Hur gå vidare med okontaktbart fiberbolag och uppkoppling som verkar funka?

Permalänk
Medlem

Hur gå vidare med okontaktbart fiberbolag och uppkoppling som verkar funka?

Hej,
Jag fick i höstas äntligen fiber installerat i fastigheten men efter att företaget som drog alla kablar och installerade boxarna i fastigheterna hade gjort det blev dom omöjliga att få tag på. Jag har sett att boxarna har både ström och uppkoppling vilket gjorde att jag testade om det gick att koppla upp. Om jag kopplar direkt till datorn så funkar det utan problem och ger mig en 100/100 uppkoppling. Om jag däremot kopplar in min router istället då får den ingen uppkoppling.

Har därmed 3 frågor:
1, hur hade ni gjort för att få något besked eller info från företaget?
2, varför funkar det att koppla in datorn men inte router?
3, tror ni att jag kan åka på nått negativt (typ saltad räkning) om jag skulle köra på fiberuppkopplingen?

Permalänk
Vila i frid

Din ISP använder något som kallas för MAC-låsning. Säg åt din router att klona din dators MAC-adress. Inte lätt att försöka hjälpa till när fabrikat och modell på prylarna saknas - likaså vem som är ISP.

Permalänk
Medlem

Operatörer "lånar" ut IP-adresser precis som hasenfrasen säger till en maskin, maskinen identifieras med en MAC-adress. Detta lån brukar vara ca 30-60 minuter.

Det du kan prova är att aktivt släppa IP-adressen i windows med kommandot ipconfig /release i CMD (kör som administratör) och sedan koppla in routern istället.

Annars är det bara att koppla in routern och vänta tills det hoppar igång. Att hålla på och klona MAC-adresser är bara överkurs och onödigt.'

"3, tror ni att jag kan åka på nått negativt (typ saltad räkning) om jag skulle köra på fiberuppkopplingen?"

va?

Permalänk
Medlem

Det brukar vara tre företag inblandade:

1. Nätägare, äger och driftar nätet, kontrakterar även entreprenör såklart.
2. Entreprenör som gör jobbet med installera fibern i området, när det är klart så är dom helt ointressanta
3. Internetoperatör, levererar internet, dom du får månadsräkningen av t ex

Är det 2. ovan du pratar om? I så fall är det inget företag du ska bry dig om.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av dlq84:

Att hålla på och klona MAC-adresser är bara överkurs och onödigt.

Många konsumentrouters har det inbyggt i WAN eller Admin interfacet. En knapp som säger "Clone my pc MAC address".