Permalänk

PC bootar ej.

Tjenare! Har precis fått hem mina nya grejer som jag installerade igår i den nya burken.
MSI b550 gaming carbon moderkort
Ryzen 5 5600x
Corsair pro vengeance ram 32gb (4x8gb)
Gigabyte Rtx 3080 OC
GIGABYTE aorus p850w
Kraken x73 cpu-kylare

Nu till problemet, den varnar på VGA enligt led dioderna nästintill 24-pin ATX uttaget. Jag får ingen bild varken via moderkort eller via gpun (gpun startar inte ens) så jag kommer inte in i BIOS. men allt annat på moderkortet lyser och har ström.

GPUn funkar då jag testade den i min gamla trotjänare efter detta fenomen.

Testat ta bort allt ram och kört en sticka åt gången per slot utan framgång.
Clearat CMOS ett antal gånger.
Rivit ner allt för att se så inte moderkortets pins till cpun blivit sned i installationen. Allt ser bra ut.

Testat alla PCI-E slots på moderkort med samma resultat.

Gått igenom alla strömkablar ett 10-tal gånger och inget är felkopplat.
Även testat med min PSU från andra datorn.

Vad tror ni? Är det moderkort som är kasst? Verkar lite så med tanke på att jag inte kan få någon signal till skärmen via DP eller HDMI från moderkort eller GPU.

Permalänk
Medlem

Och du har flashat mobot med senaste BIOS?

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=LRyFMf0D9Lc&ab_channel=MSIHOW... här ser du hur du gör det.

Byggde igår själv ny burk med 5600x och B550, dock aorus mobo, men var tvungen att kasta på senaste bios. Riktigt smidigt att slippa krav på tidigare gen ryzen för att kunna flasha.

Permalänk
Skrivet av bzq:

Och du har flashat mobot med senaste BIOS?

Det har jag inte...trodde man var tvungen att ta sig in i BIOS för det? ☺️

Permalänk
Inaktiv

Kommer du in i BIOS om du inte har GPUn inkopplad alls?

Permalänk
Medlem

Först och främst: har du ett BIOS som stödjer 5xxx serien?
(Om man inte har det så kan den gnälla på tex RAM fast det inte är RAM som är grundorsaken)
*edit* hoppsan, sen på bollen

Nästa steg i felsökningen:
Har du testat med något annat grafikkort i burken?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av anon18971:

Kommer du in i BIOS om du inte har GPUn inkopplad alls?

Icke. Skärmen är bara helt svart.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Först och främst: har du ett BIOS som stödjer 5xxx serien?
(Om man inte har det så kan den gnälla på tex RAM fast det inte är RAM som är grundorsaken)
*edit* hoppsan, sen på bollen

Nästa steg i felsökningen:
Har du testat med något annat grafikkort i burken?

Har inte testat med annan GPU men ska det verkligen behövas när jag vet att den är ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scullylele:

Det har jag inte...trodde man var tvungen att ta sig in i BIOS för det? ☺️

Kan vara annorlunda med MSI moderkort gentemot det Auros jag köpte. Jag kastade in bios på ett USB, döpte om filen till GIGABYTE.bin. Pruttade in minnet i moderkortet. Kopplade in psu. Hade inget ram eller cpu installerat. Startade nätagget och det nya CMOS installerades på 3-4 minuter. Kalassmidigt.

Permalänk
Medlem

har du inte en BIOS som supportar din cpu, så kommer du ingenstans. Har du tur så kan du köra MSI Flashback, du lägger senaste bios på en usb sticka som är FAT32 formaterad. BIOS filen ska döpas MSI.ROM

Du stoppar in stickan i den USB kontakt på moderkortet som är märkt "flashback", trycker "knappen" som är bredvid USB kontakten, väntar typ 10 sekunder så ska maskinen starta o flasha BIOS automagiskt.

Har du otur, så måste du ta ur CPUn för att detta ska funka

// LZ

Permalänk
Skrivet av bzq:

Kan vara annorlunda med MSI moderkort gentemot det Auros jag köpte. Jag kastade in bios på ett USB, döpte om filen till GIGABYTE.bin. Pruttade in minnet i moderkortet. Kopplade in psu. Hade inget ram eller cpu installerat. Startade nätagget och det nya CMOS installerades på 3-4 minuter. Kalassmidigt.

Har ju en "flash bios" knapp samt en usb sticka under. Ska försöka få tag i nya bios under dagen och testa det. Problemet är ju att allt är svart så om jag måste göra något annat än att luta mig tillbaka i stolen och vänta så är jag ju körd ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scullylele:

Har ju en "flash bios" knapp samt en usb sticka under. Ska försöka få tag i nya bios under dagen och testa det. Problemet är ju att allt är svart så om jag måste göra något annat än att luta mig tillbaka i stolen och vänta så är jag ju körd ☺️

Som du säger, det finns en dedikerad bios flash knapp samt usb portar dedikerade för ändamålet, så det bör fungera precis som det gjorde för min del. Tror det är en minoritet moderkort som har stöd för 5000 serien out of the box

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

har du inte en BIOS som supportar din cpu, så kommer du ingenstans. Har du tur så kan du köra MSI Flashback, du lägger senaste bios på en usb sticka som är FAT32 formaterad. BIOS filen ska döpas MSI.ROM

Du stoppar in stickan i den USB kontakt på moderkortet som är märkt "flashback", trycker "knappen" som är bredvid USB kontakten, väntar typ 10 sekunder så ska maskinen starta o flasha BIOS automagiskt.

Har du otur, så måste du ta ur CPUn för att detta ska funka

// LZ

Springer till en kompis i skrivande stund för att ladda hem nya bios och göra som du sa. Hoppas!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scullylele:

Icke. Skärmen är bara helt svart.

Men vga lyser? Om den gör det måste väl kontakten vara trasig på något sätt.

Permalänk
Medlem

Jag blir direkt förundrad varför detta med att systemet inte startar kommer som en chock för så många, läser ni inte manualen, läser ni inte forumtrådar eller förmaningarna om hur man måste gå tillväga för att få igång ett moderkort med nya Ryzen 5000.

Till trådskaparen: Nu har du av rena rama turen råkat köpa ett moderkort med Flashback-funktion, läs i manualen till moderkortet hur du ska gå tillväga för att uppdatera BIOS med den funktionen UTAN att behöva starta upp systemet. Klart att allt är svart just nu.

Permalänk
Medlem

Hallå!
Jag har ett samma problem fast med Asus B550-I och med röd lampa som lyser (CPU) - även efter att ha flashat med FlashBack. Hör av dig om du fortfarande har problem efter du flashat BIOS. Det ska fungera annars...

Permalänk
Skrivet av goat:

Jag blir direkt förundrad varför detta med att systemet inte startar kommer som en chock för så många, läser ni inte manualen, läser ni inte forumtrådar eller förmaningarna om hur man måste gå tillväga för att få igång ett moderkort med nya Ryzen 5000.

Till trådskaparen: Nu har du av rena rama turen råkat köpa ett moderkort med Flashback-funktion, läs i manualen till moderkortet hur du ska gå tillväga för att uppdatera BIOS med den funktionen UTAN att behöva starta upp systemet. Klart att allt är svart just nu.

Jag hade hört talas om det men de på Webhallen påstod att flasha bios inte behövdes alternativt inte behövdes en äldre CPU

Permalänk
Skrivet av anon18971:

Men vga lyser? Om den gör det måste väl kontakten vara trasig på något sätt.

Ja alltså VGA på ez debug leden. Men har tankat ner bios på en usb sticka nu så ska se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scullylele:

Jag hade hört talas om det men de på Webhallen påstod att flasha bios inte behövdes alternativt inte behövdes en äldre CPU

Det är ju två helt olika saker. De sa alltså till dig "antingen behöver det flashas, eller inte", fast med andra ord? Låter märkligt.

@goat
+1

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scullylele:

Har inte testat med annan GPU men ska det verkligen behövas när jag vet att den är ok?

Njäe, om du inte fixat nytt BIOS så skulle jag definitivt börja i den änden!
(Och du har rätt i sak om GPU, men ibland kan det vara värt bara för att prova alla alternativ)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@scullylele Bara så du har en sak klart för dig. Du kommer aldrig få någon bild på din skärm och du kopplar in den i ditt moderkort med en Ryzen 5 5600x. Den har nämligen ingen GPU "inbyggd".

Permalänk
Medlem

Har "liknande problem" med B550 moderkort dock ett asus tuf gaming b550-plus, med nvidia kort i så stannar den vid vit vga led med AMD kort i så går den vidare till grön boot led & postar.

Har provat med följande Nvidia kort: Titan X, GTX 780Ti, GTX295 alla stannar vid vit vga led.

Amd korten (alla går vidare till grön boot led): RX 5700, R9 390, R9 280, HD7870, HD7850, HD4850

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av frong:

Det är ju två helt olika saker. De sa alltså till dig "antingen behöver det flashas, eller inte", fast med andra ord? Låter märkligt.

@goat
+1

Hade fel, såhär stod det. Jag som måste läst lite hastigt.

Detta moderkort har stöd för BIOS Flashback, vilket innebär att BIOS kan uppdateras utan medhjälp av en äldre CPU

Permalänk
Medlem

Har du en M2 sticka i slotten överst så flytta ner den till den nedre M2 slotten.. Jag gjorde precis så & då bootar datorn med mitt Titan X!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Bael:

Har du en M2 sticka i slotten överst så flytta ner den till den nedre M2 slotten.. Jag gjorde precis så & då bootar datorn med mitt Titan X!

Jo men det har jag, ska testa!

Permalänk
Skrivet av bzq:

Som du säger, det finns en dedikerad bios flash knapp samt usb portar dedikerade för ändamålet, så det bör fungera precis som det gjorde för min del. Tror det är en minoritet moderkort som har stöd för 5000 serien out of the box

Tar ju en jäkla tid att flasha bios tydligen. Flashade först med gpu samt CPU, tog bara några få minuter. Men ingen skillnad, gpun fortfarande kolsvart. Återställde moderkortet till fabrik och testade utan gpu, CPU samt ram, nu står den bara och blinkar på flash bios och har gjort så senaste halvtimmen 😴

Permalänk
Medlem

Då är det något som inte stämmer, uppdateringen ska bara ta ca 5 minuter.

Beskriv i detalj hur du gjort i hela processen från nedladdning av BIOS, vad du gjort med filen, vad du använt för USB-minne och hur du sedan har gjort vid uppdateringen.
Jag misstänker att du gjort fel vid något av stegen.

Permalänk
Skrivet av goat:

Då är det något som inte stämmer, uppdateringen ska bara ta ca 5 minuter.

Beskriv i detalj hur du gjort i hela processen från nedladdning av BIOS, vad du gjort med filen, vad du använt för USB-minne och hur du sedan har gjort vid uppdateringen.
Jag misstänker att du gjort fel vid något av stegen.

Laddade hem den senaste filen av BIOS till mitt moderkort. La in filen i usb-minnet och ändrade namn till MSI.rom samt säkerställde att usb minnet var av typ FAT32. kom hem, stoppade in usb-minnet och tryckte på flash bios knappen. Den första gången så stängde datorn av sig efter kanske fem minuter och led lampan till flash bios slocknade. Försökte så boota upp datorn men ingenting hände mer än att alla LEDs tänds. Just nu har jag tagit råd från ett reddit forum, där de ansåg man skulle koppla ur allt utom atx 24-pin, samt 8-pin CPU pwr 1, och försöka igen. Funkar inte det måste jag kolla om det hänt något med bios filen i usb-stickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scullylele:

Laddade hem den senaste filen av BIOS till mitt moderkort. La in filen i usb-minnet och ändrade namn till MSI.rom samt säkerställde att usb minnet var av typ FAT32. kom hem, stoppade in usb-minnet och tryckte på flash bios knappen. Den första gången så stängde datorn av sig efter kanske fem minuter och led lampan till flash bios slocknade. Försökte så boota upp datorn men ingenting hände mer än att alla LEDs tänds. Just nu har jag tagit råd från ett reddit forum, där de ansåg man skulle koppla ur allt utom atx 24-pin, samt 8-pin CPU pwr 1, och försöka igen. Funkar inte det måste jag kolla om det hänt något med bios filen i usb-stickan.

Hm, på mitt moderkort ska datorn vara avstängd när FlashBack körs. Nätaggregatet ska vara påslaget alltså, men inte datorn. Gjorde den missen första gången jag försökte flasha BIOS - slog igång datorn, höll inne FlashBack-knappen och inget hände.

Permalänk
Skrivet av Niskis1:

Hm, på mitt moderkort ska datorn vara avstängd när FlashBack körs. Nätaggregatet ska vara påslaget alltså, men inte datorn. Gjorde den missen första gången jag försökte flasha BIOS - slog igång datorn, höll inne FlashBack-knappen och inget hände.

Jo såklart var datorn avstängd när jag flashade, annars går det inte ☺️

Permalänk
Medlem

@Scullylele:
Har du provat att placera grafikkortet i den andra PCIE-slotten?
Om inte, prova.

Försökte hitta om du hade provat, men missade uppenbart kommentaren i första inlägget.

Det var något grafikkort eller moderkort där kortet inte riktigt gick ner tillräckligt långt i moderkorts-slotten, men kan tyvärr inte komma ihåg vilket det var.