Permalänk
Medlem

Priser framöver

Nu när Corona har slagit till på allvar över världen finns en tanke på priserna skulle kunna skjuta iväg, bl.a. på grafikkort. Köpte ett RTX 2070 S på mellandagsrea som jag överväger skicka tillbaka innan ångertiden gått ut. Behöver det inte just nu i alla fall. Tanken var att skaffa VR headset som skulle kräva mer än det gtx1070 jag har men det köpet blev aldrig av. Ser en liten tendens på ökade priser redan. Kanske bara tillfälligt. Jag spelar på 1440p/60hz skärm.
Orsaken till ev. prishöjningar skulle kunna vara brist/förseningar i tillverkning samtidigt som efterfrågan finns.
Hur skulle ni göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smith:

Nu när Corona har slagit till på allvar över världen finns en tanke på priserna skulle kunna skjuta iväg, bl.a. på grafikkort. Köpte ett RTX 2070 S på mellandagsrea som jag överväger skicka tillbaka innan ångertiden gått ut. Behöver det inte just nu i alla fall. Tanken var att skaffa VR headset som skulle kräva mer än det gtx1070 jag har men det köpet blev aldrig av. Ser en liten tendens på ökade priser redan. Kanske bara tillfälligt. Jag spelar på 1440p/60hz skärm.
Orsaken till ev. prishöjningar skulle kunna vara brist/förseningar i tillverkning samtidigt som efterfrågan finns.
Hur skulle ni göra?

Mellandagsrean? Det är väll alldeles för sent för tillbakalämning?
Har du haft kortet i ett par månader, behåll det eller sälj det, det är ingen annan som vill få ett använt kort. Tänk efter innan köpet istället för efter.

Vad har Corona med detta att göra?

Permalänk
Moderator
Moderator

I takt med att ekonomin bromsar in är det rimligt att anta att efterfrågan på sällanköpsvaror sjunker. Kortsiktigt blir det därmed troligt att även priserna sjunker, kanske främst i form av kampanjer för att locka kunder. Hur mycket är naturligtvis omöjligt att förutse.

Några större prishöjningar betvivlar jag vi kommer se, annat än på specifika varor.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Mellandagsrean? Det är väll alldeles för sent för tillbakalämning?
Har du haft kortet i ett par månader, behåll det eller sälj det, det är ingen annan som vill få ett använt kort. Tänk efter innan köpet istället för efter.

Kortet är oanvänt. 90 dagar ångertid(NoN - medlem)
"Orsaken till ev. prishöjningar skulle kunna vara brist/förseningar i tillverkning samtidigt som efterfrågan finns."

Permalänk
Medlem

@Smith: I see, aldrig hört något så långt som 90 dagar, låter lite smågalet

Permalänk
Medlem

Nej, det tillverkas i kina och kina har redan återhämtat sig och börjat öka produktionstakten igen, däremot kan nya lanseringar bli fördröjda pga corona viruset.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@Smith: I see, aldrig hört något så långt som 90 dagar, låter lite smågalet

NetOnNet kör det om man är medlem på klubbhyllan. Vet inte hur det tillämpas dock om man läser deras köpvillkor. Antar att det är okej beroende på hur man bryter förpacknigen samt nedanstående.

Skrivet av NetOnNet:

Ångerrätten gäller inte för varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gamla.

Men håller med om att man som nästa kund skulle bli snopen om man fick reda på att prylarna man köper redan har använts i ett kvartal av någon annan. I slutändan är det väl butiken som bestämmer om de vill godkänna returen.

Edit: Apropå priserna så tror jag inte det kommer att påverkas nämnvärt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av kaptengrek:

Men håller med om att man som nästa kund skulle bli snopen om man fick reda på att prylarna man köper redan har använts i ett kvartal av någon annan.

NON säljer dessa som fyndvaror, så särskilt snopen behöver man inte bli.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@kaptengrek: Yes, läste också igenom detta och det är lite småluddigt. TS skrev, efter mitt inlägg, att kortet är oanvänt och då känns det väll fritt fram att lämna tillbaks det, det är ju ändå NoN som lagt fram 90 dagar även om jag tycker det är galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

NON säljer dessa som fyndvaror, så särskilt snopen behöver man inte bli.

Personligen så har jag alltid sett Öppet Köp som kundens rättighet att prova varan med god sed. Insinuerar såklart inte att TS gjort något annat men risken för att det föreligger risk blir påtaglig. Flera andra butiker har samma upplägg med fyndvaror av returnerade varor. Men enligt mig är det skillnad om något använts 14 dagar eller 3 månader. Kanske är priset av varor korrigerat till hur länge den tidigare köparen har använt varan.

God kväll,

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

NON säljer dessa som fyndvaror, så särskilt snopen behöver man inte bli.

Det händer dock att det rullar ut till kunden som icke-fyndvara, själv har jag inget större förtroende för NoN.
Sedan om det beror på inkompetens eller lathet när använda produkter skall kontrolleras, eller om de helt enkelt struntar i om produkten är använd och lägger ut den som ny.

