Permalänk
Medlem

5950x är 50c idle, 1,39750v normalt?

Hej

Jag har följande dator.

AMD 5950x Processor
Asus Dark Hero Moderkort
Fractal Design S36+ Prisma CPU kylare, konfigurerad i Push / Pull i toppen av chassit.
Phantek Evolve X (Fullsatt med 2000rpm Noctua fläktar).
Asus ROG Geforce 3090 OC.
Corsair AX1600 PSU.
64GB Ballistix DDR4 3600MHz CL16 Minne.

Allt funkar fint, men detta är min första Ryzen processor och har lite funderingar.

Processorn idlar på 50c och maxar ut på 90c i Cinebench.
Vid idle ligger den på 1,39750V och under max belastning Cinebench 1,1687V.

Men är inte både temperaturen och volten väldig hög?

Jag kör på Precision Boost Overdrive, därför om jag försöker klocka själv har jag inte lyckats få systemet stabilt under tex. Cinebench eller folding@home. Försöker jag sänka vcore så verkar den inte heller bli särskilt stabil.

Max jag fått den någorlunda stabil på är alla cores 4,5ghz, men då blir cinebench score ungefär samma som med PBO.

Fläkt hastighet påverkar knappt temperaturen något alls. Jag har monterat om kylaren på GPUn flera gånger ifall jag inte fått på den ordentligt, men utan resultat.

Tittar man tex, här https://www.kitguru.net/components/cpu/luke-hill/amd-ryzen-9-...
Så har de 280 radiator versionen av den kylaren jag har, och då ligger de på 33c idle och 55c vid load.

Vad har jag missat?

Permalänk
Medlem

Kör du med PBO, fullt rimligt. Stäng av PBO och kör den helt stock så lär du se en loadtemp om gissningsvis 75-80c som mest

Permalänk
Medlem

Normalt, så länge du använder PBO så är det som det ska vara.

Din temp är den varmaste punkten i din cpu, troligtvis har du någon kärna som tar hand om allt som är igång i bakgrunden och den blir varm, resten är "kalla".

Permalänk

Kör 4,55 ghz med cpu core voltages 1,25 och vddsoc voltages 1,25
Idle 39°, cinebench R20/R23 ligger jag på 74° som max, cinebench R20 11600 och R23 ligger jag på 30000 i multi

Visa signatur

CPU : Ryzen 5950x
GPU : Asus TUF 3090
Skärm : LG CX OLED 55"

Permalänk
Medlem

Testade utan PBO, då gick den på 3,4ghz. Idle 40c, 1.0125V, load cinebench r20 60c 0,9625V. (multi 8284pts, single 434pts).
Då blev min gamla i9900k @5ghz snabbare helt plötsligt på single core

Jag ska testa de nämda settings, det är ju bara det att alla guide osv, jag följt och ställt in efter orsakar en omstart antinge med eller utan cpu termal protection error.

Permalänk
Medlem

Då är någonting knas. Även utan PBO ska den gå i över 4ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Då är någonting knas. Även utan PBO ska den gå i över 4ghz

Jag hade slagit av Core performance boost också, slog jag på den så går den upp i 3,7ghz

Jag kanske får läsa på lite mer innan jag ställer för mycket frågor här
(Har ställt in minnena rätt nu, de var fel på bilden).

Permalänk
Skrivet av xdrive:

Jag hade slagit av Core performance boost också, slog jag på den så går den upp i 3,7ghz

https://i.imgur.com/6JNSHkg.jpg

Jag kanske får läsa på lite mer innan jag ställer för mycket frågor här
(Har ställt in minnena rätt nu, de var fel på bilden).

Så här ser mitt ut vid full belastning i cinebench, det "inringade" på min bild, där har du låga max värden jämför med mig

Visa signatur

CPU : Ryzen 5950x
GPU : Asus TUF 3090
Skärm : LG CX OLED 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcewen123:

Så här ser mitt ut vid full belastning i cinebench, det "inringade" på min bild, där har du låga max värden jämför med mig
https://forumbilder.com/images/2020/12/19/Namnlos12.png

Jo jag kan få de värdena med, men då måste jag slå på precision boost overdrive, och sedan sätta limit till motherboard. Men då är jag ju tillbaka på ruta ett.

Permalänk
Medlem

Somsagt innan, 90c är ingen fara för processorn. Så jag skulle slå på PBO och sedan vara nöjd

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte exakt hur stora skillnader/likheter det är mellan en 5800X (som jag har) och en 5950X, men jag började läsa runt lite om 5800X eftersom jag tyckte min gick väldigt varm även i stock där den låg upp mot 80C under stresstest och med PBO mellan 85-90C och då kör jag en custom loop 2x240mm radiatorer (för cpu+gpu). Som jag förstod det vad gäller 5800X så är det ett riktigt lotteri vilka temperaturer man får på varje enskillt chip där det med allt annat lika kunde skilja upp mot 20C mellan olika chip i full load.

Jag har mixat runt lite och kör min stabil i 4,7GHz @1.3V men då snackar vi ju endast 8st kärnor till skillnad från din som har det dubbla. Jag tycker inte det låter som att temperaturerna är så brutala sett till att du "bara" kör en 240mm radiatorer på en så pass kraftfull CPU. Du skulle ju kunna testa att inte köra en all core OC utan kanske nöja dig med sex eller åtta stycken och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Jag har en 360 radiator dock.

Med PBO på så går cpun i 4,4ghz på ccd 0 och 4,2ghz på ccd 1 får då 10804pts i multi, och 618 pts i single.
Får väl nöja mig så, men det lät på alla recensioner som kom först att det var så himla lätt att få upp dem i hastighet, och de gick så kalla osv. Men det var väl golden sampels som AMD skickade ut antar jag.

Permalänk
Medlem

Testa sätta vcore på manuell med en -0.05v-0.0375v offset. Kan du hålla ner värme och faktist få ökade boost klocks. Kräver en del tweaking o tester för o verifiera resultaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Testa sätta vcore på manuell med en -0.05v-0.0375v offset. Kan du hålla ner värme och faktist få ökade boost klocks. Kräver en del tweaking o tester för o verifiera resultaten.

ok, tack ska testa.
Just nu känns det som att petar jag på något det minsta, så resetar datorn, eller får cpu temperature error.
Men har väl rätt bra prestanda nu, 11284 pts i multi, och 624pts i single.
Är mer volten jag är orolig över som nästa ligger på 1,5v....
I multi så verkar alla cores lägga sig på ca 4,3ghz.

Permalänk
Medlem

ang idle temperaturerna, har du epic game launchern igång? min 5800x ligger på typ 55c "idle" vilket direkt sjunker till ca ~37-40 om jag stänger av den..

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

ok, tack ska testa.
Just nu känns det som att petar jag på något det minsta, så resetar datorn, eller får cpu temperature error.
Men har väl rätt bra prestanda nu, 11284 pts i multi, och 624pts i single.
Är mer volten jag är orolig över som nästa ligger på 1,5v....
I multi så verkar alla cores lägga sig på ca 4,3ghz.

Du behöver inte oroa dig för volten iom att den inte är statisk, hade chipet fåt den typ av ström statiskt hade det varit skadligt. AMD har lyckats gör nån typ av engineering som gör att strömmen släpps av mellan varven och därför inte ligger på så hög ström konstant vilket gör att chippen inte tar skada. Det man kunde se med Ryzen 3000 var precis samma sak, men där chip kunde degraderas av så lågt som 1.3V om det var statiskt, det vill säga att man hade låst den till det.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com