Permalänk
Medlem

Lågt blodsocker vid löpning

När jag löptränar så får jag Alltid lågt blodsocker efter ett par kilometer. Jag är rätt kass på hur kost funkar och har provat att äta nåt litet innan jag gå ut och springer, men det har iaf inte varit nog. Har senaste gångerna tagit med mig typ en pingvinstång (tack @Inet) och fått dra i mig, men känns kanske inte helt optimalt.

Är detta vanligt? Vad är det rimligt att äta innan som ger minsta möjliga påverkan i form av att typ få ont i magen eller känna att det nästan kommer upp igen? Är det vanligt att ha med sig nåt att äta vid löpning (endast max ca 1h i mitt fall)?

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Hedersmedlem

Det känns inte konstigt att intensiv träning som löpning gör åt blodsockret ganska snabbt, hur känner du av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det känns inte konstigt att intensiv träning som löpning gör åt blodsockret ganska snabbt, hur känner du av det?

Känner mig svag, blir yr och framförallt helt extremt sugen på att äta, framförallt något surt. När jag väl fått i mig lite socker försvinner det på ca 5-10min även fast jag fortsätter springa.

Jag vet inte alls om det har något med saken att göra, men jag har någon typ av blodfel eller vad man ska kalla det som gör att jag bland annat har för mycket röda blodkroppar i kombination med lite andra konstiga blodvärden, man har dock inte lyckats identifiera orsaken (och nej jag är inte dopad ) men läkarna jag träffat har sagt att jag inte behöver oroa mig men att det t.ex. kan leda till huvudvärk, men det är ju inte problemet i det här fallet. Har även högt blodtryck som jag äter medicin för.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

ta med dig ett paket dextro?

https://www.apotea.se/dextro-energy

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att äta något 1h innan löpning med långa kolhydrater. Bröd med mycket fiber/protein i, surdegsbröd fungerar riktigt bra för mig, då surdegskulturen dämpar snabb blodsockeruppgång. Du vill undvika snabb blodsockeruppgång, dvs snabba kolhydrater, godis, vitt bröd, dextrosol etc. Då kommer kroppen producera mycket insulin på kort tid, och det slutar med snabb nedgång av blodsockret och det är då du känner dig svag och yr. Jag har diabetes typ 1 och tränar mycket, därav ser jag enorma skillnader på kost genom mitt blodsocker.

Lycka till!

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Känner mig svag, blir yr och framförallt helt extremt sugen på att äta, framförallt något surt. När jag väl fått i mig lite socker försvinner det på ca 5-10min även fast jag fortsätter springa. Jag vet inte alls om det har något med saken att göra, men jag har någon typ av blodfel eller vad man ska kalla det som gör att jag bland annat har för mycket röda blodkroppar i kombination med lite andra konstiga blodvärden, man har dock inte lyckats identifiera orsaken (och nej jag är inte dopad ) men läkarna jag träffat har sagt att jag inte behöver oroa mig men att det t.ex. kan leda till huvudvärk, men det är ju inte problemet i det här fallet. Har även högt blodtryck som jag äter medicin för.

Om du har för mycket röda blodkroppar men i övrigt är frisk ska du bli blodgivare. Fyll i alla papper och gör eventuella tester - voila du blir av med överskottet och en annan människa räddas

Själv lider jag av lågt blodtryck nästan hela tiden och blir lätt yr av springande men jag tvingar mig själv att springa 10km utan vatten och mat. Innan jag far iväg brukar jag äta något med fruktsocker och dricka vatten eller mild saft. Min diet i övrigt är rik på rågbröd, råa grönsaker, bönor, torkat kött, mjölkprodukter och sallad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Känner mig svag, blir yr och framförallt helt extremt sugen på att äta, framförallt något surt. När jag väl fått i mig lite socker försvinner det på ca 5-10min även fast jag fortsätter springa.

Jag vet inte alls om det har något med saken att göra, men jag har någon typ av blodfel eller vad man ska kalla det som gör att jag bland annat har för mycket röda blodkroppar i kombination med lite andra konstiga blodvärden, man har dock inte lyckats identifiera orsaken (och nej jag är inte dopad ) men läkarna jag träffat har sagt att jag inte behöver oroa mig men att det t.ex. kan leda till huvudvärk, men det är ju inte problemet i det här fallet. Har även högt blodtryck som jag äter medicin för.

Hur långt springer du och när slår det till är frågan? Tycker inte man bör få blodsockerfall av vanliga löppass på någon timme eller kortare, vi har ju en hel del reserver i kroppen som skall användas till just det.

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som om du skulle fundera på kosten i allmänhet snarare än just i samband med löpningen för du borde inte reagera som du gör om du är frisk och äter bra.
För dagbok på vad du verkligen äter under nån vecka och om du själv inte hittar nått du tycker är underligt ska du kanske kontakta en vårdcentral och prata med en dietist och/eller göra en hälsokontroll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Om du har för mycket röda blodkroppar men i övrigt är frisk ska du bli blodgivare. Fyll i alla papper och gör eventuella tester - voila du blir av med överskottet och en annan människa räddas

Själv lider jag av lågt blodtryck nästan hela tiden och blir lätt yr av springande men jag tvingar mig själv att springa 10km utan vatten och mat. Innan jag far iväg brukar jag äta något med fruktsocker och dricka vatten eller mild saft. Min diet i övrigt är rik på rågbröd, råa grönsaker, bönor, torkat kött, mjölkprodukter och sallad.

Jag får tyvärr inte ge blod eftersom att jag har ett sprutmissbruk långt tillbaka i tiden. De spelar då ingen roll att man varit nykter i många år, aldrig haft en smitta och dessutom testat sig flera år efter att en slutat använda. Samtidigt gnäller dom på att det är för lite blodgivar, men men, det är inte jag som bestämmer reglerna.

Skrivet av Aktsu:

Hur långt springer du och när slår det till är frågan? Tycker inte man bör få blodsockerfall av vanliga löppass på någon timme eller kortare, vi har ju en hel del reserver i kroppen som skall användas till just det.

Jag springer mellan 5-8km och det låga blodsockret brukar komma efter bara en eller ett par kilometer.

Skrivet av mrqaffe:

Det låter som om du skulle fundera på kosten i allmänhet snarare än just i samband med löpningen för du borde inte reagera som du gör om du är frisk och äter bra.
För dagbok på vad du verkligen äter under nån vecka och om du själv inte hittar nått du tycker är underligt ska du kanske kontakta en vårdcentral och prata med en dietist och/eller göra en hälsokontroll.

Jag tror inte jag har en särskillt dålig kost, men heller ingen superhälsokost, jag äter vanlig mat liksom

Men kanske ska testa att skriva en matdagbok och se om jag reagerar på något. Kan även posta här och se om någon har input

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGw:

Ett tips är att äta något 1h innan löpning med långa kolhydrater. Bröd med mycket fiber/protein i, surdegsbröd fungerar riktigt bra för mig, då surdegskulturen dämpar snabb blodsockeruppgång. Du vill undvika snabb blodsockeruppgång, dvs snabba kolhydrater, godis, vitt bröd, dextrosol etc. Då kommer kroppen producera mycket insulin på kort tid, och det slutar med snabb nedgång av blodsockret och det är då du känner dig svag och yr. Jag har diabetes typ 1 och tränar mycket, därav ser jag enorma skillnader på kost genom mitt blodsocker.

Lycka till!

Mvh

Tack!

Ska testa med det! Frugar älskar att baga surdeg så det finns alltid hemma

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag springer mellan 5-8km och det låga blodsockret brukar komma efter bara en eller ett par kilometer.

Ja det skulle jag inte säga är normalt, om det nu är faktiskt lågt blodsocker som är boven. En frisk person skall inte få blodsockerfall så att de får yrsel bara av att springa 5-8 km även om man inte ätit på ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja det skulle jag inte säga är normalt, om det nu är faktiskt lågt blodsocker som är boven. En frisk person skall inte få blodsockerfall så att de får yrsel bara av att springa 5-8 km även om man inte ätit på ett bra tag.

Jag var själv osäker på om det verkligen var blodsockret, men efter att testa att äta äta socker under löpturen och då blivit av med symptomet så kan jag inte dra någon annan slutsats.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk

Bekräftat lågt blodsocker? Har också diabetes typ 1. Under en tid fick jag också knapra blodtrycksmedicin och kunde då ibland uppleva det du beskriver. För mig var det blodtrycksmedicin som var boven.

Fyller du på ordentligt med kolhydrater efter träning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag var själv osäker på om det verkligen var blodsockret, men efter att testa att äta äta socker under löpturen och då blivit av med symptomet så kan jag inte dra någon annan slutsats.

Det finns ju massvis med andra förklaringar som kan vara det underliggande problemet som inte beror direkt på att ditt blodsocker blir så lågt att du blir yr och orkeslös. När du stannar upp och äter något är det ju mycket annat som händer också.

Men om du misstänker att det är blodsockret bör du kolla upp det för det är ju inte normalt att på den nivån inte kunna regulera det för en frisk person.

Permalänk
Medlem

Också diabetes typ 1. Det enda som jag har hittat som funkar för mig var att springa på morgonen. Som jag har förstått det så vill kroppen starta igång när man vaknar så man får ofta högre blodsocker och måste ta högre dos för samma mängd kolhydrater (vs på kvällen).

Jag började därför springa på morgonen. I princip vakna, på med kläder och skor och sen ut. Det funkar prima för mig men alla är ju olika.

Visa signatur

-- Arkade --

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Känner mig svag, blir yr och framförallt helt extremt sugen på att äta, framförallt något surt. När jag väl fått i mig lite socker försvinner det på ca 5-10min även fast jag fortsätter springa.

Jag vet inte alls om det har något med saken att göra, men jag har någon typ av blodfel eller vad man ska kalla det som gör att jag bland annat har för mycket röda blodkroppar i kombination med lite andra konstiga blodvärden, man har dock inte lyckats identifiera orsaken (och nej jag är inte dopad ) men läkarna jag träffat har sagt att jag inte behöver oroa mig men att det t.ex. kan leda till huvudvärk, men det är ju inte problemet i det här fallet. Har även högt blodtryck som jag äter medicin för.

Jag absolut tycker du ska prata med den läkare som behandlar ditt "blodfel"!
"Alla" människor ska klara att belasta kroppen ca 1,5 - 2h på den energi som finns lagrad och lättillgänglig men du som har gott om röda blodkroppar borde knappast ligga i det nedre intervallet.

Förhoppningsvis är det bara en vanesak och att du ska visa kroppen att signalerna om mat så fort du belastar kroppen är fel men jag tycker ABSOLUT du ska prata med din läkare. Påverkar dina blodvärde, ditt höga blodtryck mm din löpförmåga? Kanske att du ska börja med kortare (men frekventa) löprundor (utan mat) och "härda" kroppen långsamt.

Permalänk
Medlem

Jätteintressant tråd!

Rent generellt låter det ju som något fel, typ diabetes, men ingen läkare.

Man har ju olika depåer av saker att få energi av. Vid låg intensitet är det fett, sedan glukos och glykogen (lagras i lever och stora muskler), kreatin och atp.

Om man håller på med uthållighetssporter är det vanligt att man fyller på med kolhydrater var 40:e minut typ. Gel med socker och stärkelse. Många av dessa äter ju också mycket pasta med m.m. för att ladda upp glykogenet, vars reserver man kan ta slut på.

Kreatin och atp är inte aktuellt i detta fallet då dessa endast gäller för väldigt korta och intensiva ansträngningar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Man skall inte behöva ladda mat inför ett träningspass på 5-8 km. Jag springer alltid på fastande mage, om jag springer på morgonen. Inga problem alls, tvärt om, det känns faktiskt bättre.
Prata med läkare om detta, det låter inte normalt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpmobile:

Bekräftat lågt blodsocker? Har också diabetes typ 1. Under en tid fick jag också knapra blodtrycksmedicin och kunde då ibland uppleva det du beskriver. För mig var det blodtrycksmedicin som var boven.

Fyller du på ordentligt med kolhydrater efter träning?

Jag har inte bekräftat att det är lågt blodsocker vid dessa tillfällen. Min fru är dock diabetiker och jag har för några år sen när vi hade hund testat mitt socker vid upplevda blodsockertapp efter långpromenad och har då legat lågt (ca 3) så min känsla har iaf stämt då.

Skrivet av Aktsu:

Det finns ju massvis med andra förklaringar som kan vara det underliggande problemet som inte beror direkt på att ditt blodsocker blir så lågt att du blir yr och orkeslös. När du stannar upp och äter något är det ju mycket annat som händer också.

Men om du misstänker att det är blodsockret bör du kolla upp det för det är ju inte normalt att på den nivån inte kunna regulera det för en frisk person.

Jag har för visso inte stannat upp utan fortsatt springa samtidigt som jag käkat i mig en pingvinstång. Jag har dock tid hos min läkare imorgon så jag ska ta upp detta med henne och se vad hon säger

Skrivet av Arkade:

Också diabetes typ 1. Det enda som jag har hittat som funkar för mig var att springa på morgonen. Som jag har förstått det så vill kroppen starta igång när man vaknar så man får ofta högre blodsocker och måste ta högre dos för samma mängd kolhydrater (vs på kvällen).

Jag började därför springa på morgonen. I princip vakna, på med kläder och skor och sen ut. Det funkar prima för mig men alla är ju olika.

Intressant, jag ska försöka springa på morgonen och se om det blir någon skillnad

Skrivet av Ian_Superfly:

Jag absolut tycker du ska prata med den läkare som behandlar ditt "blodfel"!
"Alla" människor ska klara att belasta kroppen ca 1,5 - 2h på den energi som finns lagrad och lättillgänglig men du som har gott om röda blodkroppar borde knappast ligga i det nedre intervallet.

Förhoppningsvis är det bara en vanesak och att du ska visa kroppen att signalerna om mat så fort du belastar kroppen är fel men jag tycker ABSOLUT du ska prata med din läkare. Påverkar dina blodvärde, ditt höga blodtryck mm din löpförmåga? Kanske att du ska börja med kortare (men frekventa) löprundor (utan mat) och "härda" kroppen långsamt.

Min löpförmåga påverkas väl egentligen mest genom att jag har väldigt lätt för att få bra kondition vilket vid ett flertal tillfällen lett till att jag sprungt sönder kroppen eftersom jag inte blir särskillt trött och därför tillåtit mig själv att springa för långt för tidigt. Har försökt ta det lite lugnare den här gången men har dragit på mig "löparknä" nu redan efter någon månads löpträning.

Skrivet av Herr Kantarell:

Jätteintressant tråd!

Rent generellt låter det ju som något fel, typ diabetes, men ingen läkare.

Man har ju olika depåer av saker att få energi av. Vid låg intensitet är det fett, sedan glukos och glykogen (lagras i lever och stora muskler), kreatin och atp.

Om man håller på med uthållighetssporter är det vanligt att man fyller på med kolhydrater var 40:e minut typ. Gel med socker och stärkelse. Många av dessa äter ju också mycket pasta med m.m. för att ladda upp glykogenet, vars reserver man kan ta slut på.

Kreatin och atp är inte aktuellt i detta fallet då dessa endast gäller för väldigt korta och intensiva ansträngningar.

Diabeted har jag inte, det har lätt kunnat uteslutas eftersom min fru är diabetiker och jag således har kunnat kolla mitt blodsocker som aldrig varit högt.

Inser att jag kanske borde lära mig lite om kostlära

Skrivet av KingCobra:

Man skall inte behöva ladda mat inför ett träningspass på 5-8 km. Jag springer alltid på fastande mage, om jag springer på morgonen. Inga problem alls, tvärt om, det känns faktiskt bättre.
Prata med läkare om detta, det låter inte normalt.

Får bli ett samtal med läkarn

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Vad äter du på en dag?

Visa signatur

Levla upp i spelet vi kallar livet - https://ltfu.org/

Permalänk
Medlem

Har du löptränat/konditionstränat länge, eller något du börjat med nyligen? Tar ju lite tid innan kroppen vänjer sig vid den typen av belastning.

Om depåerna är välfyllda när du sticker ut bör det inte ta slut på ett par kilometer, man brukar säga att glykogenet i kroppen bör räcka 60-90 minuter lite beroende på ansträngning. Men du kan ju testa med lite extra kolhydrater 1-2h innan, eller lägga till lite extra till lunchen eller så.

Om du vill ta in energi under passet funkar det med vad som helst som innehåller mycket socker, men jag tycker det är enklast med sportdryck eller energigels. Det brukar mest vara magen som säger ifrån vad som inte fungerar. Att ta in fett eller protein under passet gör inte särskilt stor nytta.

Vill man maximera energiintaget under t.ex. ett marathon så finns det lite riktlinjer för det, men är nog inte relevant i den här frågeställningen.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Jubileumsmästare

Några nyheter från läkaren?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Henrik11:

Några nyheter från läkaren?

Det tar lite längre tid än några timmar att få en läkartid för icke-akuta åkommor, särskilt med tanke på att de flesta mottagningar tillfälligt har begränsat sitt mottagande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av aka-tora:

Vad äter du på en dag?

Jag äter lunch och middag, ibland typ en frukt till mellanmål. Eftersom jag haft några kilo övervikt så har det varit det lättaste sättet att hamna på ett underintag. Men äter "vanlig" lunch, typ pyttipanna eller thaimat eller ja va fan som helst egentligen, nån mat liksom, sen samma sak till middag.

Skrivet av Cyne:

Har du löptränat/konditionstränat länge, eller något du börjat med nyligen? Tar ju lite tid innan kroppen vänjer sig vid den typen av belastning.

Om depåerna är välfyllda när du sticker ut bör det inte ta slut på ett par kilometer, man brukar säga att glykogenet i kroppen bör räcka 60-90 minuter lite beroende på ansträngning. Men du kan ju testa med lite extra kolhydrater 1-2h innan, eller lägga till lite extra till lunchen eller så.

Om du vill ta in energi under passet funkar det med vad som helst som innehåller mycket socker, men jag tycker det är enklast med sportdryck eller energigels. Det brukar mest vara magen som säger ifrån vad som inte fungerar. Att ta in fett eller protein under passet gör inte särskilt stor nytta.

Vill man maximera energiintaget under t.ex. ett marathon så finns det lite riktlinjer för det, men är nog inte relevant i den här frågeställningen.

Jag har bara löptränat ca 2 månader den här vändan efter att ha haft hälsporre och knäproblem en längre tid.

Skrivet av Henrik11:

Några nyheter från läkaren?

Har tid imorgon

Skrivet av twit:

Det tar lite längre tid än några timmar att få en läkartid för icke-akuta åkommor, särskilt med tanke på att de flesta mottagningar tillfälligt har begränsat sitt mottagande.

Konstigt nog har det varit lättare att få tider sen Covid, iaf på min vårdcentral, i synnerhet om man är okej med digitalt besök

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag har bara löptränat ca 2 månader den här vändan efter att ha haft hälsporre och knäproblem en längre tid.

Nu har du ju redan bokat en läkartid så lika bra att gå dit, men det känns ganska troligt att kroppen inte hunnit vänja sig på två månader.
Om det funkar att äta under passet kan ett sätt att hitta balansen vara att långsamt minska mängden tills du klarar dig utan eller hittar en lagom nivå.

Också bra att öva på att få i sig energi under träningen om du lå'n gång funderar på längre pass/lopp.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Jubileumsmästare

@twit:

Han skrev att han hade läkartid "imorgon". Trodde han hade skrivit det igår, men såg att han skrev det meddelandet tidigare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

När jag löptränar så får jag Alltid lågt blodsocker efter ett par kilometer. Jag är rätt kass på hur kost funkar och har provat att äta nåt litet innan jag gå ut och springer, men det har iaf inte varit nog. Har senaste gångerna tagit med mig typ en pingvinstång (tack @Inet) och fått dra i mig, men känns kanske inte helt optimalt.

Är detta vanligt? Vad är det rimligt att äta innan som ger minsta möjliga påverkan i form av att typ få ont i magen eller känna att det nästan kommer upp igen? Är det vanligt att ha med sig nåt att äta vid löpning (endast max ca 1h i mitt fall)?

Har du testat att göra en riktig kolhydrat uppladdning inför ditt löppass. Det normala är ju om man skall springa ett maraton tex är att käka pasta ca 3 dagar före loppet. Maximal mängd kolhydrater som kroppen kan magasinera är ca 450 gram och varje gram kolhydrat binder ca 2,7 gram vatten så maximalt kan man dessutom lagra ca 1,2 liter vatten som en bonus inför ett löppass/tävling om man har gjort det rätt.

https://www.marathon.se/halsa/atta-myter-om-kolhydratladdning