Cooler Master NR 200 - SFF som ändå konkurrerar med de mer populärare chassit för en betydligt mindre peng

Permalänk

Har sett att många kör på en Fuma 2 i sina nr200, funderar själv på att införskaffa en men är det någon som testat hur väl den fungerar samtidigt som man har ett 3080 som spottar ut sig all värme den kan i chassiet?

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/ib6xqn/nr200p_with_sc...

https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/i8xq9p/fuma_2_in_nr20...

Bör funka, ska också testa när jag fått min. Glaspanel känns som den tystaste lösningen vilket är prio 1 för mig.

Inte nödvändigtvis tystast. Det försämrade luftflödet leder troligen till högre varvtal på fläktar. Kan vara värt att testa

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Skrivet av Ljunggrens:

Har sett att många kör på en Fuma 2 i sina nr200, funderar själv på att införskaffa en men är det någon som testat hur väl den fungerar samtidigt som man har ett 3080 som spottar ut sig all värme den kan i chassiet?

Jag kör ett RTX 3080 XC3 Ultra (och en Fuma 2 på en 3700x och två Noctua A12x25 i toppen) och det fungerar utmärkt, det landar på ca. 72 grader och är undervoltat nästan exakt enl. Jonas artikel här på Swec.

Jag har det i botten på en Alex-hurts från IKEA som tyvärr fångar värmen rätt bra över tid. Jag kapade en del av baksidan på hurtsen för att ge värmen någonstans att ta vägen, så jag tror temperaturerna hade blivit ännu bättre om chassit får stå mer fritt.

Permalänk
Skrivet av Rådström:

Du råkar inte ha möjlighet att slänga på glassidan och återkomma med resultat? Kan inte hitta bilder någonstans.

Jag har gett bort mina glassidor tyvärr, men som andra har sagt så verkar det som att Fuma 2 ska funka med glassidorna.

Permalänk
Medlem

Är det någon som kör Fuma2 med ett Gigabyte B550i Aorus i denna lådan? Har fått indikationer på att kylaren tar i den bakre fläkten i taket pga cpu-socketens placering på moderkortet vilket gör mig lite orolig. Har inte bestämt vilken cpu kylare jag ska köpa till bygget ännu men jag har just detta moderkortet liggande i kartongen här.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Är det någon som kör Fuma2 med ett Gigabyte B550i Aorus i denna lådan? Har fått indikationer på att kylaren tar i den bakre fläkten i taket pga cpu-socketens placering på moderkortet vilket gör mig lite orolig. Har inte bestämt vilken cpu kylare jag ska köpa till bygget ännu men jag har just detta moderkortet liggande i kartongen här.

Jag kommer köra det moderkotet och en Fuma 2 har kollat runt lite på reddit:
https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/i6xbl8/build_fuma_2_i... 2x 120 25mm fläktar i toppen
https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/iapznv/finished_first... 2 x 120 15mm i toppen
https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/irvsmj/first_build_co... 1x 120 25mm i toppen

Vad jag förstått så går det att få in 25mm över kylaren beroende på hur man monterar den.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

Jag kommer köra det moderkotet och en Fuma 2 har kollat runt lite på reddit:
https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/i6xbl8/build_fuma_2_i... 2x 120 25mm fläktar i toppen
https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/iapznv/finished_first... 2 x 120 15mm i toppen
https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/irvsmj/first_build_co... 1x 120 25mm i toppen

Vad jag förstått så går det att få in 25mm över kylaren beroende på hur man monterar den.

Mkay, tack för svaret. Verkar vara lite hit or miss... I värsta fall så kan man ju sätta en 15mm längst bak så är man safe tänker jag.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Skrivet av Halogen:

Är det någon som kör Fuma2 med ett Gigabyte B550i Aorus i denna lådan? Har fått indikationer på att kylaren tar i den bakre fläkten i taket pga cpu-socketens placering på moderkortet vilket gör mig lite orolig. Har inte bestämt vilken cpu kylare jag ska köpa till bygget ännu men jag har just detta moderkortet liggande i kartongen här.

Ska du köra ett Gigabyte B550i så kan jag rekommendera min lösning med ett NH-D14!

https://www.sweclockers.com/galleri/15241-nr200p-overkill-luf...

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Hehe, den såg jag tidigare i tråden, imponerande.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Hur mycket svettas komponenterna i din dator?

Permalänk
Skrivet av Halogen:

Hehe, den såg jag tidigare i tråden, imponerande.

Tackar, sjuk tur med måtten

Skrivet av Grimhall:

Hur mycket svettas komponenterna i din dator?

Inte så varmt direkt, deshroudat grafikkortet och kopplat de nedre fläktarna på den direkt
NH-D14 fick två noctua 15 fläktar, går väl 60-70 grader ljudlöst
Grafikkortet lite mer, men också väldigt tyst

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Hittade följande tråd på reddit angående luftkylning där de länkar till nedan video där de jämför U12S, U12A, C14S och Fuma 2.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Kanske dags att bygga lite i helgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeronaut:

Lite nytt, lite gammalt och lite mittemellan.
Dags att bli (mer) gråhårig över att det saknas någon mm lite här och där.
https://i.imgur.com/D4pyl20.jpg

Kommer du lägga upp nån projekttråd eller liknande?
Inte alls avis på ditt 3080 FE 😉 Jagar som en tok efter samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Kommer du lägga upp nån projekttråd eller liknande?
Inte alls avis på ditt 3080 FE 😉 Jagar som en tok efter samma.

