Star Citizen 3.9 nu ute, gratis buggybil (till nya spelare)

Permalänk

Star Citizen 3.9 nu ute, gratis buggybil (till nya spelare)

Trots en utvecklingstid som närmar sig tio år fortsätter det enträgna utvecklingsarbete med det extremt ambitiösa rymddramat Star Citizen. Med en ny publik alfaversion per kvartal har man idag släppt version 3.9. Bland nyheterna märks bland annat följande:

  • Fördjupad kriminalitet- spelare som ser mellan fingrarna och begår brott hamnar, om de haffas, i fängelsekolonin Klescher. Istället för att sitta av tiden förväntas spelaren bokstavligt talat jobba sig fri från sitt straff genom att jobba i ett angränsande gruvsystem. Med hjälp av ett särskilt verktyg går det att utvinna mineraler, som förkortar den återstående tiden (och ja, i den förhandsinformation som läckt ut de senaste månaderna talades det om möjlighet för otåliga fångar att rymma).

  • En helt ny rymdflygplats utanför New Babbage - en stad på den delvis terraformerade och privatägda planeten MicroTech, som nu är insvept i ett tjockt snötäcke. Trots det karga klimatet är flygplatsen under stora panoramafönster försedd med tropiska växter och andra faciliteter i bjärt kontrast till de nedgångna och kriminellt belastade anläggningar som sedan tidigare finns på andra platser i spelet.

  • De nya månarna Calliope, Clio och Euterpe, som alla kretsar runt MicroTech. Samtliga månar bär sin egen särprägel genom olika biotoper.

  • Ett helt nytt överlevnadssystem - version 3.9 introducerar såväl hunger som törst, med följden att både mat, dryck och anpassad klädsel numera är en del i spelet. Spelare som inte sköter sig och klär sig för platsen de kliver ut på riskerar att känna konsekvenser i form av värme- och köldslag.

  • Det helt nya rymdskeppet Esperia Prowler - ett så kallat drop ship tänkt att användas för landsättning av trupper.

  • Diverse annat småfix - bland annat den instabila mineralen Quantainium, som kan explodera under transport, möjlighet att modifiera handeldvapen genom att skruva på olika tillbehör som optik och lasersikten och ett nytt användargränssnitt för att hålla koll på vänner. För den som vill ta sig genom hela förändringslistan finns den att ta del av här.

För den som ännu inte klivit in i Star Citizens universum finns nu ett spelardrivet incitament att hoppa på tåget. Nya spelare som köper ett startpaket från €50 och uppåt får, om en särskild rekryteringskod anges, en Greycat PTV Buggy på köpet - ett golfbilsliknande fordon som kan användas för att köra omkring inne i hangar.

Såväl nya som gamla spelare hittar en 60 sekunder lång sammanfattning av några av nyheterna i version 3.9 i nedanstående, officiella trailer.

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot den dagen detta spel blir någorlunda klart. För det är häftigt.
Men som till exempel det där nya skeppet "Esperia Prowler" för att landsätta trupper. Kommer det någonsin vara användbart? Kommer inte alla bara åka runt i sina egna skepp?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv

Om spelet någonsin närmar sig en riktig lansering kommer jag nog vilja testa spelet, såvida det inte tokfloppar. Finns ändå mycket intressant med spelet, men det eviga framskjutandet och feature creepandet känns inte helt hundra.

Finns det någon ungefärlig tid när utvecklarna tänkt lansera spelet?

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Finns det någon ungefärlig tid när utvecklarna tänkt lansera spelet?

Svaret på frågan beror nog lite på vad man söker. Spelet är sedan några alfaversioner tillbaka så pass moget och stabilt att det kan sägas vara spelbart. En av de senaste stora tekniska nyheter som introducerats på servernivå är persistancy - alltså sådan teknik som sörjer för att olika slags förändringar som sker i spelvärlden blir bestående över tid, och mellan inloggningar. Det har varit tal om denna teknik ett längre tag, och att den nu är introducerad får nog ses som en milstolpe.

