Permalänk

Köpråd 65" ~ 13 000 kr

Hej!

Är ute efter en ny tv till vardagsrummet, men känner mig helt lost när det kommer till tv-specs..
Det jag har kommit fram till är att jag vill ha en tv på 65", HDMI 2.1 (lite framtidstänk pga nya konsolerna stödjer detta), hög uppdateringsfrekvens så den klarar av 120hz.

Har tittat en del på Samsung och de har ett par intressanta modeller. Dock så har jag läst på många forum att 2019-modellerna är bättre än 2020-modellerna. Dock så finns det knappt några modeller från 2019 kvar att köpa. Någon som har lite input här?

Min budgets tak ligger på ca 13 000 kr. Finns det bra pris nu kan jag tänka mig att slå till på en tv, men annars är tanken att invänta Black Friday Så givetvis går det att kolla på lite dyrare tv-apparater nu och hoppas på att de sjunker någon tusenlapp till BF!
Har även en familjemedlem som jobbar på Elgiganten så kan få lite rabatt om jag köper en tv där (tror dock inte det gäller vid BF-erbjudanden). Men för att kolla läget så kunde jag få ca 1700 kr rabatt på en Samsung 65" Q77T.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är en öppen fråga om Q70T-modellen klarar 4K/120. Den ska i alla fall klara av 120 Hz 1080p och 1440p vilket lär räcka till nya konsolerna.

Du är säkrad i alla funktioner och hög bildkvalitet med Q80T-modellen så den bör du sikta på för att checka av alla boxar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är en öppen fråga om Q70T-modellen klarar 4K/120. Den ska i alla fall klara av 120 Hz 1080p och 1440p vilket lär räcka till nya konsolerna.

Du är säkrad i alla funktioner och hög bildkvalitet med Q80T-modellen så den bör du sikta på för att checka av alla boxar.

Hittar inget om att den inte skulle klara det när jag söker. Är det ingen som testat? Borde iallafall vara möjligt att testa via en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

Hittar inget om att den inte skulle klara det när jag söker. Är det ingen som testat? Borde iallafall vara möjligt att testa via en dator?

På elgiganten sa de att Q70 inte klarar 120Hz över 4K, om jag minns rätt.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Isakksson:

Hittar inget om att den inte skulle klara det när jag söker. Är det ingen som testat? Borde iallafall vara möjligt att testa via en dator?

Innan någon testat en Europeisk Q70T med en RTX 3080 etc. och bekräftar att det faktiskt fungerar med 4K/120 är det en öppen fråga.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är en öppen fråga om Q70T-modellen klarar 4K/120. Den ska i alla fall klara av 120 Hz 1080p och 1440p vilket lär räcka till nya konsolerna.

Du är säkrad i alla funktioner och hög bildkvalitet med Q80T-modellen så den bör du sikta på för att checka av alla boxar.

En jäkla otur att Samsungs erbjudande gick ut den 1 Nov då :/
Fått en Samsung C27G7 på köpet värd ca 6K om jag köpt tv:n innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

En jäkla otur att Samsungs erbjudande gick ut den 1 Nov då :/
Fått en Samsung C27G7 på köpet värd ca 6K om jag köpt tv:n innan.

Inte på q70t, bara 80 och uppåt

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Innan någon testat en Europeisk Q70T med en RTX 3080 etc. och bekräftar att det faktiskt fungerar med 4K/120 är det en öppen fråga.

Okej, segt. Om man vill hålla koll på detta då, finns det något speciellt forum där folk sitter och håller koll på sånt?

Skrivet av buurman:

Inte på q70t, bara 80 och uppåt

Var 80:an jag syftade på

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Isakksson:

Okej, segt. Om man vill hålla koll på detta då, finns det något speciellt forum där folk sitter och håller koll på sånt?

Här?

Nu är Q70T typiskt en sådan modell som är precis lite för ointressant för att matcha de som slänger sig över senaste tekniken, likt ett RTX 3080. Troligtvis har de personerna som kan matcha ett test redan en Q9 eller LG OLED av den sort som är mer bekräftad från början.