Permalänk
Medlem

Datorfel

Jag har precis köpt en ny dator med följande komponenter:
Mobo: Asus A7V8X-X KT400
CPU: AMD Athlon XP2800+
RAM: TwinMOS Original 512Mb
HDD: Western Digital Caviar XL WD1200JB 120Gb
GPU: Hightech Excalibur ATI Radeon 9500Pro 128Mb

När jag försökte installera Win XP på den, låste den sig och jag startade om datorn. Då kom en ruta upp där jag valde att fortsätta installationen men det stod att den inte hittade något licensavtal. ??? Då startade datorn om sig fast inget hände när den gjort det. Lampan på moderkortet lyser och skärmen får ström och den har kontakt med grafikkortet. Men skärmen är svart och den bootar inte. Jag kommer inte ens in i BIOS. Snälla hjälp mig.

Permalänk
Medlem

Trasig processor eller moderkort är min första tanke.

Får du nåt pip från datorn när den bootar? Normalt är ett kort pip och sen finns det olika pip om något är fel.

Ryck ur allt utom grafikkort, minne och processor och se om burken startar då. Och kolla att allt sitter ordentligt och att du inte har nån kortslutning nånstans. Funkar den är det bara att sätta i grejerna igen tills den slutar funka (och då vet du var felet ligger) eller tills du fått i allt och den fungerar som den ska.

Vill den ändå inte kan du testa att ta bort minne eller grafikkort. Då ska den börja pipa och klaga rejält. Gör den inte det är nog processorn eller möjligtvis moderkortet som är kass.