Adapter för Bose hörlurar med 3,5 mm plugg till Ipadda med USB C

Permalänk

Adapter för Bose hörlurar med 3,5 mm plugg till Ipadda med USB C

Hejsan!

Har ett par hörlurar Bose QC25 gjord för Ipadda med phono-uttag. Köpte nu en Ipadda Pro11 gen.2 där phono-uttag saknas så jag köpte även en USB C to 3.5 mm headset adapter av märket Linocell som försäljaren sa skulle fungera med Ipadda. Det visade sig att ljudet funkade men ej volymkontrollen på hörlurarnas sladd. Jag läste en gång att jordens placering i pluggen skiljer sig mellan Apple och Android så man fick skifta två trådar men hittar nu inte länken, Vet någon om volymkontrollen kommer att fungera med adaptern i följande länk https://www.apple.com/se/shop/product/MU7E2ZM/A/adapter-f%C3%...

MVH!
Steen

Visa signatur

Asus ROG Strix och HP Envy 17.

Permalänk
Medlem

Ja, det kommer att funka, förutsatt att BOSE-lurarna är av ”för Apple”-modellen.

Visa signatur

---

Permalänk

Hej!
Jag lyckades hitta på nätet att på mina Bose headset för Ipad är trådarna för mic och skärm omkastade om man jämför med Android. Vet någon vilka trådar det är på den 4-poliga pluggen? Har man nu kastat ut slantar på adaptern jag köpte kanske man kan fixa till det med en lödpenna. (Nu må någon tänka "varför köper han inte ett par nya hörlurar med bluetooth" men det får man ju inte använda på flyget och så kostade de 3 700 spänn).
Ha det så gott!

Visa signatur

Asus ROG Strix och HP Envy 17.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Världsomseglaren:

Hej!
Jag lyckades hitta på nätet att på mina Bose headset för Ipad är trådarna för mic och skärm omkastade om man jämför med Android. Vet någon vilka trådar det är på den 4-poliga pluggen? Har man nu kastat ut slantar på adaptern jag köpte kanske man kan fixa till det med en lödpenna. (Nu må någon tänka "varför köper han inte ett par nya hörlurar med bluetooth" men det får man ju inte använda på flyget och så kostade de 3 700 spänn).
Ha det så gott!

Lite off topic då, men det verkar som att man får ha bluetoothlurar på flygplan, bara inte vid start och landning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Världsomseglaren:

Hej!
Jag lyckades hitta på nätet att på mina Bose headset för Ipad är trådarna för mic och skärm omkastade om man jämför med Android. Vet någon vilka trådar det är på den 4-poliga pluggen? Har man nu kastat ut slantar på adaptern jag köpte kanske man kan fixa till det med en lödpenna. (Nu må någon tänka "varför köper han inte ett par nya hörlurar med bluetooth" men det får man ju inte använda på flyget och så kostade de 3 700 spänn).
Ha det så gott!

Varför skulle man inte få använda bluetoothhörlurar på flyget? Skulle rekommendera att returnera den förra adaptern istället för att kanske fixa det med en lödpenna och köpa en annan.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Varför skulle man inte få använda bluetoothhörlurar på flyget? Skulle rekommendera att returnera den förra adaptern istället för att kanske fixa det med en lödpenna och köpa en annan.

Var några år sen jag flög mycket med jobbet men då tillät inte SAS bluetooth. https://twitter.com/SAS/status/820242429685235712?s=20

Tror dock SAS ändrat men det kan säkert finnas några bolag kvar som inte tillåter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Varför skulle man inte få använda bluetoothhörlurar på flyget? Skulle rekommendera att returnera den förra adaptern istället för att kanske fixa det med en lödpenna och köpa en annan.

P.g.a. att det är en radiosändare, man fick inte ha egna radiosändare igång på flyget under många år, var bara nåt år innan pandemin som de flesta bolag började ändrade sig om bluetooth. Sen dyker det upp flygbolag och personal som inte tillåter det ändå emellanåt, så alltid säkrast att ha kabel-alternativ med sig.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Ja, det kommer att funka, förutsatt att BOSE-lurarna är av ”för Apple”-modellen.

Jag läste på nätet att att det är flera som har problem med ovan nämnda adapter för Apple när de använder den tillsammans med Bose QC25 made for Apple och Ipad pro 11. Ljudet svajar och varken Bose eller Apple vill ta tag i det. Har någon på forumet haft problem med detta, har någon löst det på något sätt?

Visa signatur

Asus ROG Strix och HP Envy 17.