Permalänk
Medlem

Problem med egenbyggd dator

Tjena!

Byggde en ny dator för ca 1 år sedan, har nyligen bytt moderkort, processor och PSU, problemet är det att datorn vid vissa tillfällen fryser till, allt på hela datorn fryser vilket gör mig väldigt frustrerad. Någon som vet en lösning på detta problem?

SPECS:

CPU: AMD Ryzen 5 3600XT (Socket-AM4, 6-core, 12-Thread, 4.5GHz Max Boost, 105W, 7nm) (ej vattenkyld)
2x8GB RAM (HyperX Fury Black DDR4 3200Mhz 2x8GB)
GPU: ASUS GeForce RTX 2060 (6GB ROG STRIX GAMING OC)
Moderkort: MSI X470 GAMING PLUS MAX, Socket-AM4
Microsoft Windows 10 Pro
Diskar:
- HDD 120GB (Windows installerat här)
- Kingston SSD 120GB
- Kingston SSD 1TB
- Kingston SSD 220GB

För i övrigt har datorn gott om fläktar och temperaturerna är inga problem. Överhettning beror det inte på.

Läste någonstans om att det kan bli såhär ifall man kör alla sina 3 skärmar på grafikkortet, såg även att mitt moderkort ej har skärmstöd vilket skulle kunna vara problemet, isåfall får jag byta moderkort. Ville kolla här ifall någon kunnig har stött på problemet och har någon annan lösning?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

skärmarna i sig bör inte vara ett problem, kan inte hitta någonstans på nätet att det blir problem med 3 skärmar på ett RTX 2060, visst du kanske kan ha lite låg FPS om du spelar något krävande, men det bör inte frysa.

Har du några felkoder i windows?
Fått en bluescreen eller liknande och har en felkod därifrån?
Provat att installera om grafikdrivrutinerna helt? (clean install med alla rutor ikryssade i Geforce experience).

Annars kan du prova att köra en minnesdiagnostik och se om det är fel i en minnesmodul eller liknande (finns under administratörsverktyg i startpanelen).

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnzoDiaz:

Tjena!

Byggde en ny dator för ca 1 år sedan, har nyligen bytt moderkort, processor och PSU, problemet är det att datorn vid vissa tillfällen fryser till, allt på hela datorn fryser vilket gör mig väldigt frustrerad. Någon som vet en lösning på detta problem?

SPECS:

CPU: AMD Ryzen 5 3600XT (Socket-AM4, 6-core, 12-Thread, 4.5GHz Max Boost, 105W, 7nm) (ej vattenkyld)
2x8GB RAM (HyperX Fury Black DDR4 3200Mhz 2x8GB)
GPU: ASUS GeForce RTX 2060 (6GB ROG STRIX GAMING OC)
Moderkort: MSI X470 GAMING PLUS MAX, Socket-AM4
Microsoft Windows 10 Pro
Diskar:
- HDD 120GB (Windows installerat här)
- Kingston SSD 120GB
- Kingston SSD 1TB
- Kingston SSD 220GB

För i övrigt har datorn gott om fläktar och temperaturerna är inga problem. Överhettning beror det inte på.

Läste någonstans om att det kan bli såhär ifall man kör alla sina 3 skärmar på grafikkortet, såg även att mitt moderkort ej har skärmstöd vilket skulle kunna vara problemet, isåfall får jag byta moderkort. Ville kolla här ifall någon kunnig har stött på problemet och har någon annan lösning?

Tack på förhand.

Installerade du om windows när du bytte moderkort?
Kan va lite sådär annars att bara uppdatera drivrutiner!

Permalänk
Skrivet av EnzoDiaz:

- HDD 120GB (Windows installerat här)

Detta kan också vara en starkt bidragande faktor till dina problem. Utöver att en mekanisk disk i allmänhet är ganska trist att ha saker som operativ och spel på, så gissar jag att just din disk är väldigt gammal då jag inte kan dra mig till minnes att jag har sett en 120GB mekanisk disk på flera år.

Testa att göra en färsk installation av windows på någon av dina SSD:er

Visa signatur

| Ryzen 5 5800X3D | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | 7800XT |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnzoDiaz:

Läste någonstans om att det kan bli såhär ifall man kör alla sina 3 skärmar på grafikkortet, såg även att mitt moderkort ej har skärmstöd vilket skulle kunna vara problemet, isåfall får jag byta moderkort.

Den integrerade grafiken sitter sedan länge i processorn och inte på moderkortet, d.v.s. eventuella bildutgångar på moderkortet är bara för att utnyttja processorns grafik. Din processor har inte integrerad grafik, så du kan inte få ut bild från moderkortet även om du byter till ett moderkort med bildutgångar.

Men det lär som sagt inte vara det som är problemet, utan jag skulle också gissa på att problemet ligger i att du kör Windows på en HDD vilket inte brukar ge någon bra upplevelse nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Du har tre SSD:er men installerade windows på HDD:en? Man blir ju nyfiken på varför.

Visa signatur

| ASUS Z97-A | Intel i5 4690K 4,6 GHz | ASUS Dual GTX 1070 OC | Corsair 2x4 GB 2133Mhz | seagate 1TB | Samsung 750 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | EVGA Supernova G3 750W | Fractal Design Define R6 | EK Supremacy EVO | EK CoolStream PE 360 | D5 Pump |

Permalänk
Medlem

Tre SSDs att välja mellan och du väljer att installera operativsystemet på en gammal snurrande disk?

Prova ta ut grafikkortet och kör en(1) skärm direkt i moderkortets hdmi/dp ingång. Se hur det lirar så.

Tycker även du borde precis som dom andra sagt, installera Windows på en av dina SSD istället. Du kommer få en betydligt snabbare och responsiv dator.