Permalänk
Medlem

Mer luft till GPU?

Jag har en trevlig dator med en Ryzen 3600 och ett 3070-kort monterade i en Meshify C. Chassiet har två 120mm-fläktar i fronten som blåser in, och en 120mm i baken som blåser ut. Processorn sitter ju också nära utsuget med en Noctua D15 som blåser åt samma håll som utsuget. Grafikkortet kör sin egen kylning omodiferad vlket innebär att den tar luft från "botten" av lådan och blåser delar av det bakåt ut genom baksidan, och delar går upp till CPUn.

Så här alltså, schematiskt ritat:

Det är väl så här de flesta lådor ser ut som är kylda med lyft.

I idle är allt lugnt och skönt och fläktar står still eller är ohörbara. När jag däremot lastar systemet med t.ex. flygsimulatorn så blir framförallt GPUn lite högljudd. Jag kan genom att lasta på och överklocka få upp GPUn till 75 grader och fläktarna går då på 70-80% av full hastighet, vilket hörs.

Om jag tar av sidan på chassiet så att GPUn kan suga frisk luft lite lättare så sjunker temperaturen 7-10-grader i GPUn vilket är lite tystare och jag tycker att överklockningen når 10-30 MHz högre.

Alltså drar jag slutsatsen att GPUn borde kunna få mer luft hela tiden utan att jag har datorn "topless". Men hur gör jag bäst?

  • Bygg om nåt de befintliga med fläktarna?

  • Sätt mer fläktar, t.ex. en 40mm som drar in luft från baksidan under GPUn? Eller bara öppna övriga PCI-luckor i alla fall?

  • Gör hål i sidan och sätt en fläkt där, ungefär som på ett Fractal Design Define S?

  • Ge upp och byt chassie. Till vad?

Svaret "Custom Loop" är inte det jag först vill undersöka.

Permalänk
Medlem

Det går väl sätta en 120mm i botten och 2 ST 140mm i toppen på det chassit?

Permalänk
Medlem

Sätt in en 3e 120mm fläkt i fronten?

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är väl att försöka få så mycket luft som blåser mellan PSU shrouden och GPUn, generellt är dessa chassin inte toppen för GPU temp.

Jag kör 2x140 i fronten på mitt Define C och styr min nedre fläkt att varva upp när GPU tempen går upp, gör att GPU fläkten inte är riktigt lika högljudd men visst låter den när man spelar.

EDIT: GamerNexus gör mycket tester på chassin där de jämför GPU temp vid load. Här kan du se lite på vad liknande chassin har för resultat etc

Länk

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack

Permalänk
Medlem

Vad får du för temp på GPU med chassit stängt då? Du kanske kan ställa ner fläktkurvan lite?

Edit: Jag har oxå ett meshify C. Jag kör 140mm i fronten framför CPU, 120mm i fronten framför GPU(fick inte plats med 140mm med mitt 3080 Eagle) som dock täcks lite av shrouden. Stockfläkt som utblås bak samt 140mm som utblås i bakre toppen. Tycker det funkar bra. CPU är r5 3600 som kyls av en Pure Rock.

Permalänk
Medlem

Prova ta bort PCI skydden bak på chassit och se om det hjälper lite.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Det du kan göra är väl att försöka få så mycket luft som blåser mellan PSU shrouden och GPUn, generellt är dessa chassin inte toppen för GPU temp.

Det är ju precis det jag försöker åstadkomma. Det känns som majoriteten av luften nu når CPUn men att GPUn inte tar del av flödet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Det är ju precis det jag försöker åstadkomma. Det känns som majoriteten av luften nu når CPUn men att GPUn inte tar del av flödet.

Det står ju faktiskt ganska ordagrant om jag läst lite noggrannare...

Annars en fläkt monerade på utsidan av PCI platserna som suger ut den varma luften som byggs upp? Kan gå att få dit en 80mm kanske

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack

Permalänk
Medlem

Drömde jag eller skrev inte nån "ta bort frontpanelen" tidigare? Nåväl, det provade jag i alla fall och det gav 2-3 graders resultat vilket förvånade mig på en sån välventilerad låda som Meshify. Inget resultat på överklockningen dock.

Jag tackar för tipsen och testar vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Vad får du för temp på GPU med chassit stängt då? Du kanske kan ställa ner fläktkurvan lite?

Edit: Jag har oxå ett meshify C. Jag kör 140mm i fronten framför CPU, 120mm i fronten framför GPU(fick inte plats med 140mm med mitt 3080 Eagle) som dock täcks lite av shrouden. Stockfläkt som utblås bak samt 140mm som utblås i bakre toppen. Tycker det funkar bra. CPU är r5 3600 som kyls av en Pure Rock.

Jo, funkar gör det ju, men jag vill det ska funka bättre.

Det där med att styra nedre fläkten med GPU-tempen har jag inte tänkt på, den går nog på moderkortets systemtemperatur nu. Vad är rekommenderad mjukvara för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Det där med att styra nedre fläkten med GPU-tempen har jag inte tänkt på, den går nog på moderkortets systemtemperatur nu. Vad är rekommenderad mjukvara för det?

Jag använder Argus Monitor, kostar en liten slant men fungerar riktigt bra!

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack

Permalänk

Jag har samma låda och gjorde ett par moddar för att sänka temperaturen i hela lådan ( även gpu)
Det du kan göra från min modd som är enkelt är att köpa en liten noctua fläkt och sätta under grafikkortet som suger in frisk luft. Du bör också tjäna på att sätta en fläkt i toppen av lådan (bakre delen) för att suga ut varm luft.

https://youtu.be/3pvwPMhEzeE

En annan mod jag gjorde som är enklare, båda fungerar ungefär lika bra.

https://youtu.be/muxjWN7avwA

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Jag använder Argus Monitor, kostar en liten slant men fungerar riktigt bra!

Tack!

Permalänk
Medlem

En tredje fläkt i fronten eller byta till 140mm i fronten. Sätt en egen fläktkurva på gpu'n. Eventuellt sätta en 140mm fläkt bak också, så du får ut mer av den varma luften.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Sitter med liknande temperatur fast med mitt ful-moddade 330R. Jag har 3st 140mm silentwings i fronten + uppsågad lucka samt en 120mm i bak. Mitt 3070 når också 75 grader vid spelande.