Jobba med IT-Support utan erfarenhet

Permalänk

Jobba med IT-Support utan erfarenhet

Hej!

Jag har ett stort IT intresse och hållit på med det på fritiden i 22 år samt gått Datorteknik på gymnasiet och även avslutat Datorsamordning och Support på NTI med högsta betyg.

Jag har sökt en massa Support jobb men dem verkar bara söka efter de som har flera års erfarenhet av support jobb och jag har aldrig jobbat med support.

Finns det möjlighet att få jobb inom IT Support utan arbetslivserfarenhet?

Permalänk
Medlem

Ja det går. Men du kanske får vidga vyer; är du intresserad av att flytta till mindre ort t.ex.?

Permalänk
Medlem

Firstline supporter brukar kunna ta in utan erfarenhet. Ska du upp i högre nivå brukar de kräva någon sorts tidigare erfarenhet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

IT-support är brett, kan betyda allt från att be folk starta om datorn till betydligt mer avancerade saker... Vad för typ av IT-support är det du sökt dig till? Tror nästan vem som helst som är trevlig och "service minded" kan få de enklare supportjobben.

Permalänk
Skrivet av JeanC:

Ja det går. Men du kanske får vidga vyer; är du intresserad av att flytta till mindre ort t.ex.?

Ja det är jag intresserad av och har även körkort så kan också pendla

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Firstline supporter brukar kunna ta in utan erfarenhet. Ska du upp i högre nivå brukar de kräva någon sorts tidigare erfarenhet.

Skrivet av Haglund:

IT-support är brett, kan betyda allt från att be folk starta om datorn till betydligt mer avancerade saker... Vad för typ av IT-support är det du sökt dig till? Tror nästan vem som helst som är trevlig och "service minded" kan få de enklare supportjobben.

Jag söker främst till firstline för att få in foten och sen tycker jag att det är väldigt kul att hjälpa människor med sina problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeroesHymn:

Jag söker främst till firstline för att få in foten och sen tycker jag att det är väldigt kul att hjälpa människor med sina problem

Okej, som andra redan sagt i tråden krävs sällan någon erfarenhet eller särskild utbildning för 1st line support. Oftast får man utbildning under några dagar eller veckor hos arbetsgivaren för att klara de vanligaste kundfrågorna. Har du sökt jobb som har krav på tidigare erfarenhet och fått nobben eller har du försökt ändå? Tycker man kan söka även om man saknar erfarenheten som önskas för den här typen av jobb..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeroesHymn:

Hej!

Jag har ett stort IT intresse och hållit på med det på fritiden i 22 år samt gått Datorteknik på gymnasiet och även avslutat Datorsamordning och Support på NTI med högsta betyg.

Jag har sökt en massa Support jobb men dem verkar bara söka efter de som har flera års erfarenhet av support jobb och jag har aldrig jobbat med support.

Finns det möjlighet att få jobb inom IT Support utan arbetslivserfarenhet?

Jag skulle rekommendera att du skaffar dig erfarenhet på annan väg och/eller kollar på nån av de "intro" certifikaten som finns för just administrering av div. OS. Det ger dig ett litet större fotfäste i branschen. Finns även massa utbildningar på edX som man kan nyttja gratis men man får då inte diplom/cert ifall man inte betalar - men det visar iallafall att du utfört och gått utbildningen vilket också ger dig ett övertag. Ett annat tips vore att labba lite hemma, lära dig om AD & Azure AD, nätverk och lagring, eller har du lärt dig det redan på kursen du gått?

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Okej, som andra redan sagt i tråden krävs sällan någon erfarenhet eller särskild utbildning för 1st line support. Oftast får man utbildning under några dagar eller veckor hos arbetsgivaren för att klara de vanligaste kundfrågorna. Har du sökt jobb som har krav på tidigare erfarenhet och fått nobben eller har du försökt ändå? Tycker man kan söka även om man saknar erfarenheten som önskas för den här typen av jobb..

Okej, jag söker jobb som både efterfrågar tidigare erfarenhet och de som inte efterfrågar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeroesHymn:

Okej, jag söker jobb som både efterfrågar tidigare erfarenhet och de som inte efterfrågar det

Du säger att du har hållt på i 22 år, får man fråga hur gammal du är? Säg att du är över 30 och inte haft ett jobb ännu kanske de undrar lite.

Permalänk
Medlem

Erfarenhet kan ju vara olika saker.
Vad har du jobbat med tidigare?
Har du erfarenhet av att hantera kunder? Hur kan du formulera om de erfarenheter du har för att förklara för arbetsgivaren att du faktiskt har erfarenhet av liknande saker, om än inte just IT-support...?

Permalänk
Skrivet av ATRmayo:

Jag skulle rekommendera att du skaffar dig erfarenhet på annan väg och/eller kollar på nån av de "intro" certifikaten som finns för just administrering av div. OS. Det ger dig ett litet större fotfäste i branschen. Finns även massa utbildningar på edX som man kan nyttja gratis men man får då inte diplom/cert ifall man inte betalar - men det visar iallafall att du utfört och gått utbildningen vilket också ger dig ett övertag. Ett annat tips vore att labba lite hemma, lära dig om AD & Azure AD, nätverk och lagring, eller har du lärt dig det redan på kursen du gått?

Tack för tipsen!

Jag vill ständigt utöka min kompetens, i min utbildning på gymnasiet så handlade mycket om lagring, nätverk, persondatorer, webbdesign och mycket mer. Vi hade som prov att programmera en router och en switch bland annat.

Jag har gjort support jobb svart främst för att jag tycker att det är kul

Permalänk
Skrivet av JeanC:

Du säger att du har hållt på i 22 år, får man fråga hur gammal du är? Säg att du är över 30 och inte haft ett jobb ännu kanske de undrar lite.

Jag är 29, började när jag var 7. Jag har haft jobb och har jobb men inte inom IT branschen

Permalänk
Skrivet av PhaCe:

Erfarenhet kan ju vara olika saker.
Vad har du jobbat med tidigare?
Har du erfarenhet av att hantera kunder? Hur kan du formulera om de erfarenheter du har för att förklara för arbetsgivaren att du faktiskt har erfarenhet av liknande saker, om än inte just IT-support...?

Jag har jobbat med kundmottagning och just nu jobbar jag på Scania.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeroesHymn:

Tack för tipsen!

Jag vill ständigt utöka min kompetens, i min utbildning på gymnasiet så handlade mycket om lagring, nätverk, persondatorer, webbdesign och mycket mer. Vi hade som prov att programmera en router och en switch bland annat.

Jag har gjort support jobb svart främst för att jag tycker att det är kul

Skrivet av HeroesHymn:

Jag har jobbat med kundmottagning och just nu jobbar jag på Scania.

Så du har frilansat en hel del alltså, det är ju bra - du behöver inte klassa det som "svart" för att man får jobba utan att betala skatt och utan bolag upp till en rätt så stor summa men går du över den så har du börjat företaga och då blir du egen företagare.

Det är något du bör ha med i ditt CV och det är något som alla börjar med. Man börjar alltid på botten och får jobba sin väg upp, det har jag också fått göra och precis som du så började jag också vid rätt så tidig ålder, du kanske borde starta eller gå med i ett spel community som skulle behöva lite extra hjälp med sin IT? typ admin för dyl. servers etc, det är bra att ha hand om något IT rel. med en kundbas/massa folk som nyttjar tjänsten. Eller varför inte sätta upp ett eget community inom något du gillar osv.

spel för folk samman och det finns alltid ett behov av dyl. tjänster.
Ett bra exempel med rätt så stora komplexa miljöer är EvE Online, de har till och med system som låter dig göra bakgrundskoll på spelares karaktärer m.fl. olika system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeroesHymn:

Hej!

Jag har ett stort IT intresse och hållit på med det på fritiden i 22 år samt gått Datorteknik på gymnasiet och även avslutat Datorsamordning och Support på NTI med högsta betyg.

Jag har sökt en massa Support jobb men dem verkar bara söka efter de som har flera års erfarenhet av support jobb och jag har aldrig jobbat med support.

Finns det möjlighet att få jobb inom IT Support utan arbetslivserfarenhet?

- https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/24301109 | SÖK
- https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/24154235 | SÖK
- https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/24261083 | SÖK
- https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/24322530 | SÖK

Kontakta ovan direkt och presentera dig själv. Fyll ut ditt CV om vad du gjort även privat kopplat till teknik/IT sen flera år tillbaka enbart för att fylla ut ditt CV. Gjorde själv så då jag sökte mina första jobb efter gymnasiet.

Dvs i ditt fall
1998 - Pågår
- Bla bla bla jag har kopplat upp routrrar bla bla bla installerat datorer bla bla

Dom kommer skratta och kontakta dig då dom aldrig någonsin anställt någon som har erfarenhet sen 7 års ålder!

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Skrivet av ATRmayo:

Så du har frilansat en hel del alltså, det är ju bra - du behöver inte klassa det som "svart" för att man får jobba utan att betala skatt och utan bolag upp till en rätt så stor summa men går du över den så har du börjat företaga och då blir du egen företagare.

Det är något du bör ha med i ditt CV och det är något som alla börjar med. Man börjar alltid på botten och får jobba sin väg upp, det har jag också fått göra och precis som du så började jag också vid rätt så tidig ålder, du kanske borde starta eller gå med i ett spel community som skulle behöva lite extra hjälp med sin IT? typ admin för dyl. servers etc, det är bra att ha hand om något IT rel. med en kundbas/massa folk som nyttjar tjänsten. Eller varför inte sätta upp ett eget community inom något du gillar osv.

spel för folk samman och det finns alltid ett behov av dyl. tjänster.
Ett bra exempel med rätt så stora komplexa miljöer är EvE Online, de har till och med system som låter dig göra bakgrundskoll på spelares karaktärer m.fl. olika system.

Tack för dina fantastiska tips! Ska kika på allt du nämnde!

Jag hade inte en tanke på att ha med det i mitt CV som frilans, det ska naturligtvis läggas in!

Permalänk
Inaktiv

Ja det går, men det kommer inte vara lätt. På min arbetsplats på en IT-support i en medelstor stad har vi ca 100 eller fler ansökande per tjänst, därför brukar de flesta gå till antingen de som har erfarenhet inom support eller kundtjänst eller som har IT-utbildning på högskola.

Om man inte har erfarenhet är det svårt att göra sig attraktiv på arbetsmarknaden tyvärr inom vissa yrken, man får jobba sig upp.

Jag själv jobbade på kundtjänst först direkt efter gymnasiet, då får man erfarenhet med att hantera jobbiga kunder och bra utbildning inom samtalsmetodik något som jag märkt varit eftertraktat.

Så för att sammanfatta, sök jobb på kundtjänst. Där är det lätt att få jobb, medans du jobbar där söker du jobb på IT-support och till slut kommer det att gå.

Permalänk
Skrivet av Nucky:

- https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/24301109 | SÖK
- https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/24154235 | SÖK
- https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/24261083 | SÖK
- https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/24322530 | SÖK

Kontakta ovan direkt och presentera dig själv. Fyll ut ditt CV om vad du gjort även privat kopplat till teknik/IT sen flera år tillbaka enbart för att fylla ut ditt CV. Gjorde själv så då jag sökte mina första jobb efter gymnasiet.

Dvs i ditt fall
1998 - Pågår
- Bla bla bla jag har kopplat upp routrrar bla bla bla installerat datorer bla bla

Dom kommer skratta och kontakta dig då dom aldrig någonsin anställt någon som har erfarenhet sen 7 års ålder!

Tack för tipsen! Jag tror att en hel del skulle skratta! Jag ska uppdatera mitt CV sen ska sökas flera jobb. Många grymma tips här med saker som jag inte av någon konstig anledning tänkt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeroesHymn:

Hej!

Jag har ett stort IT intresse och hållit på med det på fritiden i 22 år samt gått Datorteknik på gymnasiet och även avslutat Datorsamordning och Support på NTI med högsta betyg.

Jag har sökt en massa Support jobb men dem verkar bara söka efter de som har flera års erfarenhet av support jobb och jag har aldrig jobbat med support.

Finns det möjlighet att få jobb inom IT Support utan arbetslivserfarenhet?

Allt är väl möjligt även om det är tuffare samt med risk för låg lön, lyckas du bara få ett första jobb inom IT support och bevisar att du är bra så bör det kunna rulla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeroesHymn:

Jag har jobbat med kundmottagning och just nu jobbar jag på Scania.

Jamen dåså, first line support är mest att kunna hantera kunder - Och det har du ju erfarenhet av
Inte alls omöjligt att bli anställd då förutsatt att du har goda allmänna IT-kunskaper.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Ja det går, men det kommer inte vara lätt. På min arbetsplats på en IT-support i en medelstor stad har vi ca 100 eller fler ansökande per tjänst, därför brukar de flesta gå till antingen de som har erfarenhet inom support eller kundtjänst eller som har IT-utbildning på högskola.

Om man inte har erfarenhet är det svårt att göra sig attraktiv på arbetsmarknaden tyvärr inom vissa yrken, man får jobba sig upp.

Jag själv jobbade på kundtjänst först direkt efter gymnasiet, då får man erfarenhet med att hantera jobbiga kunder och bra utbildning inom samtalsmetodik något som jag märkt varit eftertraktat.

Så för att sammanfatta, sök jobb på kundtjänst. Där är det lätt att få jobb, medans du jobbar där söker du jobb på IT-support och till slut kommer det att gå.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Jag skulle tipsa dig att kolla mycket på LinkedIn.
Det var inte lika utbrett när jag började, men för 8 år sen var jag i samma sits som dig. Jag lyckades hitta ett jobb via ett konsultbolag och efter det har det bara rullat på.

Ser ut som att du bor i Södertälje och sitter på Scania just nu, kan vara värt att kolla in detta från Academic Work: https://www.linkedin.com/jobs/view/2273183671/?alternateChann...

Även detta bör vara intressant: https://www.linkedin.com/jobs/view/2248246674/?alternateChann...
Du har ju mer än 1 års erfarenhet av support då du jobbat med det vid sidan.

Skulle rekommendera att ta fram några sökord för tjänster du kan tänka dig på LinkedIn och sätta bevakning på dessa.

Permalänk
Medlem

Ring och kolla med bemanningsföretagen också fick själv jobb den vägen och sedan gick jag över till en fast anställning hos företaget som jag var uthyrd till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Sötast

Rent generellt så ja.
För first line så är det inte ens alltid man tittar på att ha någon erfarenhet/kunskap alls utan man tar personer som är bra på kundhantering, vänlighet och stresstålighet som ex.

Visst kan du hitta first line jobb, ge inte upp.
First Line leder ofta till svårare mer tekniska uppgifter/jobb på kort tid för de som vill/kan så åter, ge inte upp

Permalänk
Medlem

Vi plockar in first line-tekniker utan direkt supportbakgrund så länge de har någon form av IT-utbildning eller bakgrund och rätt inställning till support. Det är inte ofta vi anställer direkt dock, precis som många andra större företag/myndigheter avropar vi supportpersonal via konsultbolag som levererar personal över hela landet. Jag skulle rekommendera dig att anmäla dig hos ett gäng konsultbolag så kommer du att finnas i deras register när kunder söker personal till platser som du skulle kunna vara aktuell för. Ge inte upp, vill du jobba med sånt här kommer det att finnas öppningar. Vi tar mycket hellre in personal i din ålder än kids direkt från gymnasiet.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Har arbetat med 1st Line support i snart två år vid sidan av studierna. Alla på avdelningen förutom jag är utbildade inom IT eller utbildar sig inom IT. Jag tryckte mycket på personligt intresse samt att jag arbetat med försäljning av hemelektronik i många år och varit ansvarig för både dator- och mobilavdelningar - det är ju inte samma sak som att arbeta med support, men tänker man på vad man gjort innan kan man ofta hitta egenskaper och kunskap man har som överlappar med tjänster inom andra områden - framhäv dessa!

Om du har intresse för teknik och referenser som kan intyga att du är duktig på kundservice så ser jag ingen anledning att du inte skulle kunna få jobb inom 1st Line. Hamnar du på ett bra företag och visar framfötterna kan du säkert avancera till 2nd Line också. Tror dock det blir svårare att avancera utan utbildning ju högre upp för stegen du kommer (men inte omöjligt!). Gillar du verkligen jobbet finns det ju massor av möjligheter till vidareutbildning senare

Personligen överväger jag starkt att läsa en 2-årig .Net utbildning trots att jag redan pluggat inom ett annat område i 3 år (betydligt mycket sämre framtidsutsikter) då jag efter denna tid kommit fram till att jag gillar att pilla med teknik och mjukvara samt trivs i kontorsmiljön - men jag vill inte jobba med kundservice för evigt.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
GetGeek

Hej

Som arbetsgivare vill jag bara påpeka att många företag inte lägger upp jobb hos AMS just för att det är så himla dålig kvalité på de ansökningarna som kommer in. Det finns fler ställen att titta på.