Inställningar för barn

Permalänk
Medlem

Inställningar för barn

Hej!

Fått frågan av två föräldrar som önskar att jag skapar en användare åt deras grabb på deras dator. Datorn kör Windows 10 home och dom önskar rejäla begränsningar, främst vad som får laddas ner etc. Jag har googlat och hittat några grundläggande inställningar som finns inbyggt i Windows 10 vilket fungerar bra men jag lyckas inte hitta någon funktion som spärrar nedladdningar via webbläsaren. Bakgrunden är att grabben deras hade lyckats ladda ner ett hack till fortnite som i sig innehöll virus vilket gör att föräldrarna vill förhindra att det sker igen.

Jag ser framför mig någon inställning som gör att endast administratörskontot ladda ner filer via webbläsaren.

Någon som har något tips?

Permalänk

Jag föreslår en annan lösning. Ställ in datorn så att barnet endast kan köra tillåtna program. Då kan barnet inte köra eventuella program som laddats ner från nätet. Läs här.

Permalänk
Rekordmedlem

Ett annat alternativ är att ha fysiskt olika systemenheter och skifta mellan dem med hårdvara och se till att vuxenenheten är skyddad så att barnet inte kommer in på den
https://www.amazon.se/SATA-Schalter-selbstsichernde-Festplatt...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Jag föreslår en annan lösning. Ställ in datorn så att barnet endast kan köra tillåtna program. Då kan barnet inte köra eventuella program som laddats ner från nätet. Läs här.

Jättebra förslag. Jag kör på det här!