Mäklare och BRF skyller på varandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du sökt på din adress på Telias hemsida? Finns ditt lägenhetsnummer på Ownits hemsida?

Finns knappast två olika slutna nät, om det finns ett öppet bör du hitta flera leverantörer än Ownit eller Telia.

Telia hittar bara mobilt . Ownit inte alls så jag måste ha sett fel tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Telia hittar bara mobilt . Ownit inte alls så jag måste ha sett fel tidigare

Fanns det inte mediaomvandlare eller lan-uttag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Galming:

Ännu en kort uppdatering.
Mäklaren har pratat med jurister och mäklarsamfundet . Enligt båda så har jag alltså rätt till avdrag på köpeskillingen , som praxis räknar man alltid på 5år. Säljaren vill dock inte betala 🙂
Tror ni det är lönt att dra det vidare ?

Givet att du har rätt och kan visa det, så skulle jag nog säga ja.

Om man går på din uppgift att bredband kostar 249 kr per månad, så blir detta 249*12 = 2988 kr per år, eller 2988*5 = 14 940 kr totalt, som säljaren är skyldig dig. Lägg även på det någon slags startkostnad för bredbandet, och även om du kan styrka några merkostnader du haft utöver dessa så är det ju bra så.

I det här fallet handlar det alltså om ett förenklat tvistemål, eftersom beloppet det handlar om understiger ett halvt prisbasbelopp.

Ska du gå till tingsrätten på detta så är det du kan förlora begränsat. Utöver dina egna kostnader (några hundringar för ansökan till domstolen plus eventuell juridisk rådgivning) så kan du behöva betala för några andra smågrejer, som t.ex. motpartens resekostnader, och juridisk rådgivning. Om du känner att du är beredd att kunna förlora dessa så känns det som att det är lönt att gå vidare.

Men börja inte med ett FT-mål. Börja med att ställa ut ett skriftligt och precist krav till säljaren. Om han inte betalar, kan du gå vidare med att ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden.

Om säljaren efter att fått hem brev från Kronofogden bestrider kravet till Kronofogden så går du vidare till Tingsrätt. Om han inte betrider kravet, så har du en fastställd skuld som Kronofogden kan hjälpa dig driva in. Mer finns att läsa på länken ovan.

Allt det här kostar så klart pengar, men det är pengar som säljaren blir skyldig dig. Tänk dock på att det kan sluta med att skulden blir större än ett halvt prisbasbelopp, och då gäller andra regler.

OBS: Jag är själv inte jurist eller juridiskt utbildad. Den enda erfarenheten jag går på är att jag läst på lite om hur Kronofogden funkar, och har vid ett tillfälle drivit ett FT-mål i Tingsrätt. Men det bästa sättet att få rätt information på Internet är att posta fel information, så svaren lär ju visa om det är något jag har fel i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fanns det inte mediaomvandlare eller lan-uttag?

Kan fråga mor min igen men det enda som fanns var en liten fyrkantig låda på väggen från com hem med tre coaxial uttag. Tv , data och tredje minns jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Givet att du har rätt och kan visa det, så skulle jag nog säga ja.

Om man går på din uppgift att bredband kostar 249 kr per månad, så blir detta 249*12 = 2988 kr per år, eller 2988*5 = 14 940 kr totalt, som säljaren är skyldig dig. Lägg även på det någon slags startkostnad för bredbandet, och även om du kan styrka några merkostnader du haft utöver dessa så är det ju bra så.

I det här fallet handlar det alltså om ett förenklat tvistemål, eftersom beloppet det handlar om understiger ett halvt prisbasbelopp.

Ska du gå till tingsrätten på detta så är det du kan förlora begränsat. Utöver dina egna kostnader (några hundringar för ansökan till domstolen plus eventuell juridisk rådgivning) så kan du behöva betala för några andra smågrejer, som t.ex. motpartens resekostnader, och juridisk rådgivning. Om du känner att du är beredd att kunna förlora dessa så känns det som att det är lönt att gå vidare.

Men börja inte med ett FT-mål. Börja med att ställa ut ett skriftligt och precist krav till säljaren. Om han inte betalar, kan du gå vidare med att ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden.

Om säljaren efter att fått hem brev från Kronofogden bestrider kravet till Kronofogden så går du vidare till Tingsrätt. Om han inte betrider kravet, så har du en fastställd skuld som Kronofogden kan hjälpa dig driva in. Mer finns att läsa på länken ovan.

Allt det här kostar så klart pengar, men det är pengar som säljaren blir skyldig dig. Tänk dock på att det kan sluta med att skulden blir större än ett halvt prisbasbelopp, och då gäller andra regler.

OBS: Jag är själv inte jurist eller juridiskt utbildad. Den enda erfarenheten jag går på är att jag läst på lite om hur Kronofogden funkar, och har vid ett tillfälle drivit ett FT-mål i Tingsrätt. Men det bästa sättet att få rätt information på Internet är att posta fel information, så svaren lär ju visa om det är något jag har fel i.

Tack för info, ska kika vidare ikväll över en öl på hotellet 🙂
Jag ska försöka få klartecken exakt vad för internet jag kan ha. Men com hem har 1 års erbjudande på 249 i månaden sen 399 i månaden. Resterande 4 åren
Det är alltså det billigaste alternativet jag hittat hos dem 🤷

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Galming:

Tack för info, ska kika vidare ikväll över en öl på hotellet 🙂
Jag ska försöka få klartecken exakt vad för internet jag kan ha. Men com hem har 1 års erbjudande på 249 i månaden sen 399 i månaden. Resterande 4 åren
Det är alltså det billigaste alternativet jag hittat hos dem 🤷

Ja, då blir det 22140 kr istället. Fortfarande under ett halvt prisbasbelopp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Kan fråga mor min igen men det enda som fanns var en liten fyrkantig låda på väggen från com hem med tre coaxial uttag. Tv , data och tredje minns jag inte

"Fiber" brukar kunna sitta lite varsomhelst och inte lika bra till som kabel-tv, vilket ju ComHem från början är fast man bytt till dosor med det tredje uttaget och installerat mer utrustning. Rätt ofta sitter uttagen precis innanför ytterdörren vid efterinstallation. Jag hade det på golvlisten några decimeter in när jag hade (dåvarande) Bredbandsbolaget. Uttaget där var inte ens synligt utan att bända av ett täcklock på dosan som man sedan kunde sätta tillbaka efter att ha satt i kabeln. En annan variant jag sett på flera ställen är ovanför ytterdörren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Tack för info, ska kika vidare ikväll över en öl på hotellet 🙂
Jag ska försöka få klartecken exakt vad för internet jag kan ha. Men com hem har 1 års erbjudande på 249 i månaden sen 399 i månaden. Resterande 4 åren
Det är alltså det billigaste alternativet jag hittat hos dem 🤷

Det är väl bara att åka och titta? Antar att du ska besöka din lägenhet någon gång

Ownits hemsida är lite knepig när det gäller att söka på adress som sagt, så kolla där igen och kolla om du ser ditt lägenhetsnummer.

Kolla med din hemförsäkring om du kan få juridisk rådgivning som de står för om du tänkt kräva ~20k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är väl bara att åka och titta? Antar att du ska besöka din lägenhet någon gång

Ownits hemsida är lite knepig när det gäller att söka på adress som sagt, så kolla där igen och kolla om du ser ditt lägenhetsnummer.

Kolla med din hemförsäkring om du kan få juridisk rådgivning som de står för om du tänkt kräva ~20k.

Hehe Jo jag kommer hem nu på fredag sen får jag iaf till på måndag innan vi åker på jobb till Finland 🙂

Min adress dyker inte ens upp på Ownit 🤷 trodde det tidigare men visade sig vara typ Oxelösund haha

Hoppas ju att vi kan lösa det med säljaren direkt, med typ halva kostnaden . Annars får jag ta det vidare
Ska absolut kolla med hemförsäkring om det ingår nån juridisk rådgivning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Jo det är sant 🙂 jag har ingen aning om vad jurist kostnader kan tänkas bli " dröm scenariot " är väl 25k men hur fungerar det.
Om jag vinner i rätten och skulle få 25k dras sedan kostnaderna för jurister osv av på det eller får säljaren stå får sådant också ?

Kolla ditt rättskydd genom hemförsäkringen. Har säljaren nekat ditt anspråk så borde du kunna påvisa att det nu är en tvist. När rättskyddet är beviljat så kan du ta in ett ombud som hjälper dig ta fram ett förlikningsbud alternativt gå vidare med stämning.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

En till uppdatering.
Säljaren ringde o säger att de sa till mäklaren att bredband inte ingick när de skrev objektbeskrivningen.
Detta har inte mäklaren sagt åt mig.
Men mäklaren lyssnade på vad BRF sagt. Mäklaren har tydligen inte ens hört av sig till dem angående allt det här. 🤷
Hon skulle ringa mäklaren och försöka reda ut vems fel allt är men insåg ju själv att de kommer få stå för kostnaden vi kommer fram till, så får de sen driva det vidare med mäklaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

En till uppdatering.
Säljaren ringde o säger att de sa till mäklaren att bredband inte ingick när de skrev objektbeskrivningen.
Detta har inte mäklaren sagt åt mig.
Men mäklaren lyssnade på vad BRF sagt. Mäklaren har tydligen inte ens hört av sig till dem angående allt det här. 🤷
Hon skulle ringa mäklaren och försöka reda ut vems fel allt är men insåg ju själv att de kommer få stå för kostnaden vi kommer fram till, så får de sen driva det vidare med mäklaren

Tips:

18 § köplagen

Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.

Varan skall vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, före köpet har lämnat vid marknadsföringen av varan och som kan antas ha inverkat på köpet. Varan skall dock inte anses felaktig, om säljaren varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna.

Första och andra styckena gäller inte, om uppgifterna har rättats i tid på ett tydligt sätt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Tips:

18 § köplagen

Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.

Varan skall vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, före köpet har lämnat vid marknadsföringen av varan och som kan antas ha inverkat på köpet. Varan skall dock inte anses felaktig, om säljaren varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna.

Första och andra styckena gäller inte, om uppgifterna har rättats i tid på ett tydligt sätt.

Vet du vad som gäller när mäklaren säger detta om bredband 30sekunder innan jag får nyckeln . Hon menar att jag godkände det muntligt men jag säger att jag blir ställd på plats då jag redan har betalt handpenning osv. Och alla papper vi skrivit på säger att det ingår ?
Detta gäller alltså köpeskillingen som skrevs på när jag fick nyckeln.
Ringde hon typ 30min efter det och menar att jag fått tänka efter om internet och att det inte var okej med så kort varsel

BRF damen ringde upp och menar att jag ska släppa allt då det var " honest mistake" av hennes del.
Drog till ett dåligt exempel att hur vet jag om hyran ens stämmer eller var det också fel?

Vi ska få skriva om kontraktet när vi löst problemet så ingen kan komma och gnälla efteråt .

Skriver på mobilen så ber om ursäkt för möjliga fel 🙂

Permalänk
Medlem

Inte lätt att få hjälp av mäklaren när det blir fel. Personen som sålde vår lägenhet vägrade flytta ut även fast vi betalt handpenning. Mäklaren sa att han inget kan göra utan att jag skulle vräka honom via kronofogden och vi skulle vara utan hem under det halvår det beräknade minst ta.

Det löste sig men inte tack vare mäklaren utan fick lösa det själv genom att vara ihärdig på snubben som vägrade flytta ut och fick till slut själv hyra flyttbil och hjälpa honom flytta sakerna till lager då han inte hade någonstans att bo. Min fru var gravid och vår lägenhet var redan såld och vi hade bara veckor att flytta när detta hände. Det var bland det mest stressfulla man varit med om och mäklaren bara sa att han aldrig varit med om liknande innan men kunde inget göra.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Vet du vad som gäller när mäklaren säger detta om bredband 30sekunder innan jag får nyckeln .

BRF damen ringde upp och menar att jag ska släppa allt då det var " honest mistake"

Alltså du har ju inför köp fått information om att bredband ingår, och sedan ingått avtal om köp där det står just detta. Att du vid ett senare tillfälle har tillträde med överlämning av nyckeln där mäklaren försöker "rätta" innehållet av ett tidigare ingått avtal spelar i ingen roll.

Det enda som ska släppas är kontakten med BRF-damen. Det känns ärligt talat ganska omotiverat att hon ska försöka guilt trippa dig till att låta detta passera som ett honest mistake.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Galming:

Vet du vad som gäller när mäklaren säger detta om bredband 30sekunder innan jag får nyckeln . Hon menar att jag godkände det muntligt men jag säger att jag blir ställd på plats då jag redan har betalt handpenning osv. Och alla papper vi skrivit på säger att det ingår ?
Detta gäller alltså köpeskillingen som skrevs på när jag fick nyckeln.
Ringde hon typ 30min efter det och menar att jag fått tänka efter om internet och att det inte var okej med så kort varsel

BRF damen ringde upp och menar att jag ska släppa allt då det var " honest mistake" av hennes del.
Drog till ett dåligt exempel att hur vet jag om hyran ens stämmer eller var det också fel?

Vi ska få skriva om kontraktet när vi löst problemet så ingen kan komma och gnälla efteråt .

Skriver på mobilen så ber om ursäkt för möjliga fel 🙂

Har det skrivits ett avtal med ett visst innehåll så gäller ju det. Om avtalet ska uppdateras måste man vara överens, det går ju inte bara att den ena parten gör ett muntligt tillägg/rättelse. Det är upp till mäklaren att bevisa att det gjorts ett tillägg/rättelse.

Det måste ha funnits massor med tillfällen längs vägen då man kunnat hitta och rätta detta. Det börjar ju med en annons. Mäklaren borde ha insett att dubbelkolla uppgiften om detta inte var standard. Säljaren bör ha getts möjlighet att korrekturläsa sin annons. När avtalet skrevs går man normalt igenom avtalet med köpare, säljare och mäklare. Ingen har reagerat. Mäklare som jag haft kontakt med har varit väldigt noggranna med att gå igenom vad som köps.

Honest mistake, ok. Men det rör sig inte heller om några astronomiska summor, och det brukar dyka upp sånt här. När jag köpte mitt nuvarande hus så annonserade säljaren att taket på garaget var nylagt, men min besiktningsman reagerade på att det var fel. En fläkt i badrummet hade slutat fungera mellan kontraktskrivning och inflyttning. Mäklaren var så klart seg, men när jag satte hårt mot hårt så löste hon det. Samma sak när jag sålde mitt förra hus. Besiktningsmannen hittade något fel på taket. Vi kom överens om en rimlig ersättning. Sånt här tillhör när man köper och säljer bostad.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Just för överlåtelse av bostad finns det ju också formkrav på kontraktet, i att det måste vara skriftligt. Inte OK att mäklaren ger annan information vid överlämnandet av nyckeln. Inte nog med att mäklaren borde veta detta, hon borde också vara tydlig med det gentemot dig.

Jag tycker att du har bra på fötterna och i dina kläder skulle jag stå på mig.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis sista uppdateringen.
Hade möte med BRF idag då de ville hitta nån lösning då de gjort fel från början och slippa gå igenom processen med säljaren mäklare osv.

Vi kom då fram till att de kommer betala mig jämfört med vad internet skulle kostat i 2.5års tid. Blev då ca 12k inkl startavgifter o frakt osv för bredbandet .

De ville först betala 7000 då de räknade på att OM föreningen hade avtal med com hem hade det kostat 120kr månaden.
Då sa jag att perfekt då tecknar jag för 120kr istället,
"Nää det går ju inte, det är ju bara om hela huset har det"
Jaha så då är alltså billigaste alternativet 399kr månaden för något som GÅR att teckna?
Knäpptyst i rummet 🙂

Damen försökte komma på nå dumma idéer men en gubbe från styrelsen stoppade henne fort och höll med mig istället

Skrivet från mobilen så ber om ursäkt för fel 🙂

Permalänk
Medlem

Trevligt, se till att inte kriga med alla i styrelsen bara 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Förhoppningsvis sista uppdateringen.
Hade möte med BRF idag då de ville hitta nån lösning då de gjort fel från början och slippa gå igenom processen med säljaren mäklare osv.

Vi kom då fram till att de kommer betala mig jämfört med vad internet skulle kostat i halva perioden på 5år. Blev då ca 12k inkl startavgifter o frakt osv för bredbandet .

De ville först betala 7000 då de räknade på att OM föreningen hade avtal med com hem hade det kostat 120kr månaden.
Då sa jag att perfekt då tecknar jag för 120kr istället,
"Nää det går ju inte, det är ju bara om hela huset har det"
Jaha så då är alltså billigaste alternativet 399kr månaden för något som GÅR att teckna?
Knäpptyst i rummet 🙂

Damen försökte komma på nå dumma idéer men en gubbe från styrelsen stoppade henne fort och höll med mig istället

Skrivet från mobilen så ber om ursäkt för fel 🙂

Så du fick ersättning motsvarande 2,5 års internet om jag förstått rätt? Det där med halva perioden på 5 år var lite luddigt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Så du fick ersättning motsvarande 2,5 års internet om jag förstått rätt? Det där med halva perioden på 5 år var lite luddigt.

exakt, sorry för konstig formulering
Det var då det vi " skakade hand " på . pga corona så luft skakade vi en meter ifrån men

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju mindre än du hade rätt till, men det är egentligen inte heller BRF:en som har gjort fel här (utan det är säljaren som borde pröjsat, att mäklaren gjort fel ska säljaren i sin tur kräva ersättning av mäklaren för i så fall), så jag tycker att under omständigheterna ska du väl vara nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är ju mindre än du hade rätt till, men det är egentligen inte heller BRF:en som har gjort fel här (utan det är säljaren som borde pröjsat, att mäklaren gjort fel ska säljaren i sin tur kräva ersättning av mäklaren för i så fall), så jag tycker att under omständigheterna ska du väl vara nöjd.

Jag hade säkert kunnat få ut mer men jag orkar inte lägga ner mer energi/tid på det här
nämnde faktist att det är ju säljaren som bör betala, sen får hon reda ut om det är mäklaren eller ni ( BRF ) som ska betala men de sa att det är ju onödigt att du får pengar av säljaren sen får säljaren pengar av oss då det är vi som gjort fel , då är det lika bra att vi ger det till dig direkt.
Jag bryr mig ju inte vem som betalar så länge någon gör det