Jag lägger upp ett galleri tänkte jag.
Ja jag hade flax, fick mitt i andra batchen

Permalänk
Medlem

Här kommer ett galleri som utlovat:

https://www.sweclockers.com/galleri/15294-nr200p-med-toppmont...

Permalänk

Kanske till någons hjälp; Fuma 2 med glassidan stängd, med MSI MPG B550. Nedersta heatpipen (som är lite längre än övriga heatpipes) är dock i direktkontakt med glassidan, så skulle inte kalla det fullt kompatibelt. 140mm fläktar i botten.

Kanske inte är många som fortfarande kör HDD och därför jag inte läst om detta, men infästningsmetoden för hårddisken är inte det minsta pålitlig. Fyra korta, smala skruvar som förväntas hållas kvar av friktion. Dessutom alldeles för tunt gummi för att hindra fortplantning av vibrationer från HDD. Återanvände gamla silikonkuddar från Antec P182 och skruvade fast hårddisken istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Googolplex:

Kanske till någons hjälp; Fuma 2 med glassidan stängd, med MSI MPG B550. Nedersta heatpipen (som är lite längre än övriga heatpipes) är dock i direktkontakt med glassidan, så skulle inte kalla det fullt kompatibelt. 140mm fläktar i botten.
https://i.ibb.co/XScgJ2q/IMG-0893.jpg

Kanske inte är många som fortfarande kör HDD och därför jag inte läst om detta, men infästningsmetoden för hårddisken är inte det minsta pålitlig. Fyra korta, smala skruvar som förväntas hållas kvar av friktion. Dessutom alldeles för tunt gummi för att hindra fortplantning av vibrationer från HDD. Återanvände gamla silikonkuddar från Antec P182 och skruvade fast hårddisken istället.

Snyggt! Kan bara jämföra med mitt C14S-system och bra snyggare med glassida, tornkylare och faktiskt hårddisken gör det hela tilltalande. Sneglat en del på byggen som har en 3,5" HDD där och tycker faktiskt det ser rätt bra ut.

Permalänk
Medlem

För de som fortfarande letar efter SF750 så såg jag nu följande på ComputerSalg:
Varan finns i vårt fjärrlager, leveranstiden är 15-22 arbetsdagar

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

För de som fortfarande letar efter SF750 så såg jag nu följande på ComputerSalg:
Varan finns i vårt fjärrlager, leveranstiden är 15-22 arbetsdagar

Finns i lager hos Inet just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungjaevel:

Finns i lager hos Inet just nu.

Förvånad att det fortfarande finns kvar.
Trodde trycket efter dessa va enormt.

Permalänk
Medlem

Har någon tips på hur man kan fästa en 120x15 (slim)-fläkt i toppen istället för en av SickleFlow-fläktarna? Behöver göra plats för NH-C14S kylare.

De medföljande fläktarna fästes ju med speciella piggar in i gummi-hålen i chassit och jag ser ingen möjlighet att byta dessa till skruvar. Finns det kortare piggar att köpa måntro som passar 15-mm tjocka fläktar istället för 25?

Edit igen: Vet inte varför jag krånglar till det. Det gick ju utmärkt att köra vanliga lagom långa skruvar och skruva inifrån och upp i gummifästena. Glöm min fråga!

Edit: och tack Kungjaevel för tipset om SF750 på Inet. Drog och köpte direkt och lämnade tillbaka 600-versionen
Nu är det bara 5900x som gärna få komma snart också sen bli det bygga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Har någon tips på hur man kan fästa en 120x15 (slim)-fläkt i toppen istället för en av SickleFlow-fläktarna? Behöver göra plats för NH-C17S kylare.

De medföljande fläktarna fästes ju med speciella piggar in i gummi-hålen i chassit och jag ser ingen möjlighet att byta dessa till skruvar. Finns det kortare piggar att köpa måntro som passar 15-mm tjocka fläktar istället för 25?

Edit: och tack Kungjaevel för tipset om SF750 på Inet. Drog och köpte direkt och lämnade tillbaka 600-versionen
Nu är det bara 5900x som gärna få komma snart också sen bli det bygga!

Kan du inte bara ta bort gallret högst upp och trycka ur gummiplupparna och sedan skruva dit fläktarna med lämplig skruv och sedan sätta tillbaka gallret igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Kan du inte bara ta bort gallret högst upp och trycka ur gummiplupparna och sedan skruva dit fläktarna med lämplig skruv och sedan sätta tillbaka gallret igen?

