Hur många fingrar använder du när du skriver på tangentbordet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Vilket finger använder du till ö om inte höger lillfinger?

Kan bara svara för mig men jag använder höger lång- eller ringfinger beroende på hur jag har flyttat handen. Använder bara lillfingret till ' ¨ och enter. Höger shift använder jag aldrig, någonsin. Eventuellt om jag skriver något samtidigt som jag har något annat i vänsterhanden

Brukar ligga runt 110 WPM eller så när jag skriver men jag skulle säkert kunna komma upp i ännu mer om jag hade haft en bättre position på händerna men jag orkar inte försöka lära om mitt muskelminne då jag tycker att 110 ord i minuten duger bra för mig.

Permalänk
Rekordmedlem

Beror på vad jag gör men tror att 3 är vanligast för jag har ganska sällan båda händerna på bokstäverna samtidigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har man inte maskinskrivning i skolan längre? Gammal som man är så började vi i årskurs 6 med maskinskrivning, lärde sig korrekt fingersättning osv. Kan tillägga att detta var i början på 90-talet

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Tummarna på space. Resten använder jag inklusive lillfingret.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Vänster tumme på space, vänster lillfinger på shift. Tre resterande flyger fram mellan resten av tangentbordet. Höger hand så är tummen i luften, nästa tre flyger på tangenterna och lillfingret flyger.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fade:

Har man inte maskinskrivning i skolan längre? Gammal som man är så började vi i årskurs 6 med maskinskrivning, lärde sig korrekt fingersättning osv. Kan tillägga att detta var i början på 90-talet

När jag gick i grundskolan var det tillvalsämne men min faster är en jäkel på att skriva snabbt på maskin, hon skriver väldigt mycket och hon lärde sig skriva maskin på 50 talet så hon har garanterat inte lärt sig skriva snabbt på en dator men hon har hunnit slitit ut både tangentbord och skrivare fastän hon fick sin första egna dator när hon var över 70 år gammal och började klaga på skrivmaskinen...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Använder i stort sett alltid alla fingrarna men vänster tumme gör inte mycket nytta. Försöker jag att skriva med bara en hand så blir det mest frustration och fel i mängder, så måste i princip alltid ha båda händerna på tangentbordet när jag skriver.

Har dock legat av mig en hel del när det gäller skrivandet, tillbringar alldeles för lite tid vid datorn numera

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv

Kör med alla mina fingrar.

Permalänk
Medlem

Använder alla fingrar. Tummarna används till Space och ALT, ALT GR o.s.v. Finns nog ingen fingersättning där man tvingar upp tummarna till något annat än nedersta raden vad jag vet.
Kollar sällan på tangentbordet när jag skriver, såvida man inte skriver på någon annans tangentbord som man inte är van vid. Satan vad dåligt det kan gå då

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Vilken finurlig fråga.
Jag använder space primärt med höger pekfinger and sekundärt vänster tumme. (Aldrig insett förens nu)
Höger tumme ligger konstant som en stödpelare på bordet under space tangenten.
Så jag skriver på 9 fingrar.

höger ring finger används endast för åäö, vilket innebär att jag skriver på 8 fingrar när jag chattar på engelska.
Lillfingrar är endast för shift för vänster resp. höger hand.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Jag skriver med alla fingrar här, inklusive tummarna på "mellanslag". Fick lära mig maskinskrivning (på klassisk skrivmaskin) i skolan som en del av ekonomisk linje. Detta var i början på 90-talet, så innan datorerna hade slagit igenom på bred front. Var väl först under andra eller tredje året vi fick sitta med 286:or(?) i klassrummen.

Efter många senare nätter med MUD och IRC, så nötte jag in tekniken mer och mer. Fuskar däremot lite med specialtecken ibland. Detta mycket pga att jag ofta växlar mellan olika datorer och system där teckenuppsättningen skiftar något.

Kommer även på mig att jag fuskar med vänster ringfinger framför vänster lillfinger emellanåt för exempelvis "1" och "!".

Skrivet av Fade:

Har man inte maskinskrivning i skolan längre? Gammal som man är så började vi i årskurs 6 med maskinskrivning, lärde sig korrekt fingersättning osv. Kan tillägga att detta var i början på 90-talet

Kanske var olika på olika skolor? Det var först på högstadet som vi hade någon form av maskinskrivning och även kortare pass med Compis-datorerna

Permalänk
Medlem

Använder alla fingrar medan tummen främst går till mellanslaget. Har dock övat upp motoriken i lillfingrarna för att klara det då jag använder ergonomiska tangentbord som är delade på mitten. Det är inte helt naturligt att hålla handen rakt ut med särade fingrar och böja lillfingret men det funkar fint på tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Använder också alla fingrar, touchtype:ar på dvorak/svorak.

Som några varit inne på tidigare vinner man inte särskilt mycket i hastighet av att byta till dvorak, det är snarare ergonomi/"skönt att slippa flytta händerna så mycket". Tror jag ligger på strax över 100wpm vid normal skrift, så är ju inte supersnabb. Låg på ungefär samma när jag fortfarande använde qwerty och tycker inte att det är en flaskhals heller. Återigen som någon varit inne på, åtminstone när man är utvecklare är det inte skriva fort som är flaskhalsen, man sitter ändå och funderar på hur man ska implementera saker, ställer in utvecklingsmiljön och liknande.

Skulle jag sträva efter att bara skriva text snabbt skulle jag hoppa på stenografi, då verkar man rätt lätt kunna komma upp på 300+ wpm. har varit rätt sugen på det, men kan inte riktigt motivera mig till att lära mig det. Då kan jag lika gärna lägga tiden på att typ lära mig teckenspråk eller något, som man kan använda i andra sammanhang.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

8 fingrar för bokstäverna, och passande tumme för mellanslag.
Verkar oftast vara höger tumme, åtminstone när jag skriver detta.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

7 fingrar, alla på vänster hand samt pek och långfinger på höger hand.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Använder alla fingrar. Och skulle jag inte göra det så skulle det nog gå åt skogen när man skriver på tangentbordet jag har för tillfället.

Permalänk
Medlem

Får väl räkna 9 då vänster lillfinger vilar på Shift/Caps och används för sällan för att räknas som aktiv.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Samtliga, startposition på F- och J (emellanåt L)-tangenterna som någon annan skrev. Vänster tumme på mellanslag och höger tumme precis under mellanslag. Vänster lillfinger konstant över Shift i stort sett. 115-125wpm får jag väl på "testerna".

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag använder alla fingrar tror jag. Övade en del med avsedda appar i tonåren och det gav resultat snabbt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Tänker inte aktivt på hur jag skriver i ärlighetens namn, men har tidigare kunnat konstatera att jag omedvetet använder alla fingrar. Dock används tummarna nästan uteslutande för space.
Aldrig övat in en teknik eller så, har helt enkelt bara spenderat väldigt mycket tid framför en dator sen en väldigt låg ålder. Började sitta vid min dator timtals om dagen redan vid 6-7~ års ålder. Är idag 28 år gammal.

Med det sagt så skriver jag satans snabbt också. Inte rekordsnabbt, men snittar på 120-130~ wpm kanske? Rekordet är 165wpm nånting på typeracer

Permalänk
Medlem

9, om jag inte räknar höger tumme som endast används till alt gr (fast på mobilen är det nästan bara den jag använder, swiftkey ftw!)
Gav upp på snabbskrivning när jag tog mig upp till 500 tangenttryck i minuten som var mitt mål, kommer inte ihåg hur många ord det var 🤔

Visa signatur
Permalänk

All fingrar, men startposition varierar då jag sitter mycket i kommandoprompt och där använder väldigt mkt tabb-komplettering samt specialtecken. Till skillnad från någon som kör klassisk startposition så hamnar jag ofta längre ut med D och L som pekfingerstart, vilket gör att jag har snabb tillgång till Tab och Enter på lillfingrarna och nära till vanliga kommandoväxlar. X, Z, - och ' används förvånansvärt mer ofta än tecken i mitten som G, H, Y och B... jag undrar om det är något underliggande hos Unix-utvecklare som gör att man drar sig för att välja vanliga växlar från mitten av tangentbordet eller om det bara är som det känns? Någon borde göra lite statistik på det där.

Permalänk
Medlem

Alla Förutom höger tumme

Permalänk

Använde den gamla wasd sammansättningen med typ 3 + 1 fingrar. Blev less och tvingade mig själv att lära mig touch typing. Tog typ en vecka av brutal snigelfart och många utsuddningar. Sedan började jag bli bättre. Har ej tittat tillbaka sedan dess

Permalänk
Medlem

Ni som skriver med 10 fingrar hur fort kör ni på typing test?
Jag insåg att jag skriver med väldigt få fingrar 3 på vänsterhanden och 1 på högerhanden. Skriver ca 130-140 wpm.

Var inne här (https://www.typing.com/student) och testade lite och de tyckte ofta man skulle byta fingrar även om tangenterna var wer (3 fingrar) kändes väldig slöseri på tid när de ändå sitter bredvid varandra. Möjligt det är enbart för att komma in i rätt "tänk" dock? Extremt svårt att vänja om sig när allt sker naturligt.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Alla vet väl att man börjar med lite uppvärmning. Det var det första man fick lära sig på maskinskrivningen. A, S, D, F. J, K, L, Ö. Det är så roligt att skriva maskin. Skriva maskin, skriva maskin. Det är så roligt att skriva maskin... och sen samma om och om igen samtidigt som man gymnastiserar sina fingrar. Efter det ska ni se på kulspruta! Med det sagt. Skriver med 10 fingrar de gånger jag behöver skriva snabbt. Alla andra gånger blir det som det blir. Har aldrig testat wpm men kan inte tänka mig att det skulle gå speciellt bra.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Använder alla fingrar men så klart i varierande grad.

Att raidleada i WoW innan alla hade fått ordning på program så som Ventrilo och Teamspeak gjorde att fingrarna övades upp snabbt. även att spamma Dance Dance Revolution.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Jag har nån form av FPS-gamer fattning.

Använder alla 10:

lillfingrarna används endast för funktionstangenter (shift, ctrl tab).
Använder båda tummarna till mellanslag (inte samtidigt utan den som ligger närmast i slagläge).
Skriver med 6 fingrar, pek,lång,ring x2.

Vänster handen i en mer FPS fattning vid waf.

Kul inte ägnat så mycket tanke åt det annat än att det är nåt FPS liknande.. Detta funkar rätt bra vid programmering eftersom man använder mycket funktionsknappar och knapparna nära FPS fattningen.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Eftersom jag fick börja lära mig fingersättning på rent mekaniska skrivmaskiner (även om jag knappade på en Vic20 först av allt) så vande jag mig aldrig att skriva med lill-fingrarna. Det var nämligen ett elände att få bra nedslag med de vekaste fingrarna, bättre att fuska med ringfingret så länge lärare inte stod bredvid. 😁

Utgår numer någorlunda rätt, men vänsterhanden tar spontant hand om fler tangenter än den borde, vilket nog kommit till av allt fps-spelande med chatt.
En annan faktor är att jag en vanlig arbetsdag kanske skriver lite på uppåt ett halvdussin olika tangentbord av varierande låg kvalitet.

Permalänk
Medlem

Jag använder nog mestadels 5 fingrar när jag skriver. Vissa mer än andra dock. Pek- och ringfinger på vänster och pekfingret på höger för att skriva bokstäver med. Vänster lillfinger för att använda shift med och vänster tumme för space.

För de som gillar speed tests men vill ha en lite roligare variant kan jag tipsa om http://existenz.se/out.php?id=41083
Brukar köra det där när jag har tråkigt emellanåt. Lite roligare med ett spel än att bara mata text.

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB