Huset brann ner, vad nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kan tilläggas att vår villaförsäkring är billigare än vår försäkring på hunden. Då är ändå huset värt ca 460 gånger mer om man bara ser till det materiella och inte räknar in lösöret.

Fast det har ju också att göra med hur mycket pengar som går in i dem (hur många som har dem) och hur mycket som går ut (hur många som behöver använda dem och vad det kostar.)

Sen så har ju riskkapitalbolag köpt upp stora delar av vetrinärvården i Sverige och höjt priserna ordentligt...

Permalänk
Medlem

Om leg, telefon och kort brann sätt igång och skaffa nya bums så att ni kommer åt era pengar på banken. Gör en lista över alla som skickar räkningar och berätta att pengarna kan bli sena den här månaden. Säg upp el, vatten tidningar fiber mm. Inte så kul med kravbrev i september. Gå till läkare och sjukskriv er. Hoppas det inte behövs men ett tu tre kan inte sova och kan få problem på jobbet. Arbetskamrater och chefer är förstående nån månad sen kan det bli sura miner.
Räkna inte med att bo hos vänner hela tiden det kan ta ett år eller mer innan ni har ett eget hus igen. Vännerna kan inte säga nej men det kan bli jobbigt om ett halvår.
Lycka till det blir bättre tider.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Sen så har ju riskkapitalbolag köpt upp stora delar av vetrinärvården i Sverige och höjt priserna ordentligt...

Min sambo Jobbar i branschen och deras klinik är även den uppköpt men priserna är inte höjda nämnvärt. Samtidigt är det du betalar hos veterinären vad vården egentligen kostar för dig som människa också men där betalar du via skattsedeln.
Djur är verkligen en lyxvara idag men tyvärr förstår inte alla vad det kostar att äga en hund, katt eller annat djur. Många som inte har pengar när djuret blir sjukt och räkningen på 65000 kr kommer nerdimpande.

Nu ska vi inte landa i diskussioner om djurvård för det är inte vad den här tråden handlar om.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Jag har satt som rutin att en gång i månaden gå runt och fotografera hela hemmet och ladda upp till lagring på nätet, om olyckan skulle vara framme.
Nu har jag bara en liten tvårummare på 53 kvadrat men om något skulle hända antar jag att det är lättare att få med allt som gått förlorat.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem

Räkna med att få bo på hotell tills huset är återbyggt. Tänk vad skönt det kommer bli med ett nybyggt hus med modern standard sen!

Visa signatur

1337

Permalänk
Medlem

En väldigt nära väns hus brann ner till grunden. Detta var några år sedan i Stockholmsområdet. Först fick dom direktstöd, alltså en sudd pengar för att kunna köpa det nödvändigaste. Sen hittade dom själva ett hus att hyra i andra hand i samma område som dom bodde och efter lite tjat hyrde försäkringsbolaget detta, där bodde dom sedan i nästan ett år tills det nya huset var uppbyggt. Det nya huset sålde dom sedan med rejäl vinst (det var ju helt nytt) och köpte ett annat hus och tack vare vinsten så är dom idag nästan skuldfria.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd

Jag är nyfiken på om man genomgår en liknande process i att skriva ned förlorade objekt och ungefärliga värden. När jag skumma redditen så kom det fram att det rekommenderas att lista varje pryl och sedan en länk till dess värde som underlag.

Det verkar som om (vet ej om det är samma i Sverige) att billigare prylar kommer ersättas utan några följdfrågor medan dyrare prylar kommer att kräva större underlag som inköpskvitto.

Ju längre man har haft (dyra) prylar desto större sannolikhet att man tappat bort eller till och med kastat kvitton och/eller garantier till dem för att man tänkt, "kommer aldrig behöva det" och så händer tyvärr det otänkbara.

Och om jag minns rätt så kommer man bara så långt bak i sitt eget bankkonto medan banken själv lär ha tillgång till ens hela historik? (för att kunna upptäcka dyra inköp långt bak i tiden)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag är nyfiken på om man genomgår en liknande process i att skriva ned förlorade objekt och ungefärliga värden. När jag skumma redditen så kom det fram att det rekommenderas att lista varje pryl och sedan en länk till dess värde som underlag.

Det verkar som om (vet ej om det är samma i Sverige) att billigare prylar kommer ersättas utan några följdfrågor medan dyrare prylar kommer att kräva större underlag som inköpskvitto.

Ju längre man har haft (dyra) prylar desto större sannolikhet att man tappat bort eller till och med kastat kvitton och/eller garantier till dem för att man tänkt, "kommer aldrig behöva det" och så händer tyvärr det otänkbara.

Och om jag minns rätt så kommer man bara så långt bak i sitt eget bankkonto medan banken själv lär ha tillgång till ens hela historik? (för att kunna upptäcka dyra inköp långt bak i tiden)

Jag hoppas verkligen att kvitton ej kommer krävas på det mesta. Jag har numer endast digitala kvitton, alla fysiska vi båda hade är ju aska nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasp:

Jag hoppas verkligen att kvitton ej kommer krävas på det mesta. Jag har numer endast digitala kvitton, alla fysiska vi båda hade är ju aska nu.

Om du har möjlighet så bör du ta kontakt med någon villig i sociala umgängeskretsen som kan hjälpa dig att skriva ut nödvändiga digitala kvitton på dyrare grejer OM det är så att försäkringsbolaget måste ha det. Förhoppningsvis räcker det med att bara skicka de digitala kvittona till dem.

För de dyrare prylarna tror jag dessvärre att det kommer krävas större underlag som exempelvis bilder på rum där olika dyra prylar befanns sig om det inte går att luska fram bankutdrag och/eller kvitton för köpet vilket så klart kan sträcka sig flera år bak i tiden som kan kräva hjälp från banken.

Möjligen borde banken vara villiga med att åtminstone skriva ut ett kontoutdrag lika många år tillbaka som ni hade huset med sortering på största belopp som drogs från bankkontot. Då har ni en start på ta fram underlag för de dyraste prylarna vilket kanske kan kräva underlag som kvitton.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Beklagar vad som hänt!

Har egentligen inget att tillägga då alla redan har givit dig rätt bra råd och tips för rådande situation

Inte samma typ av situation men iaf. Själv hade jag inbrott för några år sedan och blev av med allt inom elektronik väg. Tyvärr är det lätt att vara efterklok angående kvitton etc.

Vad man lärde sig av det var att jag nu sparar alla följesedlar/kvitton på vad jag har beställt i en pärm hemma inplastade (kvitton bleknar bort efter ett tag).

Sedan en mapp på mailen för varje företag jag handlar på, som orderbekräftelsen automatiskt hamnar i så jag kan beta av företag för företag när olyckan är framme och behöver dokumenteras.

Tyvärr var jag i färd med att gå från ett försäkringsbolag till ett annat så ingen ville ta på sig att ersätta det jag blivit av med. Men det är en helt annan historia.

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem

Ush vad hemskt! Skönt att ni undkom skada rent fysiskt iaf. Hoppas det löser sig med alla försäkringar och ni får någonstans att ta vägen.
Förstår att det tar hårt psykiskt, kan inte ens föreställa mig

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Geeks
Redaktör, FZ

Beklagar.

Jag var med om samma sak, men jag var bara fem år så jag hade inte med det praktiska att göra. Men mina föräldrar har förstås berättat om processen och hur det kändes. Det här var 40 år sen så saker kan ha ändrats, men åtminstone då var skaderegleraren ganska petig och frågade om kvitton och "bevis". Vilket givetvis var svårt att få fram - allt brann ju ner. Han ifrågasatte bl.a. antalet LP-skivor de hade, och det var inte mycket annat att göra än att uppmana honom att gå in och rota i askan där skivorna hade stått. Då gav han med sig. Det var en del sånt, de var tvungna att stå på sig för att få rätt.

Bra att skriva ner allt ni kommer på, även om det är jobbigt. Ni kommer förmodligen glömma en del (man har mer skit än man riktigt vet). Mitt tips är att ta tid på er om ni har möjlighet.

Det kommer lösa sig, även om det är jobbigt nu. <3

Visa signatur

"Sådana läppar, sådan sallad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jag hoppas verkligen att kvitton ej kommer krävas på det mesta. Jag har numer endast digitala kvitton, alla fysiska vi båda hade är ju aska nu.

Jag beklagar verkligen det som har hänt, försök ta en dag i taget och gör upp små mål för vad som behöver göras genom processen. Det slutgiltiga målet skulle tex kunna vara "Flytta in i det nya huset". Dessvärre är dessa mål bara objektiva. Däremot kanske det kan hjälpa er att hantera alla de andra psykiska och känslomässiga påfrestningar som är just nu.

Sen hade jag också gett rådet att gå och prata med någon, tror det kan vara lite extra stöd för er.

Ni kommer inte behöva ha några kvitton på allt ni har köpt. Det blir ju konstigt med tanke på att som du skrev att de har försvunnit i branden. Om det är något som skulle vara så är det foton men det är mest för er för att ni ska komma ihåg de saker som ni har förlorat inget som försäkringsbolaget kräver.

Permalänk
Medlem

Även om jag på skoj brukar säga till sambon att det vore skönt om vårt skeva hus brann ner så man fick börja om från början så är det nog bland det värsta tänkbara som kan hända. Helt klart topp fem i alla fall, så jag lider verkligen med er.

Det är lätt för mig att bakom ett tangentbord skriva "det löser sig", men sanningen är att det gör just det. Det kommer ta tid och det kommer vara jobbigt, både nu och i framtiden, men ni verkar alla ha hälsan i behåll så förr eller senare löser sig resten.

Det finns så mycket småsaker som tillsammans blir värt så mycket. Brädspel, sprit, fula porslinsfigurer man fått i julklapp, alla Philips Huelampor, campingutrustning, mat, all elektronik som ligger i "blandat skräp"-lådan. Shit... till och med blommorna man kan lätt ha kostat flera tusen kronor.

Om jag vore du hae jag kollat på några "hemma hos"-reportage och dyl. och samtidigt skrivit ner allt som du ser och som ni själv hade. Finns säkert också listor på nätet vad normalpersonen brukar ha i sitt hem.

Skrivet av HappySatan:

Har du något tips på bra brandvarnare? Jag satte upp två billiga optiska brandvarnare från Clas Ohlson i mitt resp. dotterns rum, men av någon anledning får de spel någon gång i kvartalet i samband med att någon går in på rummet. Jag gissar att det beror på damm som flyger från dörrkarmen, ånga från blöta kläder eller liknande - men oavsett vilket är det vansinnigt irriterande. Skulle därför bli oerhört tacksam på tips på bra och stabila pjäser som bara larmar på riktiga problem ...

Hur sitter de? Vi hade också ett par som falsklarmade någon/några gånger per år (helst mitt i natten!) men det berodde troligtvis på att de satt för nära väggen. Sedan vi flyttade dem till mitten av rummet, vilket är bättre på alla sätt och vis, så har de inte falsklarmat, knack knack ta i trä.

Sen skadar det förstås inte att damma av dörrkarmen emellanåt

Skrivet av fantomsmurfen:

Det viktigaste är att ni och djuren klarade er. Det näst viktigaste är att ni hade försäkring. Det hade inte en kompis och has familj när deras hus brann förra hösten så de fick ingen ersättning för den egendom och det hus som förstördes i branden.

Det finns inte många vardagliga saker som är lika oförståeligt för mig som husägare utan försäkring. Jag hoppas verkligen att den här tråden kan få vissa utan försäkring att omedelbart börja jämföra försäkringar. Men jag hoppas förstås att det gått bra för din kompis med familj, synd bara att lärdomen blev så dyr.

-

Som någon skrev borde man kanske börja gå runt med en filmkamera någon eller några gånger per år för att dokumentera allt man äger.

§8 /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av robbzor:

Jag beklagar verkligen det som har hänt, försök ta en dag i taget och gör upp små mål för vad som behöver göras genom processen. Det slutgiltiga målet skulle tex kunna vara "Flytta in i det nya huset". Dessvärre är dessa mål bara objektiva. Däremot kanske det kan hjälpa er att hantera alla de andra psykiska och känslomässiga påfrestningar som är just nu.

