Ubiquiti Dream Machine - Bahnhof installation

Permalänk

Ubiquiti Dream Machine - Bahnhof installation

Hej!

Har en fundering gällande Ubiquiti Dream Machine config för Bahnhof.
Sitter nämligen med en sådan uppsättning och får inte till det.

Kopplar jag in min dator direkt i jacket får jag ju logga in och lägga till min enhets MAC för att få en adress. So far so good, men pluggar jag in min dream machine händer nada.
Även om jag release´ar min adress från min dator så hjälper det inte. (Har väntat en helg nu men ingen adress till UDMen)

Måste jag confa UDM´en på något vis för att den ska lira. Jag får ju inte möjlighet i portalen att lägga till UDM´ens mac hos Bahnhof.

Problematiken i början är ju att man inte kan starta upp UDMen utan nätverkskoppling. Därav har jag gjort den configen redan med en 4g router så att jag ÖHT kommer in i UDMen via CLI/GUI
Men jag stuper tyvärr därefter.

Någon som har ett tips till en uppgiven själ? Alla tips mottages med öppna armar!

/TH

Permalänk
Medlem

Nu vet jag tyvärr inte så mycket specifikt om hur Bahnhof fungerar i detta fall men du kanske kan beskriva mer om hur deras portal fungerar? Måste du manuellt lägga till en MAC-adress för att det alls ska fungera eller är det för att få en publik IP istället för att sitta bakom CGNAT?

Om portalen bara tillåter dig att lägga till MAC-adressen för enheten du ansluter från skulle du kunna testa att på din dator sätta MAC-adressen som din UDM kör på det nätverksinterface som du använder som WAN och sedan lägga till MAC-adressen via portalen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Hej Blunden och tack för svar!

Gällande portalen så har jag förstått att det kan se lite olika ut. Vissa kan aktivera tjänster, lägga till tjänster eller MAC aktivera enheter. För mig blir det så att när jag kopplar i en dator direkt i jacket, så redirectas jag till dhcp.bahnhof.se och loggar där in med mitt KundNr/lösen. Där dyker min burk upp med mac och hostname och det enda alternativet jag har är aktivera.

Att ändra MAC är något jag inte tänkt på alls för att vara ärlig. Bra tips! Jag ska göra ett test och återkomma med utfall.

Tack!

/TH

Permalänk
Medlem

Här har du länk till ett inlägg i en annan tråd här på Sweclockers.

Inlägg

Tråd

Permalänk

Hej!

Nu fungerar det. La jag till dynamiska ARP MACen på datorn och gjorde samma procedur så hoppade det igång efter en liten stund.

@Blunden, @Lilak Stort tack för hjälpen!

/TH

Permalänk
Medlem

Alltså jag får något fel i huvudet. Köpte en UDM PRO. Anser mig vara helt ok med datorer. Ringde Bahnhof uppgav macadressen på min nya router och att den ska vara den nya publika ip. Skulle vänta de 10 minuterna vilket jag gjorde.

Fungerar när jag trycker in dator utan router, direkt i konvertern. Fungerade även när jag körde min fars ubiquiti amplifi router förut.

Står att UDM:en får IP men jag kan ändå inte gå igenom installationsprocessen. Står att jag ska göra factory reser vilket jag gjort.
Fattar inte, jag verkar få IP men det verkar som att fungerar som det ska. Borde inte behöva spoofa macadress med tanke på att jag ringt in och de lagt in det själv i systemet.

Körde SSH och testade det där med klockan som nämnts. Fungerade ej. Har ej uppdaterat FW på den. Men det kanske jag borde?

Har läst på olika forum och fattar inte vad jag ska göra. Någon som har ett tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homie:

Alltså jag får något fel i huvudet. Köpte en UDM PRO. Anser mig vara helt ok med datorer. Ringde Bahnhof uppgav macadressen på min nya router och att den ska vara den nya publika ip. Skulle vänta de 10 minuterna vilket jag gjorde.

Fungerar när jag trycker in dator utan router, direkt i konvertern. Fungerade även när jag körde min fars ubiquiti amplifi router förut.

Står att UDM:en får IP men jag kan ändå inte gå igenom installationsprocessen. Står att jag ska göra factory reser vilket jag gjort.
Fattar inte, jag verkar få IP men det verkar som att fungerar som det ska. Borde inte behöva spoofa macadress med tanke på att jag ringt in och de lagt in det själv i systemet.

Körde SSH och testade det där med klockan som nämnts. Fungerade ej. Har ej uppdaterat FW på den. Men det kanske jag borde?

Har läst på olika forum och fattar inte vad jag ska göra. Någon som har ett tips?

Har du testat förslagen tidigare i tråden? Får du alltså en publik IP, inte en CG-NAT:at sådan? Annars kanske @Trocahero kan ge mer detaljer om hur han gjorde?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Löste problemet. Äntligen..
Macadressen på wanporten var på eth8. SSH:Ade in för att hitta den rätta adressen med ifconfig | grep -i "eth[[:digit:]]* .*hwaddr"

Lyckades inte spoofa men kontaktade Bahnhof och ändrade Mac via dem.

Efter ett litet tag kickade den igång.

Permalänk

Hejsan! jag lånar denna tråd om det är ok ?

jag har ett problem med bahnhof och en unifi dream-machine.

började med att åskan/blixten slacktade min fiberfördelare och min router.
=bara köpa nytt. en ny fiberfördelare är monterad och köpte mig en unifi dream-machine
internet fungerar! inga problem.

Nu till mitt problem.
jag vill ha en publik-ip som jag haft i flera år med den gamla routern, har fungerar klockrent!
ringer in till bahnhof och förklarar läget att jag bytt grejer och att dom måste lägga in de nya mac-adressen från min router.

Fungerar inte. Ringer igen och samma sak. Får inte till det. Det visade sig att jag hade gett dom fel mac-adress.
dom lyckades iaf hitta min WAN mac-adress och la in den istället och det fungerade klockrent

ungefär tills dagen efter. Då låg jag tydligen bakom deras CG-NAT Igen...
Ringer igen å frågar va fan det är för fel ??!
Dom aktiverar publik-ip igen och det fungerar ungefär till dagen efter en gång till.

Ringde igen nu på morgonen och frågade om dom hade någon aning om varför den släpper den publika-IPn.
Men dom hade ingen aning och tycker det är väldigt konstigt.

Är det någon som vet vad det kan bero på ? Är det någon inställning i routern att den ska släppa och förnya WAN ip ?

Mvh Marcus

Visa signatur

Dagge