Datorn startar i några sekunder, stängs av, och restartar

Permalänk
Medlem

Datorn startar i några sekunder, stängs av, och restartar

Tjena. Köpte ett par komponenter till datorn, moderkort, cpu o ram. Monterade delarna. Datorn startar, fläktarna snurrar etc men den stängs av efter några sekunder och startas om igen och igen... Vad kan vara felet?

Permalänk

Vad är det för delar i han?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Vad är det för delar i han?

550w xfx
I7 2700k
Msi z77a-g45

Provat olika ram stickor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madz:

550w xfx
I7 2700k
Msi z77a-g45

Provat olika ram stickor

Skickades från m.sweclockers.com

Hör du något pip ljud, ser blinkande lampor eller liknande från moderkortet?
Kolla att kablarna sitter ordentligt.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Hör du något pip ljud, ser blinkande lampor eller liknande från moderkortet?
Kolla att kablarna sitter ordentligt.

Inga pip ljud o inga blinkande lampor, ingen signal till skärmen heller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

vilka slots har du minnerna i? är det för minnen?

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk

Kolla i bios om det är någon auto oc, hade samma problem själv, vilket tillslut visade sej att jag hade typ "try five times then defualt".

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

samma sak råka jag ut när jag handla dator komponenter och dom som löste det var webhallen så ett stort tack till dom. Bra jobbat webhallen
jag hade kopplat reset kabeln fel till moderkortet så den reboota hela tiden jag satte in kabeln av nån konstig anledning så plus blev minus
lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Kolla i bios om det är någon auto oc, hade samma problem själv, vilket tillslut visade sej att jag hade typ "try five times then defualt".

Får ingen signal till skärmen.. Hur ska jag komma in i bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARAGON_GVD:

vilka slots har du minnerna i? är det för minnen?

Provat 2 olika sorters ram, använde andra från höger. Corsair Vengeance & HyperX fury

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madz:

Provat 2 olika sorters ram, använde andra från höger. Corsair Vengeance & HyperX fury

Har du kopplat in strömkabeln till moderkortet?
Har man glömt den startar alla fläktar men stänger av sig igen , den " brukar sitta högst upp till vänster "

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Har du kopplat in strömkabeln till moderkortet?
Har man glömt den startar alla fläktar men stänger av sig igen , den " brukar sitta högst upp till vänster "

Du menar strömkabeln till CPUn? Eller den där som är 24 pin eller va de är? Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madz:

Du menar strömkabeln till CPUn?

Brukar va en 8 pins kontakt längst uppe till vänster på moderkortet som man kopplar från nätaggregat.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

@Mangee75: Jag har kopplat 8 pin connectorn till CPU uttaget om det är det du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madz:

@Mangee75: Jag har kopplat 8 pin connectorn till CPU uttaget om det är det du menar.

Okej , då är det inte det. Har själv glömt den nån gång och då går fläktarna igång men stänger av sig rätt fort.
Lycka till / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Hamnade i samma situation förra sommaren, visade sig att mitt moderkort dött vid en uppgradering av grafikkort. Skyllde det på min katt...

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1432962-uppgraderingen-fran-helvetet-dott-moderkort

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/gYW5wqhca7M hittade denna nyss när jag fick boot loop efter att ha satt i en till SSD, den hjälpte inte mig så mycket i.o.m att det verkade vara min OC som inte var så stabil som jag trodde och datorn hoppade igång efter att bios gick till default.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Samma bekymmer men - plocka ut ramminnena och sätt i - voila!

Så jag kapar tråden, eller bumpar den, för precis det här bekymret har jag också.

Maskinen startar, och startar om i oändlighet. Ingen möjlighet att komma åt bios.
Åtgärder än så länge:
-Plockat ur grafikkort och kört med interna kortet - samma problem.
-Plockat ur alla expansionskort - samma problem.
-Kopplat ur allt i form av usb, ljud, rubbet - samma problem.
-Lyft ur moderkortet ur chassit och kört på kartong med minimalt med anslutningar och komponenter - samma problem.
-Reset CMOS - samma problem.
-Koppla ur ström och hålla in startknapp och allt det där - samma problem.
-Blåst rent hela maskinen inklusive ramminnesplatserna - samma problem.

Osäker på tonen från moderkortet vid boot dock. Det kommer en ton men. kan inte minnas när den dyker upp och inte.

Det jag inte bytt är PSU'n, CPU'n eller självaste modermodemet.

Åtgärd är att plocka ut ramminnena och i igen och voila, så rullar den igen. Fungerar klockrent tills man startar om den. Då är man tillbaks på ruta ett - ut med minnena och in igen.

4690K med CM Nepton AIO 240mm, Gigabyte Z97X Gaming 3, 1080ti,

Den som hjälper mig med detta - evigt avgudande till eder.

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

Så jag kapar tråden, eller bumpar den, för precis det här bekymret har jag också.

Maskinen startar, och startar om i oändlighet. Ingen möjlighet att komma åt bios.
Åtgärder än så länge:
-Plockat ur grafikkort och kört med interna kortet - samma problem.
-Plockat ur alla expansionskort - samma problem.
-Kopplat ur allt i form av usb, ljud, rubbet - samma problem.
-Lyft ur moderkortet ur chassit och kört på kartong med minimalt med anslutningar och komponenter - samma problem.
-Reset CMOS - samma problem.
-Koppla ur ström och hålla in startknapp och allt det där - samma problem.
-Blåst rent hela maskinen inklusive ramminnesplatserna - samma problem.

Osäker på tonen från moderkortet vid boot dock. Det kommer en ton men. kan inte minnas när den dyker upp och inte.

Det jag inte bytt är PSU'n, CPU'n eller självaste modermodemet.

Åtgärd är att plocka ut ramminnena och i igen och voila, så rullar den igen. Fungerar klockrent tills man startar om den. Då är man tillbaks på ruta ett - ut med minnena och in igen.

4690K med CM Nepton AIO 240mm, Gigabyte Z97X Gaming 3, 1080ti,

Den som hjälper mig med detta - evigt avgudande till eder.

Löste det sig? Jag har samma problem men att ta ur och sätta tillbaka minnen har inte hjälpt.
Har gjort en ny tråd med en video på datorn vid uppstart.

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1540258-datorn-startar-u...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shyne:

Löste det sig? Jag har samma problem men att ta ur och sätta tillbaka minnen har inte hjälpt.
Har gjort en ny tråd med en video på datorn vid uppstart.

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1540258-datorn-startar-u...

Hm.. ärligt talat så minns jag inte. Jag tror att det var ramminnena i slutändan ändå. Ska kolla på din video.

Visa signatur

HRLD

Permalänk

Lånar denna tråd.

Jag har nyss ibstallerat nytt moderkort, örocessor och ram minne i min burk.

Det som händer med min dator är att när jag startar den så bootar den i 2sek för att sedan stänga av sig och sedan starta själv som den ska efter 2 sek.

Så den fungerar ju att starta men känns som något är fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10

Permalänk
Skrivet av martyyyyy:

Lånar denna tråd.

Jag har nyss ibstallerat nytt moderkort, örocessor och ram minne i min burk.

Det som händer med min dator är att när jag startar den så bootar den i 2sek för att sedan stänga av sig och sedan starta själv som den ska efter 2 sek.

Så den fungerar ju att starta men känns som något är fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du löst det??

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.