Intervju med Centerpartiet om att Dreamhack nekas krisstöd

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Alphahanne:

Klart det är relevant när man inte tillåter politisk diskussion i frågan, det antyder att man har en politisk agenda. Med de förutsättningar som ges, och hur artikeln presenteras, så uppfattas artikeln tveklöst som partipolitisk. Är det inte syftet så bidrar Sweclockers själva till att skapa en skev bild av sin medieroll.

Om nu intervjuobjektet uttalar sig som privatperson så ska han inte presenteras som representant för ett parti och artikeln ska inte presenteras som partiets ståndpunkt. Det är där det blir skevt.

Det är det jag kritiserar.

Jag är fullt medveten att då han är känd som just aktiv politiker i det aktuella partiet blir det svårt frångå att den kopplingen görs men då är det upp till läsaren själv att göra den kopplingen.

Du kan läsa Jacobs första inlägg i tråden:

Skrivet av Jacob:

I korthet innebär detta att vi endast tillåter diskussioner som berör de ämnen med direkt teknikkoppling som står SweClockers gemenskap nära och att man, precis som alltid, ska hålla sig till ämnet. Det hela är inte svårare än att vi förväntar oss sakliga diskussioner som håller sig till ämnet och som förs med ömsesidig respekt mot varandra.

Sen förstår jag inte hur det kan räknas som ett politiskt ställningstagande att man inte vill att man ska spåra ur från artikelns ämne till andra politiska diskussioner. Eller har jag missuppfattat dig helt? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Du kan läsa Jacobs första inlägg i tråden:

Sen förstår jag inte hur det kan räknas som ett politiskt ställningstagande att man inte vill att man ska spåra ur från artikelns ämne till andra politiska diskussioner. Eller har jag missuppfattat dig helt? 🤔

När man tar in ett politiskt uttalande från Centerpartiet är trådens ämne ofrånkomligt Centerpartiet och dess politik.
Det blir lite magstarkt att bara ta upp något som kan uppfattas som positivt från partiet och samtidigt förbjuda diskussion som är negativ till partiet och sen kalla det för opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju lätt att se varför vi inte ska ha dessa diskussioner, hoppas bara popcornen räcker så länge pajkastningen varar... 😜

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Du kan läsa Jacobs första inlägg i tråden:

Då har du inte förstått vad det är jag vill få fram. Men jag tänker inte säga mer i frågan. Lämnar tråden.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag har vart en gamer sedan -84 (Amstrad CPC), men måste dock hålla med i detta fallet. Tycker inte att datorspel är en kultur i moderna mått, även om det skapar sub-grupper av individer som klär och beter sig på ett visst sätt. Jag skulle dock inte kalla Dreamhack för kultur på långa vägar. Dreamhack är ett nördrejv utan dess like, det sker helt vidriga saker där utan vuxet ingripande. Tycker de ska ta större ansvar, om de vill söka krisstöd i framtiden så ska de även erhålla krisstöd för spelmissbruk på en seriös nivå. Dreamhack är ett kommersiellt som skiter fullständigt i kultur.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Elixx:

Jag har vart en gamer sedan -84, Amstrad CPC men måste dock hålla med i detta fallet. Tycker inte att datorspel är en kultur. Även om det skapar sub-grupper av individer som klär och beter sig på ett visst sätt, så skulle jag inte kalla Dreamhack för kultur på långa vägar. Dreamhack är ett nördrejv utan dess like, det sker helt vidriga saker där utan vuxet ingripande. Tycker de ska ta större ansvar, om de vill söka krisstöd i framtiden så ska de även erhålla krisstöd för spelmissbruk på en seriös nivå.

Du har en poäng där med dreamhack kontra kultur. Det jag tänker på är att DH kanske hamnar inom gamingkulturens ramar.

Sen kan man nog säga att ungdomar utan uppsyn nog svinar till det oavsett om det är på DH eller mitt ute i en skog....jag har en vän som gjort så 😇

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Du har en poäng där med dreamhack kontra kultur. Det jag tänker på är att DH kanske hamnar inom gamingkulturens ramar.

