Häng med FZ när Sony pratar Playstation

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squallie:

Next gen har aldrig känts så lite next gen trots att prestandan i maskinerna är bra.

Känns inte som jag sett någonting som inte skulle kunna rulla på min 4 år gamla PC. (..eller t.o.m på Ps4?)

Annat var det när t ex MGS2 visades första gången..

Men det var ju ett bra pris iaf, alltid något!

Håller med. Sen att det som visades kördes på PC eller verkar vara film var inte lika imponerande. Men bra att spel visades upp.

Hade älskat att se ett Metal Gear Solid 6. Dags för Kojima och Konami att gräva ner stridsyxan! Och håller med om MGS2 visningen, inte sett något med varken PS5 eller XSX som varit i klass med hur MGS2 var denna gång.

Skrivet av Dex:

Det var väl det vanliga Playstation Plus?

Heter inte den PSN+ ? Var ett tag sedan jag hade tjänsten, kan ju ha bytt namn sedan dess förstås. PSN+ eller Playstation Now hade inte varit orimligt, men såg ut att stå just Playstation Plus.

Permalänk
Medlem

Kändes väldigt "meh" alltihopa. Det enda som man tyckte såg riktigt bra ut var några scener från Harry Potter, resten kunde lika gärna varit taget från PS4. Väntar med ett inköp tills det har trillat in fler spel och gameplay. Att de inte visade ett enda bilspel var ju också märkligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn:

Hur kom du fram till den slutsatsen?

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara varför min matte är fel för jag får ett heeelt annat pris när jag räknar själv.

Ska man utgå från euro så blir 499 euro 5192kr
5192+25% moms 1298kr + kemikalieskatt förmodligen 300kr = 6790kr

Ni säger 5500kr men jag får 1000kr+ mer. Vad räknar jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Håller med, har inte fått någon wow-känsla alls av ”next-gen”. Det kommer ju garanterat bra spel framöver men man blev inte alls imponerad av det visuella i nåt av spelen.

Men demon souls. Jävla vilken fin remake det blir iaf! ❤️

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Håller med. Sen att det som visades kördes på PC...

Det var väl bara ett spel?

Annars håller jag med om att visa spel genom YouTube live suger. Komprimeringen dödar bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Vi har sett saker som absolut inte kan rulla på en PS4, och just PS4-generationen var ju helt klart svagare mot PC vid lansering än detta. Speciellt eftersom vi har andra intressanta lösningar än bara ren grafikprestanda, där SSD-lösningen sticker ut mest. Dock kommer det självklart dröja innan vi ser spel som utnyttjar konsolerna riktigt bra, precis som tidigare.

Inte rulla på Ps4 må möjligtvis ha varit en överdrift men min poäng kvarstår.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Next gen har aldrig känts så lite next gen trots att prestandan i maskinerna är bra.

Känns inte som jag sett någonting som inte skulle kunna rulla på min 4 år gamla PC. (..eller t.o.m på Ps4?)

Annat var det när t ex MGS2 visades första gången..

Men det var ju ett bra pris iaf, alltid något!

Tänk på att det är sunkig youtube-konvertering i 1080p. kommer nog se fint ut sen irl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Innan ni jublar för mycket..

Observera att det rör sig om "låst" hårdvara, dvs. något man inte kan använda "som man vill".
Att SONY väljer att sälja PS5 "billigt" beror på att de tänker "gungor och karuseller":

En liknelse jag har i skallen just nu är Viasats "HDTV-boxar med inspelningsfunktion". Var populärare förr, för kanske 10 år sedan. Boxen "såldes billigt" för några tusen, av Viasat, men fungerar enbart så länge man har (dyrt) abonnemang. Utan abonnemang är den bara en "tegelsten"/paperweight. Så jubla inte för mycket över PS5. Väldigt låst hårdvara som jag misstänker blir en "paperweight" i framtiden..

Va? Fattar ingenting av vad du menar?

Permalänk
Medlem

"Per Sony, #PlayStation5 pre-orders will be available starting TOMORROW at select retailers."
Geoff Keighley

https://twitter.com/geoffkeighley/status/1306337263568039936

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Någon som kan förklara varför min matte är fel för jag får ett heeelt annat pris när jag räknar själv.

Ska man utgå från euro så blir 499 euro 5192kr
5192+25% moms 1298kr + kemikalieskatt förmodligen 300kr = 6790kr

Ni säger 5500kr men jag får 1000kr+ mer. Vad räknar jag fel?

Räknar man med dollar blir det 5500-6000 kr. Räknar man med euro blir det 6500-7000 kr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Evil Peter:

Vi har sett saker som absolut inte kan rulla på en PS4, och just PS4-generationen var ju helt klart svagare mot PC vid lansering än detta. Speciellt eftersom vi har andra intressanta lösningar än bara ren grafikprestanda, där SSD-lösningen sticker ut mest. Dock kommer det självklart dröja innan vi ser spel som utnyttjar konsolerna riktigt bra, precis som tidigare.

Inget som visades såg ut att kräva någon speciallösning för att fungera. Merparten av spelen kommer dessutom till PC.
Nästa år får PC DirectStorage stöd vilket ska ge funktionaliteten Sony idag skryter om.

Det sagt, för priset får man idag något mycket kraftfullare än vad en dator för samma pris skulle kostat. Men Sonys PR om hur viktig deras lagringslösning är har de fortfarande inte kunnat visa upp på ett sätt för oberoende granskning. Finns en risk att Sony satsat för hårt på deras SSD som en gimmick och blir frånsprungna tidigt.

Skrivet av Networker:

Innan ni jublar för mycket..

Observera att det rör sig om "låst" hårdvara, dvs. något man inte kan använda "som man vill".
Att SONY väljer att sälja PS5 "billigt" beror på att de tänker "gungor och karuseller":

En liknelse jag har i skallen just nu är Viasats "HDTV-boxar med inspelningsfunktion". Var populärare förr, för kanske 10 år sedan. Boxen "såldes billigt" för några tusen, av Viasat, men fungerar enbart så länge man har (dyrt) abonnemang. Utan abonnemang är den bara en "tegelsten"/paperweight. Så jubla inte för mycket över PS5. Väldigt låst hårdvara som jag misstänker blir en "paperweight" i framtiden..

Sony gjorde bättre än Apple iallafall, erbjuder ett spel många kunder vill spela. Fortnite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Håller med. Sen att det som visades kördes på PC eller verkar vara film var inte lika imponerande. Men bra att spel visades upp.

Hade älskat att se ett Metal Gear Solid 6. Dags för Kojima och Konami att gräva ner stridsyxan! Och håller med om MGS2 visningen, inte sett något med varken PS5 eller XSX som varit i klass med hur MGS2 var denna gång.

Heter inte den PSN+ ? Var ett tag sedan jag hade tjänsten, kan ju ha bytt namn sedan dess förstås. PSN+ eller Playstation Now hade inte varit orimligt, men såg ut att stå just Playstation Plus.

Det var bara ett spel som visades som kördes på PC. Tror det var FF16. Allt annat kördes på PS5.

Det har hetat Playstation Plus i jätte många år iallafall så det är samma.

Permalänk
Medlem

Harry Potter och Demon Souls var det enda coola, pluss GOW teasern 😁

Edit, Demon Souls till PC! Yeeeees!

https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/iu4gdo/demons_soul...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Bra pris, snygga spel, men när det kommer till kontentan, är jag intresserad av story baserade RPGs?, svaret är nog nej, kan lika gärna kolla in en streamer som spelar dom och spara 700 :- per spel känner jag personligen.

Men för dom som verkligen gillar den speltypen så borde det här vara en "no brainer" även om de flesta spel som visades kommer även kommer till PC tex Demon Souls som var det enda jag kände att jag ville spela när jag såg det.

Permalänk
Medlem

Verkar som att 2020 blir ett bra år för spelrelaterad hårdvara

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klingen78:

Tänk på att det är sunkig youtube-konvertering i 1080p. kommer nog se fint ut sen irl.

Nja, det blir inte speciellt mycket bättre. Hade man t.ex. satsat på 1440p så hade man kunnat öka visuella effekter men nu slösas mycket av kraften till 4K.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Fick rysningar längst hela ryggraden av GoW-teasern. Att spelen såg så pass bra ut trots att det endast visades i konverterad 1080p gör mig bara ännu säkrare - ett givet köp, tekniknörd som man är.

Permalänk

Euro visas med moms inräknat så den kommer kosta 399 på amazon.de tex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

"Matchar Xbox"? $299 vs $399?

499 vs 499 är jämförbar hårdvara, Xbox Series S har en betydligt klenare GPU än PS5 Digital Edition, dessutom mindre RAM och intern lagring. Jag skulle säga minst matchar, jag har inte stoppat en skiva i en konsol på 10 år och jag spelar nästan uteslutande på konsol. Det finns en anledning att ingen stoppar en optisk läsare i en ny dator nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Demon soul's såg next-gen-aktigt ut.

Jag vill ha det... på PC. Tillsammans med bloodborne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Demon soul's såg next-gen-aktigt ut.

Jag vill ha det... på PC. Tillsammans med bloodborne.

Kommer på PC..

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anon5930:

Nästa år får PC DirectStorage stöd vilket ska ge funktionaliteten Sony idag skryter om.

Det som sagts är väl att Microsoft har som mål att ha en tidig version av utvecklarverktygen skall finnas tillgänglig för spelutvecklare under nästa år, eller har jag missat något?
Det kommer med andra ord dröja åtminstone ytterligare tid innan tekniken dyker upp i några faktiska titlar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Någon som kan förklara varför min matte är fel för jag får ett heeelt annat pris när jag räknar själv.

Ska man utgå från euro så blir 499 euro 5192kr
5192+25% moms 1298kr + kemikalieskatt förmodligen 300kr = 6790kr

Ni säger 5500kr men jag får 1000kr+ mer. Vad räknar jag fel?

Euro priset är med vat dvs moms inräknat redan 😉

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Euro priset är med vat dvs moms inräknat redan 😉

Jaha okay, då förstår jag

Permalänk
Inaktiv

@Triffid: Vilken vat % räknar de dock med? 15%? 20%? 25%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Kommer på PC..

Gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Innan ni jublar för mycket..

Observera att det rör sig om "låst" hårdvara, dvs. något man inte kan använda "som man vill".
Att SONY väljer att sälja PS5 "billigt" beror på att de tänker "gungor och karuseller":

En liknelse jag har i skallen just nu är Viasats "HDTV-boxar med inspelningsfunktion". Var populärare förr, för kanske 10 år sedan. Boxen "såldes billigt" för några tusen, av Viasat, men fungerar enbart så länge man har (dyrt) abonnemang. Utan abonnemang är den bara en "tegelsten"/paperweight. Så jubla inte för mycket över PS5. Väldigt låst hårdvara som jag misstänker blir en "paperweight" i framtiden..

Så här har den ekonomiska modellen sett ut för konsoler i princip alltid. Finns betydligt värre exempel, billiga bläckstråleskrivare som kräver id-chip på nya bläckpatroner, espressomaskiner för kapslar, mobiltelefoner med sina appstores, etc. Listan kan göras lång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Inget som visades såg ut att kräva någon speciallösning för att fungera. Merparten av spelen kommer dessutom till PC.
Nästa år får PC DirectStorage stöd vilket ska ge funktionaliteten Sony idag skryter om.

Det sagt, för priset får man idag något mycket kraftfullare än vad en dator för samma pris skulle kostat. Men Sonys PR om hur viktig deras lagringslösning är har de fortfarande inte kunnat visa upp på ett sätt för oberoende granskning. Finns en risk att Sony satsat för hårt på deras SSD som en gimmick och blir frånsprungna tidigt.

Jag hann inte se mer än slutet av denna så jag har inte koll på hur mycket lagringsbaserat de visade men man såg en del förra gången. Att ändra spelstruktur är nog dock en ändring som tar lite längre tid och i början får vi kanske bara snabbare laddningstider av liknande spel. Självklart kommer PC komma ifatt och förbi, det är väl knappast någon nyhet att PC kommer ligga i framkant största delen av tiden vad gäller hårdvara? Det blir ju än mer tydligt då jag inte får många komponenter i min dator för priset av en PS5. Förhoppningsvis kommer spel på PC också snabbt börja kräva snabb lagring och inte förbli skrivna för att fungera även på slö sådan.

Så länge deras SSD fungerar enligt de specifikationer de hävdar så kan jag inte tänka mig att det blir en gimmick. Det säger sig självt att man kan skriva spel annorlunda när saker kan laddas från SSD i den takten och att det är något som, när det är standarden, kan göra större skillnad än bara ytterligare ett till steg grafikmässigt, vilket är kul men inte direkt väldigt spännande i ett större perspektiv. SSD-utvecklingen kommer göra mycket på PC-sidan framöver med, men det största hoppet i närtid blir nog PS4 till PS5 då den förstnämnda enheten är riktigt slö på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Gillar verkligen inte "mörkare" JRPGs, får väl hoppas på en lite färggladare Dragon Quest. Inte ett spel jag är intresserad av tyvärr. FF XVI kommer jag kanske spela men då på PC, CoD blir på Series X, kommer dock ändå köpa en digital edition, för man måste ha en PS5'a. Ser klart blekt ut på spelfronten men bra pris.

bravely default 2 på switch sen... nintendo vinner nästa gen också