Permalänk

Stämmer hastigheten för routern?

Hej!

jag är totalt nybörjare när det kommer till datorer/nätverk. Men satt och kollade på inets hemsida och fann den här.
https://www.inet.se/produkt/5410243/netgear-rax200-nighthawk-... Den lovar mig hatsigheter upp till 10800 Mbps
vilket verkar helt galet i min värld. Nu till frågan, når den dessa hastigheter via en kabel eller wifi? Och finns det ens någon leverantör till dessa farter?

Ha det fint!

Rubrik förtydligad /Mod
Permalänk
Medlem

Jag tror "tanken" med dessa superhöga hastigheter är egentligen menat för internt, dvs lokalt inom nätverket. Då kan den nog mycket väl nå hastigheten, beroende på om du har 1Gbit ethernet, eller den typ av Wifi som stödjer så pass högt.
Överlag är det väl fiber 1gbit linor bredband som skulle funka

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk

Teoretisk hastighet mellan enheter inom nätverket - Alltså inte mot internet!

Permalänk
Medlem

Läser du så ser du det står "kombinerad" så det är totalt över tre band. Det är klart, kan du få en och samma enhet att koppla upp över samtliga 3 band samtidigt kan du väl teoretiskt få ut den hastigheten men i verkligheten, knappast.

Sedan om man läser specifikationerna så är WAN på max 2.5Mbit. Högre hastigheter än så är alltså enbart inom ditt nätverk. Mot internet är det alltså max 2.5Mbit. Om någon leverantör erbjuder det vet jag inte, knappast inte mot privatpersoner i alla fall.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av denlillefete:

Hej!

jag är totalt nybörjare när det kommer till datorer/nätverk. Men satt och kollade på inets hemsida och fann den här.
https://www.inet.se/produkt/5410243/netgear-rax200-nighthawk-... Den lovar mig hatsigheter upp till 10800 Mbps
vilket verkar helt galet i min värld. Nu till frågan, når den dessa hastigheter via en kabel eller wifi? Och finns det ens någon leverantör till dessa farter?

Ha det fint!

Det är nästan alltid interna hastigheter som är aggregerade med alla anslutningsmöjligheter i en perfekt miljö.

Det är inte falsk marknadsföring egentligen men ja det är definitivt till för att förvilla kunden och något som 99.99% inte har någon nytta av ändå. Men ja, högra siffror ser ju alltid bättre ut för den oinvigde.

Det hade varit betydligt bättre att de kunde marknadsföra stabila anslutningar istället men det är svårt att garantera något när det är trådlöst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Läser du så ser du det står "kombinerad" så det är totalt över tre band. Det är klart, kan du få en och samma enhet att koppla upp över samtliga 3 band samtidigt kan du väl teoretiskt få ut den hastigheten men i verkligheten, knappast.

Sedan om man läser specifikationerna så är WAN på max 2.5Mbit. Högre hastigheter än så är alltså enbart inom ditt nätverk. Mot internet är det alltså max 2.5Mbit. Om någon leverantör erbjuder det vet jag inte, knappast inte mot privatpersoner i alla fall.

Gbit.

Permalänk
Skrivet av denlillefete:

Hej!

jag är totalt nybörjare när det kommer till datorer/nätverk. Men satt och kollade på inets hemsida och fann den här.
https://www.inet.se/produkt/5410243/netgear-rax200-nighthawk-... Den lovar mig hatsigheter upp till 10800 Mbps
vilket verkar helt galet i min värld. Nu till frågan, når den dessa hastigheter via en kabel eller wifi? Och finns det ens någon leverantör till dessa farter?

Ha det fint!

Det är endast teoretiska värden som inte kan uppnås till en enhet men till flera sammanlagt men fortfarande teoretiskt. Det gäller givetvis mellan enheter i det lokala nätverket.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Det är med Wifi, och de där 10800Mbps är den sammanlagda hastigheten du kan få med tre enheter uppkopplade samtidigt på olika frekvenser (så de inte stör varandra)
Trådat så stöder den både1Gbit/s och 2.5Gbit/s Ethernet - men det finns inte många leverantörer som kan erbjuda mer än 1Gbit/s ens på pappret.

Behöver du en riktigt snabb router så är det där nog en av de bättre, men sannolikheten är stor att du klarar dig precis lika bra med en mindre kapabel router för en tredjedel av priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja, så klart. Lite trött.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Vad innebär trådens rubrik? Sammanhang?

För övrig inflikning så erbjuder Bahnhof 10Gbit till privatpersoner så leverantörsmässigt är det inte omöjligt.
Dock hjälper ju inte det när routern inte klarar av dem hastigheterna.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är den sammanlagd kapaciteten i routern, dvs om man räknar ihop "allt" och inte kapaciteten mot en klient.
Ungefär som att Cisco eller nån annan med större prylar skulle marknadsföra med apparatens interna kapacitet typ en switch är "48 Gbit" om den har 48 st 1 Gbitportar .

Pajas-Gbit för marknadsföring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är Wifi som de menar.
För Wifi så lägger man ihop maximala länkhastigheten på alla band och får då fantasi summor.
De är som att säga att en switch med 4 1 Gbit/s portar har 8 Gbit/s (en port klara 1 Gbit/s upp och ner samtidigt så det blir 2 Gbit/s per port).
Länkhastighet är inte samma som överföringshastighet, under ideala förhållande kommer man upp till 2/3.

Den har bara 2,5 GBit/s max på ethernets portarna. Finns 10 Gbit/s internet att få så den är för slö.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W