Behöver hjälp med en tyst dator, pris runt 12k

Permalänk
Medlem

Den kylaren är inte prisvärd till rekommenderat pris (69 dollar), men för 319kr är det nog en enkel rekommendation!

Annars håller jag fortfarande fast vid Noctua NH-U12S eller möjligtvis Scythe Mugen 5 rev b.

Skrivet av Ratatosk:

Jo, men Pure Base 600, har fler diskplatser, går tom att komplettera med 2 st 3,5" till.
Dock passar kanske Pure Base 500 bättre, för de som inte är intresserad av sådant.

600 är visserligen ett större chassi, så för de som vill ha mycket utrymme så är det kanske bättre. Men, det är ju rätt få som behöver mera än de 2 st m.2, 4 st 2,5" ssd och 2 st 3,5" hårddiskarna som ryms in i Pure Base 500

Personligen har jag inte haft mer än 2 lagringsenheter i mina datorer sen 2015, då jag slutade lagra kompressionslösa video- och musikfiler på datorn.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Ni? Ta det med @Fenrisulvfan istället. Får säga till honom i typ alla trådar....

  1. Corsair RM650X i speldator. Köptes på riktigt bra rea när datorn byggdes.

  2. Begagnad Corsair CX750M i server ish. Köptes när jag hade tankar på att minea precis innan kraschen.

  3. Fractal Design Effekt 700W i mammas C2Q kontorsdator som knappt används. Köptes för 200 kronor när Inet Ringön öppnade.

  4. Antec EarthWatts 500 W i flickvänens 500 kronors speldator där jag skramlat runt efter komponenter då vår julklappsbudget var 500 kronor. Kom från Antec Sonata III 500 som mammas C2Q sitter i. Blev över när mamma uppdaterade från C2D till C2Q. Börjar flickvännen använda datorn istället för GeForce Now så uppgraderas väl den PSUn.

Du lägger ju upp en lista med CV550 och 2070 super, till och med corsair själva marknadsförd agget som riktad för kontorsdatorer.

För datorerna som du har byggt så är valet av nättagg till datorerna rimligt, men inte denna gången tbh.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Ni? Ta det med @Fenrisulvfan istället. Får säga till honom i typ alla trådar....
@Fenrisulvfan kör Corsair TX650, så också lite budget, men inget Kolink direkt...
https://komponentkoll.se/bild/GSxOT.png

Det är bara att leka med någon annans pengar och inte behöva ta ansvar. Dör nättagget och grafikkort brinner upp, vem tar ansvar? Inte är det personen som gjort listan iallafall.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

6k på grafikkort, inte ens 400 kr på nättagg. 2 år garanti på nättagget, 80+ white år 2020....

Du hade en jättebra lista först, varför spara in på nättagget för att klämma in ett grafikkort som drar mer?

Hur rättfärdigar ni att lägga halva budgeten på grafikkortet men väljer bland det billigaste nättaggen? Använder ni själva såna agg i era egna datorer?

Var inte dumsnåla och spara in på nättagget! Det är en speldator, inte ens kontordator...
https://komponentkoll.se/bild/TATGT.png

EDIT: Byte nättagg och kylare.

Varför måste PSU kosta pengar, har det ett egenvärde i sig, lite som att köpa en jacka för 5000:- och dess främsta egenskap är att den är dyr istället för att den värmer eller ser bra ut.
Grafikkort är snordyrt i dagens läge så efter övriga komponenter är valda, så blev det så mycket pengar som blev över för att passa budgeten.
PSU är ganska billigt idag, kostar lika mycket som för 10 år sedan, och de presterar dessutom bättre.
40% av budgeten för grafikkort är normalt för en speldator.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför måste PSU kosta pengar, har det ett egenvärde i sig, lite som att köpa en jacka för 5000:- och dess främsta egenskap är att den är dyr istället för att den värmer eller ser bra ut.
Grafikkort är snordyrt i dagens läge så efter övriga komponenter är valda, så blev det så mycket pengar som blev över för att passa budgeten.
PSU är ganska billigt idag, kostar lika mycket som för 10 år sedan, och de presterar dessutom bättre.
40% av budgeten för grafikkort är normalt för en speldator.

Vad tror du tillverkaren själv tycker om sina egna produkter när de sätter 2 års garanti kontra 10 års garanti? Presterar kolink agg som dagens agg, om så varför har den inte minst 5 års garanti som många av dagens agg har? mitt HX650w som jag köpte 2012(!) hade 7 års garanti. Om jag köper en billig jacka för 500 kr, hur länge håller dragkedjan eller knapparna jämfört med den dyrare? Är den billigare jackan vindtät eller vattentät som den dyrare jackan är? Är materialet och tillverkningen lika bra?

Jag lägger hellre mer pengar på ett nättagg och 9 år senare kan kräva ett nytt nättagg på garanti än att spara och behöva köpa ett nytt nättagg efter 3 år och det blir dyrare i slutändan.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Sando:

Den kylaren är inte prisvärd till rekommenderat pris (69 dollar), men för 319kr är det nog en enkel rekommendation!

Absolut inte för $69, helt otänkbart. Knappt bättre än be quiet Pure Rock. Men för 319 kronor kommer ingenting i närheten.

Skrivet av Vzano:

Du lägger ju upp en lista med CV550 och 2070 super

Jag lägger upp en lista och säger att det är "mer rimligt" än @Fenrisulvfan 2070 Super och Kolink Core. Jag skriver inte att jag rekomenderar det.
Om ifall att TS skulle lockas av @Fenrisulvfan bygge med 2070 Super så har hen i alla fall ett lite bättre alternativ med 2070 Super.

Skrivet av Vzano:

till och med corsair själva marknadsförd agget som riktad för kontorsdatorer.

Spelar väl ingen som helst roll vad det marknadsförs som, utan hur det presterar. Det presterar bättre än andra 550W i den prisklassen.

Skrivet av Vzano:

För datorerna som du har byggt så är valet av nättagg till datorerna rimligt, men inte denna gången tbh.

Är ett Seasonic FOCUS GX 650W som ver i datorn jag rekomenderade inte rimligt???

Skrivet av Vzano:

Det är bara att leka med någon annans pengar och inte behöva ta ansvar. Dör nättagget och grafikkort brinner upp, vem tar ansvar? Inte är det personen som gjort listan iallafall.

Därför jag rekomenderar ett bra nätaggregat. Seasonic FOCUS GX 650W.
Som jag sagt innan, spendera din energi på @Fenrisulvfan istället.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför måste PSU kosta pengar

Dör PSUn så dör antagligen hela datorn.

Skrivet av Vzano:

Om jag köper en billig jacka för 500 kr, hur länge håller dragkedjan eller knapparna jämfört med den dyrare? Är den billigare jackan vindtät eller vattentät som den dyrare jackan är?

Köpte en Sail Racing SPRAY DOWN JACKET ny i en Sail Racing butik för 500 kronor. Ingen som helst brist på kvalité.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Dör PSUn så dör antagligen hela datorn.

This.

Dessutom så har ett bättre agg ofta mindre ljud, och är bättre för miljön och elräkningen. Att spara in någon enstaka hundralapp och sedan kanske få sätta till hela maskinen är bara dumsnålt.

Sen finns det också de som spenderar onödigt mycket på nätagg, men jag skulle int gå billigare än t.ex. Be Quiet! System Power med bronze-rating, eller motsvarande från t.ex. seasonic eller Corsair. I prisklassen i fråga skulle jag för bättre garanti och ljudnivå gå upp till guldnivå (seasonic gx, corsair tx eller be quiet pure power).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Inet ser ut att ha lite vårkampanj på diverse delar:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13445172

Komplettera med cpu-kylare och fläktar vid behov.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Köpte en Sail Racing SPRAY DOWN JACKET ny i en Sail Racing butik för 500 kronor. Ingen som helst brist på kvalité.

Kostar bara +2k vanligtvis eller?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Vzano:

Kostar bara +2k vanligtvis eller?

Typ. På samma sätt brukar Seasonic Focus GX 650 kosta 1049. Nu kostar det endast 899. Därför jag rekommenderar det.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar ASRock B450M Pro4 moderkortet som är föreslagit av flera vara totaltslut. På webhallen står det att de har 20 på gång in men när jag pratade med dem så hade de ingen information om när det skulle komma in, det kunde dröja en vecka, en månad, ett halvår, han jag pratade kunde inte svara på det.

Vad finns det för alternativ att välja på? Jag kollade lite i andra trådar på forumet och då är ASRock helt klart mest valt men jag såg även någon som föreslagit ett sånt här:

https://www.inet.se/produkt/1902988/msi-b450m-mortar-max

Även detta såg jag någon föreslagit:
https://www.dustinhome.se/product/5011146655/b450m-a-pro-max

Verkar ju finnas en del olika varianter av pro-serien om man kollar komponentkoll pro-max, pro-m2-max, pro-vdh-max.

Något av dessa som är en vettig ersättare eller finns det något annat bra alternativ (som finns på lager i någon svensk butik)?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ttiinnoo:

Tyvärr verkar ASRock B450M Pro4 moderkortet som är föreslagit av flera vara totaltslut. På webhallen står det att de har 20 på gång in men när jag pratade med dem så hade de ingen information om när det skulle komma in, det kunde dröja en vecka, en månad, ett halvår, han jag pratade kunde inte svara på det.

Vad finns det för alternativ att välja på? Jag kollade lite i andra trådar på forumet och då är ASRock helt klart mest valt men jag såg även någon som föreslagit ett sånt här:

https://www.inet.se/produkt/1902988/msi-b450m-mortar-max

Även detta såg jag någon föreslagit:
https://www.dustinhome.se/product/5011146655/b450m-a-pro-max

Verkar ju finnas en del olika varianter av pro-serien om man kollar komponentkoll pro-max, pro-m2-max, pro-vdh-max.

Något av dessa som är en vettig ersättare eller finns det något annat bra alternativ (som finns på lager i någon svensk butik)?

Det undre bör du skippa, inge kylning av VRM och bara två minneplatser.
MSI Mortar är ett bra kort.

ASRock B450M Pro4-F, 868 kr.

ASRock B450M PRO4, 921 kr

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@Eric Hjalmarsson: Btw, windows 10 licens, OEM eller retail, får flyttas till en annan enhet om man har köpt mjukvaran fristående men inte om den kom förinstallerad. https://www.microsoft.com/en-us/Useterms/OEM/Windows/10/UseTe...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av ttiinnoo:

Verkar ju finnas en del olika varianter av pro-serien om man kollar komponentkoll pro-max, pro-m2-max, pro-vdh-max.

Något av dessa som är en vettig ersättare eller finns det något annat bra alternativ (som finns på lager i någon svensk butik)?

Dessa är bra och prisvärda om det skall vara MSI.

Skrivet av Vzano:

@Eric Hjalmarsson: Btw, windows 10 licens, OEM eller retail, får flyttas till en annan enhet om man har köpt mjukvaran fristående men inte om den kom förinstallerad. https://www.microsoft.com/en-us/Useterms/OEM/Windows/10/UseTe...

Okej! Gött! Tack!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Finns inget krav på MSI, det var bara något jag såg var förslag i fler än en tråd. Jag är helt märkesnetural, är ute efter bästa alternativet