Samtidigt förstår jag att det är lätt att låsa sig vid epitetet "alfa". Spelet är ju per definition inte färdigt, och en lång rad finesser kvarstår att implementera innan Star Citizens multiplayerdel är färdig. Får jag gissa - och notera att det här verkligen bara är en gissning baserad på de nyheter som släpps om spelet - ligger någon form av "1.0-version" åtminstone ett par år bort. Med det sagt skall dock sägas att utvecklingstakten är konstant, och att jag aldrig sett en spelproduktion som varit så öppna med vad de gör och hur utvecklingen sker. Utan att känna någon som är involverad i produktionen är mitt förtroende för såväl ledning som designers och kodknackare orubbad.

Sedan var det ju det där med Squadron 42 - spelets singleplayerdel, som för många ännu är mest känd genom de skådespelarinsatser som Mark Hamill och Gillian Anderson genomfört. Enligt den så kallade "roadmap" man har väntas betatestning inledas i slutet av året - läs mera här. Hur lång denna tidsperiod blir, och när singleplayerläget kommer att kunna nå konsumentledet, är dock en gissning. Sympatiskt nog ingår dock Squadron 42 om man köper något av de olika startpaketen (se trådens första inlägg).

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Skrivet av ronz:

Jag ser fram emot den dagen detta spel blir någorlunda klart. För det är häftigt.
Men som till exempel det där nya skeppet "Esperia Prowler" för att landsätta trupper. Kommer det någonsin vara användbart? Kommer inte alla bara åka runt i sina egna skepp?

Det är en bra fråga som ingen annan än spelarna kommer kunna svara på. Star Citizens multiplayerdel är dock designad för att tillvarata möjligheten att samarbeta (om sedan alla väljer att göra det eller inte är givetvis en annan fråga). Vissa av de större skeppen är utformade så att en spelare styr, ett par andra sköter kanoner (tänk dig Millenium Falcon från Star Wars-filmerna, så har du nog en god idé) och någon annan har hand om sköldar och olika tekniska system. Det är min uppfattning, utan att ha någon bra källa tillgänglig just nu, att man har för avsikt att förfina den här dynamiken mera framöver. Allmänt kan dock sägas, hävdar jag, att mindre skepp är utformade så att ensamma spelare kan spaka dem medan större, dyrare skepp är tänkta att bemannas av flera spelare samtidigt.

Här är ett videoklipp som jämför några av de olika skeppsstorlekarna med varandra:

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Medlem

Hur mycket är det att spela i dagsläget? Är det roligt?

Permalänk
Medlem

Är den där grejen släppts som gör att saker och ting stannar i universumet och blir sparade? Eller är det fortfarande resets vid varje större patch?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av twk:

Hur mycket är det att spela i dagsläget? Är det roligt?

Det hänger lite på vad du vill göra. Det finns en del uppdrag som serverstyrda karaktärer delar ut, och som regel tillkommer nya uppdrag för varje ny version. Mycket av Star Citizens multiplayerdel är dock communitydrivet, med samarbeten/konflikter som antigen uppstår spontant eller som resultaten av de organisationer ("orgs") som man kan gå med i.

Vissa events anordnas därtill av olika organisationer. Ett talande exempel är det 36 mil långa ökenrallyt Daymar Rally, förlagt till månen med samma namn (som i sin tur roterar runt gasjätten Crusader). Mera information - inklusive uppgifter om vinsterna - finns på https://www.daymarrally.com/.

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Skrivet av ronz:

Är den där grejen släppts som gör att saker och ting stannar i universumet och blir sparade? Eller är det fortfarande resets vid varje större patch?

Precis - som ovan sagt har Star Citizen nu (egentligen sedan föregående version, 3.8.2) så kallad persistancy. Med vissa begränsningar är med andra ord de förändringar du gör bestående. Landar du i en skogsglänta på någon måne, kastar ut en tomburk ur lastrampen och blåser iväg skall burken vara kvar på samma plats när du en vecka senare sätter ned landningsbenen i samma glänta. Så här skrev man då finessen introducerades i slutet av februari:

"We have added an early version of long term persistence to allow player purchases and aUEC earnings to persist between database wipes. For now, we will persist FPS item purchases, ship component purchases, ship purchases, and aUEC earnings. While we intend on minimizing the frequency of wipes and persisting as much data as we can, at this stage in development we will still undoubtedly encounter scenarios that require full wipes. We’ll communicate these scenarios as they arise."

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Medlem
Skrivet av First Ninja:

Precis - som ovan sagt har Star Citizen nu (egentligen sedan föregående version, 3.8.2) så kallad persistancy. Med vissa begränsningar är med andra ord de förändringar du gör bestående. Landar du i en skogsglänta på någon måne, kastar ut en tomburk ur lastrampen och blåser iväg skall burken vara kvar på samma plats när du en vecka senare sätter ned landningsbenen i samma glänta. Så här skrev man då finessen introducerades i slutet av februari:

"We have added an early version of long term persistence to allow player purchases and aUEC earnings to persist between database wipes. For now, we will persist FPS item purchases, ship component purchases, ship purchases, and aUEC earnings. While we intend on minimizing the frequency of wipes and persisting as much data as we can, at this stage in development we will still undoubtedly encounter scenarios that require full wipes. We’ll communicate these scenarios as they arise."

Vad menas med FPS i detta sammanhang?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag var riktigt hype för SC när jag kickstartade det. Nu... inte så mycket. Livet har gått vidare och man har andra intressen. För 10 år sedan var jag 22 och satt och spelade hela dagarna. Mest Eve. Nu är jag 32 med fru och hus och massa andra intressen. Även om det släpps en dag så är det minst 8 år för sent och klassas för mig som vaporware.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av ronz:

Vad menas med FPS i detta sammanhang?

Möjligen (och nu gissar jag) vapenmodifikationer? Som ovan sagt är det en del av nyheterna i version 3.9. Den här skärmdumpen visar hur det hela ser ut då man skruvar på olika tillbehör på bössan:

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Medlem
Skrivet av First Ninja:

Möjligen (och nu gissar jag) vapenmodifikationer? Som ovan sagt är det en del av nyheterna i version 3.9. Den här skärmdumpen visar hur det hela ser ut då man skruvar på olika tillbehör på bössan:

https://i.redd.it/67dvsxdp5hr41.png

Men, om jag spelar och sparar ihop pengar, köper något skepp osv. Detta kommer nu sparas genom de större patcherna?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Men, om jag spelar och sparar ihop pengar, köper något skepp osv. Detta kommer nu sparas genom de större patcherna?

Ja och nej. Som framgår av ovanstående inlägg har utvecklarna sedan föregående version implementerat persistency. Tanken är att i möjligaste mån låta spelarna bibehålla sina köp av föremål rymdskepp, skeppskomponenter och aUEC (spelvalutan som tjänas inne i spelet genom olika uppdrag, gruvdrift med mera). Då spelutvecklingen i högsta grad pågår säger man samtidigt att man inte kan garantera att nya nollställningar väntar framöver: "While we intend on minimizing the frequency of wipes and persisting as much data as we can, at this stage in development we will still undoubtedly encounter scenarios that require full wipes. We’ll communicate these scenarios as they arise.".

Ett sätt att tolka det utvecklaren säger skulle alltså kunna vara "vi kommer anstränga oss för att inte behöva nollställa spelekonomin, men vi kan inte lova att det inte kommer att hända".

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Medlem

är nog dags att ladda hem och testa igen, var ca 2 år sedan sist. Spelet får dock bli bra mycket mer klart så att man kan tjäna pengar och köpa skepp för vanlig spelvaluta innan jag ens kommer fundera på att spela oftare. För jag antar att detta inte är implementerat än?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

är nog dags att ladda hem och testa igen, var ca 2 år sedan sist. Spelet får dock bli bra mycket mer klart så att man kan tjäna pengar och köpa skepp för vanlig spelvaluta innan jag ens kommer fundera på att spela oftare. För jag antar att detta inte är implementerat än?

Jodå - du kan här och nu köpa nya skepp med hjälp av spelets egen (inbyggda) valuta aUEC. För närvarande finns skeppshandlare på planeterna Delamar (Teach's Ship Shop, gömd i kanjonerna), Hurson (The New Deal Ship Shop i huvudstaden Lorville) samt ArcCorp (Astro Armada).

Visa signatur

load "$",8 : list