Permalänk

Funderar på uppgradering

Tjenare!

Nedan dator har jag haft ett bra tag och spelar lite då och då, just nu AC Valhalla vilket flyter på helt okej för min del, men jag märker ju givetvis att allt arbetar på 100% i princip och datorn håller på att lyfta

Spelar bara i 1080p, men ny skärm lär väll komma en vacker dag när denna pajar.
Så frågan är om det finns något som är värt att spara, bortsett från SSD och HDD, eller om man skall köpa nytt rakt av?
Kan det vara värt att klocka datorn för att klämma ut mer kräm? (Kylningen på CPUn är Noctua NH-U9B tror jag, samma stuk iaf)

Permalänk
Medlem

Överklocka datorn är absolut en bra idé.
Sen bör du ju skaffa ett grafikkort som är så bra som möjligt enligt din budget. Vad den nu är.
Se till att du har ett bra nätagg också.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Skrivet av Stromming90:

Överklocka datorn är absolut en bra idé.
Sen bör du ju skaffa ett grafikkort som är så bra som möjligt enligt din budget. Vad den nu är.
Se till att du har ett bra nätagg också.

Nätagget kan kanske vara tid att byta också, det har hängt med många år nu. Ett Fractal Dessign R3 Newton 1000W (Fråga inte, kom över det billigt när det lanserades)

Budget har jag ingen så direkt, men kommer inte sikta på ett 3080 direkt kan vi ju säga ^^
Köper helst nytt, men kan köpa begagnat också för den delen, men osäker på vad man skall leta efter.

Något tipps på ett grafikkort runt 2000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Nätagget kan kanske vara tid att byta också, det har hängt med många år nu. Ett Fractal Dessign R3 Newton 1000W (Fråga inte, kom över det billigt när det lanserades)

Budget har jag ingen så direkt, men kommer inte sikta på ett 3080 direkt kan vi ju säga ^^
Köper helst nytt, men kan köpa begagnat också för den delen, men osäker på vad man skall leta efter.

Något tipps på ett grafikkort runt 2000?

För 2000kr, det bästa beggade du kan hitta. Inte värt att köpa ett nytt för dig.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att din CPU fixar ca 1080 eller 2070 med nöd och näppe.
Den är för klen för 1080 Ti, iallafall.

Det går alldeles utmärkt att uppgradera precis som du tänker, men tills nästa gång så är datorn att anses vara förbrukad.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Stromming90:

För 2000kr, det bästa beggade du kan hitta. Inte värt att köpa ett nytt för dig.

Om man skulle ha ett nytt, vad skall man satsa på då?

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Jag har för mig att din CPU fixar ca 1080 eller 2070 med nöd och näppe.
Den är för klen för 1080 Ti, iallafall.

Det går alldeles utmärkt att uppgradera precis som du tänker, men tills nästa gång så är datorn att anses vara förbrukad.

Jo tack, den är inte pur-ung direkt

Men då vet jag vad jag skall leta efter om inget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Om man skulle ha ett nytt, vad skall man satsa på då?

Ett nytt grafikkort skulle knappt prestera bättre än det du har nu, tyvärr.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14