Någon mer än jag som läser seriös Sci-Fi?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

En bild säger mer än tusen ord, de flesta filmer är 24 bilder per sekund.
Jag har sett det mesta inom Science fiction, Star trek (TNG, Voyager, DS9), stargate(+ atlantis), babylon 5, dune, star wars, farscape, m.fl, att läsa böcker känns inte fräscht detta milleniet.

Jag säger bara att det finns goda chanser att du omvärderar om du ger det en chans. Visst finns det bra science fiction på tv/film också (jag har också sett ovanstående) men som vanligt brukar bokförlagan vara bättre om den finns (the expanse till exempel). Utrymmet för handling på skärm är mera begränsat.

Permalänk
Medlem

Någon som har lite bra tips på ljudböcker på svenska, ska helst finnas på Storytel eller BookBeat.
Lyssnar ofta när jag går och lägger mig och har försökt med många böcker på engelskan men vissa böcker har varit tunga att hänga med i. Framför allt sifi som ofta kan ha en ganska avancerad engelska.

Tack på förhand:)

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

En bild säger mer än tusen ord, de flesta filmer är 24 bilder per sekund.
Jag har sett det mesta inom Science fiction, Star trek (TNG, Voyager, DS9), stargate(+ atlantis), babylon 5, dune, star wars, farscape, m.fl, att läsa böcker känns inte fräscht detta milleniet.

Maken till obegåvad kommentar var länge sedan jag sett. Sci fi är så mycket mer än star trek och stargate på TV. Jag skulle gärna se filmatiseringar av några av de fantastiska böcker som tipsas om i denna tråd, men dels finns de inte, och det är ett helt annat medium. En bok är en annan typ av underhållning, och är inte begränsad på samma sätt av någon budget eller dåliga skådisar. En bok får vara hur lång och djup som helst utan att någon producent tycker det blir för dyrt eller tråkigt. Att läsa böcker är, och kommer inte bli, omodernt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag har sett delar av allt av ovanstående och det är till 99% barnsligt trams. Jag skiter fullständigt i utomjordingar som skjuter på varandra med laserpistoler; den science fiction jag gillar bäst är sådan som utforskar filosofiska idéer, t ex som Greg Egans novell Reasons to be Cheerful. Jag har i princip aldrig sett den typen av science fiction på film eller tv. Från mitt perspektiv är både film och tv närapå värdelösa för science fiction, och det är synd att så många bara sett science fiction på film och tv och tror att begreppet är synonymt med actionspektakel med rymdskepp och "utomjordingar" som är lätt sminkade/maskerade människor.

Det du skriver om kallas drama, drama är tråkigare än att se på målarfärg som torkar.

Skrivet av Bonside:

För mig kan böcker ge ett helt annat djup. Åt karaktärer, världar och berättelser över huvud taget. Jag säger inte att böcker alltid är bättre, men en bok kan i många fall fånga en på ett annat sätt än film. Du borde ge det en chans!

Om du är ekonomiskt lagd kan du också se det såhär: Om du gillar en film ger det dig ~2h nöje. Om du istället lyckas bli fångad av en bok får du betydligt fler timmar underhållning.

Jag finner ingen underhållning i att bläddra i en bok och tolka tecken. Att slå ihjäl tid har aldrig varit ett problem för mig snarare motsatsen.

Skrivet av Elgot:

Jag säger bara att det finns goda chanser att du omvärderar om du ger det en chans. Visst finns det bra science fiction på tv/film också (jag har också sett ovanstående) men som vanligt brukar bokförlagan vara bättre om den finns (the expanse till exempel). Utrymmet för handling på skärm är mera begränsat.

Jag har läst många böcker, ingen har dock gett mig samma avslappning som en film.

Skrivet av Nioreh83:

Maken till obegåvad kommentar var länge sedan jag sett. Sci fi är så mycket mer än star trek och stargate på TV. Jag skulle gärna se filmatiseringar av några av de fantastiska böcker som tipsas om i denna tråd, men dels finns de inte, och det är ett helt annat medium. En bok är en annan typ av underhållning, och är inte begränsad på samma sätt av någon budget eller dåliga skådisar. En bok får vara hur lång och djup som helst utan att någon producent tycker det blir för dyrt eller tråkigt. Att läsa böcker är, och kommer inte bli, omodernt.

En bok är istället begränsad i informationsbandbredd.
Det är knappast producenten som avgör om en berättelse är bra eller inte.
Att läsa böcker har varit omodernt ganska länge i varje fall som underhållning.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

En bok är istället begränsad i informationsbandbredd.
Det är knappast producenten som avgör om en berättelse är bra eller inte.
Att läsa böcker har varit omodernt ganska länge i varje fall som underhållning.

Då undrar jag verkligen vad du läst för böcker om du tycker de saknar så mycket. Jag upplever precis det motsatta, böcker innehåller för det mesta långt mycket mer än film. En film baserad på en bok är avskalad till max, skulle man fylla på med information i den omfattning som böckerna har skulle filmerna bli alldeles för krångliga och långa. Läser man boken styr man själv i vilken takt och omfattning man tar till sig, utöver det får man fylla i luckorna med den egna fantasin och det är det som gör böckerna överlägsna. Det är du själv som sätter gränserna när du läser.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det du skriver om kallas drama, drama är tråkigare än att se på målarfärg som torkar.

Jag finner ingen underhållning i att bläddra i en bok och tolka tecken. Att slå ihjäl tid har aldrig varit ett problem för mig snarare motsatsen.

Jag har läst många böcker, ingen har dock gett mig samma avslappning som en film.

En bok är istället begränsad i informationsbandbredd.
Det är knappast producenten som avgör om en berättelse är bra eller inte.
Att läsa böcker har varit omodernt ganska länge i varje fall som underhållning.

Ett fundamentalt problem med film är att utrymmet att fantisera minskar jämför med en bok. Säg att du ser en rosa elefant på en film. Då ser alla den rosa elefanten. Om du läser rosa elefanten. Då är det din erfarenhet som säger hur den rosa elefanten ser ut inuti din fantasi.

Folk är oroliga för yngre som läser allt mindre och tittar mer på film. Man är rädd att det begränsar kreativiteten då man får allt serverat.

Permalänk
Medlem

Jag läser James SA Corey, har dock läst massor av Sci-Fi när jag var yngre minns inte vad de heter... hmm W.E Johns böcker om Rex
som farsan hade t.ex.

På senare år har det blivit många Star Wars-böcker som Timothy Zahn och James Luceno men kom in på de där böckerna pga en bok
av James SA Corey i Star Wars världen (Honor Among Thieves). Läste aldrig EU böcker förr, de höll jag lite för att vara kätteri.
Däremot läste jag lite Old Empire böcker efter jag spelat spelen, de ändrade ju inte historien från filmerna heller.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Håller med om att Rama-serien är fantastisk. Många år sedan jag läste den men den sitter i bakhuvudet.

Rama är en klassiker som jag länge hållit som det mest inspirerande och fantastiska verket vilket påverkat mig mest. Jag läste den i min ungdom, första boken flera gånger t.o.m. Nu när sonen blivit Rama-mogen (15 år) så har jag introducerat den för honom också, liksom andra höjdare som Asimovs Stiftelse-trilogi och Robot-novellerna. Han gillade samtliga!

Jag har i takt med sonens läsning själv läst om de här böckerna och delvis får jag faktiskt omvärdera dom. Rama är ganska kort, har karaktärer som är papperstunna även om själva Rama beskrivs fantastiskt. Men faktiskt händer det inte jättemycket i boken... Andra boken Rama II är extremt seg i början, hallå 160 sidor innan det ens börjar handla om Rama! Jag är nu en bit in i Rama II och det börjar ta sig.

Asimovs alster är också lite styltiga kan jag uppfatta dom idag. Stiftelsetrilogin visar en del tecken på att inte åldras jättebra. Men om man kan se lite bortom att den mest fantastiska tekniken vid civilisationens höjdpunkt stavades atomkraft och att de röker som i värsta 70-talsdeckaren så är den lysande. Självklart!

Andra modernare författare kan dock på ett mer integrerat sätt beskriva och utveckla både miljöer och karaktärer på ett otroligt bra sätt. Hyperion med Dan Simmons är ju helt magiskt bra t.ex.

Stiftelsetrilogin (Foundation) håller för övrigt nu på att filmas av Apple TV+ som serie, ska komma 2021. Håll tummarna att den blir bra!

Rama-serien har jag läääänge hoppats på att den skulle bli film. Den är som gjord för det! Filmrättigheterna hålls dock av Morgan Freemans eget filmbolag och det har dom gjort länge. Nån med lite stålar behöver köpa ut rättigheterna!! Kan gissa att Freeman vill ha en roll kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Ett fundamentalt problem med film är att utrymmet att fantisera minskar jämför med en bok. Säg att du ser en rosa elefant på en film. Då ser alla den rosa elefanten. Om du läser rosa elefanten. Då är det din erfarenhet som säger hur den rosa elefanten ser ut inuti din fantasi.

Folk är oroliga för yngre som läser allt mindre och tittar mer på film. Man är rädd att det begränsar kreativiteten då man får allt serverat.

Utrymmet att fantisera behöver inte alls minska med en film, istället kan man komma förbi visualiseringen i fantasin och fokusera på mer abstrakta saker än färg och form.

Jag är inte alls orolig för att yngre läser mindre, däremot är det kanske inte så bra att dem tittar mer på film.
Så här ser jag det: Muntlig berättelse < Bok < Ljudbok < Film < Spel.
Att spela spel är bäst eftersom då lär man sig konsekvenstänk.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Utrymmet att fantisera behöver inte alls minska med en film, istället kan man komma förbi visualiseringen i fantasin och fokusera på mer abstrakta saker än färg och form.

Jag är inte alls orolig för att yngre läser mindre, däremot är det kanske inte så bra att dem tittar mer på film.
Så här ser jag det: Muntlig berättelse < Bok < Ljudbok < Film < Spel.
Att spela spel är bäst eftersom då lär man sig konsekvenstänk.

Skulle ni inte kunna skapa en egen tråd att diskutera fördelarna med att se på en film eller att läsa en bok.
Tror ingen kommer att övertyga Fenrisulvfan att böcker is da shit samtidigt som han inte kommer att övertyga någon annan att filmer är bättre än böcker.

Tråden är bra för att utbyta tips, recensioner och annat för dem av oss som verkligen vill diskutera SciFi böcker.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Skulle ni inte kunna skapa en egen tråd att diskutera fördelarna med att se på en film eller att läsa en bok.
Tror ingen kommer att övertyga Fenrisulvfan att böcker is da shit samtidigt som han inte kommer att övertyga någon annan att filmer är bättre än böcker.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Utrymmet att fantisera behöver inte alls minska med en film, istället kan man komma förbi visualiseringen i fantasin och fokusera på mer abstrakta saker än färg och form.

Jag håller med Gustav-P här, men måste ändå lägga in en sista kommentar.

Jag tror att bakgrunden till Fenrisulfans motstånd till böcker är att han helt enkelt inte kommit över den gräns som behövs för att läsandet ska bli flytande och inte i sig ett hinder. Då orden och meningarna bara flyter in i hjärnan utan att man behöver "tolka" bokstäverna och forma orden och meningarna. Det är då magin uppstår och ens egen fantasi lägger till det som orden förmedlar. När man skapar sin egen bild av vad som händer och sker. Orsaken att jag tolkar Fenrisulfan på detta viset är ju att det är en så uppenbar felsägning att säga att en bok rymmer mindre information än en bok. Alla som sett en filmatiserad bok vet ju att det absolut är helt tvärtom. Det går aldrig att få in en boks hela värld i 2 timmar film. Det går inte. En film är en koncentrerad droppe av det viktigaste ur boken, ett koncentrat. I bästa fallen innehåller detta koncentrat det som fångar boken själ, då var det en lyckad filmatisering. Oftast missar den dock. Ett av de värsta klavertrampen i den meningen är den gamla filmatiseringen av Dune av Frank Herbert. En kalkon. Det kommer en ny filmatisering av boken förhoppningsvis i år (pandemin!). Men kommer den fånga hela boken fantastiska miljöer, personer och feeling? Aldrig.
Jag hoppas Fenrisulfan provar på att sugas in i bokvärldens magi några gånger till. Man måste dock läsa såpass mycket och lära sig göra det obehindrat, och när man inte är dödstrött, för att komma över tröskeln. Om du ger det en chans så kommer du finna en ny värld. Som inte är informationsbandbegränsad eller hur det nu hette...

Permalänk
Medlem

Väldigt många sidor redan så jag vet inte om dessa har nämnts än men här kommer några av mina favoriter som inte dök upp på de tre första sidorna iallafall:
Kim Stanley Robinson - framför allt Mars-trilogin och bökerna om Orange County. Kiln People har en intressant plott.

William Gibson och Neurmancer - mannen som uppfann uttrycket "cyberspace" - LÄS!

Stephen Donaldson - SciFi delen är The Gap Series, lite mörk men fruktansvärt bra serie på fem böcker tror jag att det var.
Sedan har han gjort lite Tolkien för vuxna i The Chronicels of Thomas Covenant.

Steven Erikson - förvisso Fantasy gengren men den toklånga serien "A tale of the Malazan book of the Fallen" får alla andra fantasyvärldar att blekna till söndagsmatinéer för mindreåriga. Skulle utan tvekan kunna konkurrera med Game of Thrones om någon gjorde serie av den. Antagligen den mest komplexa blandning av religion och magi bokvärlden skådat.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk

Läser gärna science fiction emellanåt, just nu en Svensk sådan, vännerna, skriven av Lars Jakobson. William Gibson är också en bra sci fi författare.

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonside:

För mig kan böcker ge ett helt annat djup. Åt karaktärer, världar och berättelser över huvud taget. Jag säger inte att böcker alltid är bättre, men en bok kan i många fall fånga en på ett annat sätt än film. Du borde ge det en chans!

Om du är ekonomiskt lagd kan du också se det såhär: Om du gillar en film ger det dig ~2h nöje. Om du istället lyckas bli fångad av en bok får du betydligt fler timmar underhållning.

Ja, ger man sig på riktiga "tegelstenar", som man iof oftast hittar i fantasyhyllorna, blir det mååånga timmars njutning. Lyxar man till det kan man ju alltid köpa ljudbok. Där är det mellan 20-50 timmars underhållning beroende på hur "tjock" boken är.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Stephen Donaldson - SciFi delen är The Gap Series, lite mörk men fruktansvärt bra serie på fem böcker tror jag att det var.
Sedan har han gjort lite Tolkien för vuxna i The Chronicels of Thomas Covenant.

Steven Erikson - förvisso Fantasy gengren men den toklånga serien "A tale of the Malazan book of the Fallen" får alla andra fantasyvärldar att blekna till söndagsmatinéer för mindreåriga. Skulle utan tvekan kunna konkurrera med Game of Thrones om någon gjorde serie av den. Antagligen den mest komplexa blandning av religion och magi bokvärlden skådat.

Har läst Donaldson och man får säga att speciellt Thomas Covenant serien är väldigt djup.
Brottas just nu med Steven Ericson. Jag VILL så gärna komma in i boken gardens of the moon...men det är svårt.
Handlingen hoppar fram o tillbaka, det pratas på rim och vers. De enda jag gillar so far är Paran och den där lilla tjejen gudarna hittade på vägen i början. Koppa/Kroppa eller hur det stavas är bara hur jobbig som helst. Pratar om sig själv i 3dje person hela tiden.
Hoppas serien utvecklas bra, det är ju 10 st "tegelstenar" så det blir många timmar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har läst Donaldson och man får säga att speciellt Thomas Covenant serien är väldigt djup.
Brottas just nu med Steven Ericson. Jag VILL så gärna komma in i boken gardens of the moon...men det är svårt.
Handlingen hoppar fram o tillbaka, det pratas på rim och vers. De enda jag gillar so far är Paran och den där lilla tjejen gudarna hittade på vägen i början. Koppa/Kroppa eller hur det stavas är bara hur jobbig som helst. Pratar om sig själv i 3dje person hela tiden.
Hoppas serien utvecklas bra, det är ju 10 st "tegelstenar" så det blir många timmar.

Det finns bara ett sätt att läsa mbotf på och det är att släppa på kontrollen och bara följa med på resan. Efter ett tag (långt tag) börjar saker falla på plats och orkar man hela väge blir belöningen stor!

Just nu läses "The three body problem" av Liu Cixin. Ovant med kinesisk berättarstil till en början och hade lite svårt att plantera sig i sinnet först men börjar nu bli riktigt spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har läst Donaldson och man får säga att speciellt Thomas Covenant serien är väldigt djup.

Jag har tillbringat nästan 10 år med att ta mig genom Covenant-serien (fantasy). Och när man väl trodde den var klar så kom det en trilogi till som fortsättning. Den var lysande i början, även om Covenants extrema antihjälteinställning nästan stjälpte hela lasset så kom magin ändå till slut i varje bok - och fick en att ta tag i nästa osv. Tyvärr tyckte jag att de sista böckerna och slutet var trista. Som sagt det tog mig typ 10 år, men man var ju tvungen att läsa till slutet...
Gap-serien har jag läst nån bok av som ung och den var mycket bra vill jag minnas (scifi). Dock, med tanke på hur jag hatade Donaldson mot slutet av min 10-årsläsningcykel så har jag vägrat läsa nåt mer av honom på minst 10 år.

Permalänk
Medlem

Aldrig tidigare läst Sci-Fi eller egentligen någon genre faktiskt, läst uppskattnings vis 10 böcker i mitt liv och det var säkert över 10 år sedan då jag gick i skolan. Jag kommer ihåg att när jag hittade en bok som jag tyckte om så var det en fantastisk upplevelse att få vara med om, man blev helt hooked i boken och lät fantasin flöda, ingen film har någonsin fått mig att känna mig så. Med tanke på att jag kände och tänkte såhär så förstår jag verkligen inte varför jag slutade att läsa och fortsatte med filmerna... Hoppas att Sci-Fi ska kunna få mig att hellre vilja sitta o läsa än att slö titta på någon sketen serie eller film.

Det nämndes Player of Games i trådstarten och namnet självt får mig att bli sugen på att läsa den, dock utan trådstartarens fantastiskt utvalda ord för att beskriva böckerna han läst så hade jag aldrig gett det en chans, så tack för det!

Jag undrar dock om denna bok, är det den första som gjorts för blir lite fundersam när det jag läst att det är den andra i kultur novellen.

Och så undrar jag även hur ni läser era böcker? Är det ljudbok, vanlig pocketbok, på mobilen/paddan? Vad tilltalar er mest och vad rekommenderar ni att man ska göra för att få en så djup upplevelse som möjligt?

Hoppas djupt att jag kan bli indragen i bokvärlden igen🙈

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

@DHW Hoppas du hittar boktråden i ditt liv igen!
Själv har jag skaffat en Kindle e-boksläsare och läser allt på den. Utom det som jag har i fysisk form i bokhyllan om jag läser om något. En eboksläsare med e-ink har en reflektiv display vilket gör att den upplevs precis som en boksida. En vanlig padda/mobil har en lysande skärm vilket med tiden tröttar ögonen. Eboksläsaren drar ingen ström när den väl har tagit fram sidan som då blir statisk. Ju mer ljus du belyser sidan med ju starkare blir konstrasten, precis som en vanlig bok m.a.o. Batteritiden i en modern eboksläsare räknas i månader (lite beroende på hur ofta och länge du läser förstås), men enormt mycket längre än mobilen! Eboksläsaren väger lite och rymmer hur många böcker som helst. Kindle m.fl har också inbyggt ljus, som kan missförstås på att det är samma som bakljuset i en mobil, det är det inte. Detta ljuset lyser ovanifrån i kanten. Det gör att man kan läsa boken utan lampa, men det är ingen nackdel att ha lampa också.
Nackdelar - är usel på annat än just boksidor och svart-vit grafik. Färg klarar den inte. Att få in e-böcker från bibliotek kan vara klurigt. Men för i vart fall Kindle finns lösningar. Googla...

För din del så rekommenderar jag dock att börja med att gå till biblioteket och låna nån bra bok. Kostar inget och funkar hur bra som helst!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DHW:

Det nämndes Player of Games i trådstarten och namnet självt får mig att bli sugen på att läsa den, dock utan trådstartarens fantastiskt utvalda ord för att beskriva böckerna han läst så hade jag aldrig gett det en chans, så tack för det!

Jag undrar dock om denna bok, är det den första som gjorts för blir lite fundersam när det jag läst att det är den andra i kultur novellen.

Egentligen är det som sagt nummer två i serien, men man kan läsa delarna i vilken ordning man vill. Den första boken håller dock inte riktigt samma otroliga klass som de senare, så för att maximera chansen att fastna för serien bör man kanske börja med till exempel Player of games.

Skrivet av DHW:

Och så undrar jag även hur ni läser era böcker? Är det ljudbok, vanlig pocketbok, på mobilen/paddan? Vad tilltalar er mest och vad rekommenderar ni att man ska göra för att få en så djup upplevelse som möjligt?

Själv finner jag en ljudbok med en bra uppläsare svårslagen. John Lee till exempel.

Permalänk

@DHW . Jag läser 1,5-2 timmar varje kväll, bästa sättet att varva ner innan man ska sova. Själv kör jag mest på en E platta från Alidbris, böckerna laddar jag ner gratis ifrån biblioteket, ibland lånar jag en riktig bok om den jag vill läsa inte finns som e bok.
Provade att lyssna på böcker men jag tycker inte alls att det är samma sak och jag börjar gärna vandra iväg i tankarna när jag inte läser själv.
Just det, tänkte passa på att att nämna Razorland triologin om den inte har nämnts, mycket spännande enligt mig.

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har läst Donaldson och man får säga att speciellt Thomas Covenant serien är väldigt djup.
Brottas just nu med Steven Ericson. Jag VILL så gärna komma in i boken gardens of the moon...men det är svårt.
Handlingen hoppar fram o tillbaka, det pratas på rim och vers. De enda jag gillar so far är Paran och den där lilla tjejen gudarna hittade på vägen i början. Koppa/Kroppa eller hur det stavas är bara hur jobbig som helst. Pratar om sig själv i 3dje person hela tiden.
Hoppas serien utvecklas bra, det är ju 10 st "tegelstenar" så det blir många timmar.

OM du står ut fram tills att the Son of Darkness - Anomander Rake kommer in i handlingen så bord det lossna

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Brian Herbert (dune böckerna)

Ian Douglas (Star Carrier), påminner lite om Battlestar galactica.

Michael Atamanov (Perimeter Defense), liknar EVE-online mmo spelet.

Corey James S. A. (The Expanse), för dom som inte vill vänta på nya sesonger av TV-serien.

Richard K. Morgan (The Takeshi Kovacs Trilogy), "Altered carbon" bättre än TV-serie.

Craig Robertson (The Forever, Galaxy on Fire, Rise of the Ancient Gods)

Stephen W Bennett (Koban)

Permalänk
Medlem

Just nu läser jag: Peter F. Hamilton's - Judas Unchained som är del två i Commonwealth saga.
Första delen: Pandora's Star avslutade jag nyligen och kan varmt rekommendera dessa böcker. Tar en del av första boken innan man kommer in i det, men väl värt det.

Ann Leckie - Ancillary Justice (3 delar) samt Murderbot Diaries av Martha Wells är andra böcker som jag läst detta året och tycker man kan ge en chans!

Många andra bra tips i tråden också.

Väl läst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azathoth:

Just nu läser jag: Peter F. Hamilton's - Judas Unchained som är del två i Commonwealth saga.
Första delen: Pandora's Star avslutade jag nyligen och kan varmt rekommendera dessa böcker. Tar en del av första boken innan man kommer in i det, men väl värt det.

Ann Leckie - Ancillary Justice (3 delar) samt Murderbot Diaries av Martha Wells är andra böcker som jag läst detta året och tycker man kan ge en chans!

Många andra bra tips i tråden också.

Väl läst!

Kan rekommendera hela Commonwealth-serien. Även om allt inte är lika bra så är bottennivån godkänd.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Om man ska läsa Stiftelse Serien i vilken ordning ska man läsa dom?
Kollar man på Wiki så ska jag läsa dom efter när han skrev dom?
Eller ska man läsa dem i Wikis ordning?

Stiftelseromanerna
Preludium till stiftelsen (Prelude to Foundation, 1988) (översättning K. G. Johansson och Gunilla Dahlblom, Legenda, 1990)
Hari Seldon och stiftelsen (Forward the Foundation, 1993) (översättning Jan Risheden, Legenda/Natur och kultur, 1994)
Stiftelsen (Foundation, 1951) (översättning Sam J. Lundwall, Askild & Kärnekull, 1970)
Stiftelsen och imperiet (Foundation and Empire, 1952) (översättning Sam J. Lundwall, Askild & Kärnekull, 1971)
Den segrande stiftelsen (Second Foundation, 1953) (översättning Sam J. Lundwall, Askild & Kärnekull, 1971)
Stiftelsen och tiden (Foundation's Edge, 1982) (översättning Sam J. Lundwall, Askild & Kärnekull, 1983)
Stiftelsen och jorden (Foundation and Earth, 1986) (översättning K. G. Johansson och Gunilla Dahlblom, Legenda, 1987)

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Dirkschneider:

Om man ska läsa Stiftelse Serien i vilken ordning ska man läsa dom?
Kollar man på Wiki så ska jag läsa dom efter när han skrev dom?
Eller ska man läsa dem i Wikis ordning?

Stiftelseromanerna
Preludium till stiftelsen (Prelude to Foundation, 1988) (översättning K. G. Johansson och Gunilla Dahlblom, Legenda, 1990)
Hari Seldon och stiftelsen (Forward the Foundation, 1993) (översättning Jan Risheden, Legenda/Natur och kultur, 1994)
Stiftelsen (Foundation, 1951) (översättning Sam J. Lundwall, Askild & Kärnekull, 1970)
Stiftelsen och imperiet (Foundation and Empire, 1952) (översättning Sam J. Lundwall, Askild & Kärnekull, 1971)
Den segrande stiftelsen (Second Foundation, 1953) (översättning Sam J. Lundwall, Askild & Kärnekull, 1971)
Stiftelsen och tiden (Foundation's Edge, 1982) (översättning Sam J. Lundwall, Askild & Kärnekull, 1983)
Stiftelsen och jorden (Foundation and Earth, 1986) (översättning K. G. Johansson och Gunilla Dahlblom, Legenda, 1987)

Personligen tycker jag man ska läsa dem i den ordning han skrev dem, annars avslöjas lite av detaljerna ur originaltrilogin i preludium och forward.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst mycket Sci-fi i mitt liv, fast inte mycket läsande alls senaste åren, så hamnade jag av en händelse på https://www.reddit.com/r/HFY/ under semestern i somras.

Jag har nog inte läst så mycket och så ofta sedan den tidiga ungdomen, som jag gjort det senaste halvåret.

Det är lättläst, fast inte alltid enkel Sci-fi. Ofta kortare historier men även några riktiga långkörare. Just ny plöjer jag igenom "Jenkinsverse" (flera författare). Innan dess läste jag igenom "Chrysalis" av u/BeaverFur.

En annan favorit som var den som fick mig fast i somras och som pågår fortfarande är "First Contact", av u/Ralts_Bloodthorne. Den börjar lite komiskt med en glasstrut(!) men blir ganska mörk ibland.

Ett tips för att komma igång är att kolla Wiki panelen i högra fältet på sidan, "Classics" och "Must Read".

Permalänk
Medlem

Föredrar film eller serietidningar. Spider Jerusalems karaktär i transmetropolitan serien eller Solyaris filmen kanske skulle blivit bra tegelstenar, kanske finns o jag vet det inte. Men vissa historier är som gjorda för sitt medium. En bok jag gillade var American Gods. Serien om den historien var som en liten tugga jämte boken. Känner dock så mycket med visualisering och design att viss typ av konst aldrig skulle skina igenom lika tydligt som en bild.. Bladerunner ex är ett bra exempel.

Edit. Vill tillägga att jag djupt respekterar böcker om sci fi och deras följe. Det finns inget bättre än nördar som grottar ned sig i ett djupt hål av intellektuella, tänkvärda dystopier om framtiden. Jag avundas folk som läser tegelstenar. Ps vill tipsa om serietidningen Transmetropolitan... Maken till cool värld och karaktärer finns inte, testa. Ca 10 album totalt, 1000-2000 sidor eller så. Typ hälften av Sandman i total volym. Sci fi i sitt esse.

Tillägg
Permalänk
Medlem

Är lite sugen på sci-fi a la Metro-böckerna eller Picknick vid vägkanten.

Någon som har tips på nått åt det hållet?