Speldator med skärm för enklare spel

Permalänk
Hedersmedlem

Speldator med skärm för enklare spel

Spelar inte själv längre och är inte alls uppdaterad på vad som gäller så hade varit tacksam för hjälp med ett bygge till min son.

Komplett dator med skärm är det som sökes.

Idag har han:

Pentium G4560
8 GB ram
GTX1050Ti
Nån IPS skärm 1080p.

Han är nio år och spelar Scrap Mechanic, Minecraft, TF2, Portal 2 och Fortnite. Inget mer krävande än så.

Prestandan med datorn han har idag är inget problem men tanken är att lillebror ska få denna datorn så därav dags för en ny.

Med tanke på vad han spelar och hans ålder så kanske det inte behövs någon superprestanda på ett tag till. Däremot vill jag att han ska ha en större skärm med bra bild.

Kikade lite och vad jag snabbt läst mig till så borde nån Ryzen med ett 5500XT vara lagom men som sagt, jag är inte alls uppdaterad.
Skärm hittade jag en Samsung 27, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=4914075

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Vad ligger budgeten på?

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen speciell budget utan det ska klara nämnda spel och behövs ingen framtidssäkring utan då uppgraderar vi.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Utan att veta vad du har för budget satte jag ihop ett shysst, men inte allt för påkostat bygge men som fortfarande kommer prestera bra för hans behov

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1169800/datorbygge

Nått sådant?
La till en mekansik hdd för spelens skull.

Går att byta grafikkort om man vill spara några hundra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

https://www.inet.se/datorbygge/b1169800/datorbyggehttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1169800/datorbygge

Nått sådant?
La till en mekansik hdd för spelens skull.

Går att byta grafikkort om man vill spara några hundra..

Minnena är onödigt sega med tanke på att man får 3200mhz för samma pengar, sen tycker jag personligen att moderkortet är lite overkill om man vill hålla priset nere om man inte vet med sig att man vill uppgradera till något kraftigare än typ en Ryzen 3600. Sen så är ett RX 580 nästan lite dumsnålt imo, med tanke på att man för relativt lite mer pengar får ett 1660 super eller 5500 XT.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för förslagen!

Är inte ett 5500 en nyare modell än 580? Kanske mer prestanda för pengarna med det äldre?
Såg att det var Nvidia i första paketet, inga fördelar med AMD rakt genom?
Med tanke på hans ålder skulle han nog uppskatta lite bling på chassit.
Moderkort behöver inte vara något fancy, ser inga prestandafördelar i det.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Viking

Frågan är om han verkligen behöver en skärm med 1440p, 144hz? Det är ju väldigt krävande, så han kommer inte få jättemycket fps med ett 1660 super. Helst ska man minst ha ett 5700 xt för 1440p.

Men annars rekommenderar jag det här:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Behövs säkert inte 144 Hz på skärmen, jag kollade bara snabbt på prisjakt. Tar gärna mer förslag för också.
Ska se om jag kan läsa på lite under dagen, har onekligen hänt lite sen jag sist höll på med detta.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Minnena är onödigt sega med tanke på att man får 3200mhz för samma pengar, sen tycker jag personligen att moderkortet är lite overkill om man vill hålla priset nere om man inte vet med sig att man vill uppgradera till något kraftigare än typ en Ryzen 3600. Sen så är ett RX 580 nästan lite dumsnålt imo, med tanke på att man för relativt lite mer pengar får ett 1660 super eller 5500 XT.

Skulle lägga till en text om just minnena men den föll bort. Du har absolut rätt där, dock använde jag inets byggguide och den verkar inte rekommendera snabbare minnen (av någon anledning). Men absolut snabbare minnen för samma pengar är en no-brainer 👍

Går absolut att spara på moderkortet, körde ett Gigabyte B450M DS3H i en kompis dator för ett halvår sedan och det är ett mycket prisvärt kort. Kortet jag förslog har jag själv i grabbens dator och eftersom det funkat kanon från dag 1 så blev det ett automatiskt förslag 🙂

580 tog jag gör det kändes som ett kort som fixar 1080p bra för ett vettigt pris.
Dock var ju hela bygget något att utgå ifrån, inte spikat 😃

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig köpt en mindre ssd än 1TB Det blir alltid fullt annars tycker jag. Man vill ju gärna kunna ha flera stora spel installerade samtidigt. 500GB kanske räcker för stunden men ge det ett år så är det fullt. I övrigt så är förslagen ovan bra tycker jag.

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Medlem

Fast du kan ju kolla hur mycket utrymme han använder i dag och lägga till lite för marginal.

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Skulle lägga till en text om just minnena men den föll bort. Du har absolut rätt där, dock använde jag inets byggguide och den verkar inte rekommendera snabbare minnen (av någon anledning). Men absolut snabbare minnen för samma pengar är en no-brainer 👍

Går absolut att spara på moderkortet, körde ett Gigabyte B450M DS3H i en kompis dator för ett halvår sedan och det är ett mycket prisvärt kort. Kortet jag förslog har jag själv i grabbens dator och eftersom det funkat kanon från dag 1 så blev det ett automatiskt förslag 🙂

580 tog jag gör det kändes som ett kort som fixar 1080p bra för ett vettigt pris.
Dock var ju hela bygget något att utgå ifrån, inte spikat 😃

Inets datorbyggare tillåter inte att man kör minnen med högre hastighet än vad moderkortet är registerat för, det vill säga den hastighet som går om man inte slår på en XMP-profil. Det krävs alltså att man går in i bios och aktiverar sin XMP-profil för att minnena ska gå i minnenas hastighet. Det här är den största anledningen till att @Inet datorbyggartjänst är totalt oanvändbar, man tycker ju att man borde kunna ges möjligheten att ta bort det filtret.

Angående grafikkortet så håller jag med i viss mån, det är absolut ett okej kort för 1080p, men jag hade personligen definitivt lagt in några extra kronor för att få ett lite bättre kort som kommer klara sig ävet ett par år i framtiden

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Inet
Skrivet av DaCapo_X:

Skulle lägga till en text om just minnena men den föll bort. Du har absolut rätt där, dock använde jag inets byggguide och den verkar inte rekommendera snabbare minnen (av någon anledning). Men absolut snabbare minnen för samma pengar är en no-brainer 👍

Går absolut att spara på moderkortet, körde ett Gigabyte B450M DS3H i en kompis dator för ett halvår sedan och det är ett mycket prisvärt kort. Kortet jag förslog har jag själv i grabbens dator och eftersom det funkat kanon från dag 1 så blev det ett automatiskt förslag 🙂

580 tog jag gör det kändes som ett kort som fixar 1080p bra för ett vettigt pris.
Dock var ju hela bygget något att utgå ifrån, inte spikat 😃

Skrivet av JohanFlodqvist:

Inets datorbyggare tillåter inte att man kör minnen med högre hastighet än vad moderkortet är registerat för, det vill säga den hastighet som går om man inte slår på en XMP-profil. Det krävs alltså att man går in i bios och aktiverar sin XMP-profil för att minnena ska gå i minnenas hastighet. Det här är den största anledningen till att @Inet datorbyggartjänst är totalt oanvändbar, man tycker ju att man borde kunna ges möjligheten att ta bort det filtret.

Angående grafikkortet så håller jag med i viss mån, det är absolut ett okej kort för 1080p, men jag hade personligen definitivt lagt in några extra kronor för att få ett lite bättre kort som kommer klara sig ävet ett par år i framtiden

Hej,

Den funktionen finns faktiskt i vår datorbyggare, du kan tillåta minnen över standardhastigheter genom att filtrera "Tillåtna RAM-hastigheter" till alla hastigheter när du väljer RAM-minnen i datorbyggaren.

Datorbyggaren har det däremot inte förinställt då datorbyggaren främst är ämnad för de som är osäkra på vilka komponenter som kompatibla och passar bra tillsammans, alltså en hjälpande hand på vägen. För att underlätta rekommenderar vi alltså användaren att välja minnen i standardhastighet.

Däremot så kan du i flesta fall använda minnen i hastigheter över standardhastigheten och få det att fungera utan problem. Glöm inte att alltid säkerställa att minnena du väljer finns med på QVL-listan, en lista för de XMP profiler som testats och ställts in på moderkortet för utvalda RAM-minnen av moderkortets tillverkare.

Är det något ni är osäkra på eller som ni vill lägga vidare feedback om som vi kan förbättra får ni gärna höra av er till oss så tar vi det vidare.

Ha det fint!

Vänligen
Inet Kundservice

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej,

Den funktionen finns faktiskt i vår datorbyggare, du kan tillåta minnen över standardhastigheter genom att filtrera "Tillåtna RAM-hastigheter" till alla hastigheter när du väljer RAM-minnen i datorbyggaren.

Datorbyggaren har det däremot inte förinställt då datorbyggaren främst är ämnad för de som är osäkra på vilka komponenter som kompatibla och passar bra tillsammans, alltså en hjälpande hand på vägen. För att underlätta rekommenderar vi alltså användaren att välja minnen i standardhastighet.

Däremot så kan du i flesta fall använda minnen i hastigheter över standardhastigheten och få det att fungera utan problem. Glöm inte att alltid säkerställa att minnena du väljer finns med på QVL-listan, en lista för de XMP profiler som testats och ställts in på moderkortet för utvalda RAM-minnen av moderkortets tillverkare.

Är det något ni är osäkra på eller som ni vill lägga vidare feedback om som vi kan förbättra får ni gärna höra av er till oss så tar vi det vidare.

Ha det fint!

Vänligen
Inet Kundservice

Tar tillbaka min kritik men vill ändå passa på att fråga nu när "jag har er på tråden", om man sätter ihop en burk där det krävs att en XMP-profil aktiveras och samtidigt beställer montering av er, kommer ni då att aktivera den XMP-profilen som krävs för att gå i minnenas hastighet eller är det upp till köparen själv att göra det? Vi ger ju ofta råd här på forumet med byggen och byggnation hos er och då krävs det uteslutande skulle jag våga påstå att XMP-profilen aktiveras, vore bra att veta om man ska rekommendera kunden att göra det när de får datorn eller om det redan är gjort (eller går att be om vid beställning).

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Inet
Skrivet av JohanFlodqvist:

Tar tillbaka min kritik men vill ändå passa på att fråga nu när "jag har er på tråden", om man sätter ihop en burk där det krävs att en XMP-profil aktiveras och samtidigt beställer montering av er, kommer ni då att aktivera den XMP-profilen som krävs för att gå i minnenas hastighet eller är det upp till köparen själv att göra det? Vi ger ju ofta råd här på forumet med byggen och byggnation hos er och då krävs det uteslutande skulle jag våga påstå att XMP-profilen aktiveras, vore bra att veta om man ska rekommendera kunden att göra det när de får datorn eller om det redan är gjort (eller går att be om vid beställning).

Enkla svaret är ja, det gör vi.

För att utveckla så gör vi alltid en manuell genomgång av ett bygge innan dess att en order godkänns och skickas vidare till vår produktionsavdelning. Detta främst för att säkerställa att detaljer inte översetts som saknade kontakter eller liknande men också för att se till att just minnen över standardhastighet finns med i QVL-listan.

Så länge minnena finns med i QVL-listan så kommer vi sedan i produktion att aktivera XMP-profilen för att optimera datorns prestanda.
Skulle minnena däremot inte finnas med på QVL-listan så kommer vi istället först och främst meddela kunden och informera om detta, skulle kunden gärna vilja fortsätta med samma minnen så ställs ingen XMP-profil in utan minnena kör då istället full standard (vanligtvis 2133MHz). I dessa fall aktiveras ingen XMP-profil då det inte går med säkerhet att säga att datorn kommer köra stabilt, för att kunna lämna garanti på bygget körs därför minnena istället i standard.

Lite långdraget men det är hela processen kring just RAM-minnen från start till slut med vår byggnationstjänst

Vänligen
Inet Kundservice

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram