Permalänk
Medlem

RTX vs AMD - hjälp!

Hej!

Är ganska ny inom datorbygge och liknande - all hjälp uppskattas!
Det är nämligen så att jag har en cirka 6 månader gammal pc med följande specs:
RYZEN 5 3600
RTX 2060 SUPER
ROG STRIX B450-F
16GB RAM 3000MHZ
NOCTUA NH-D15
4ST 120MM CASE FANS
CORSAIR VENGEANCE 650W (SILVER?)
_________________________________________________________________________

Jag har, som många andra, tänkt på att uppgradera (främst mitt grafikkort) - detta då man kan få en sjuk prestandaboost till mindre än för ett halvår sedan. Då är i åtanke RTX 3080/3070, eller RX 6800 XT/ RX 6800.

Då är fråga 1) Vilken GPU skulle ni köpt till min dator om man inte (!) ändrar CPU? Då tänker jag främst en GPU som ej blir bottleneck pga CPU:n och en GPU som ej kräver ett nytt PSU...

Fråga 2) Om man ska köpa ett nytt grafikkort ska man också passa på att uppdatera CPU - eller är RYZEN 5 3600 tillräckligt? För att om man köper AMD:s kort så kan man ju få en boost med deras nya CPU, och då är självklart tanken på det billigaste CPU:et, RYZEN 5 5600X...

Ja, det är en djungel - och jag tar tacksamt emot alla svar :-)!

Permalänk

När det gäller grafikkortet beror det på om du ska köra i 1080p upplösning eller 1440p.
Kolla sedan tex sweclockers test (eller valfri youtube video) för att få en uppfattning om vad korten presterar.
Med tanke på hur vanlig din cpu är, borde det gå att hitta test på korten med just den cpun.

Ska du köra med Ray Tracing, kommer du inte ifrån att Nvidia korten är bättre.
Annars skiljer det mest på vilken upplösning och vilket spel det är du kör mest.
Tror jag läste att Komplett eller någon just fått in lite 3070 i lager, om du vill ha något direkt.
Resten får du vänta/hålla utkik efter.

Permalänk
Medlem

@Inter_1908 Förstår... Förtydligande: Ska köra 1080P upplösning
Tack för tipset, ska kika!

Permalänk

Om jag inte är helt fel ute, är din cpu "bättre" i 1440p, då flyttas mer av belastningen till din GPU istället.
I lägre upplösningar/1080p får din cpu det svettigare att hänga med.
Men kolla testar där de kör de spel du själv spelar mest, gärna om de dessutom kör med testet med din cpu.

Permalänk
Medlem

Skall du spela i 1080p så hade jag ärligt talat väntat med att uppgradera GPU. I vilka titlar dunger inte ett 2060 SUPER om man kör 1080p?

Permalänk
Medlem

@Inter_1908 Hmm, ska kika på det :-)!

@Havrefras_ Jo, förstår själv att det kanske inte är det bäst ekonomiska uppdrageringen - men det som gör mig less är ju att på tunga titlar ej får upp till maximala utnyttjandet av skärmen. Kör ju 1080P med 144hz och spel som, säg RDR 2 - COD MW - BF 5 --> Där snittar jag väl en 80-100 FPS