Ryzen 1700 på Linux, hade problem med omstarter med obelastad CPU.

Permalänk
Medlem

Ryzen 1700 på Linux, hade problem med omstarter med obelastad CPU.

Hej!

Ville bara dela med mig att problem med slumpmässiga omstarter t.ex. när man surfar på nätet berodde på någon bugg i första generationens Ryzen CPU (jag har Ryzen 7 1700). Genom att inaktivera c6 så verkar det som att problemet löstes för mig. Tyvärr saknade jag möjlighet i mitt bios att fixa problemet så jag fick använda programvara. Men att göra disable på C6 state har kanske andra nackdelar...

Följde denna guide:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/7tkigu/automating_disab...

Men installerade zenstates från AUR istället och moddade sökvägen till programmet i scripten. Efter denna fix så verkar problemet ha försvunnit för mig så här långt men får se om det kommer tillbaka. Jag har fortfarande "kompileringsbuggen" vid full load men drabbas inte av det problemet så ofta (orkade inte byta ut CPU på garantin heller). Var på vippen att köpa en Ryzen 5 3600 bara för att slippa buggarna men nu kan det vänta lite

Verkar vara ett gammalt känt problem: https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=196683

Har ett Gigabyte GA-AX370-Gaming K5 (rev. 1.x) och kanske uppstod problemen när jag uppdaterade bios för ett tag sedan till version F50a. Men orkar inte hålla på leta efter något gammalt bios som kanske funkar för detta men orsakar andra problem. Finns i och för sig ett nyare version F50d bios ser jag nu som löser någon säkerhetsbugg och ger stöd för Ryzen 3000 XT så jag borde kanske ändå uppgradera bios. En del påstår att uppgradera bios kan hjälpa.

Kör Arch Linux så kernel och sådant är ju fräscht. Fortsätter det krångla kanske det ändå blir byte av CPU. I så fall antingen Ryzen 5 3600 eller Ryzen 7 3700X. Har dessa några kända problem i Linux eller blir det att gå ur askan och in i elden?

Permalänk
Medlem

Hmm.. Jag har en Ryzen 1700 och jag har inga problem med Linux?
Visst, jag hade problem precis när Ryzen 1700 var ny, men nu snurrar allt hur bra som helst och har gjort väldigt länge. Har kört Manjaro Linux länge tidigare, men nu kör den burken Unraid (också Linux alltså) och den står på 24/7 utan problem.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag har en 1800X som jag visserligen väldigt sällan kör linux på numera, men några timmars användande åt gången, och har aldrig märkt några problem.

Permalänk
Inaktiv

Kan bekräfta. Jag hade en 1700X som köptes på releasedagen. De tidiga exemplaren av första generationens Ryzen gav upphov till två problem som var särskilt tydliga när man kör Linux. Ett av problemen är det du beskriver, att den inte är stabil vid tomgång. Det var i princip omöjligt för mig att nå en uptime på mer än 7-8 dagar, och ofta kraschade den redan efter 3-4 dagar. När jag stängde av C6 så försvann problemet.

Det andra problemet är att man kan få segfaults vid kompilering av mjukvara, särskilt om man kör många parallella trådar samtidigt. Detta kan enkelt demonstreras med ett populärt skript kallat "kill-ryzen" som publicerades på GitHub. Första gången jag körde det så tuggade det på i nästan en timme utan problem, men sen fick jag ändå ett segfault till slut. Efter flera tester så märkte jag att det ofta kraschade redan efter ett par minuter, så min första körning var inte speciellt representativ för helheten, utan ett udda undantag.

Många tidiga första generationens Ryzen (speciellt de märkt "week 5") hade dessa problem. Exemplar som producerades senare var inte lika problematiska. Personligen tyckte jag inte det var något större problem efter att jag avaktiverade C6, men jag uppgraderade ändå till en Ryzen 2700X när jag erbjöds att köpa en begagnad sådan, och båda problemen är helt bortblåsta med andra generationens Ryzen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xcorp:

Jag har en 1800X som jag visserligen väldigt sällan kör linux på numera, men några timmars användande åt gången, och har aldrig märkt några problem.

Med ett sådant användningsmönster så är det mycket osannolikt att du skulle märka dessa buggarna.

Permalänk
Medlem

Kör ryzen 3600 med proxmox opch en hel dröse linux contaners/VMs.
Fungerar prima out of the box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Kan bekräfta. Jag hade en 1700X som köptes på releasedagen. De tidiga exemplaren av första generationens Ryzen gav upphov till två problem som var särskilt tydliga när man kör Linux. Ett av problemen är det du beskriver, att den inte är stabil vid tomgång. Det var i princip omöjligt för mig att nå en uptime på mer än 7-8 dagar, och ofta kraschade den redan efter 3-4 dagar. När jag stängde av C6 så försvann problemet.

Det andra problemet är att man kan få segfaults vid kompilering av mjukvara, särskilt om man kör många parallella trådar samtidigt. Detta kan enkelt demonstreras med ett populärt skript kallat "kill-ryzen" som publicerades på GitHub. Första gången jag körde det så tuggade det på i nästan en timme utan problem, men sen fick jag ändå ett segfault till slut. Efter flera tester så märkte jag att det ofta kraschade redan efter ett par minuter, så min första körning var inte speciellt representativ för helheten, utan ett udda undantag.

Många tidiga första generationens Ryzen (speciellt de märkt "week 5") hade dessa problem. Exemplar som producerades senare var inte lika problematiska. Personligen tyckte jag inte det var något större problem efter att jag avaktiverade C6, men jag uppgraderade ändå till en Ryzen 2700X när jag erbjöds att köpa en begagnad sådan, och båda problemen är helt bortblåsta med andra generationens Ryzen.

Jag har även den andra buggen som inträffar när jag kompilerar men den stör mig inte lika mycket. Stämmer att jag har ett tidigt exemplar av Ryzen 1700. Att kolla begagnat är förstås ett alternativ. Hittar man någon billig i 2000-serien kan det ju vara värt en chansning. Skönt att höra att det enkelt går att lösa med en uppgradering. Ska köra lite till och se hur det verkar men än så länge verkar idle-problemet vara borta när c6 inaktiverats.

Edit: Burken gick som miner-rigg något år och då var den aldrig i idle så c6-buggen märktes inte av då.