Det kan nog gå, fast topp-gallret är inte så vänligt att ta av och på direkt, och vet ännu inte om gummiplupparna är lätt urtagbara och lämnar kvar sig ett normal-stort hål ifall de tas ut.

Men jag redigerade min fråga, det verkar funka väldigt bra att bara köra vanlig skruv inifrån bara, då kunde jag sätta fast skyddsgallret också vilket ju är bra så länge det ger utrymme nog till kylaren. Ska undersöka vidare

Permalänk
Medlem

1080P Slayer

Bygget färdigt och är riktigt nöjd! Ska inte ta åt mig äran dock då det är @Cetec som stått för byggandet!

  • Cooler Master NR200P

  • Ryzen 5800X

  • Gigabyte B550I Aorus Pro AX

  • MSI 3080 GAMING X TRIO

  • Corsair SF750

  • Samsung 970 EVO Plus 1TB

  • 32GB G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz CL16 (B-Die)

  • Scythe Fuma 2

  • 2 x Noctua NF-S12A 120mm PWM

  • Thermal Grizzly Kryonaut

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

1080P Slayer

Bygget färdigt och är riktigt nöjd! Ska inte ta åt mig äran dock då det är @Cetec som stått för byggandet!

  • Cooler Master NR200P

  • Ryzen 5800X

  • Gigabyte B550I Aorus Pro AX

  • MSI 3080 GAMING X TRIO

  • Corsair SF750

  • Samsung 970 EVO Plus 1TB

  • 32GB G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz CL16 (B-Die)

  • Scythe Fuma 2

  • 2 x Noctua NF-S12A 120mm PWM

  • Thermal Grizzly Kryonaut

Kan tipsa om 2 noctua nf-a12x15 i botten under graffekortet gör ganska bra skillnad på tempsen på detta kort faktiskt! Sen skruvar du i en fläktskruv på ovansidan av fläkten längst fram så får du bort gpu sagen med

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Kan tipsa om 2 noctua nf-a12x15 i botten under graffekortet gör ganska bra skillnad på tempsen på detta kort faktiskt! Sen skruvar du i en fläktskruv på ovansidan av fläkten längst fram så får du bort gpu sagen med

Ja jag funderade på 2x nf-a12x15 i botten faktiskt men valde att skippa, får väl se hur tempsen är om det behövs framöver Bra idé för att bli av med gpu sagen!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Klar med bygget så här kommer en kort rapport!

Specs:
MB: Gigabyte B550I AORUS PRO AX
CPU: Ryzen 5900X
Kylare: Noctua NH-C14S med 1x A14 i high clearance med blås mot moderkortet. Perforerade chassiplåten.
Ram: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB / 3600MHz / CL16
SSD: WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 1TB
PSU: Corsair SF750
GPU: 1080 Strix
Chassifläktar: 2x Noctua NF-A12x15 i botten (insug), 1x Noctua NF-A12x15 och 1x medföljande SickleFlow-fläkt i toppen (utblås).

CPU-temp efter plågats ett tag i Prime95 toppar på 68-74 grader.

Jag provade först att köra dubbla fläktar på kylaren men den inre A14-fläkten visade sig krocka även med främre SickleFlow-fläkten, så jag tog bort den. Möjlig lösning skulle vara att antingen byta ut båda topp-fläktarna till 15mm tjocka, eller köra en A12-fläkt istället för A14 under CPU-kylaren och behålla min konfiguration.

Värt att veta är att det är så pass trångt även med 15mm-fläktar i toppen att de övre metall-clippen till båda A14-fläktarna på CPU:n tar i fläktbladen i toppfläkten. Jag gjorde därför en egen upphängning med ståltråd istället men då funkar det bra.

Också värt att vet är att 44mm G.SKill ram får plats utan problem under C14S även i low profile mode trots att det står att 40mm är max.

Här är en bild ovanifrån som visar hur jag fäste noctua-fläten under toppgallret. Det var lite pilligt att få bort men det gick rätt smärtfritt. Obs. att denna bild visar med dubbla CPU-kylar-fläktar vilket jag sen fick avstå:

Grymt kul bygge! Fantastiskt chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

1080P Slayer

Bygget färdigt och är riktigt nöjd! Ska inte ta åt mig äran dock då det är @Cetec som stått för byggandet!

  • Cooler Master NR200P

  • Ryzen 5800X

  • Gigabyte B550I Aorus Pro AX

  • MSI 3080 GAMING X TRIO

  • Corsair SF750

  • Samsung 970 EVO Plus 1TB

  • 32GB G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz CL16 (B-Die)

  • Scythe Fuma 2

  • 2 x Noctua NF-S12A 120mm PWM

  • Thermal Grizzly Kryonaut

Supersnyggt och väldigt mycket cleanare kabeldragning än min! Får jag fråga hur ni lyckades stuva undan 24-pinkabeln? Min sticker rakt ut i chassit. Taggar även @Cetec för frågan.

Permalänk
Medlem

Ingen som testat detta kittet eller liknande?
https://www.proshop.se/Stroemkabel-intern/DUTZO-Sleeved-Power...

Känns som ett rätt bra pris.