Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Inaktiv

Hmm om man beställer ett 3080 den 25:de lär man aldrig få ett 😅🤷‍♂️ Aja, våga vägra faktura sket sig denna gång misstänker att jag lika gärna kan vänta tills 3090/3070 kommer för att se vad de är. Lär inte hinna få mitt 3080 ändå om jag beställer tänker ja.

Permalänk
Medlem

Själv var man dum nog och tänkte inte på att ta det på faktura i all hast...
Ligger nu ute med pengar för 1 TUF från Proshop och 1 Trinity från komplett.
Får se vilket som kommer först, inga stora förhoppningar för det sistnämna dock (2e Dec) enligt komplett. 🤦‍♂️

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Inaktiv

Hur har ni löst det med 12-pin kontakten? Följde det med adaptrar? Tänkte köpa ett MSI kort nämligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piinmu:

Själv var man dum nog och tänkte inte på att ta det på faktura i all hast...
Ligger nu ute med pengar för 1 TUF från Proshop och 1 Trinity från komplett.
Får se vilket som kommer först, inga stora förhoppningar för det sistnämna dock (2e Dec) enligt komplett. 🤦‍♂️

Yes samma här, dock 4st från fyra olika butiker så ligger ute med runt 30000 och vill inte avboka nån så man sen blir utan.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Hur har ni löst det med 12-pin kontakten? Följde det med adaptrar? Tänkte köpa ett MSI kort nämligen

Vad jag vet har endast Founders Edition från nVidia själva den nya 12pin kontakten, alla partner kort kör 2 eller 3st normala pci-e 8pin, exempelvis har MSI 3st 8pin på sin gaming x trio men lägre maxeffekt än ASUS TUF som har 2st 8pin, så stirra er inte blinda på antalet anslutningar. nVidias FE har dock en adapter med i kartongen till 2st 8pin.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av Toss3:

Yes samma här, dock 4st från fyra olika butiker så ligger ute med runt 30000 och vill inte avboka nån så man sen blir utan.

Är ni så desperata efter ett nytt kort måste vara jobbigt att driva butik idag när folk inte kan bestämma sig och köper och skickar tillbaka stup i kvarten. Då kanske lite fler personer hade haft kortet nu.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Refine R3 | PSU EVGA Supernova G2 | CPU i7
4770K | Moderkort MSI Z87 MPOWER Max | RAM 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | GPU MSI 980 Ti SC+ 6GB | SSD 3x500GB Samsung EVO 850 | Servar Dell R710 15 TB Raid 6, Dell R610 ESXi 6.0, Dell R210 ii

Permalänk
Medlem

Kanske har detta lagt upp tidigare?
https://www.tradera.com/item/341372/418777665/asus-tuf-rtx-30...

Tog inte lång tid innan detta skulle dyka upp.

Men är ju iallafall ärlig med varför han säljer den

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Kanske har detta lagt upp tidigare?
https://www.tradera.com/item/341372/418777665/asus-tuf-rtx-30...

Tog inte lång tid innan detta skulle dyka upp.

Men är ju iallafall ärlig med varför han säljer den

Han har nog köpt på credit och vill ha lite cash.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Refine R3 | PSU EVGA Supernova G2 | CPU i7
4770K | Moderkort MSI Z87 MPOWER Max | RAM 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | GPU MSI 980 Ti SC+ 6GB | SSD 3x500GB Samsung EVO 850 | Servar Dell R710 15 TB Raid 6, Dell R610 ESXi 6.0, Dell R210 ii

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Hmm om man beställer ett 3080 den 25:de lär man aldrig få ett 😅🤷‍♂️ Aja, våga vägra faktura sket sig denna gång misstänker att jag lika gärna kan vänta tills 3090/3070 kommer för att se vad de är. Lär inte hinna få mitt 3080 ändå om jag beställer tänker ja.

själv ser jag ingen anledning till att ligga ute med minst 8k eller upp til 25-30k (om man beställde på flera butiker) i väntan på få hem det. Fakturaköp har dessutom lika bra avtal som direkt kortköp dessa dagar ändå så.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

själv ser jag ingen anledning till att ligga ute med minst 8k eller upp til 25-30k (om man beställde på flera butiker) i väntan på få hem det. Fakturaköp har dessutom lika bra avtal som direkt kortköp dessa dagar ändå så.

Jag köper numera bara på faktura/Klarna och betalar efter 14 dagar. Dels för att jag vill få produkten hem och testa innan jag betalar, samt att händer något med leveransen så ligger jag inte ute med pengarna bara för att posten eller butiken har tabbat sig.
Oftast har många butiker ingen avgift för faktura men märkte att Proshop hade 29kr, vilket är ju egentligen en piss i havet i detta fallet när man vet att man lär få vänta i minst 1 månad. Sköter man bara att betala sina fakturor så ser jag inga problem med det

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosquito608:

Är ni så desperata efter ett nytt kort måste vara jobbigt att driva butik idag när folk inte kan bestämma sig och köper och skickar tillbaka stup i kvarten. Då kanske lite fler personer hade haft kortet nu.

Det argumentet hade funkat om något utav korten hade skickats ut men det har dom alltså inte gjort, proshop obekäftat datum och komplett 2a dec.
När något av dom skickas kommer jag självklart avbeställa den andra ordern.
Hade på känn att efterfrågan var större än utbudet denna gången och det visade sig ju stämma ganska bra.

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem

Nån här som beställde från Webhallen och valde "Hämta i butik" och som fått sitt kort?

Jag lyckades haffa ett Ventus (vad jag trodde iaf) men valde hämta i butik, i bekräftelsemejlet jag fick stod det 1-2 dagar leverans men sen har jag inte hört ett dyft och ordern är bara markerad som mottagen, funderar på om det är gör någon skillnad kontra weblagret. Har mejlat dom men antar att det kommer ta ett tag att få svar. Med facit i hand känns det ju som att hemleverans hade varit det självklara valet i den här situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronniee:

Nån här som beställde från Webhallen och valde "Hämta i butik" och som fått sitt kort?

Jag lyckades haffa ett Ventus (vad jag trodde iaf) men valde hämta i butik, i bekräftelsemejlet jag fick stod det 1-2 dagar leverans men sen har jag inte hört ett dyft och ordern är bara markerad som mottagen, funderar på om det är gör någon skillnad kontra weblagret. Har mejlat dom men antar att det kommer ta ett tag att få svar. Med facit i hand känns det ju som att hemleverans hade varit det självklara valet i den här situationen.

Förmodligen bara en bugg, när något finns på centrallagret o du beställer till butik så står det 1-2 dagar på din beställning då det tar så lång tid för produkter att skickas till butikerna. Sidan var ju under mycket press, så du kanske fick 1-2 dagar trots att du inte var en av de första 11 som bokade (fanns ju enbart så många kort på lager).

MEN du kan ju mycket väl ha lyckats också och bara är lite väl ivrig? 1-2 dagar är såklart arbetsdagar, och nu är det helg. Har du tur får du väl ett hämtmejl på måndag

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfeNn:

Förmodligen bara en bugg, när något finns på centrallagret o du beställer till butik så står det 1-2 dagar på din beställning då det tar så lång tid för produkter att skickas till butikerna. Sidan var ju under mycket press, så du kanske fick 1-2 dagar trots att du inte var en av de första 11 som bokade (fanns ju enbart så många kort på lager).

MEN du kan ju mycket väl ha lyckats också och bara är lite väl ivrig? 1-2 dagar är såklart arbetsdagar, och nu är det helg. Har du tur får du väl ett hämtmejl på måndag

Stod så för mig med i början, bokade 15:11

Kollar man nu står det att 10 påväg in till lagret, hoppas en av dom är mina

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

Från att ha varit absolut övertygad om att 3090 skulle hamna i den nya PCn, till att ha läst att det bara är 10% snabbare, till att ha läst att troligtvis kommer 3080ti kort med mera minne, så har jag gått från dag 1 köp till avvakta till nästa år.

Hoppas AMD pressar dem hårt och de måste släppa nya modeller som svar (och ser man till hur buggiga drivrutinerna till 3080 är så verkar det redan som att Nvidias tidiga release är försök att hinna före AMD).

Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

Hoppas AMD pressar dem hårt och de måste släppa nya modeller som svar (och ser man till hur buggiga drivrutinerna till 3080 är så verkar det redan som att Nvidias tidiga release är försök att hinna före AMD).

Jag tycker inte man ska anta att Nvidia rushade ut korten för att de är rädda för RDNA2 och är osäkra på om Ampere kan konkurrera, då lär man bli besviken. Kanske så är de oroliga över hur konsollerna kommer påverka marknaden eller så tog de chansen att konkurrera ut AMD utan att de kan svara på det.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eobet:

Från att ha varit absolut övertygad om att 3090 skulle hamna i den nya PCn, till att ha läst att det bara är 10% snabbare, till att ha läst att troligtvis kommer 3080ti kort med mera minne, så har jag gått från dag 1 köp till avvakta till nästa år.

Hoppas AMD pressar dem hårt och de måste släppa nya modeller som svar (och ser man till hur buggiga drivrutinerna till 3080 är så verkar det redan som att Nvidias tidiga release är försök att hinna före AMD).

Riktigt synd att AMD inte visar korten redan nu, känns som det vore optimalt att göra det just nu när Nvidia har sådanna problem med att få ut kort.

Men anledningen att de inte gör det kan mycket väl vara att de inte har något som konkurrerar. Finns ingen vits för AMD att låta Nvidia få veckor/månader? i försprång och tänkta konsumenter redan hinner köpa konkurrentens kort och då redan är mätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

Från att ha varit absolut övertygad om att 3090 skulle hamna i den nya PCn, till att ha läst att det bara är 10% snabbare, till att ha läst att troligtvis kommer 3080ti kort med mera minne, så har jag gått från dag 1 köp till avvakta till nästa år.

Hoppas AMD pressar dem hårt och de måste släppa nya modeller som svar (och ser man till hur buggiga drivrutinerna till 3080 är så verkar det redan som att Nvidias tidiga release är försök att hinna före AMD).

Är också väldigt osäker på 3090 nu efter de senaste läckorna. Men jag tänker att det inte släppts drivrutiner till det än? Borde väl kunna bli bättre efter släppet?

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spelaspel:

Jag tycker inte man ska anta att Nvidia rushade ut korten för att de är rädda för RDNA2 och är osäkra på om Ampere kan konkurrera, då lär man bli besviken. Kanske så är de oroliga över hur konsollerna kommer påverka marknaden eller så tog de chansen att konkurrera ut AMD utan att de kan svara på det.

Det har du helt klart rätt i. Har svårt att se att AMD skulle lyckas göra ett än ineffektivare kort än vad Nvidia gjort, men AMD kör bra 7nm TSMC medans Nvidia valde dålig 8nm Samsung.

Fortfarande inte avbokat mitt kort, vilket skulle ha gjorts senast fredag. Vill gärna se om något händer idag men magkänslan säger ändå åt att avboka och invänta något bättre. Var 3090 jag var sugen på från början men när 3080 visat hur ineffektiva korten är så känner jag inte för att lägga ut 16 000-20 000kr på ett 3090. Skapligt meningslöst att försöka få ut tag i ett FE då Nvidia redan visat att de inte kan eller vill sälja kort för utsatt pris.

Men ja, Zotac 3080 Trinity för 7825kr känns samtidigt rätt fint, nära 100% prestandaökning mot mitt 1080Ti men med ännu sämre temperaturer och fortfarande ganska dålig raytracing. Magkänslan brukar vara klok att gå efter...

Permalänk
Medlem

Känns som majoriteten fortfarande är förvirrad gällande vram, vad som används och vad som behövs är helt olika. Ett spel kan t.ex. Visa att dne nyttjar 8gb vram men endast 5 används resten är där som en "backup". Jag skulle tro att 10gb ddr6x är säkert i ett par år att komma speciellt om man lirar i 1440p vilket jag tycker är sweet spot när man spelar såpass nära en mindre monitor 32 och mindre dvs

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det har du helt klart rätt i. Har svårt att se att AMD skulle lyckas göra ett än ineffektivare kort än vad Nvidia gjort, men AMD kör bra 7nm TSMC medans Nvidia valde dålig 8nm Samsung.

Fortfarande inte avbokat mitt kort, vilket skulle ha gjorts senast fredag. Vill gärna se om något händer idag men magkänslan säger ändå åt att avboka och invänta något bättre. Var 3090 jag var sugen på från början men när 3080 visat hur ineffektiva korten är så känner jag inte för att lägga ut 16 000-20 000kr på ett 3090. Skapligt meningslöst att försöka få ut tag i ett FE då Nvidia redan visat att de inte kan eller vill sälja kort för utsatt pris.

Men ja, Zotac 3080 Trinity för 7825kr känns samtidigt rätt fint, nära 100% prestandaökning mot mitt 1080Ti men med ännu sämre temperaturer och fortfarande ganska dålig raytracing. Magkänslan brukar vara klok att gå efter...

Jag skulle i alla fall inte köpt 3090 även om jag hade haft pengar att bränna, speciellt inte efter senaste leaks/rumors om att den inte är särskilt mycket bättre än 3080. Känns mer som en låtsas Titan där prestandan finns där men effektivitet har man struntat i hel och hållet. Är också osäker på om jag ska beställa ett 3080 pga den höga strömförbrukningen, skulle helst slippa behöva öppna fönstret mitt i vintern för att det är för varmt i lägenheten

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av meyzu91:

Känns som majoriteten fortfarande är förvirrad gällande vram, vad som används och vad som behövs är helt olika. Ett spel kan t.ex. Visa att dne nyttjar 8gb vram men endast 5 används resten är där som en "backup". Jag skulle tro att 10gb ddr6x är säkert i ett par år att komma speciellt om man lirar i 1440p vilket jag tycker är sweet spot när man spelar såpass nära en mindre monitor 32 och mindre dvs

Jag kör i 4k och vill att kortet ska leverera i typ 5år. Just därför är jag orolig för 3080. Får fler spel stöd för dlss så räcker ju dock 10gb ett bra tag.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Har inte lyckats öka den något alls, 100% verkar vara max. Det ska sägas att det är väldigt länge sen jag nyttjade dylika program så mycket möjligt att jag missar något självklart.

Tack för svaret uppskattar det verkligen!

Var det jag var rädd för :/ Ångrar nu också att man inte gick på TUF modellen. Får hoppas det kommer bli möjligt att byta bios inom kort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spelaspel:

Jag skulle i alla fall inte köpt 3090 även om jag hade haft pengar att bränna, speciellt inte efter senaste leaks/rumors om att den inte är särskilt mycket bättre än 3080. Känns mer som en låtsas Titan där prestandan finns där men effektivitet har man struntat i hel och hållet. Är också osäker på om jag ska beställa ett 3080 pga den höga strömförbrukningen, skulle helst slippa behöva öppna fönstret mitt i vintern för att det är för varmt i lägenheten

Sant, 5-10% snabbare är verkligen inte imponerande. Är ju för det där extra minnet, eller invänta 20GB versionerna av 3080.

Allt som allt en väldigt avtändande lansering. Känslan av att Nvidia släppt ut alpha-kort som inte var redo för produktion eller konsumentmarknaden samt framförallt hur lanseringen sköttes. Men så sugen på nytt. Men jag kan ju vänta... lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Jag kör i 4k och vill att kortet ska leverera i typ 5år. Just därför är jag orolig för 3080. Får fler spel stöd för dlss så räcker ju dock 10gb ett bra tag.

Samma för mig, har också en 4K skärm. Har ett 1080 Ti. Därför är jag väldigt törstig på mer GPU-kraft av naturliga skäl. Flera spel jag har kan jag bara köra i 25-35 fps med 4K upplösning. De ser fantastiskta ut i 4K men jag klarar inte 30 fps, det är helt omöjligt spela förutom kanske omgångsbaserade spel. Därför kör jag de tunga spelen uppskalat, oftast från 1440. Men man ser att bildkvaliten sjunker på grund av uppskalning. DLSS 2.0/2.1 i all ära, men det fungerar inte med mitt kort och det är väldigt få spel som supportar det. Har haft kortet i fyra år kanske bra vänta ett halvår till så det lugnar ner sig och se alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronniee:

Nån här som beställde från Webhallen och valde "Hämta i butik" och som fått sitt kort?

Jag lyckades haffa ett Ventus (vad jag trodde iaf) men valde hämta i butik, i bekräftelsemejlet jag fick stod det 1-2 dagar leverans men sen har jag inte hört ett dyft och ordern är bara markerad som mottagen, funderar på om det är gör någon skillnad kontra weblagret. Har mejlat dom men antar att det kommer ta ett tag att få svar. Med facit i hand känns det ju som att hemleverans hade varit det självklara valet i den här situationen.

Yes, beställde ett Zotac.
Står bara <10 påväg in.
När man klickar på artikeln.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

Beställde Asus Strix OC från webhallen.
Dyrt men får hoppas att det är minst förbokningar på detta kortet.

Kortet verkar bra men vad är det som gör det så dyrt?
Bättre och fler komponenter än andra modeller?
https://videocardz.com/newz/asus-rog-strix-geforce-rtx-3080-o...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

I fråga om komplett så säger de att beräknad leveranstid (order) möjligen inte stämmer. Kommer in kort från leverantörer hela tiden så kan gå fort om man beställde tidigt. Ha is i magen och vänta första veckan för att se vad som händer. Sen har komplett nordens bästa ordersystem med plocklagren så de om några borde vara snabba på att få ut produkter.

Permalänk
Medlem

För den som fortfarande undrar över nätagg, här testas 3080 med en rätt hårt klockad 10900k (1.3V 5.1GHz), mer eller mindre worst case i en gaming rig nu med andra ord.

Det största effektuttaget de lyckades komma upp i vid korta spikar var 630W mätt vid väggen vilket troligt rör sig om ~550-570W förbrukning ut från agget som mest, högsta snitt låg på 565W vid väggen eller ~500-520W ut från agget.

Kör man med en snällare cpu/mobo combo och dessutom stock så kommer förbrukning sjunka rätt duktigt. Kör man exempelvis en R5 3600 med ett b450/b550 mobo och en ensam nvme disk så är det inte omöjligt att man skulle kunna få det att lira med ett 450W agg men 500 eller 550W är det inte problem med i det läget, för en kraftigare intel rig eller 105W am4 så är 600-650 mer lagom som minsta effekt där det fortfarande finns lite marginal. Sitter ni med 750w och uppåt behöver ni absolut inte oroa er förutom möjligtvis en tok klockad HEDT.

Tänk bara på som jag nämnde tidigare att ampere kapacitet för just PCI-E anslutningarna också är viktigt samt hur 12V leveransen är designad, om den är splittad i fler mindre delar eller en massiv del, detta framgår i specifikationen för nätagg. Jag skulle nog våga säga att 35A för endast gpu är lite av minimum.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

I all hets så klickade det hem ett Asus TUF OC, men har av avsikt att köra kortet i stock för effektutveckling och ljudnivåns skull. I mitt chassi sitter endast en låg rpm-fläkt in och en ut så luftflödet lämnar nog mycket att önska. För att klocka ner dessa kort, räcker det att ratta ner frekvensen eller kommer de med en höjd power limit också?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer