Datorskärm känns fel... gulstick vid rörelse

Permalänk
Medlem

Datorskärm känns fel... gulstick vid rörelse

Har nybyggd dator:

Mobo: ASUS 550-E
GPU: MSI 3060 Ti
CPU: Ryzen 7 3700X
Skärm: Välvd MSI Optix g27cq4 165 Hz 1440p

Allting funkar fint, men blir inte klok på skärmen. Allt svart mot vitt i rörelse i windows ger som en gul "halo" runt det svarta. Så när man rör den vita muspekaren så känns den inte skarp, utan lite pixlig/suddig och med gult runt.

Samma sak om man scrollar på hemsidor eller i rullist. Spelade in en kort film, blev väldigt lågupplöst men visar ändå problemet.

https://youtu.be/sC6lfhhCm2c

Kör Display-port
Har ställt in 2560 x 1440 Native 165 Hz i Nvidia Control Panel.
Inte pillat runt ngt mer i Windows eller Nvidia gällande grafiken. Aktiverat Freesync på skärmen och Gsync i Nvidia (även testat att stänga av dessa, men gör ingen skillnad).

Känns nästan som att det är ngt fel med inställningarna. Att surfa blir en pina, eftersom allt är oskarpt och gult vid scrollning. I spel har jag inte sett ngt av detta, även vid snabba panoreringar verkar allt skarpt och inga gulstick.

Ngn som har tips?

Permalänk
Medlem

Vettefan vad det där kan bero på. Googlade lite, verkar inte vara färgscheman som spökar och inte heller någon inställning som man kan tumma på. Kan vara en defekt.

Permalänk
Medlem

Ser ut som overdrive på skärmen är för högt/lågt inställt

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Bildexpert 📺

Bra med video!

Grundproblemet är att MSI Optix g27cq4 är en rätt enkel skärm med VA-panel och VA-paneler har ofta olika typer av eftersläpsfenomen som man endast delvis kommer undan. Som skrivet får du detta med en overdrive som är ställd på ett visst sätt. Eventuellt kan du minska släpen genom att minska kontrastreglaget en del.

Men det är också risk att detta är en inneboende egenskap hos panelen du aldrig blir av med.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Började mixtra med kontrasten och insåg att problemen uppstod när jag körde en för låg kontrast..?

När jag höjde kontrasten över cirka 80-85 så försvinner i stort sett problemet, eller syns iaf inte.

Har modererat Brightness lite också och tycker nu att skärmen visar en fin och behaglig bild. Så nu ska jag nöja mig och sluta pilla med inställningarna på ett tag

Måste ändå säga att jag annars är väldigt nöjd med skärmen. Svärtan helt ok, och åtminstone väldigt jämn och ingen bleeding eller clouding alls.

Kör Oled-TV till min Series X och inser ju att man behöver en betydligt bättre skärm för att få till en liknande bild. Vilket är lite sorgligt med tanke på hur mkt pengar man lagt ner på datorn i övrigt!
tar gärna emot tips om man vill ha en riktigt bra datorskärm med HDR och grym svärta... (27")

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kleinis:

Tack för alla tips! Började mixtra med kontrasten och insåg att problemen uppstod när jag körde en för låg kontrast..?

När jag höjde kontrasten över cirka 80-85 så försvinner i stort sett problemet, eller syns iaf inte.

Har modererat Brightness lite också och tycker nu att skärmen visar en fin och behaglig bild. Så nu ska jag nöja mig och sluta pilla med inställningarna på ett tag

Måste ändå säga att jag annars är väldigt nöjd med skärmen. Svärtan helt ok, och åtminstone väldigt jämn och ingen bleeding eller clouding alls.

Kör Oled-TV till min Series X och inser ju att man behöver en betydligt bättre skärm för att få till en liknande bild. Vilket är lite sorgligt med tanke på hur mkt pengar man lagt ner på datorn i övrigt!
tar gärna emot tips om man vill ha en riktigt bra datorskärm med HDR och grym svärta... (27")

När du ökar kontrastreglaget klipper du bilden mot vitt. Dvs bilden fräter ut, blir snöblind, vita moln blir vita sjok etc. Detta kan "ta bort" eftersläpen på så sätt att den gula nyans som du ser/filmat av i själva verket nu ligger ovanför klippningen. Här har du en enkel men funktionell testbild: http://www.lagom.nl/lcd-test/white.php

Du ska kunna se hela vägen till nivå 254 eller 253 beroende på grafikkort, vinkel etc.

Hela artikeln i ämnet: https://www.sweclockers.com/artikel/26241