Permalänk
Medlem

90 dagar är väl tilltaget, ingen tvekan. I mitt fall så gäller obruten förpackning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nej, det tillverkas i kina och kina har redan återhämtat sig och börjat öka produktionstakten igen, däremot kan nya lanseringar bli fördröjda pga corona viruset.

Återhämtat sig? Kina har, officiellt, runt 81.000 fall och en befolkning på 1,4 miljarder. Det kommer börja spridas ingen i Kina efter att de öppnar upp, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Återhämtat sig? Kina har, officiellt, runt 81.000 fall och en befolkning på 1,4 miljarder. Det kommer börja spridas ingen i Kina efter att de öppnar upp, etc.

Ja, fabrikerna öppnar och börjar öka produktionen och spridningen har minskat drastiskt, kina är ett land som är vana vid virusutbrott.

Däremot kan priserna öka om vi inte får hit sakerna pga stängda gränser.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ja, fabrikerna öppnar och börjar öka produktionen och spridningen har minskat drastiskt, kina är ett land som är vana vid virusutbrott.

Däremot kan priserna öka om vi inte får hit sakerna pga stängda gränser.

Spridningen har minskat pga återgärderna, om du tror att Kina är fritt och att det inte kommer tillbaka...

Permalänk
Medlem

Angående formeln utbud och efterfrågan... :

Logiskt sett så lär ju priser stiga när utbud inte hänger med efterfrågan, och omvänt (med aktuella grundproblemet) sjunka när produktionen matchar efterfrågan.

Egentlig efterfrågan på för oss intressanta grejor har väl inte sjunkit, och lär väl inte göra det...? 😉

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Spridningen har minskat pga återgärderna, om du tror att Kina är fritt och att det inte kommer tillbaka...

Europa är värre drabbat än kina just nu och vi kommer bunkra våra pengar ändå och inte köpa lyxköp som elektronik är så priserna kommer antagligen sänkas naturligt när vi lägger våra pengar på mat först och främst efter vi förlorar jobben av att börsen störtar.

Kina är påväg tillbaka, dom har fått smittan under kontroll och kunnat börja öppna upp fabrikerna igen.

https://www.di.se/live/kinafabriker-oppnar-igen-men-siffrorna...

frågan är om det är sant eller inte, kina är ju en kommunism diktatur

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Tror inte det kommer ändra priserna direkt pga Kina, och eftersom handeln över gränserna fortfarande är öppen i EU kommer det nog ligga runt samma.

Permalänk
Rekordmedlem

Tvivlar på att priserna stiger på befintliga kort för det kommer nya kort om det inte blir ett extremt allvarligt läge pga viruset men då lär vi ha andra problem än spelgrafik att tänka på.
En kortvarig prishöjning kanske kommer men det är inte troligt att det stiger på lite längre sikt så är man inte extrem fanboy och bara ska ha ett specifik kort nu så lär priserna ligga still, speciellt nu när big-Navi är på gång och Intel också återkommer med grafikkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skickade tillbaka kortet*.
Tack för alla inlägg.
kanske vi får se en liten höjning av priserna tillfälligt innan de nya modellerna kommer in på marknaden.

*Och så pajar ordinarie graffet imorrn.
men det var då f..n!

Permalänk
Medlem

Det finns ju olika sätt att se detta på.

1. Om du inte behöver kortet nu, så kommer du gissningsvis inte köpa ett kort innan nästa generations kort kommer hinna ut. Förra generationen så fick man inte mer prestanda/kr för att man fick ray tracing. Nu när AMD är med i spelet igen så kommer Nvidia inte kunna göra något liknande så det låter rimligt att du kommer få 20-25% mer prestanda/kr i nästa generation. Det kommer ju motverka 20-25% prishöjning om du är rädd för det.

2. Alternativkostnad. Vad är kostnaden på att binda upp dessa pengar i hårdvara som du inte behöver, särskilt i oroliga tider. Finns det något annat du kan lägga de pengarna på istället? Jag antar att eftersom du gjorde den här tråden så är du inte gjord av pengar, i så fall finns det alltid en alternativkostnad =).

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Det finns ju olika sätt att se detta på.

1. Om du inte behöver kortet nu, så kommer du gissningsvis inte köpa ett kort innan nästa generations kort kommer hinna ut. Förra generationen så fick man inte mer prestanda/kr för att man fick ray tracing. Nu när AMD är med i spelet igen så kommer Nvidia inte kunna göra något liknande så det låter rimligt att du kommer få 20-25% mer prestanda/kr i nästa generation. Det kommer ju motverka 20-25% prishöjning om du är rädd för det.

2. Alternativkostnad. Vad är kostnaden på att binda upp dessa pengar i hårdvara som du inte behöver, särskilt i oroliga tider. Finns det något annat du kan lägga de pengarna på istället? Jag antar att eftersom du gjorde den här tråden så är du inte gjord av pengar, i så fall finns det alltid en alternativkostnad =).

Lycka till!

Bra summerat.
Det finns annat pengar kan gå till, också min tanke.
.