Hårddisk hittas ENBART i Disk Management, men går inte att initiera

Permalänk
Medlem

Hårddisk hittas ENBART i Disk Management, men går inte att initiera

Hej.

Har en hårddisk (WesternDigital 20EARS) som suttit i ett externt USB-kabinett och som har använts som backup av en släkting.

En vacker dag när denne släkting skulle överföra nya bilder till hårddisken så dök den inte längre upp i Utforskaren.
Datorn "plingar till" att en ny enhet har kopplats in, men sedan händer inget mer.

Jag har plockat ur hårddisken ur kabinettet och kopplat in den via SATA till min dator.

OS är Windows 10, och där hittar Disk Management (diskhanteraren?) hårddisken som Disk0, men status är "Unknown" och "Not initialized".
Försöker initiera hårddisken, men får upp felmeddelande om att "A device that does not exist was specified" oavsett om jag väljer MBR eller GPT (blir tvingad att välja någon av de två när jag ska initiera disken).

Har testat EaseUS Data Recovery och Recurva, men de hittar inte disken alls. Som en chansning kollade jag i CrystalDiskMark men samma där.

Testade boota Ubuntu från USB - men där hittas inte disken heller.

Ska tillägga att hårddisken snurrar igång och låter hälsosam trots att den är 10 år gammal.

Så - är det enda alternativet att skicka in disken till proffsen?

SAMMANFATTNING
Hårddisk hittas enbart i Windows 10 Disk Management, men kan inte initieras.

Tacksam för hjälp!

Och ja, jag har bett denna släkting skapa backup i nätet/molnet under flera års tid men det har inte hänt.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Jag har haft goda resultat att få tillbaka data via programet GetDataBack Simple / GetDataBack for NTFS när just partitionen varit försvunnen helt plötsligt.

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
Intel I7 8086K Limited Edition | 32GB 3600DDR4 | GTX 1070 | 2x1TB WD BLACK SN750 / 2x500GB 850 EVO | AUDIO PRO T8 ADDON |34" LG34UM95-P

Permalänk
Medlem

In i ubuntu igen och paste:a vad som står när du skriver "sudo fdisk -l" i terminalen, här i tråden.

Medans du ändå är där inne. Skriv "lsblk -f" och paste:a det som står där med.

edit: med disken inkopplad, obviously.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megatomten:

Jag har haft goda resultat att få tillbaka data via programet GetDataBack Simple / GetDataBack for NTFS när just partitionen varit försvunnen helt plötsligt.

Tack, ska testa.

Skrivet av Eckelhesten:

In i ubuntu igen och paste:a vad som står när du skriver "sudo fdisk -l" i terminalen, här i tråden.

Medans du ändå är där inne. Skriv "lsblk -f" och paste:a det som står där med.

edit: med disken inkopplad, obviously.

När jag körde fdisk -l i terminalen så listade den bara min m.2-enhet.

Men jag ska göra det igen och klistra in hela svaret här.

Sen kom jag på att jag har glömt kolla i BOIS/UEFI om disken listas där.

Återkommer!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig