Cooler Master NR 200 - SFF som ändå konkurrerar med de mer populärare chassit för en betydligt mindre peng

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Ctrl:

Lustigt nog är det bara Gigabyte och MSI som har den funktionen på Mini-ITX brädorna. Asus har det bara på de större och deras betydligt dyrare Mini-DTX. Eftersom jag kör USB ljud, så finns det inte mycket anledning för DTX då det är mest för deras ljudkort det är utökat. Får väl kolla på Gigabyte kortet då, tittade på Asus kortet då de hade mer usb på baksidan.

Asus ROG Strix B550-I har BIOS Flashback och är Mini-ITX. Men du kanske har siktet inställt på X570?

Permalänk
Skrivet av Duder:

SickleFlow-fläkten som följde med har börjat göra missljud ifrån sig vid vissa RPM, trist!

Tänkte ersätta den med en Noctua. Vad tror ni, är NF-P12 PWM bättre än NF-A12x25 som top exhaust? Det är ju ett tämligen tätt galler där uppe så gissar på att den med bäst statiskt tryck är lämplig.

https://www.inet.se/produkt/5320459/noctua-nf-f12-pwm-chromax-black-swap
https://www.inet.se/produkt/5320632/noctua-nf-a12x25-pwm

Fläkten ska köras med splitter på samma header som en NF-A12x15, också i toppen, så en annan faktor är att båda fläktarna bör göra ungefär samma ljud ifrån sig vid samma % för att optimera ljud vs luftflöde... Kanske en low-noise adapter bör användas på den ena eller andra för att uppnå detta?

https://www.inet.se/produkt/5322913/noctua-nf-a12x15-pwm-chromax-black-swap

Jag bytte mina mot två "be quiet! Silent Wings 3 / PWM / 120mm" i toppen, blev helt tyst och noll vibrationer.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Asus ROG Strix B550-I har BIOS Flashback och är Mini-ITX. Men du kanske har siktet inställt på X570?

Ja; inte direkt för att jag måste ha pcie4 stödet fullt ut, snarare mer USB-portar. Lite fattigt med USB-portar på baksidan på de flesta itx modellerna. Begriper dock inte fascination med gamla PS2 kontakter som vissa har. Börjat kolla på att skaffa usb-hub men verkar som det finns väldigt dålig info om dessa. Antingen är kvaliteten sådär eller så är de anpassade för laptops, med 10cm kabel eller mindre till datorn. Då jag har datorn ståendes/hängandes under bordet är inte front-usb alltid så smidigt om man inte gillar att krypa under bordet. Här är en lista på itx-kort och deras utbud av usb.

ASRock B550 Phantom Gaming-ITX/ax
5x usb A, 1x usb C

ASRock B550M-ITX/ac
-5x usb A, 1x usb C

ASRock X570 Phantom Gaming-ITX/TB3
-4x usb A, 1x usb C

Asus ROG Strix X570-I Gaming
-7x usb A, 1x usb C

Asus ROG Strix B550-I Gaming
- 4x usb A, 2x usb C

Asus ROG Crosshair VIII Impact
- 7x usb A, 1x usb C

Gigabyte B550I Aorus Pro AX
- 5x usb A, 1x usb C

Gigabyte X570 I Aorus Pro WiFi
- 5x usb A, 1x usb C

MSI MPG B550I Gaming Edge WiFi
- 4x usb A, 1x usb C

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Ja; inte direkt för att jag måste ha pcie4 stödet fullt ut, snarare mer USB-portar. Lite fattigt med USB-portar på baksidan på de flesta itx modellerna. Begriper dock inte fascination med gamla PS2 kontakter som vissa har. Börjat kolla på att skaffa usb-hub men verkar som det finns väldigt dålig info om dessa. Antingen är kvaliteten sådär eller så är de anpassade för laptops, med 10cm kabel eller mindre till datorn. Då jag har datorn ståendes/hängandes under bordet är inte front-usb alltid så smidigt om man inte gillar att krypa under bordet. Här är en lista på itx-kort och deras utbud av usb.

ASRock B550 Phantom Gaming-ITX/ax
5x usb A, 1x usb C

ASRock B550M-ITX/ac
-5x usb A, 1x usb C

ASRock X570 Phantom Gaming-ITX/TB3
-4x usb A, 1x usb C

Asus ROG Strix X570-I Gaming
-7x usb A, 1x usb C

Asus ROG Strix B550-I Gaming
- 4x usb A, 2x usb C

Asus ROG Crosshair VIII Impact
- 7x usb A, 1x usb C

Gigabyte B550I Aorus Pro AX
- 5x usb A, 1x usb C

Gigabyte X570 I Aorus Pro WiFi
- 5x usb A, 1x usb C

MSI MPG B550I Gaming Edge WiFi
- 4x usb A, 1x usb C

Behöver du mer än 4-5 portar är nog en docka/hub att föredra. Vad är det du vill ansluta i sådana mängder? Gissar att det mesta inte behöver full bandbredd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ctrl:

Ja; inte direkt för att jag måste ha pcie4 stödet fullt ut, snarare mer USB-portar. Lite fattigt med USB-portar på baksidan på de flesta itx modellerna. Begriper dock inte fascination med gamla PS2 kontakter som vissa har. Börjat kolla på att skaffa usb-hub men verkar som det finns väldigt dålig info om dessa. Antingen är kvaliteten sådär eller så är de anpassade för laptops, med 10cm kabel eller mindre till datorn. Då jag har datorn ståendes/hängandes under bordet är inte front-usb alltid så smidigt om man inte gillar att krypa under bordet. Här är en lista på itx-kort och deras utbud av usb.

ASRock B550 Phantom Gaming-ITX/ax
5x usb A, 1x usb C

ASRock B550M-ITX/ac
-5x usb A, 1x usb C

ASRock X570 Phantom Gaming-ITX/TB3
-4x usb A, 1x usb C

Asus ROG Strix X570-I Gaming
-7x usb A, 1x usb C

Asus ROG Strix B550-I Gaming
- 4x usb A, 2x usb C

Asus ROG Crosshair VIII Impact
- 7x usb A, 1x usb C

Gigabyte B550I Aorus Pro AX
- 5x usb A, 1x usb C

Gigabyte X570 I Aorus Pro WiFi
- 5x usb A, 1x usb C

MSI MPG B550I Gaming Edge WiFi
- 4x usb A, 1x usb C

Asus B550-I här. Två USB-C portar vid första anblick men den ena är bara för ljud. Uselt med portar så jag använder både skärmhubbarna samt en extern USB-hub ( https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2765324 ). Så det försvinner tre portar bara pga det.
Hade gärna sett färre portar för skärmar och fler USB-portar på moderkortet. Portarna behövs förstås för APUer men känns mest som bloat då många saknar grafiklösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Asus B550-I här. Två USB-C portar vid första anblick men den ena är bara för ljud. Uselt med portar så jag använder både skärmhubbarna samt en extern USB-hub ( https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2765324 ). Så det försvinner tre portar bara pga det.
Hade gärna sett färre portar för skärmar och fler USB-portar på moderkortet. Portarna behövs förstås för APUer men känns mest som bloat då många saknar grafiklösning.

Precis, en DP++ (som även fixar hdmi) och/eller en HDMI räcker oftast. Alternativt kan de som behöver mer än 1 skärm köra via USB C adapter/hub (om de sätter in rätt stöd). Wifi verkar vara på alla kort numera, även om det är något jag aldrig skulle använda. Men är väl enklare att bara skicka med det så man slipper producera 2 varianter av alla kort.

Känns som ITX fortfarande är väldigt i sin vagga, Tycker att det är sällan jag tittar på stora kort längre, särskilt som SLI/CF i princip är dött för de flesta normala konsumenter.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ctrl:

Precis, en DP++ (som även fixar hdmi) och/eller en HDMI räcker oftast. Alternativt kan de som behöver mer än 1 skärm köra via USB C adapter/hub (om de sätter in rätt stöd). Wifi verkar vara på alla kort numera, även om det är något jag aldrig skulle använda. Men är väl enklare att bara skicka med det så man slipper producera 2 varianter av alla kort.

Känns som ITX fortfarande är väldigt i sin vagga, Tycker att det är sällan jag tittar på stora kort längre, särskilt som SLI/CF i princip är dött för de flesta normala konsumenter.

Precis, behöver man mer så har man ju fortfarande PCIe x16-porten. Bortsett från grafik finns det inte så mycket annat man rimligtvis kan använda porten till. Ett NIC som möjliggör 10GBe möjligen, eller lite extra NVMe's?

Inte dumt med WiFi, de gånger man kanske behöver men också för Bluetooth-modulen. Nu har jag inte lusläst specsen för AM4 B550/X570 moderkort men de flesta verkar ju erbjuda 2,5GBe, AX Wifi och Bluetooth 5 vilket är fint. Nu har jag själv bara GigabitLAN men planerar att uppgradra vid lämpligt tillfälle, AC Wifi men prylar som stödjer BT5.0.

Jag hade gärna kört mATX men tycker chassiutbudet men framförallt moderkortsutbudet lämnar mycket att önska. Gillar ändå mitt moderkort men det där med få USB-portar gillar jag inte riktigt. 2st till i fronten på NR200P men den interna USB-C kontakten går inte att använda då chassit saknar stöd.

Och 2 varianter på samma kort känns nog som du säger också vettigare, hade det köpts mer moderkort och folk hade varit intresserade att betala mer så kanske något sådant skulle kunna komma.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Precis, behöver man mer så har man ju fortfarande PCIe x16-porten. Bortsett från grafik finns det inte så mycket annat man rimligtvis kan använda porten till. Ett NIC som möjliggör 10GBe möjligen, eller lite extra NVMe's?

Inte dumt med WiFi, de gånger man kanske behöver men också för Bluetooth-modulen. Nu har jag inte lusläst specsen för AM4 B550/X570 moderkort men de flesta verkar ju erbjuda 2,5GBe, AX Wifi och Bluetooth 5 vilket är fint. Nu har jag själv bara GigabitLAN men planerar att uppgradra vid lämpligt tillfälle, AC Wifi men prylar som stödjer BT5.0.

Jag hade gärna kört mATX men tycker chassiutbudet men framförallt moderkortsutbudet lämnar mycket att önska. Gillar ändå mitt moderkort men det där med få USB-portar gillar jag inte riktigt. 2st till i fronten på NR200P men den interna USB-C kontakten går inte att använda då chassit saknar stöd.

Och 2 varianter på samma kort känns nog som du säger också vettigare, hade det köpts mer moderkort och folk hade varit intresserade att betala mer så kanske något sådant skulle kunna komma.

Kan helt klart rekommendera en m2 till pcie adapter om ni vill få ut extra utgångar och anslutningar och ändå köra grafikkort
Har en för mitt vive wireless kopplat åå den bakre m2 platsen på mitt gigabyte b550i, funkar klockrent!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Hur ställer ni fläktkurvorna?
Är det någon idé att låsa dom till en fast RPM och hoppas på att det kommer funk även i full load? Eller måste man leva med att fläktar varvar upp vid belastning?

Kör en 8700k med en AIO i toppen och sen ett asus 3080 TUF.

https://www.sweclockers.com/test/30406-asus-geforce-rtx-3080-...

Swec fick 42dB i sitt test, jag har 46dB.
Är det orimligt att förvänta sig bättre resultat i detta chassi med min setup?

Jag har ju en förhoppning att få till det på en nivå att jag knappt hör fläktarna, men tiderna numera framförallt med prestandakort som 3080 verkar vara att dom spyr ut värme och att man får acceptera att det inte blir helt tyst?

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Hur ställer ni fläktkurvorna?
Är det någon idé att låsa dom till en fast RPM och hoppas på att det kommer funk även i full load? Eller måste man leva med att fläktar varvar upp vid belastning?

Kör en 8700k med en AIO i toppen och sen ett asus 3080 TUF.

https://www.sweclockers.com/test/30406-asus-geforce-rtx-3080-...

Swec fick 42dB i sitt test, jag har 46dB.
Är det orimligt att förvänta sig bättre resultat i detta chassi med min setup?

Jag har ju en förhoppning att få till det på en nivå att jag knappt hör fläktarna, men tiderna numera framförallt med prestandakort som 3080 verkar vara att dom spyr ut värme och att man får acceptera att det inte blir helt tyst?

Det viktiga är väl att hitta en nivå du är bekväm med, vad gäller temperatur och ljud
Och sen är det viktigt med vattenkylning att du hittar en nivå som planar ut, inte saturerar vattnet så värmen sakta men säkert höjs konstant

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Det kan nog gå, fast topp-gallret är inte så vänligt att ta av och på direkt, och vet ännu inte om gummiplupparna är lätt urtagbara och lämnar kvar sig ett normal-stort hål ifall de tas ut.

Men jag redigerade min fråga, det verkar funka väldigt bra att bara köra vanlig skruv inifrån bara, då kunde jag sätta fast skyddsgallret också vilket ju är bra så länge det ger utrymme nog till kylaren. Ska undersöka vidare

Hej,

Vad för skruvar använde du? Skruvade just isär min eftersom en till NF-A12x15 kommit och jag tänkte byta ut Coolermasterfläkten i toppen som precis får plats..för den är normalt relativt tyst men ibland blir det missljud och då måste man trycka på sidorna av toppen av chassit för att den ska vara tyst och det blir liksom som spänningshuvudvärk eller att banka på en CRT för att den sluta pipa. Har ingen vidare lust att ta bort toppgallret om jag inte måste.

Har ej verktyg för att korta medföljande pins. Dessa är av någon metall och går inte att kniptånga av enkelt.
Det går inte att fästa buntband på insidan av nämnd fläkt, även ett tunt buntband tar i fläktbladen, och det finns inget ställe på utsidan av fläkten att trä buntbandet (utan att ta bort toppgallret).
Har inte sett något ställe i EU att köpa korta pins på, har inte en 3dskrivare, däremot såg jag en referens till att "8-32 3/4inch machine screws" skulle fungera.
-> Provade med samtliga skruvar i min skruvsamling ens i närheten men ingen är av rätt längd, antingen lite för långa eller lite för korta. 3/4" är 19mm, sådana "maskinskruvar" har jag inte sett. 20mm däremot. 8-32 är typ 4mm, så skulle sådana här fungera?
https://www.byggmax.se/skruv-mrx-fzb-4x20mm-p2420630

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Hej,

Vad för skruvar använde du? Skruvade just isär min eftersom en till NF-A12x15 kommit och jag tänkte byta ut Coolermasterfläkten i toppen som precis får plats..för den är normalt relativt tyst men ibland blir det missljud och då måste man trycka på sidorna av toppen av chassit för att den ska vara tyst och det blir liksom som spänningshuvudvärk eller att banka på en CRT för att den sluta pipa. Har ingen vidare lust att ta bort toppgallret om jag inte måste.

Har ej verktyg för att korta medföljande pins. Dessa är av någon metall och går inte att kniptånga av enkelt.
Det går inte att fästa buntband på insidan av nämnd fläkt, även ett tunt buntband tar i fläktbladen, och det finns inget ställe på utsidan av fläkten att trä buntbandet (utan att ta bort toppgallret).
Har inte sett något ställe i EU att köpa korta pins på, har inte en 3dskrivare, däremot såg jag en referens till att "8-32 3/4inch machine screws" skulle fungera.
-> Provade med samtliga skruvar i min skruvsamling ens i närheten men ingen är av rätt längd, antingen lite för långa eller lite för korta. 3/4" är 19mm, sådana "maskinskruvar" har jag inte sett. 20mm däremot. 8-32 är typ 4mm, så skulle sådana här fungera?
https://www.byggmax.se/skruv-mrx-fzb-4x20mm-p2420630

Provade några vanliga från en ikea-skruvlåda, men det visade sig sen att det inte satt bra nog eftersom skruvarna jag använde bara satt fast i det mjuka gummit och inte i plasten i chassit, så kan inte rekommendera den här lösningen. Det lär väl gå att hitta skruvar med en diameter som både biter igenom fläktens hål och sen in i plasten i chassit, men känns inte så smidigt att skruva så djupt.

Det varv var annars rätt enkelt att ta av toppgallret och skruva ovanifrån med vanliga chassiskruvar. Visade hur det blev lite längre ner: #18750056

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Provade några vanliga från en ikea-skruvlåda, men det visade sig sen att det inte satt bra nog eftersom skruvarna jag använde bara satt fast i det mjuka gummit och inte i plasten i chassit, så kan inte rekommendera den här lösningen. Det lär väl gå att hitta skruvar med en diameter som både biter igenom fläktens hål och sen in i plasten i chassit, men känns inte så smidigt att skruva så djupt.

Det varv var annars rätt enkelt att ta av toppgallret och skruva ovanifrån med vanliga chassiskruvar. Visade hur det blev lite längre ner: #18750056

Aha, de satt lite löst då med skruvar som bara satt i gummit, antar jag.

Gick det att sätta fast toppgallret igen efter att du skruvat ifrån ovansidan? Kan nog bända loss clipsen med en skruvmejsel men vill ha toppgallret på plats, dels för mindre damm som faller ovanifrån men mest för att katterna går och ligger på chassit.

Edit. Jarå, med fingrar och naglar gick det bra att få av och på igen.

"Vanliga chassiskruvar" vet jag inte vad du menar med riktigt, om längre vanliga skruvar så behöver de gå igenom fläkt och ha stopp på andra sidan i form av mutter eller något. De medföljande var för korta med gummisakerna i topplockets skruvhål (som jag inte tog bort, såg inte hur få bort utan att klippa loss). Provade Noctuas anti-vib saker, gummi mot gummi ger friktion och de gick att dra igenom till näst sista markeringen. Fläkten sitter kvar iaf.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Aha, de satt lite löst då med skruvar som bara satt i gummit, antar jag.

Gick det att sätta fast toppgallret igen efter att du skruvat ifrån ovansidan? Kan nog bända loss clipsen med en skruvmejsel men vill ha toppgallret på plats, dels för mindre damm som faller ovanifrån men mest för att katterna går och ligger på chassit.

Edit. Jarå, med fingrar och naglar gick det bra att få av och på igen.

"Vanliga chassiskruvar" vet jag inte vad du menar med riktigt, om längre vanliga skruvar så behöver de gå igenom fläkt och ha stopp på andra sidan i form av mutter eller något. De medföljande var för korta med gummisakerna i topplockets skruvhål (som jag inte tog bort, såg inte hur få bort utan att klippa loss). Provade Noctuas anti-vib saker, gummi mot gummi ger friktion och de gick att dra igenom till näst sista markeringen. Fläkten sitter kvar iaf.

Bra att du fick ihop det, hoppas den inte faller ner

Chassiskruvar kanske är fel ord men jag menar de medföljande från Noctua som du också provade. Jag tog inte heller bort gummiplupparna ur hålen utan pressade bara och skruvade tills det greppade. Gummit förstörs ju förvisso en del då men jag ser det som en permanent lösning i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Bra att du fick ihop det, hoppas den inte faller ner

Chassiskruvar kanske är fel ord men jag menar de medföljande från Noctua som du också provade. Jag tog inte heller bort gummiplupparna ur hålen utan pressade bara och skruvade tills det greppade. Gummit förstörs ju förvisso en del då men jag ser det som en permanent lösning i alla fall.

Aha, fattar. De skalar fläkthålen en del med de skruvarna. Hursomhelst led maskinen inte av några av CMfläktarnas plötsliga missljud på ett par t men tyckte maskinen lät mer än med nämnd Crossflow. Minimisurret var mer än tidigare. Kopplade på "low noise"-adaptrarna till de två Noctuarna som är chassifläktar, ej den på CPUkylaren, och det gjorde viss skillnad; upplever maskinens minimiläge som ok igen.

(
k10temp-pci-00c3
Adapter: PCI adapter
Tctl: +28.5°C
Tdie: +28.5°C
Tccd1: +29.2°C
)
I skrivande stund men lgh ska visst ventileras av "självdrag" har folk sagt åt mig och det är ca 15C vid fönstret som NR200 står ca en halvmeter ifrån. Får se hur tempsen blir i sommar när det istället är 27C inne.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Införskaffade mig ett svart NR200P samt ett Corsair SF600 i helgen från webhallen. Riktigt trevligt att bygga i även fast det är lite trångt. Kör med medföljande fläktar i botten och 2 FD fläktar i toppen. Kyler cpun med en Pure Rock 2 men är jävligt sugen på en 240 AIO och är helt inne på att invertera nu. Sen hade nån länkat en tophat så den kanske man ska printa ut också ifall det behövs.

Nån som kör med denna Corsair iCUE H100i RGB PRO XT? Smidigt med att ansluta fläktarna till pumpen då bristen på fan-headers är stor på itx kort

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Har ej verktyg för att korta medföljande pins. Dessa är av någon metall och går inte att kniptånga av enkelt.

Aluminium. Går att nypa av om man har en bra avbitare och lite kraft i händerna, så fick jag göra. Velade mellan det och att lyfta bort meshen och skruva i fläkten, men de små bockade flikarna av mesh som håller den på plats såg klena ut så jag valde att låta den sitta kvar.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Aluminium. Går att nypa av om man har en bra avbitare och lite kraft i händerna, så fick jag göra. Velade mellan det och att lyfta bort meshen och skruva i fläkten, men de små bockade flikarna av mesh som håller den på plats såg klena ut så jag valde att låta den sitta kvar.

Aha..ja, jag kanske saknade båda delarna : )

Vad gäller meshens inbockade små hållarsektioner så är de inte jätteömtåliga om man använder fingrar och tar det varligt. Det största bekrymret efter var att få meshen tillbaks på plats helt rak och inte lite vågig.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Aha..ja, jag kanske saknade båda delarna : )

Vad gäller meshens inbockade små hållarsektioner så är de inte jätteömtåliga om man använder fingrar och tar det varligt. Det största bekrymret efter var att få meshen tillbaks på plats helt rak och inte lite vågig.

Ok, bra att veta till nästa gång. Men jag tycker nog att vi inte skulle behöva ha den här diskussionen alls egentligen, 15mm tjocka fläktar är ju inte speciellt ovanliga i itx-sammanhang och borde gå att sätta i taket utan de här typerna av ingrepp.

@CM_Fredrik! Feedback från konsument ovan!

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av Halogen:

Ok, bra att veta till nästa gång. Men jag tycker nog att vi inte skulle behöva ha den här diskussionen alls egentligen, 15mm tjocka fläktar är ju inte speciellt ovanliga i itx-sammanhang och borde gå att sätta i taket utan de här typerna av ingrepp.

@CM_Fredrik! Feedback från konsument ovan!

Jag försökte hitta någon bra liknelse, men det bästa jag har är att jag är som en överbeskyddande mamma som ständigt kikar över trådens axel Det är noterat!

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem

Dessa finns på Etsy. Tyvärr dyr frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holter:

Dessa finns på Etsy. Tyvärr dyr frakt.

Cooler Master har ju stl-filer till andra fötter och en ATX psu bracket på sin site som man kan ladda ner om man har tillgång till 3d-printer, dessa borde finnas där också.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Tänkte köra detta bygge, (gpu kommer när nvidia börjar leverera...)

Har även från ett tidigare NR200-bygge till botten: 2x 120mm 650-1800 RPM PWM (SickleFlow)

Synpunkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Tänkte köra detta bygge, (gpu kommer när nvidia börjar leverera...)

Har även från ett tidigare NR200-bygge till botten: 2x 120mm 650-1800 RPM PWM (SickleFlow)

Synpunkter?

https://www.webhallen.com/api/cart-img/322382,295620,319200,326489,320867,286177,300200,321143

Det ser ju helt okej ut, men går tekniskt sett att spara några kronor på de mesta sakerna om man vill optimera sin budget.

Tror du kommer bli nöjd helt klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Tänkte köra detta bygge, (gpu kommer när nvidia börjar leverera...)

Har även från ett tidigare NR200-bygge till botten: 2x 120mm 650-1800 RPM PWM (SickleFlow)

Synpunkter?

Jag byggde just klart mitt nr200. Jag har en arctic esports duo och den var någon millimeter för hög, sidopanelen hoppar av när man stänger den (metallsidan, inte fönstret). Det verkar som att olika moderkort har olika höjd på cpu sockeln. Jag skulle kolla om någon har byggt med samma komponenter, annars ta någon lägre kylare.

Jag använde ett Asus ROG STRIX B450-I med arctic kylaren. Kylaren skall enligt webbhallen vara en mm lägre än noctuas kylare.

Permalänk
Skrivet av Hejss:

Jag byggde just klart mitt nr200. Jag har en arctic esports duo och den var någon millimeter för hög, sidopanelen hoppar av när man stänger den (metallsidan, inte fönstret). Det verkar som att olika moderkort har olika höjd på cpu sockeln. Jag skulle kolla om någon har byggt med samma komponenter, annars ta någon lägre kylare.

Jag använde ett Asus ROG STRIX B450-I med arctic kylaren. Kylaren skall enligt webbhallen vara en mm lägre än noctuas kylare.

Känns som det är infästningen för fläktarna som tar i?
Annars får du lirka lite, min NH-D14 fick precis plats när jag testade olika positioner så heatpipesen kom igenom perforeringen i luckan

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Känns som det är infästningen för fläktarna som tar i?
Annars får du lirka lite, min NH-D14 fick precis plats när jag testade olika positioner så heatpipesen kom igenom perforeringen i luckan

Ja det kan vara infästningen, i mitt fall så valde jag att vända på luckan. Man kan sätta plastclipsen nedtill istället och då kunde jag stänga luckan.

Permalänk
Medlem

Blev tipsad om det här chassit i min egen tråd. Blir intressant läsning *Tackar alla i förskott*

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Tight var ledordet! Älskar när boxen är större än chassit 🤣 (Rear intake / top exhaust vad gäller luftflöde)

https://i.imgur.com/gGydzhV.jpg
https://i.imgur.com/nBEXbNb.jpg
https://i.imgur.com/1AaRVfU.jpg

Vad använder du för komponenter och är den tyst och sval?

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Vad använder du för komponenter och är den tyst och sval?

Den är helt tyst i idle, den går alltså inte att höra såvida man inte sätter örat mot sidan. Vid full belastning (Cinebench) så låter den såklart, men vid spelande håller den sig riktigt tyst och jag skulle påstå att jag är rätt kräsen. Betydligt tystare än min förra burk (8700K / 3080 FE @ Ghost S1)

10700K
MSI 3070 Suprim
NR200P
SF600 Plat v2
MSI Z490i Unify
32GB DDR4 Corsair Vengeance
1TB Samsung 970 Evo
Noctua U12A
NF-A12x25 PWM

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt