Permalänk
Medlem

Grön ton i min Sony G420

Köpte en Sony G420 beggat idag. Tyvärr så är det en förbannad grön ton över bilden, jäkligt störande! Höjer man ljusstyrkan på en svart bakgrund så blir det inte grått, utan grönt.

Det går att korrigera någorlunda i Windows med grafikkortsdrivrutinerna, men av någon sjuk anledning påverkas inte musen av detta! Rätt störande när man fått till färgerna och muspekaren ser fortfarande helt störd ut...

Någon annan som har haft detta problemet med denna skärmen? Har mailat Sony får se om de vill byta ut den åt mig eller justera den eller nåt.

Jobbigt sånt här... tyckte jag gjorde ett bra köp

Permalänk
Medlem

Låter som om din skärm har gått sönder, vet en kille som har för vana att ge sin skärm en smäll när han blir förbannad, har har fått gul ton. Kan tänka mig att ändera är skärmen felinställd och det går att korrigera med programvara eller så har någon av färgerna slutat fungera, det låter som om din gröna går på max hela tiden eftersom du inte kan få skärmen svart, ( antar att du kan få den vit? ). Om du inte kan få den vit är det pga att en av de andra färgerna är paj ( röd tex )
Om personen du köpte den av sa att den var helt ok se om du kan lämna tillbaka den, men se om du bara kan fixa inställningarna först.
I annat fall

Permalänk
Medlem

Det finns inställningar inne i skärmen för Röd Grön o Blå kan gå att fixa där...

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Medlem

Det gröna går inte på max direkt, men det är alldeles för mycket grönt. Det går att få det att se rätt bra ut i windows med programvara, men det är banne mig helt omöjligt att ställa in den så att det ser bra ut i både windows och CS!

Hade man bara kunnat ställa in färgerna i skärmen så hade det säkert inte varit några problem, men det kan man inte! Det kunde man t.o.m. på min 7 år gamla 17 tummare.

Däremot så brukar det finnas intällningar för skärmar inuti dom, men pillar man med dom så lär garantin flyga iväg...

Permalänk
Medlem

Min gammla G400 hade (HAR, eller hur Crazy Ferret ) en EXTREM blå ton efter att den varit på service för geometrijustering... Jävla 08 mufflade med färginställningarna

Nåja om vill kan du ju låta någon TV-reperatör motsvarande skruva lite inne i skärmen, det finns "hårdvaruskruvar" för varje färg, skärpa och sånt inne på kretskortet. Visst kan du skicka den till Sony (InfoCare AB) men det tar bara onödigt mycket tid. Kan skärmen öppnas utan att det syns så gör det. Se bara till att någon som vet vad han gör skruvar.

Edit : Oj lite upprepning där men jaja... Nu vet du det dubbelt så mycket.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Blackbird: Nu har jag inget aning om vad du talar om... Att man ser allting som om man tagit bort den blå färgen när man suttit några timmar vid skärmen är väl helt normalt?
Edit: Förresten, E400, inte G400.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Nåja om vill kan du ju låta någon TV-reperatör motsvarande skruva lite inne i skärmen, det finns "hårdvaruskruvar" för varje färg, skärpa och sånt inne på kretskortet. Visst kan du skicka den till Sony (InfoCare AB) men det tar bara onödigt mycket tid. Kan skärmen öppnas utan att det syns så gör det. Se bara till att någon som vet vad han gör skruvar.

Sonys skärmar är mjukvarustyrda (liksom dom flesta andra.)

Finns inga "hårdvaruskruvar" som du skriver. En vanlig TV-reparatör har inte tillgâng till Sonys program.

Permalänk
Medlem

om det e en crt kan ett ljusrör ha pajjat

Permalänk
Medlem

Kan du inte ställa in det via ditt grafikkort?, eller använda något sådant där program som colorific ( det finns säkert bättre ).
Även om du inte kan ställa in det direkt på skärmen nästan måste det finnas program för det, bäst är nog att fråga sonys kundsupport efter program ( säg inte att du köpt den begagnad ).
Är det helt riskfritt att öppna en monitor? det sitter ju elektronkanoner eller dyl där inne och jag vet inte hur länge man måste vänta för att spänningen ska försvinna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Sonys skärmar är mjukvarustyrda (liksom dom flesta andra.)

Kan det finnas program då som kan komminucera (stava...) med skärmen så att man kan ställa om färgerna permanent?

Jag har försökt sänka det gröna en aning i windows som sagt men när man startar datorn får man stå ut med att texten ser grönaktig ut och de nya färgerna appliceras inte förrän windows har laddat helt. Spel blir inte bra. Dessutom är muspekaren opåverkad och grönaktig Men det kanske går att lösa genom att testa ett annat program, kanske powerstrip eller nåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vG
Kan det finnas program då som kan komminucera (stava...) med skärmen så att man kan ställa om färgerna permanent?

Ja, det finns speciella serviceprogram. Inget du kan fâ tag pâ. Jag har jobbat pâ en firma som stâr för garantiservice pâ Sony och Samsung monitorer.
Efter ett bildrörsbyte tex sâ använde jag programmet för att kalibrera skärmen. Men dâ behöver man en kamera som man fäster pâ skärmen och som kommunicerar med programmet. Dâ kan man mäta och justera ljustyrka, kontrast, färgtemperatur mm. En sân kostar 100 000 :- Rätt roligt jobb faktiskt
Jag jobbade bara med Samsung, men det är samma princip för alla märken.

Men är monitorn trasig sâ kan man inte justera bort gröntonen.