Loggas in som begränsad användare - är ju admin?

Permalänk
Medlem

Loggas in som begränsad användare - är ju admin?

Får detta meddelande när jag loggar in:
"Det går inte att logga in på ditt konto
Det här problemet kan ofta åtgärdas genom att logga ut från ditt konto och logga in igen. Om du inte loggar ut nu går alla filer du skapar eller ändringar du gör förlorade."

Kan inte komma åt mina filer i Dokument, Bilder. Filmer etcMycket tacksam om någon har erfarenhet att dela om detta problem?

Kan ej heller komma åt densenaste återställningspunkten jag gjort för systemet.

Win 10 senaste uppdatering Win insderbuild

Glömde lämna info om operativ
Permalänk
Hedersmedlem

De gånger jag sett detta har användaren blivit korrupt. Kolla på disken om du kan se nya användare. Tidigare skapades en ny användare som hette typ namn.001 i användarmappen när detta hände.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

En bekant hade samma problem.. där var lösningen tyvärr att installera om Windows. Alla försök till att reparera användaren/systemet vägrade fungera

Sega är att din användarprofil med alla dokument/program m.m. återställs varje gång du startar om datorn, så försöker du ändra på en inställning, kommer den bara att ändras tillbaka vid omstarten. Det "går" att ändra i registret för att försöka tvinga Windows till att gå ifrån statusen att skapa nya profiler, men detta verkar vara olika från system till system. I mitt fall gick det inte alls.

Citat:

Fix 3. Repair Corrupted User Profile with Windows Registry
Step 1. Open the Windows 10 Registry Editor by typing regedit in the Search box.

Step 2. When Registry Editor launches, navigate to the following key:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\ProfileList.

Step 3. Click each S-1-5 folder and double-click the "ProfileImagePath entry" to find out which user account it relates to. (If your folder name ends with .bak or .ba follow Microsoft's instructions to rename them).

fix corrupt user profile in windows 10 registry editor

Step 4. Once you have determined where is the corrupt user profile(and it doesn't have a .bak ending), double-click "RefCount" and change the Value data to 0 and click "OK". If this value isn't available, you might have to create it manually.

Step 5. Now double-click on "State", make sure the Value data is again 0 and click "OK".

fix corrupt user profile in windows 10 registry editor

Step 6. Close Registry Editor and restart your PC.

https://www.easeus.com/todo-backup-resource/fix-a-corrupted-u...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ecuaman:

insderbuild

Insiderversioner är ju för att hitta buggar och du har råkat ut för en.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

En bekant hade samma problem.. där var lösningen tyvärr att installera om Windows. Alla försök till att reparera användaren/systemet vägrade fungera

Sega är att din användarprofil med alla dokument/program m.m. återställs varje gång du startar om datorn, så försöker du ändra på en inställning, kommer den bara att ändras tillbaka vid omstarten. Det "går" att ändra i registret för att försöka tvinga Windows till att gå ifrån statusen att skapa nya profiler, men detta verkar vara olika från system till system. I mitt fall gick det inte alls.
https://www.easeus.com/todo-backup-resource/fix-a-corrupted-u...

Tack för tips. Kom åt alla dokument när jag gick in i användar mappen. Backupar så jag har det senaste. Skall testa att reparera användaren enl din beskrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

En bekant hade samma problem.. där var lösningen tyvärr att installera om Windows. Alla försök till att reparera användaren/systemet vägrade fungera

Sega är att din användarprofil med alla dokument/program m.m. återställs varje gång du startar om datorn, så försöker du ändra på en inställning, kommer den bara att ändras tillbaka vid omstarten. Det "går" att ändra i registret för att försöka tvinga Windows till att gå ifrån statusen att skapa nya profiler, men detta verkar vara olika från system till system. I mitt fall gick det inte alls.
https://www.easeus.com/todo-backup-resource/fix-a-corrupted-u...

Hej igen Pamudas... hoppas du kan tipsa om detta: (If your folder name ends with .bak or .ba follow Microsoft's instructions to rename them).

Ja den slutar med .bak

Försöker hitta Mcrosofts instruktioner om detta men har ingen större lycka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecuaman:

Hej igen Pamudas... hoppas du kan tipsa om detta: (If your folder name ends with .bak or .ba follow Microsoft's instructions to rename them).

Ja den slutar med .bak

Försöker hitta Mcrosofts instruktioner om detta men har ingen större lycka?

Nej det är en djungel rent ut sagt.. Är rätt säker på att du bara kan högerklicka och döpa om filen manuellt? Alltså, ta bort .bak från namnet på filen/mappen och se om det funkar bättre så.

Näst sista svaret på den här sidan av rabbitheadal99 visar med bilder hur du går tillväga. Läs ordentligt bara så det inte blir något galet
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-s...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Hej alla. Gjorde åtgärder enl förslag men fixade inte problemet så jag tog beslutet att återställa C-disken och operativet från en nyligen utförd systemavbildning... blev bara några småsaker att återställa manuellt. Så allt bra nu.
Tack för engagemang.