Sen hade jag också gett rådet att gå och prata med någon, tror det kan vara lite extra stöd för er.

Ni kommer inte behöva ha några kvitton på allt ni har köpt. Det blir ju konstigt med tanke på att som du skrev att de har försvunnit i branden. Om det är något som skulle vara så är det foton men det är mest för er för att ni ska komma ihåg de saker som ni har förlorat inget som försäkringsbolaget kräver.

Inte på allt man äger, men ovanligare saker av högre värde kan man definitivt behöva styrka med underlag. Det kan vara kvitton, foton, kontoutdrag, men det är helt orealistiskt att vänta sig att försäkringsbolaget inte kommer kräva något underlag alls.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Om du har möjlighet så bör du ta kontakt med någon villig i sociala umgängeskretsen som kan hjälpa dig att skriva ut nödvändiga digitala kvitton på dyrare grejer OM det är så att försäkringsbolaget måste ha det. Förhoppningsvis räcker det med att bara skicka de digitala kvittona till dem.

För de dyrare prylarna tror jag dessvärre att det kommer krävas större underlag som exempelvis bilder på rum där olika dyra prylar befanns sig om det inte går att luska fram bankutdrag och/eller kvitton för köpet vilket så klart kan sträcka sig flera år bak i tiden som kan kräva hjälp från banken.

Möjligen borde banken vara villiga med att åtminstone skriva ut ett kontoutdrag lika många år tillbaka som ni hade huset med sortering på största belopp som drogs från bankkontot. Då har ni en start på ta fram underlag för de dyraste prylarna vilket kanske kan kräva underlag som kvitton.

Digitala kvitton kan man skicka in digitalt, det finns ingen anledning att skriva ut dem.

Kontoutdrag kan man som regel bara se en ytterst begränsad tid tillbaka på internetbanken, men om man ringer banken så kan man begära ut utdrag från längre tillbaka.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tyvärr kommer försäkringsbolaget att göra allt i sin juridiska makt att ersätta så lågt som möjligt.)

Skitsnack. Om du bara ska sprida korkade rykten så var tyst.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Skitsnack. Om du bara ska sprida korkade rykten så var tyst.

Nu säger jag varken att du eller den andra personen har rätt eller fel. Men... försäkringsbolag vill ha svarta siffror längst ner på pappret precis som alla andra företag så rimligtvis borde de vara lite restriktiva med vad de betalar ut. Det tycker i alla fall jag låter logiskt.

Om man dessutom kollar runt lite på nätet så ser man en hel del historier om hur försäkringsbolag har alldeles konstiga värderingar. Det var väl inte många år sedan en historia cirkulerade på nyheterna om hur ett par inte fick ett hus uppbyggt efter det brann p.g.a. värdet på det gamla huset var lägre än ett nybyggt hus (no shit Sherlock). Då kom det upp en hel del andra liknande historier.

Jag säger som sagt inte att alla försäkringsbolag gör allt i dess makt för att minska sina utbetalningar men däremot säger jag att de knappast är mer givmilda än vad de behöver och framförallt så säger jag att om man ska ha en såan kass attityd som du har så måste man kunna backa upp sitt påstående. I alla fall om man vill bli tagen någorlunda samt om det logiska är att motsatsen gäller.

Permalänk
Geeks
Redaktör, FZ
Skrivet av Lcars:

Tyvärr kommer försäkringsbolaget att göra allt i sin juridiska makt att ersätta så lågt som möjligt.)

Skitsnack. Om du bara ska sprida korkade rykten så var tyst.

Nja. Mina föräldrars hus brann ner när jag var barn, och skaderegleraren gjorde sitt jobb, dvs ville ha underlag för och ifrågasatte en del värdefulla uppgifter som inte kunde styrkas. Från den drabbades perspektiv blir man förstås irriterad över att inte bli trodd, men sett från försäkringsbolagets perspektiv måste ju även det värna sina intressen. Hur hårda de är kan säkert variera från fall till fall.

Visa signatur

"Sådana läppar, sådan sallad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag säger som sagt inte att alla försäkringsbolag gör allt i dess makt för att minska sina utbetalningar men däremot säger jag att de knappast är mer givmilda än vad de behöver och framförallt så säger jag att om man ska ha en såan kass attityd som du har så måste man kunna backa upp sitt påstående. I alla fall om man vill bli tagen någorlunda samt om det logiska är att motsatsen gäller.

Nej, det är den som kommer med påståendet som får backa upp det, grundläggande bevisbörda. Så vill man hävda att bolagen gör allt i sin makt för det så får man börja plocka fram statistik som visar just det, att de i de allra flesta fall försöker ersätta med mindre än som är att förvänta. Kan säga att det kommer vara svårt att hitta sådan statistik eftersom enligt vad jag sett så är antalet tvister om ersättningen väldigt få jämfört med totala antalet skador.

Standarden verkar vara att det ersätts enligt villkoren men man friar hellre än fäller så en hel del slinker igenom som skulle fått lägre ersättningen eller ingen alls om man skall gå helt på villkoren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Inte på allt man äger, men ovanligare saker av högre värde kan man definitivt behöva styrka med underlag. Det kan vara kvitton, foton, kontoutdrag, men det är helt orealistiskt att vänta sig att försäkringsbolaget inte kommer kräva något underlag alls.

Min fru jobbar på försäkringsbolag med precis de här frågorna. Man behöver inte styrka vid sådana här tillfällen kvitton eller liknande. Däremot om du har något av högre värde som du beskrev, så har du troligtvis en extra försäkring för just detta objekt och då går den försäkringen in och täcker det objektet. Sen är försäkringsbolag olika men vid sådana här extra ordinära omständigheter som detta faller under så ersätts hela hemmet.

Permalänk
Medlem

Fy fan, sympati-kramar!
Viktigast att ni klarade er, tråkigt på eventuellt förlorade minnen...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv

Brand, bra att känna till

1. För de som aldrig behövt tänka på det. Fastigheter kräver i regel två försäkringar. En för fastigheten och en för hemförsäkringen.
Som lägenhetsinnehavare kommer man kanske inte i kontakt med detta då hyresvärden eller bostadsrättsföreningen sitter på fastighetsförsäkringen.

2. Brandvarnare finns det många av. Utbudet och kvaliteten varierar. Det finns ingen "bästa" brandvarnare. Kanske Råd & Rön har provat av de som finns på marknaden? Likaså gäller för handbrandsläckare riktade mot hushåll. Skulle aldrig i livet förlita mig på den billiga sorten från xxx (fyll i valfri butik). Bra kvalitet kostar. Skall de hålla år ut och år in är priset självklart högre. Man får det man betalar för.

3. Försäkringar. Dubbla försäkringar som delvis täcker varandra, helt ok. Ersättning kommer dock bara utbetalas från en av dem. Lösöret (prylar) omfattas troligen av åldersavdrag. Beroende hur gammalt respektive sak är faller de i värde. Försäkringen täcker alltså inte vad det kostar att köpa nytt, i alla lägen. Hör med ditt försäkringsbolag.

4. Elfel, tror jag du nämnde. Det är allvarligare än man tror. Blir det en utredning och den kommer fram till att det inte var fackmannamässigt, kan det leda till straffansvar. Nämner absolut inte detta för att skrämma dig. Tvärtom, vill uppmärksamma alla fastighetsägare på forumet att vara extra uppmärksamma och noggranna vid elinstallationer.

5. Överkurs för den som vill veta mer. Spana in Brandskyddsföreningens hemsida. Jag klistrar in länken direkt till brandvarnare. Länkar även till Elsäkerhetsverkets sidor för privatpersoner då den allmänna uppfattningen om vad man får göra skiljer sig en del mot vad som är ok.

https://www.brandskyddsforeningen.se/brandsakerhet-i-hemmet/h...
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbzor:

Min fru jobbar på försäkringsbolag med precis de här frågorna. Man behöver inte styrka vid sådana här tillfällen kvitton eller liknande. Däremot om du har något av högre värde som du beskrev, så har du troligtvis en extra försäkring för just detta objekt och då går den försäkringen in och täcker det objektet. Sen är försäkringsbolag olika men vid sådana här extra ordinära omständigheter som detta faller under så ersätts hela hemmet.

I sådana fall bör du konsultera din fru en extra gång, för det du säger faller på sin egen orimlighet. Skulle man automatiskt bara acceptera 100% av kundens uppgifter utan några som helst underlag bara för att det är en totalbrand?

Vad förskräckligt att mina tolv Rolex-klockor och fem Picasso-tavlor förstördes, tur att ingen kommer ifrågasätta om jag haft dem eller ej!

Den som väntar sig att kunna göra anspråk på precis vad som helst vid en totalbrand utan att besiktningsmannen lyfter ett ögonbryn kommer få sig en kalldusch om det faktiskt händer.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nu säger jag varken att du eller den andra personen har rätt eller fel. Men... försäkringsbolag vill ha svarta siffror längst ner på pappret precis som alla andra företag så rimligtvis borde de vara lite restriktiva med vad de betalar ut. Det tycker i alla fall jag låter logiskt.

Höjdarna i toppen av företaget bryr sig bara om svarta siffror. Skadereglerarna längst ner har svårt att kunna bry sig mindre om hur bra företaget går.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

En väldigt nära väns hus brann ner till grunden. Detta var några år sedan i Stockholmsområdet. Först fick dom direktstöd, alltså en sudd pengar för att kunna köpa det nödvändigaste. Sen hittade dom själva ett hus att hyra i andra hand i samma område som dom bodde och efter lite tjat hyrde försäkringsbolaget detta, där bodde dom sedan i nästan ett år tills det nya huset var uppbyggt. Det nya huset sålde dom sedan med rejäl vinst (det var ju helt nytt) och köpte ett annat hus och tack vare vinsten så är dom idag nästan skuldfria.

Får en att skrocka åt alla kunder som gnäller med "Vad ska man då ha försäkringar till?!"

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboTorsten:

Räkna med att få bo på hotell tills huset är återbyggt. Tänk vad skönt det kommer bli med ett nybyggt hus med modern standard sen!

Räkna inte alls med att få bo på hotell tills huset är återbyggt. Inte bara är det larvigt dyrt och helt oskäligt för försäkringsbolaget att ersätta, man vill inte bo på hotell så länge, speciellt om man är en familj.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

I sådana fall bör du konsultera din fru en extra gång, för det du säger faller på sin egen orimlighet. Skulle man automatiskt bara acceptera 100% av kundens uppgifter utan några som helst underlag bara för att det är en totalbrand?

Vad förskräckligt att mina tolv Rolex-klockor och fem Picasso-tavlor förstördes, tur att ingen kommer ifrågasätta om jag haft dem eller ej!

Den som väntar sig att kunna göra anspråk på precis vad som helst vid en totalbrand utan att besiktningsmannen lyfter ett ögonbryn kommer få sig en kalldusch om det faktiskt händer.

Du ställer ju fram precis det som beskrevs skulle ha en extra försäkring. Med andra ord är du redan kontrad på förhand i försöket att slå hem en poäng.

Kliver man in i riktigt höga värden kommer försäkringsbolaget kräva någon form av bevis. Det kan man nog förvänta sig.

För att glida in med någonting annat håller jag tummarna att saker löser sig fint för TS och familj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Hur fungerar det med dubbelförsäkran? Ifall man inte får full ersättning av någon artikel, kan man då säga att det delas upp mellan de 2 bolagen och får fulla summan?

Bra fråga.

Kunden anmäler skadan till sitt ena försäkringsbolag, och det bolaget reglerar skadan till slutet.

Kunden anmäler skadan till sitt andra försäkringsbolag, och de måste vänta tills det första bolaget har reglerat klart skadan.

Den andra försäkringen kan bara gå in och täcka sådant som den täcker men som det första bolaget inte täcker. Oftast rör detta sig om att den första försäkringen har maxbelopp, exempelvis på smycken, som gör att kunden inte får ersättning för alla sina saker. Då kan de få ersättning från den andra försäkringen för det som den första inte täckte.

Det är mycket missförstånd kring dubbla försäkringar. Kunden är den som anmäler först till det ena, sen till det andra bolaget. Sen kommer bolagen sinsemellan reda ut hur ersättningsbeloppen ska fördelas mellan försäkringarna.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB