Permalänk
Medlem

Kylning av VRM ?

Just uppgraderat datorn, 9900KS + ASUS Z390-F Gaming.

Nytt för mig var behovet av kylning av (tror?) VRM.
Det följde med ett fäste för en liten fläkt för att kyla vid överklockning vilken ska sitta i närheten av VRM.

Har skaffat fläkt men inte monterat än, verkar lite trångt m.ht Noctua D15.
Kör prollen konstant i 5Ghz, dock bara med 1.28V core.
”Överklockning” är ju i detta fall inte en fråga om processorn i sig utan vad VRM behöver leverera.

Ngn som har en aning om det är läge för att montera fläkten nu eller om jag kan vänta tills jag ev överklockar? Fläktar a från processorkyln. borde ge lite fartvind där nere också, gissar att det är känsligare om man kör H2O...

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid titta i manualen vad det är det handlar om, VRM sitter på vänster och ovanför socketen på ditt moderkort.

Tyckte det var rätt dålig information om när man behöver eller om man ens behöver montera en fläkt, vad jag förstod verkade det bara vara "nice to have"

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Du kan ju alltid titta i manualen vad det är det handlar om, VRM sitter på vänster och ovanför socketen på ditt moderkort.

Tyckte det var rätt dålig information om när man behöver eller om man ens behöver montera en fläkt, vad jag förstod verkade det bara vara "nice to have"

Jo, manualen är redan läst och kommer lite till korta just där. Jo, VRM sitter på samma plats, det är nog rätt klart men manualen säger inget om att det är just VRM som behöver kylas. Har antagit det, därav frågan.

Eftersom de bara beskriver ”kylning vid överklockning” blir det lite svårt att veta när kylningen verkligen behövs då min 9900KS troligenndrar mer ström oklockad än en del andra processorer drar fullt klockade. VRM lider ju inte mer av en 4/6-kärnig klockad än en 8-kärning som inte är klockad gissar jag, så länge man inte har skenat i spänning...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk

Sneglade lite i manualen och ja, det är en hållare för en fläkt som ska kyla VRM.

Ser ut som en totalt onödig gimmick enligt mig. Gissar att 0.1% faktiskt installerar en fläkt där, och kör på utan problem .

Permalänk
Avstängd

Generellt sett genererar bättre och dyrare komponenter avsevärt mindre värme, dels då de brukar vara mer korrekt dimensionerade i förhållande till den faktiska belastningen, dels genererar bättre komponenter i sig mindre värme då de arbetar betydligt mer effektivt, så detta hänger delvis ihop hos bättre fabrikat.

Jag har hitintills aldrig haft problem med överhettning av VRM vid belastning, inte heller med fabriksöverklockade komponenter (i allafall så länge man håller sig inom de parametrarna och inte önskar gå mycket över dem).

Men, vill man överklocka riktigt extremt så finns det ju tom vattenkylda VRM block...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

@AAKE

Fläkten är till för att kyla vrm när du kör med AIO vattenkylning då det inte finns någon CPU fläkt som kyler vrm då.

Har du luftkylare ska denna inte användas då cpu fläkten blåser på vrm.

Permalänk
Avstängd

Kolla med HWinfo, om VRM en vid stresstest når mer än 90 grader efter 10 min behöver du oroa dig, annars är det lugnt. VRM ska tåla 125-150 grader Men under 90 är bättre med tanke på livslängd och damm

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Jepp, jag brukar mäta upp temperatur när man trimmar in mjukvara och annat om man misstänker det.

En generell regel för all elektronik som är konstruerad för kraftmatning är att man brukar kunna ligga på 80-90% (om det är bra konstruerat och innehåller bra komponenter) men man bör inte gå över 90% belastning länge.

Men, som sagt, enda sättet att veta är att mäta.

Edit, alltså om man tänkt att överklocka.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Esseboy:

Jag är inte helt säker på att det går se VRM-tempen. Kollat med HW-info inte sett någon sådan.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

Just uppgraderat datorn, 9900KS + ASUS Z390-F Gaming.

Nytt för mig var behovet av kylning av (tror?) VRM.
Det följde med ett fäste för en liten fläkt för att kyla vid överklockning vilken ska sitta i närheten av VRM.

Har skaffat fläkt men inte monterat än, verkar lite trångt m.ht Noctua D15.
Kör prollen konstant i 5Ghz, dock bara med 1.28V core.
”Överklockning” är ju i detta fall inte en fråga om processorn i sig utan vad VRM behöver leverera.

Ngn som har en aning om det är läge för att montera fläkten nu eller om jag kan vänta tills jag ev överklockar? Fläktar a från processorkyln. borde ge lite fartvind där nere också, gissar att det är känsligare om man kör H2O...

Med luftkylning på CPUn tror jag inte du behöver extra VRM-kylning. Se svar nedan dock.

Skrivet av AAKEE:

@Esseboy:

Jag är inte helt säker på att det går se VRM-tempen. Kollat med HW-info inte sett någon sådan.

Samma moderkort här, ASUS Z390-F Gaming, dock med en i7:a. I Intel Extreme Tuning Util. kan man i alla fall se om systemet throttlar pga för höga VRM-temperaturer, något jag nyss upptäckte att min gjorde i samband med överklockning. AIO-kylare och inget större luftflöde vid VRM.

HWinfo har en "VR VCC Temperature (SVID)" som bör visas om SVID är påslaget i BIOS (UEFI) - vad jag har förstått så visar den VRM temp.

Permalänk
Medlem

Kort, överhettas VRM så att den throttlar, går CPU-klocken ner när du belastar? Om inte, så behöver du ingen kylare för VRM.

Överhettas inte VRM så att det throttlar så kommer det antagligen ge noll prestanda utöver det du redan får om du kyler det mer.

Du kanske får ut mer livslängd men pajar moderkortet under tiden denna CPU är relevant så är det bara otur och har ingenting med VRM-kylning att göra.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla så kylaren till VRM har bra kontakt. På mitt kort (Aorus G7) satt det små plastbrickor på skruvarna till VRM-kylaren vilket gav dålig kontakt. VRM kunde bli över 100c. Petade bort distanserna och skruvade åt så det satt ordentligt, och jag tror inte VRM går över 70c numera.

Kan vara liknande med era Asus-kort så kolla det.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om ifall det finns bra kylningskit för VRM. Har letat lite på nätet men hittar bara märkes specifica VRM kylare.