSD:er. En för Windows och programmet, en för projektfiler, möjligtvis en som cache/skratch.

Dold text
Skrivet av cyklonen:

Jag skulle sikta på ett bra Nvidia-kort

Varför Nvidia.
Är ju DaVinci Resolve och inte Adobe Premiere...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@Massimo - Vilken typ av material ska du redigera?
Hårdare komprimerat videomaterial rullar smidigare ju fler kärnor du har på processorn
och färgkorrigeringar och liknande, inte minst brusreducering, i Resolve äter stora mängder GPU RAM.

Permalänk
Medlem

@Tomasz: Semi-professionellt inspelad porr skulle jag säga..har redigerat mycket förut men då på Mac i final cut, måste uppdatera mig en del nu och skaffa grejer hyffsat fort för att komma igång. Eftersom det främst rör sig om inspelningar i inomhusmiljö och rum med stabil ljussättning etc så krävs det inte mycket av brusreducering, färgkorrigeringar etc.

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Tack för tipset! Men som Eric nämner ovan, det kanske är mer gångbart med 2 ssd i videoredigeringssyfte?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Massimo:

@Tomasz: Semi-professionellt inspelad porr skulle jag säga..

Många YouTubers lagrar sina videor på YouTube och skippar lokal lagring.
Vet inte riktigt vad Google tycker om det på sina servrar dock, så du gör nog bäst i att köpa en hårddisk.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Då tycker jag att @cyklonen kom med ett hyfsat förslag på den budgeten (utan att ha grottat ner mig fullt ut på alla delar).
HDD/SSD kan du alltid komplettera med varefter du får utrymme/råd. Inte minst för backup om det är viktiga projekt.
Externa diskar funkar utmärkt enligt min erfarenhet och SSD:er är inte ett måste för projektfiler och media.
Återigen enligt min personliga erfarenhet.

Lycka till med redigeringen!

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: delningen kommer ske på dropbox sinsemellan är det tänkt, kommer inte sitta och behålla färdiga projekt efter dom är klara, så kanske avvaktar med att skaffa fler hårddiskar i första taget. Är dock osäker på hur mycket det krävs i form av lagringsutrymme för att redigera 4k filer kring 20 min längd. Har förstått att det ska vara rätt så saftigt.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Massimo:

@Eric Hjalmarsson: delningen kommer ske på dropbox sinsemellan är det tänkt, kommer inte sitta och behålla färdiga projekt efter dom är klara

Om det inte är ditt ansvar att hålla backup så skippar du självklart hårddiskar och sparar in en tusenlapp på mina två byggen.

Skrivet av Massimo:

Är dock osäker på hur mycket det krävs i form av lagringsutrymme för att redigera 4k filer kring 20 min längd. Har förstått att det ska vara rätt så saftigt.

Beror på Codec.
En 256GB disk kommer rymma kanske en timme. Räkna ut exakt storlek med Video Filesize Tool.
Ofta är ju inspelningar väldigt mycket längre än de slutgiltiga filmerna, vilket bör tas i beaktning.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Har förstått att gratisversionen av DVR inte har H264 stöd, alltså den har ju stöd för det som är inbyggt i Win10 men att programmet i den versionen inte använder GPUn. Finns det liknande (gratis eller billigare) program som hanterar dessa codecs bättre? Testade att dra in filmerna från min Fuji X-T20 (full HD, 59.94) och det var inte så mjukt direkt. Bara CPUn som fick jobba gissar jag... Några tips?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma