Permalänk

En kärna varmare än alla andra?

Hej, jag kör just nu ett prime95 test då jag skriver ett gymnasiearbete om överklocking och jag gör det lite lätt hemma som en del av det, men jag märkte på Core Temp att en kärna är betydligt varmare än resten, core #1 ligger på 88 grader medans resten ligger på 84, 82, 81, 78 och 77 grader. Något som är kanske lite fel med core temp eller är det något jag ska undersöka? Jag kör med en intel core i7-8700k för övrigt!

Permalänk

värmeöverföringen på de olika kärnorna kan variera lite beroende hur bra kontakt den fått med IHS när den tillverkades, något ojämn ihs, luftbubbla i kylpastan u name it.

10°c skillnad låter lite mycket dock brukar handla om några få grader på sin höjd speciellt vid jämn belastning på de olika kärnorna.

och samtidigt har du en ganska linjär kurva med skillnad i temp på varje kärna kan mycket väl bero på att din kylare eller ev IHS sitter snett och har lite sämre kontakt på ena sidan av chippet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Leopringelchips

Tror inte något är fel, snarare förväntat att just core#1 blir snäppet varmare: den belastas nog marginellt mer helt enkelt.

I de flesta vanliga multicore-system så får den först initierade kärnan "huvudansvaret" att sköta interrupts/IRQ:s (möjligen "scheduling" av trådar också, beroende på OS), utöver att "tugga vanliga trådar" tillsammans med övriga kärnor.

Jag tippar att det lilla extra räcker för den lilla extra värmen (nämnda "extragöra" är normalt så lite att det faktiskt bara är märkbart via coretemp).

I vissa fall kan skillnader i coretemps också bero på deras fysiska placering i CPU:n.
Exvis kan närliggande kärnor, speciellt de som jobbar mer för stunden, bidra till varandras värmeutveckling i ett slags värme-loop sas.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