Huset brann ner, vad nu?

Permalänk
Medlem

Huset brann ner, vad nu?

Tjo, i söndags natt brann mitt och frugans hus ner. Vi båda och husdjuren kom ut men annars försvann i stort sett allting i elden.

Är det någon som vart med om detsamma som kan berätta hur processen går till? Just nu känner jag mig väldigt vilse och har ingen kontroll över någonting. Jag och frugan har börjat skriva ner vad som försvann men det är väldigt tungt psykiskt så det kommer ta tid.

Permalänk

Utgår från att ni har hemförsäkring. Kontakta försäkringsbolaget direkt. De bör kunna vägleda er bättre än någon här på SweClockers.
Edit: Beklagar förresten er situation. Måste vara det näst jobbigaste som kan hända en i livet (efter att förlora en närstående). Ta väl hand om varandra. ❤️

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Tjo, i söndags natt brann mitt och frugans hus ner. Vi båda och husdjuren kom ut men annars försvann i stort sett allting i elden.

Är det någon som vart med om detsamma som kan berätta hur processen går till? Just nu känner jag mig väldigt vilse och har ingen kontroll över någonting. Jag och frugan har börjat skriva ner vad som försvann men det är väldigt tungt psykiskt så det kommer ta tid.

https://i.imgur.com/MOjWJG0.jpg

Oh fy f-n, beklagar!
Aldrig varit med om något liknande, men kontakta försäkringsbolaget och boka möte, så ni får svar på hur/vad/när allt går till nu.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Utgår från att ni har hemförsäkring. Kontakta försäkringsbolaget direkt. De bör kunna vägleda er bättre än någon här på SweClockers.

Dom har vi kontakt med. Just nu är allting i "väntande" fasen. Det klarar jag inte av då jag somsagt känner att jag har noll koll på läget.

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad som hände att det brann ner?
Tur att ni alla klarade er.

Jag har ett par bekanta eller med min frus bekanta som huset brann ner för.
Dom var väldigt nöjda med hur deras försäkringsbolag skötte allt (Folksam)
Dom fick bygga ett nytt motsvarande hus på samma plats men dom valde flytta in i ett annat hus närmare stan.
Huset var lite mindre än det som hade men hade "bättre" läge och var på så vis dyrare eller motsvarande så dom fick flytta in och få alla deras prylar nytt.
Det var inget knössel.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kolla igenom lite google photos, apple photo, icloud eller liknande om ni synkar bilder/filmer dit. Om ni har bilder eller videor från huset kan det underlätta mycket när ni kan ska lista vad ni förlorade.

Beklagar verkligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Får man fråga vad som hände att det brann ner?
Tur att ni alla klarade er.

Jag har ett par bekanta eller med min frus bekanta som huset brann ner för.
Dom var väldigt nöjda med hur deras försäkringsbolag skötte allt (Folksam)
Dom fick bygga ett nytt motsvarande hus på samma plats men dom valde flytta in i ett annat hus närmare stan.
Huset var lite mindre än det som hade men hade "bättre" läge och var på så vis dyrare eller motsvarande så dom fick flytta in och få alla deras prylar nytt.
Det var inget knössel.

Troligt elfel. Finns inget att gå på för att spåra vart elden började(annat än på verandan) då det bara är aska kvar

Tack för ditt svar, det lugnar ner mig lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Tjo, i söndags natt brann mitt och frugans hus ner. Vi båda och husdjuren kom ut men annars försvann i stort sett allting i elden.

Är det någon som vart med om detsamma som kan berätta hur processen går till? Just nu känner jag mig väldigt vilse och har ingen kontroll över någonting. Jag och frugan har börjat skriva ner vad som försvann men det är väldigt tungt psykiskt så det kommer ta tid.

https://i.imgur.com/MOjWJG0.jpg

Ta hand om er, skönt att ni är ok fysiskt i vart fall. Jag vet tyvärr inte mer än att kontakta försäkringsbolaget samt försöka teckna ner allt man hade.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Dom har vi kontakt med. Just nu är allting i "väntande" fasen. Det klarar jag inte av då jag somsagt känner att jag har noll koll på läget.

Eftersom det redan gått flera dagar så bör de redan ha fixat med tillfälligt boende åt er. Annars kontakta dem om det.
Försäkringar brukar erbjuda krisstöd. Det borde ni få tillgång till direkt. T.ex. samtal med psykolog.

Permalänk
Medlem

Fyfan alltså, sånt där kan verkligen förstöra ens dag
Hoppas det går bra för er <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Dom har vi kontakt med. Just nu är allting i "väntande" fasen. Det klarar jag inte av då jag somsagt känner att jag har noll koll på läget.

Förstår det, men ibland är saker utanför ens kontroll, bara att försöka slappna av och acceptera att det tar tid.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Avstängd

Jag beklagar. Jag hoppas att ni får bra med pengar från försäkringsbolaget.
Förresten, det hände med min mors hus med! Men det hände pga slarv på många sätt, oförebyggande.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Wasp: Beklagar huset! Tur att ni hann ut med djuren.

Att be om direktstöd av försäkringsbolaget för kläder, logi och kurator/terapeut/psykolog är inte orimligt. De flesta bolagen löser detta på ett par timmar om du ber om det. (t ex genom en engångssumma om 50.000 SEK direkt in på kontot per person).

Rek är att gå igenom bilder på t ex google-photos och samla. Räkna inte lågt på kläder, en full garderob för vuxen person är utan problem 50-150 lax.

Försäkringsbolaget bör kunna hjälpa er med akut-logi, t ex genom att boka in er på hotell eller liknande.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Wasp: otroligt tråkigt och hemskt, kan inte föreställa mig hur det känns ens Är det ok om vi använder bilden för att lyfta tråden på framsidan, för att se om andra medlemmar har råd och erfarenhet att dela med sig av?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

usch, riktigt jobbigt att bli av med alla sina prylar..
Skulle ha riktigt svårt att komma på vad jag äger osv.

Men får hoppas att det var en korrekt utförd el-installation så det inte blir några problem där.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@WaspCustoms: otroligt tråkigt och hemskt, kan inte föreställa mig hur det känns ens Är det ok om vi använder bilden för att lyfta tråden på framsidan, för att se om andra medlemmar har råd och erfarenhet att dela med sig av?

Det går bra.

Tack för era svar allihopa. Det värmer

Permalänk

Beklagar verkligen, förstår att det är riktigt tungt.
Min mormors hus brann ner för några år sedan (blixtnedslag) där jag hjälpte till med försäkringsärendet.
Som många skriver här så underlättar det om du kan hitta foton från huset, kan vara festbilder, bilder på era djur etc där man kan se delar av inredningen, fråga vänner/släkt om foton etc

Det som jag tyckte var jobbigt är att även om du har försäkrat lösöret för t.ex. 2 miljoner kr så måste man ändå skriva ner samtliga lösören till försäkringsbolaget. Vi använde oss av värderare för många saker, t.wx tavlor, musikintsrument etc. Vissa saker är värda mer än vad man tror. Det är även lätt att glömma bprt saler man haft, så prata med vänner och familj vad de kommer ihåg. Men jag kan förvarna att det kan bli rätt mycket arbete, vi höll på hela familjen i flera månader för att få upp värdet, vilket till slut blev några hunda tusen över det som föraäkringabolaget först ville ge, så värt mödan.

Sitter på telefonen så lätt att jag missar punkter, men kort och gott

× hitta bilder, filmer eller prata med vänner och familj om vad ni hade i erat hus
× börja skriva ner så fort ni har ork. Lägg gärna på dropbox eller liknande så ni lätt kan fylla på om ni plötsligt kommer på nya saker
× använd värderingsmän på saker där ni inte själva vet värdet eller där försäkringsbolaget ger ett lågt värde
× skriv ner allt ni kommer på, även kläder, lakan, dukar, gardiner etc har ett värde, och tillsammans kan det bli flera tusen kronor
× be vänner och släkt om hjälp
× var beredda på att det tar tid. Är ni inte nöjda med försäkringsbolagets värdering, gör det själva

Jättetråkigt det som hänt, men viktigast att ni klarade er, saker går att ersätta även om det är tungt att förlora arvegods och foton m.m.

Ta hand om er!

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem

Kan inte hjälpa dig med hur man går till, men vill ändå beklaga. Förstår att livet slås i spillror. Skönt att du och de dina kom ut i tid dock!

Lycka till.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Fy fan, jag beklagar. Släng upp en gofundme, om du vill. Jag skjuter gärna in några kronor för att ni skall klara er under processen som detta omfattar.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

För några år sen brann en bekants hus ner, dom fick ut pengar på försäkring och trots att det tog några år att stabilisera sig så har dom ett nytt (finare!) hus nu och kommit på plats ordentligt! Så tänk framåt så ska du se att allt rer sig! Vi finns för dig i kanalen bror

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med dubbelförsäkran? Ifall man inte får full ersättning av någon artikel, kan man då säga att det delas upp mellan de 2 bolagen och får fulla summan?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

beklagar sorgen.. en värsta mardröm för en, synd på era saker speciellt om du hade bilder o sånt på familjen. elektronik kan man få ersättning för andra saker svårare o ersätta.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Beklagar verkligen, och jag hoppas ni får bra hjälp från försäkringsbolaget.
Ta hand om er!

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasp:

Tjo, i söndags natt brann mitt och frugans hus ner. Vi båda och husdjuren kom ut men annars försvann i stort sett allting i elden.

Är det någon som vart med om detsamma som kan berätta hur processen går till? Just nu känner jag mig väldigt vilse och har ingen kontroll över någonting. Jag och frugan har börjat skriva ner vad som försvann men det är väldigt tungt psykiskt så det kommer ta tid.

https://i.imgur.com/MOjWJG0.jpg

Nu kanske jag låter lite dryg, men det är bra att hela huset har brunnit ner än att den har blivit större skadad, då försäkringsbolagen bygger upp ett nytt hus om hela huset har brunnit ner.

Jag kollade mycket på husräddarna som gick på TV3 då sa dom detta.

Jag beklagar det som har hänt och hoppas att det löser sig.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tawen:

Hur fungerar det med dubbelförsäkran? Ifall man inte får full ersättning av någon artikel, kan man då säga att det delas upp mellan de 2 bolagen och får fulla summan?

Jag är inte jurist eller expert på försäkringar, men som jag förstått det så får då inte begära utbetalt på försäkring för samma grej två gånger. Om du har två försäkringar på något, och den ena försäkringen betalar bättre än den andra så får du ju välja att använda den försäkring som ger dig bäst betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag är inte jurist eller expert på försäkringar, men som jag förstått det så får då inte begära utbetalt på försäkring för samma grej två gånger. Om du har två försäkringar på något, och den ena försäkringen betalar bättre än den andra så får du ju välja att använda den försäkring som ger dig bäst betalt.

Jag har hört att det snarare är så att båda försäkringsbolagen betalar 50% var om man är dubbelförsäkrad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cenorida:

Jag har hört att det snarare är så att båda försäkringsbolagen betalar 50% var om man är dubbelförsäkrad.

50% av vad dock? Försäkringsvillkor kan skilja sig mellan olika bolag, så två försäkringsbolag kommer inte komma nödvändigtvis komma överens om vad som ska betalas ut.

När jag själv ställt frågan till försäkringsbolag i en liknande fråga fick jag svaret att "det är okej att vara dubbelförsäkrad så länge man inte får dubbelt utbetalt" eller liknande.

Permalänk
Medlem

@Wasp Har ingen erfarenhet av det hemska ni går igenom, jag kan inget anant än beklaga vad som hänt och önska er lycka till med allt som kommer här näst. Håller tummarna för att allt ska gå så smidigt som möjligt!

Permalänk
Medlem

Först: Det kommer lösa sig!
Se till att ordna med legitimation och bank-id så snart som möjligt.

När det gäller försäkring av lösören: Kom ihåg att saker kostar MYCKET mer än man tror. T.ex: 15 par Kalsonger a 150kr blir 2250, samma för alla underkläder, t-shirtar osv. En bekant fick ut 25k på sin garderob som student. Jag har själv lite blandad utlänsk valuta liggandes hemma, 3000kr där också.

Se till att räkna med allt! (Om ni har plockat bär räknas de också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Fyfan alltså, sånt där kan verkligen förstöra ens dag

Förstöra ens DAG? Låter som årets underdrift.

Till TS: Fy fan vilken mardröm, beklagar verkligen och lider med er. Antar att man måste försöka fokusera på att ni alla är oskadda och det bara är materiella ting som är borta - där mycket går att ersätta. Men fattar att det är svårt att tänka så just nu.

Förhoppningsvis sköter försäkringsbolaget det snyggt och smidigt, även om varje timme just nu känns som en evighet.