Testpilot: Apple-användare provar Samsung Galaxy S20 Ultra 5G

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Apple-användare provar Samsung Galaxy S20 Ultra 5G

Testpiloten Sebastian Nyström provar att lägga Apple på hyllan och gå över till Samsungs flaggskepp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det inte som att Samsung har betalat för att få sin telefon testad mot en äldre iPhone utan det är testarens egna jämförelser. Initialt från Samsung lär ju bara ha varit att låta testa Galaxy S20 Ultra 5G.

Jag tyckte testet och jämförelserna ändå var intressant att läsa om. Testpiloten känns ärlig och visar få tecken på fanboyism.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vad f*n är detta?

Ett betalt test av samsung där samsung senaste telefon testas mot en två generationer gammal iphone?

Nu har ni sjunkit lågt.

Min första tanke oxå, hade man jämfört med en iPhone 12

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av robbankentor:

Min första tanke oxå, hade man jämfört med en iPhone 12

Kanske lite svårt få en iPhone sponsrad?
Detta är ett test jämföra mot sina egna saker.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kanske lite svårt få en iPhone sponsrad?
Detta är ett test jämföra mot sina egna saker.

Sant men då ska man avstå, eftersom resultat inte blir relevant.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av robbankentor:

Sant men då ska man avstå, eftersom resultat inte blir relevant.

Va... hela poängen är testa mot sina egna saker "Test pilot"
Såklart det är relevant, kanske inte för dig.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va... hela poängen är testa mot sina egna saker "Test pilot"
Såklart det är relevant, kanske inte för dig.

Det ligger i samsungs intresse att testet blir relevant och då kan dom sponsra med en iPhone 12 som referens, i alla fall låna ut en.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av robbankentor:

Det ligger i samsungs intresse att testet blir relevant och då kan dom sponsra med en iPhone 12 som referens, i alla fall låna ut en.

Så om han testa en skärm 2 gen bakåt (sin egen) mot en ny ASUS och hela poängen är göra det och sprida sina egna tankar och reflektioner så är det hus i helvetet?

Swec ibland asså allt måste vara helt 150 % svart på vitt relevant aldrig kan man ta nyanser av test som bara reflekterar personligt tycke

Detta är test för va HAN tycker ingen annan.

"SweClockers testpiloter är medlemmar som på egen hand testar nya produkter i datorvärlden. Denna testpilot arrangeras av SweClockers på uppdrag av Samsung som betalar för publiceringen. Uppdragsgivaren har inget inflytande över innehållet och testpiloten är helt fri att dra egna slutsatser."

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va... hela poängen är testa mot sina egna saker "Test pilot"
Såklart det är relevant, kanske inte för dig.

Jag får erkänna att jag inte läst alla testpiloter. Men som jag fått känslan är testen oftast av själva produkten i ett någorlunda ”neutralt” perspektiv.

Inte Dell ultrasharp U2412M versus senaste spelskärmen från acer.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av PlogarN97:

Jag får erkänna att jag inte läst alla testpiloter. Men som jag fått känslan är testen oftast av själva produkten i ett någorlunda ”neutralt” perspektiv.

Inte Dell ultrasharp U2412M versus senaste spelskärmen från acer.

Neutrala är swec sjävla som testar vs testpilooter va dom har hemma för prylar.

Det är inte neutrallt för 5 öre för det är bara personligt tycke så sebastian kan skriva att samsung är ren dynga och IOS är mycket bättre.
Detta är vanligt PR att få publicering och få folk tänka på samsung och KANSKE bli intresseard av telefonen oavsett anledning och skapa diskussion.
Detta är svin vanligt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Neutrala är swec vs testpilooter va dom har hemma för prylar.

Det är inte neutrallt för 5 öre för det är bara personligt tycke så sebastian kan skriva att samsung är ren dynga och IOS är mycket bättre.

Mina förväntningar är typ ett sånt här test
https://www.sweclockers.com/testpilot/30699-testpilot-lenovo-...

Där är det ett ”fristående” test.

Inte ett test där en sponsrad enhet testas mot vad testpiloten råkar ha hemma och dessutom att själva bytesprocessen har fokuset.

Aja. Jag tycker det är skevt att ge bort samsung senaste telefon till en tjugoåring ocj be denne jämföra mot sin gamla lur.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av PlogarN97:

Mina förväntningar är typ ett sånt här test
https://www.sweclockers.com/testpilot/30699-testpilot-lenovo-...

Där är det ett ”fristående” test.

Inte ett test där en sponsrad enhet testas mot vad testpiloten råkar ha hemma och dessutom att själva bytesprocessen har fokuset

Fast hela poängen va med testet att migrera från IOS prylar till en samsung och se hur det är.

Jämföra mot ett singeltest på en skärm är något helt annat.
LITE skillnad på en telefon och en skärm.

Det är bara känslor här ingenting annat så han kan skriva va som helst och tycker man det är dåligt läs det inte googla på en SAMSUNG S20 VS IPHONE 12 typ eller något.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fast hela poängen va med testet att migrera från IOS prylar till en samsung och se hur det är.

Jämföra mot ett singeltest på en skärm är något helt annat.
LITE skillnad på en telefon och en skärm.

Det är bara känslor här ingenting annat så han kan skriva va som helst och tycker man det är dåligt läs det inte googla på en SAMSUNG S20 VS IPHONE 12 typ eller något.

Ja och detta anser jag vara fult gjort. Och hör hemma på någon mindre kanal på youtube.

Tråkigt att se på swec.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av PlogarN97:

Ja och detta anser jag vara fult gjort.

Det är helt fine tycka det, jag kommer själv inte lästa testet för mig är det också helt ointressant
All to his own!
Fattar dock inte varför man inte kan bara skita läsa det och gå vidare allt måste inte vara 100 % neutralt och relevant.

Det hade dock varit jävla skillnad om Jonas gjorde detta testet och va sponsrad av samsung.

Men kanske bara är jag....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja och detta anser jag vara fult gjort. Och hör hemma på någon mindre kanal på youtube.

Tråkigt att se på swec.

Det är ju du som har missförstått....

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Mina förväntningar är typ ett sånt här test
https://www.sweclockers.com/testpilot/30699-testpilot-lenovo-...

Där är det ett ”fristående” test.

Inte ett test där en sponsrad enhet testas mot vad testpiloten råkar ha hemma och dessutom att själva bytesprocessen har fokuset.

Aja. Jag tycker det är skevt att ge bort samsung senaste telefon till en tjugoåring ocj be denne jämföra mot sin gamla lur.

Fast det är ju relevant, de flesta som byter telefon har ju just en 2-3 år gammal telefon som man byter bort. Det är fullt logiskt att göra sådan jämförelse även om jämförelser mellan nya telefoner behövs med. Vilket det finns, tusentals.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av PlogarN97:

Ja och detta anser jag vara fult gjort. Och hör hemma på någon mindre kanal på youtube.

Tråkigt att se på swec.

Jag har inte själv varit inblandad i testet på något sätt, men jag uppfattar att du tolkar premissen för artikeln fel. Det är inte en recension av Samsung mot iPhone, utan en användares upplevelser av att gå från iOS till Android. Det tycker jag är klart relevant.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag har jämfört iPhone 11 pro max med min Note 20 ultra. IPhone har mycket bättre kameror MEN den kan inte vara en smart mobil!!! Den är en smart miniräknare!!
Jag menar att alla IOS användare kan använda Android utan problem. Men jag kan ALDRIG använda IOS.

Visa signatur

AMD 3900x @4,5 GHZ || Asus ROG 2080 ti OC || Asus ROG x570-f || Samsung 960 500GB || Seagate Firecuda 2TB || Phanteks Enthoo 719 ||

Permalänk
Samsung Sverige

Jag tror att det är viktigt att läsa texten om testpiloter längst ner i artikeln:
"Uppdragsgivaren har inget inflytande över innehållet och testpiloten är helt fri att dra egna slutsatser."

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Wael:

Jag har jämfört iPhone 11 pro max med min Note 20 ultra. IPhone har mycket bättre kameror MEN den kan inte vara en smart mobil!!! Den är en smart miniräknare!!
Jag menar att alla IOS användare kan använda Android utan problem. Men jag kan ALDRIG använda IOS.

Okej en smart miniräknare?
jag klarar inte av samsung så, smaksak.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag har plockat bort ett gäng riktigt otrevliga inlägg.

Ni som misstror sponsrat innehåll får gärna rikta er kritik mot oss och ta upp detta i feedbackforumet, men testpiloten är en vanlig medlem som bara gör sitt bästa för att beskriva hur han upplever produkten. Han har helt fria händer att skriva precis vad han känner och det är ingen som försöker styra hans åsikter åt det ena eller andra hållet.

Detta avsnitt i testet av Galaxy S20 Ultra 5G handlar om övergången från Apple till Samsung och vad @sebastiannystrom själv är nyfiken på och har önskat testa, det vill säga om han personligen skulle kunna tänka sig att gå över till Samsung/Android. Läs artikelserien från början så ser ni hur det hänger ihop.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag har plockat bort ett gäng riktigt otrevliga inlägg.

Ni som misstror sponsrat innehåll får gärna rikta er kritik mot oss och ta upp detta i feedbackforumet, men testpiloten är en helt vanlig medlem som gör sitt bästa för att beskriva hur han upplever produkten. Han har helt fria händer att skriva precis vad han känner för och det är ingen som försöker styra hans åsikter åt det ena eller andra hållet.

Detta avsnitt i testet av Galaxy S20 Ultra 5G handlar om övergången från Apple till Samsung och vad @sebastiannyström själv är nyfiken på och har önskat undersöka, det vill säga om han personligen skulle kunna tänka sig att gå över till Samsung/Android. Läs artikelserien från början så ser ni hur det hänger ihop.

Kanske ska fundera på en mer rätt rubrik. Typ ”uppgradera din gamla iPhone till android”. Ska iOS jämföras med android ska det ske på likvärdiga plattformar.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag har plockat bort ett gäng riktigt otrevliga inlägg.

Ni som misstror sponsrat innehåll får gärna rikta er kritik mot oss och ta upp detta i feedbackforumet, men testpiloten är en helt vanlig medlem som gör sitt bästa för att beskriva hur han upplever produkten. Han har helt fria händer att skriva precis vad han känner för och det är ingen som försöker styra hans åsikter åt det ena eller andra hållet.

Detta avsnitt i testet av Galaxy S20 Ultra 5G handlar om övergången från Apple till Samsung och vad @sebastiannyström själv är nyfiken på och har önskat undersöka, det vill säga om han personligen skulle kunna tänka sig att gå över till Samsung/Android. Läs artikelserien från början så ser ni hur det hänger ihop.

Kan vi i framtiden se en liknande betraktelse där en användare utav Samsung personligen kanske skulle tänka sig att gå över till Apple?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av robbankentor:

Kanske ska fundera på en mer rätt rubrik. Typ ”uppgradera din gamla iPhone till android”. Ska iOS jämföras med android ska det ske på likvärdiga plattformar.

Javisst, möjligt att vi behöver sätta en bättre rubrik. Samtidigt tycker jag inte att det är helt orimligt att man läser artikeln i sin helhet först innan man beslutar sig för att hata på det ena eller andra.

Skrivet av Puttefnasket:

Kan vi i framtiden se en liknande betraktelse där en användare utav Samsung personligen kanske skulle tänka sig att gå över till Apple?

Ja, varför inte? Jag tycker det är jätteintressant att få fram olika perspektiv och särskilt personliga sådana från vanliga medlemmar, och det märks att det är fler som tycker med tanke på hur mycket diskussioner vi har i forumet. Den som bara är intresserad av siffror, data och objektiva testresultat har ju detta i överflöd på nätet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Kan vi i framtiden se en liknande betraktelse där en användare utav Samsung personligen kanske skulle tänka sig att gå över till Apple?

Det är just hela poängen med fristående testpiloter som är Sweclockers-medlemmar. Just det du beskriver kan lika gärna inträffa som motsatsen som gjordes i denna.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av robbankentor:

Kanske ska fundera på en mer rätt rubrik. Typ ”uppgradera din gamla iPhone till android”. Ska iOS jämföras med android ska det ske på likvärdiga plattformar.

Min personliga syn på saken:

Om man ska göra ett jämförande test som i en recension så håller jag med! Det här är inte det, och det utger sig inte för att vara det heller någonstans.

Om man ska beskriva ett faktiskt användningsscenario så handlar det väl mer om ett "real world case" här.
Det är ganska sällan man vill byta från en current gen telefon till en annan current gen telefon. Men framförallt: valet handlar ju mer om "plattform" än exakt telefonmodell IMHO.

Jag har precis personligen gjort samma resa där jag tittade själv (privat, inget som har med Swec att göra) på att gå från min Iphone XR till en high end android-lur. När jag gjorde det övervägandet så gick jag ju inte och försökte få tag på en gammal android-mobil som släpptes samtidigt som min XR släpptes, jag gick heller inte ut och köpte en iphone 12 för att sedan jämföra den med en nuvarande android-lur.
Jag betedde mig så som en vanlig användare gör och det är så Testpiloterna beter sig också. Det är ju det Testpiloterna handlar om, vanliga hemanvändare i riktiga scenarion.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Min personliga syn på saken:

Om man ska göra ett jämförande test som i en recension så håller jag med! Det här är inte det, och det utger sig inte för att vara det heller någonstans.

Om man ska beskriva ett faktiskt användningsscenario så handlar det väl mer om ett "real world case" här.
Det är ganska sällan man vill byta från en current gen telefon till en annan current gen telefon. Men framförallt: valet handlar ju mer om "plattform" än exakt telefonmodell IMHO.

Jag har precis personligen gjort samma resa där jag tittade själv (privat, inget som har med Swec att göra) på att gå från min Iphone XR till en high end android-lur. När jag gjorde det övervägandet så gick jag ju inte och försökte få tag på en gammal android-mobil som släpptes när min XR släpptes, jag gick heller inte och köpte en iphone 12 för att sedan kunna jämföra den med en nuvarande android-lur.
Jag betedde mig så som en vanlig användare gör och det är så Testpiloterna beter sig också. Det är ju det Testpiloterna handlar om, vanliga hemanvändare i riktiga scenarion.

Håller med dig helt, testet är att gå från en gammal iPhone till en ny samsung. Men rubriken i bilden säger att man jämför OS och då ska det ske på likvärdiga plattformar

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Hej allihopa! jag tänkte bara berätta min synpunkt på det hela.

Jag har lagt mycket fokus i recensionen på att berätta om min upplevelse att skifta från iOS till Android OS för att sedan berätta om vad det finns för alternativ till "ekosystemet" och andra saker som jag och säkerligen många andra funderar på innan man trycker beställ på en sprillans ny telefon. Som dessutom kan ha ett helt annat operativsystem än vad man kanske är van med om man som jag kommer från en Apple bakgrund som funnits med en i X antal år och vice versa. Jag har försökt antagit testet med en så neutral position som möjligt mellan iOS och Android för att ge en bra helhet med både fördelar och nackdelar från båda operativsystemen, men samtidigt göra testet personligt och förklara varför jag tycker som jag gör.

Jag tycker att ska man jämföra dom "side by side" ska det vara en iPhone 12 Pro Max mot Samsung Galaxy S20 Ultra 5G och 12 Pro Max släpptes med förköp idag så det går inte ens att göra den jämförelsen i nuläget. Vill man jämföra dom "side by side" i ren prestanda, kamera och batteritester så kommer det krylla med tester ute på internet.

Om ni har åsikter runt själva artikeln och sponsrat innehåll så ta upp detta i feedbackforumet så kommer ni få en bättre diskussion där än vad ni får här

Permalänk

Nu gör väl vanliga användare konstiga val.
Annars för oss andra så är första valet Android eller iOS. Där man redan innan har investerat pengar i appar och annat som gör att det kostar att byta.
Fördelen med iOS är bättre säkerhet. Fördelen med android är att det är friare både i val av mobiltelefoner och vad man enkelt kan göra på dem som att utveckla appar utan appledatorer.
Därefter är det ett val hur mycket pengar man vill lägga på mobilen.

Flaggskepp Apple och Flaggskepp Android är ofta rätt likvärdiga i hårdvara, vissa påstår annat. Men ser man på ett längre perfekttiv så tillhör de helt klart samma generation. Visst Iphone har överlägset bäst cpu, bara det att ytterst få har detta behov som är så högt så det räcker för att avgöra plattform.

För min egen del så kostar den billigaste iPhonen som jag skulle kunna tänka köpa kostar över 13 000kr. Billigaste Android som uppfyller grundkraven stor skärm, snabbladdning etc), så får man Samsungs A71 för 4500kr, säkerligen finns det billigare och bättre idag.
Jag väljer då en mobil som uppfyller mina grundkrav för en 1/3 av priset, skitsamma om de dyra flaggskepen som Samsungs S20 m.m är marginellt bättre. Utvecklingen av mobiltelefoner går så snabbt så jag anser man får mest ut att köpa billiga och byta runt vart annat år. Bara ta bluetooth 5.1 den duger inte till riktig musiklyssning, handsfree. Det går använda i nödfall, men det suger.
Och nej det finns inga mobiler idag med bluetooth 6.0 oavsett hur dyra de än är, men om 2 år så kanske budget mobilerna har detta. Så den som köper en svindyr mobil och har i många år får använda "skräp" i många år.

*edit*
Eftersom Bluetooth headset fortfarande suger så hårt så valde jag en mobil med hörlursuttag. Där jag kan gå min headset och ha samtal, trors det finns mängder av teknisk utrustning som ger störningar.

Permalänk
Medlem

Vilket skämt,
Smamsung kostar ju 11838kr idagsläget. Dela det med 30 månader (36mån från lansering, ej från köp!) som den kommer få säkerhetsuppgraderingar. TCO på 400kr per månad. Efter det är den ju värdelös, man vill ju inte fronta något på internet med opatchad mjukvara, med tanke på att telefonen är en central punkt som hanterar väldigt känsliga uppgifter om ens privatliv, ekonomi och jobb.

En iFåne kanske inte är så dyr med tanke på att den får uppdateringar långt längre än vad både prestandan och batteriets kapacitet bör klara av.

Näe, det här har gått överstyr.. har svårt att motivera varför någon ens en poweruser skulle behöva betala ett sådant premium för en telefon. Näe jag favoriserar varken eller bara ifrågasätter slit och släng prissättningen. Hade nog njutit mer av flaska whisky för 6000kr och en ny telefon för 4500kr än en sån där. I sådant fall kanske TCO kvittar om det blir ett minne för livet?