Sen kan man nog säga att ungdomar utan uppsyn nog svinar till det oavsett om det är på DH eller mitt ute i en skog....jag har en vän som gjort så 😇

Självklart har man som ungdom ett sorts eget val, men dreamhack är som filmerna Matrix om du förstår vad jag menar. Det har blivit en kommersiell husering, ungefär som gamla tidens opiumhallar. På ett rejv samlades man iallafall för en kulturell gemenskap och dansade. Här är det bara svineri, svett, beroende, skitsnack osv som man lika gärna kan ägna sig åt hemma, där det finns föräldrar som kan ingripa.

Självklart är vi mitt i ett generationsskifte och saker kommer förändras med tiden. Jag och många andra är mitt emellan, och på så vis så kan vi förstå båda världarna. Om dagens ungdom vill kalla dreamhack för kultur i framtiden skiter jag i, men i dag är det inte kultur och det vet dreamhack själva om.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Dreamhack ingår väl i ett av Kinneviks koncernbolag. Jag är tveksam till att krisstödet skall användas för detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryssfemma:

Hur är det inte kultur? Är kultur enbart blåsippor, fulla studenter och pippi långstrump?
Om 50 år kommer vi se dumma ut som inte tog esporten seriöst, lite som hur Sverige släppte Norge. Har aldrig varit på Dreamhack, men världen tänker på Sverige när de hör Esport.

Jag tar Esport seriöst men jag ser det inte som kultur utan mer sport så i så fall ska det ligga under idrottsförbundet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Hej, ett förtydligande med anledning av rubriksdiskussionen!

Rickard Nordin har inte uttryckt sig i egenskap av privatperson, utan som representant för Centerpartiet. Förutom att vara energi- och klimatpolitiska talesperson har han gjort en skrivelse till Amanda Lind i riksdagen och därtill varit i samtal med regeringen så sent som igår. Han har även gått med på rubriken och det hade han naturligtvis inte gjort om han inte hade fog för det. Hans uttalanden ska därför tolkas som officiella.

Blev en miss om detta internt då jag var på språng, men har nu ändrat tillbaka rubriken.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

Hej, ett förtydligande med anledning av rubriksdiskussionen!

Rickard Nordin har inte uttryckt sig i egenskap av privatperson, utan som representant för Centerpartiet. Förutom att vara energi- och klimatpolitiska talesperson har han gjort en skrivelse till Amanda Lind i riksdagen och därtill varit i samtal med regeringen så sent som igår. Han har även gått med på rubriken och det hade han naturligtvis inte gjort om han inte hade fog för det. Hans uttalanden ska därför tolkas som officiella.

Blev en miss om detta internt då jag var på språng, men har nu ändrat tillbaka rubriken.

Alla politiker representerar ju partiet så länge de får medhåll, om de sen får mycket mothugg så tar ju partiet "avstånd", som när deras politiker i somras twittrade på arabiska att svenskar som kritiserar islam är haram och borde slaktas, och inte räknat med att andra som talar arabiska skulle översätta. Då tar de så fint "avstånd"

Centerpartiet är fortfarande ett av de 4 regerande partierna som aktivt tagit beslut som lett till att andra evenemang fått ersättning, men inte Dreamhack

Edit: Fortfarande väldigt starkt politiskt ställningstagande från sweclockers, speciellt att försöka lyfta ett av de "skyldiga" partierna utan att ens ta emot åsikter från oppositionen, och som någon skrev tidigare att det då hade tagit flera månader, total BS, ni har inte ens frågat, de flesta svarar inom 48 timmar och gör de inte det är det ju jävligt lätt att bara skriva i artikeln partiX: inget svar

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Klubba:

Alla politiker representerar ju partiet så länge de får medhåll, om de sen får mycket mothugg så tar ju partiet "avstånd", som när deras politiker i somras twittrade på arabiska att svenskar som kritiserar islam är haram och borde slaktas, och inte räknat med att andra som talar arabiska skulle översätta. Då tar de så fint "avstånd"

Centerpartiet är fortfarande ett av de 4 regerande partierna som aktivt tagit beslut som lett till att andra evenemang fått ersättning, men inte Dreamhack

Edit: Fortfarande väldigt starkt politiskt ställningstagande från sweclockers, speciellt att försöka lyfta ett av de "skyldiga" partierna utan att ens ta emot åsikter från oppositionen, och som någon skrev tidigare att det då hade tagit flera månader, total BS, ni har inte ens frågat, de flesta svarar inom 48 timmar och gör de inte det är det ju jävligt lätt att bara skriva i artikeln partiX: inget svar

Om nu partiet tar avstånd från vad Rickard Nordin uttalat sig om så gör de det och i sådana fall följer vi upp. Nu representerar han dock partiet. Det stämmer att Centerpartiet utgör regeringsunderlaget, men exakta formen och direktiven till myndigheter ligger på regeringens bord. Att inte kunna styra saker i detalj är en konsekvens av att inte sätta sig i regering utan att istället välja ett strikt ekonomiskpolitiskt samarbete (det är inget ställningstagande i om de skulle satt sig i regering, utan ett konstaterande).

Jag noterar att du vid upprepade tillfällen säger att vi tagit ställning politiskt. Andreas motiverade varför artikeln blev på det här viset och samtidigt att vi självklart lyfter andra partiers syn på saken om de hör av sig till oss. Du har naturligtvis all rätt att tycka det är BS. Känner inte att vi kommer någonstans utan att vi går i cirklar. Det jag kan säga är att jag inte anser att vi tagit partipolitisk ställning, men att jag också respekterar din och andras åsikter om saken.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

Om nu partiet tar avstånd från vad Rickard Nordin uttalat sig om så gör de det och i sådana fall följer vi upp. Nu representerar han dock partiet. Det stämmer att Centerpartiet utgör regeringsunderlaget, men exakta formen och direktiven till myndigheter ligger på regeringens bord. Att inte kunna styra saker i detalj är en konsekvens av att inte sätta sig i regering utan att istället välja ett strikt ekonomiskpolitiskt samarbete (det är inget ställningstagande i om de skulle satt sig i regering, utan ett konstaterande).

Jag noterar att du vid upprepade tillfällen säger att vi tagit ställning politiskt. Andreas motiverade varför artikeln blev på det här viset och samtidigt att vi självklart lyfter andra partiers syn på saken om de hör av sig till oss. Du har naturligtvis all rätt att tycka det är BS. Känner inte att vi kommer någonstans utan att vi går i cirklar. Det jag kan säga är att jag inte anser att vi tagit partipolitisk ställning, men att jag också respekterar din och andras åsikter om saken.

Du intervjuvar din kompis som är politiker för ett riksdagsparti, och publicerar en artikel som du vet kommer få medhåll från majoriteten av medlemmarna här, du har gjort ett aktivt val att representera ett i min åsikt avskyvärt parti i en positiv artikel, och ni har samtidigt inte tillfrågat något av de andra riksdagspartierna om deras syn på saken, det är defenitivt ett politiskt ställningstagande oavsett om du vill erkänna det eller inte.

"Vi justerar om andra partier hör av sig till oss", jösses, läs vad du själv skriver.

Permalänk
Inaktiv

Gillar inte detta inslag. Ett parti får gratis reklam, samtidigt som man inte får skämta om eller kritisera partiet på något sätt utan att få kommentaren borttagen.

Självklart ska man fokusera på sakfrågan, men skriv då hellre en artikel om att just DreamHack inte får stöd medans t.ex. Liseberg får det och lämna politiska parti utanför helt. Tycker det är trevligt med ett forum där sliskiga röstfiskande politiker inte får utrymme.

För att ge ett enkelt parti, som dessutom haft många riktigt vidriga skandaler det senaste, utrymme i ett teknikforum utan att förvänta sig att folk blir upprörda eller vill skämta om dem är orealistiskt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon185723:

Det var ett massa snack tidigare om att Sverige ska hålla de olympiska spelen. Dreamhack är det närmsta IT-kulturen har till de olympiska spelen.

Nja, nu ska vi inte ta i. Pratar vi esport finns det mycket större arenor än Dreamhack

EDIT: Fast du kanske menade i Sverige, då stämmer det antagligen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Klubba:

Du intervjuvar din kompis som är politiker för ett riksdagsparti, och publicerar en artikel som du vet kommer få medhåll från majoriteten av medlemmarna här, du har gjort ett aktivt val att representera ett i min åsikt avskyvärt parti i en positiv artikel, och ni har samtidigt inte tillfrågat något av de andra riksdagspartierna om deras syn på saken, det är defenitivt ett politiskt ställningstagande oavsett om du vill erkänna det eller inte.

"Vi justerar om andra partier hör av sig till oss", jösses, läs vad du själv skriver.

Rickard är ingen "kompis". Igår kväll var första gången han och jag hade ett utbyte. Jag har inget att erkänna, vi har helt enkelt olika syn och jag får intrycket av att du inte kommer bli nöjd förrän jag kryper till korset. Agree to disagree helt enkelt, det här leder ingenvart mer än att du upprepar samma saker och att vi bemöter detta med samma svar om och om igen. Jag tror att vi båda har bättre saker för oss än att gå i cirklar en fredagskväll.

Jag önskar i alla fall dig en trevlig helg!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Röstfiske och ingen tar väl C på allvar hoppas jag.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Du intervjuvar din kompis som är politiker för ett riksdagsparti, och publicerar en artikel som du vet kommer få medhåll från majoriteten av medlemmarna här, du har gjort ett aktivt val att representera ett i min åsikt avskyvärt parti i en positiv artikel, och ni har samtidigt inte tillfrågat något av de andra riksdagspartierna om deras syn på saken, det är defenitivt ett politiskt ställningstagande oavsett om du vill erkänna det eller inte.

"Vi justerar om andra partier hör av sig till oss", jösses, läs vad du själv skriver.

Tyckte först att du hade några argument men nu börjar det bli pajas här. Ta en kväll med att sova ut på kudden.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Valonen:

Röstfiske och ingen tar väl C på allvar hoppas jag.

Det är kommentarer som din här som gör att det inte går att föra en vettig diskussion om politik på forumet.

Varför direkt ogiltigförklara allt som har med ämnet att göra? Varför använda bedräglig argumentationsteknik istället för att försöka tillföra något till ämnet som en vuxen människa? 🤔

Färska=försöka (wtf??)
Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det är kommentarer som din här som gör att det inte går att föra en vettig diskussion om politik på forumet.

Varför direkt ogiltigförklara allt som har med ämnet att göra? Varför använda bedräglig argumentationsteknik istället för att färska tillföra något till ämnet som en vuxen människa? 🤔

Det finns igen ogiltighetsförklaring här, känner man det så har man nog andra problem. Men det är min åsikt och triggar den dig så må vara.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Tyckte först att du hade några argument men nu börjar det bli pajas här. Ta en kväll med att sova ut på kudden.

Kände att jag var på gränsen att bli bannad, så fick hålla igen med argumenten.
Men aktiverar min adblocker, och kommer i framtiden sälja min hårdvara på tradera, tänker absolut inte stödja detta

Permalänk

Partier som stödjer gaming?

Kan väl säga så här att för mig, och säkert många andra, så samlar man positiv energi till gaming när man är utomhus och gör annat.
I mitt bostadsområde är det inte kul att gå ut, för att det är ett sketet sönderbyggt överbefolkat ghetto.
Är det inte roligt att gå ut, kommer det inte heller vara roligt att vara hemma och spela heller.

Så om jag ska titta på vilka partier som ger grogrund för gaming kommer jag definitivt inte titta på centerpartiet... Ett parti som så vitt jag sett bara stödjer massiv befolkningsexpansion i Sverige, och sönderbyggnation av bostadsområden för arbetarklass och medelklass, och därmed en tråkig energilös befolkning som inte vill göra nått - inkl gaming.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Om man följer RN som t.ex jag gör så känns detta som rätt självklart. Kan förstå att trådar som dessa kan bli infekterade väldigt lätt men samtidigt går ju sidan miste om rätt mkt om det är absolut 0 politiskt innehåll. Det har trots allt diskuterats flitigt om FRA, Miljöskatter etc. saker som alla har en politisk laddning i grunden.
Enda skillnaden är att det här är en politiker som får ge sin feedback. Så länge andra politiker har samma möjlighet ser jag inte problemet. Jag är tveksam till att det blir så många som hör av sig dock, eftersom det inte verkar finnas allt för många som verkar intressera sig. Jag har sett Hanif Bali göra det också, inte på polisk nivå kanske men han verkar följa en del e-sport och spelar själv etc.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sgart:

Om man följer RN som t.ex jag gör så känns detta som rätt självklart. Kan förstå att trådar som dessa kan bli infekterade väldigt lätt men samtidigt går ju sidan miste om rätt mkt om det är absolut 0 politiskt innehåll. Det har trots allt diskuterats flitigt om FRA, Miljöskatter etc. saker som alla har en politisk laddning i grunden.
Enda skillnaden är att det här är en politiker som får ge sin feedback. Så länge andra politiker har samma möjlighet ser jag inte problemet. Jag är tveksam till att det blir så många som hör av sig dock, eftersom det inte verkar finnas allt för många som verkar intressera sig. Jag har sett Hanif Bali göra det också, inte på polisk nivå kanske men han verkar följa en del e-sport och spelar själv etc.

Jag ser inget problem med politiskt innehåll i artikeln, om man samtidigt tillåter politiskt innehåll i kommentarerna för att balansera upp.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Valonen:

Det finns igen ogiltighetsförklaring här, känner man det så har man nog andra problem. Men det är min åsikt och triggar den dig så må vara.

Njae den triggar mig inte men tycker det är synd att det måste vara så.
Nåja, vi tycker olika vilket också är okej

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218488:

Jag ser inget problem med politiskt innehåll i artikeln, om man samtidigt tillåter politiskt innehåll i kommentarerna för att balansera upp.

Förstår det men samtidigt är det få topics som genererar den bajsmacka till kommentarsfält som politik gör.
Det är ju inget problem att kommentera denna tråd så länge man håller sig till sakfrågan t.ex och inte raljerar över sånt som inte har nånting alls med inlägget att göra. Vilket jag kan tycka är rimligt.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

En musikfestival räknar jag som kultur, det har jag skrivit tidigare och håller fast i.
Musik är kultur men tyvärr inte dreamhack då det mer är en ungdomsgård, mässa och vattenlandsblandning.

Subkultur är också kultur. Har alltid varit. Och om jag t.ex. vill bada finsk bastu är det också kultur, och eftersom jag är svensk blir det svensk kultur. Gärningen och den uttryckta tanken - det är alltid kultur.

Du låter lite som min musiklärare i kommunala musikskolan på 80-talet som menade att det bara fanns en sorts musik - nämligen klassisk musik.

Däremot tycker jag inte att ett vinstdrivande företag ska ha rätt till samma ersättning, som låt säga en fri konstnär eller en artist som lever på att skapa sina egna verk.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av orginallinus:

Subkultur är också kultur. Har alltid varit. Och om jag t.ex. vill bada finsk bastu är det också kultur, och eftersom jag är svensk blir det svensk kultur. Gärningen och den uttryckta tanken - det är alltid kultur.

Du låter lite som min musiklärare i kommunala musikskolan på 80-talet som menade att det bara fanns en sorts musik - nämligen klassisk musik.

Däremot tycker jag inte att ett vinstdrivande företag ska ha rätt till samma ersättning, som låt säga en fri konstnär eller en artist som lever på att skapa sina egna verk.

Det sista där är ett praktexempel på ett mycket vettigt bidrag till diskussionen. Två tummar upp till den!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/kultur/dreamhack-far-kallas-for-kultur-1
9år gammal artikel men det är Sverige i ett nötskal, förvaltningsrätten och kammarrätten vs skatteverket då, Kulturrådet vs DH idag nej ?!?!?!
Det lär väl gå att överklaga om inte annat.

Permalänk
Skrivet av fesen:

https://www.svt.se/kultur/dreamhack-far-kallas-for-kultur-1
9år gammal artikel men det är Sverige i ett nötskal, förvaltningsrätten och kammarrätten vs skatteverket då, Kulturrådet vs DH idag nej ?!?!?!
Det lär väl gå att överklaga om inte annat.

Samtidigt tycker jag det är lite argumentation av typen:
Ingen katt har två svansar
En katt har en svans mer än ingen katt
Alltså har en katt tre svansar.

Diskussion om vad som kan räknas som kultur är rent filosofisk, där man beroende på i vilket samanghang kan tolka det olika. Precis som att visa säger att datorer från 2000 talet är retro, andra vill ha 1970 talet. Men det beror i vilket sammanghang.

En helt annan fråga är vem som ska ha bidrag, skattelättnader. Jag anser det inte har ett skit med vad som definieras som kultur att göra överhuvudtaget. Det är helt irrelevant. Däremot kan man anse att vissa saker har ett sådant stort samhällsvärde. Men Dreamhack idag när folk har så bra uppkopplingar och majoriteten gör exakt samma sak som hemma har förlorat sitt värde.