Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av martinot:

Japp. Finns fortfarande, och heter EAP (Enhanced AutoPilot) och kostar ca. 39 papp.

EAP återkom väl alldeles nyligen? Jag kunde inte lägga till det till min tidigare Model 3 LR AWD, utan Tesla erbjöd "bara" FSD-paketet i vart fall under delar av 2020.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

På pappret ser den ju fin ut, men hittills har jag inte personligen blivit jätteimponerad av någon elbil som bygger på en plattform som är avsedd för förbränningsmotor. Dock mycket intressant år med flera modeller som verkar lovande, exempelvis Ioniq 5 som jag tror kan bli rätt spännande. Att den faktiskt verkar ha dörrkarmar gör den snäppet mer intressant för vinterbruk än Tesla Model Y.

Hyundai Ioniq 5 är min favorit för 2021 & lanseras 16 Februari 08.00 via ett live event på deras hemsida.

Skulle egentligen lanseras 2 februari men försenad pga Covid19 utvecklingen i Europa då vi blir första marknaden att få bilen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Jonas79:

Hyundai Ioniq 5 är min favorit för 2021 & lanseras 16 Februari 08.00 via ett live event på deras hemsida.

Skulle egentligen lanseras 2 februari men försenad pga Covid19 utvecklingen i Europa då vi blir första marknaden att få bilen.

Ja, nu ska jag ju egentligen ha ID.3 till september 2022, men om Ioniq 5 lever upp till mina förväntningar och får lite tillgänglighet framåt sommaren/hösten så är det inte omöjligt att jag försöker bli av med ID.3 lite tidigare och hoppar på Ioniq-tåget. Hyfsad dragvikt, praktiskt lastutrymme och vettig räckvidd är väl topp tre.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ja, nu ska jag ju egentligen ha ID.3 till september 2022, men om Ioniq 5 lever upp till mina förväntningar och får lite tillgänglighet framåt sommaren/hösten så är det inte omöjligt att jag försöker bli av med ID.3 lite tidigare och hoppar på Ioniq-tåget. Hyfsad dragvikt, praktiskt lastutrymme och vettig räckvidd är väl topp tre.

Mina favoriter är Dc laddning på 270 Kw via 800V, första bilen på deras E-gmp & älskar designen & deras individuella led lampor i bak lamporna & front belysningen.

Att kunna ladda andra bilar eller använda den som stationärt elverk är också unikt.

Sedan att Hyundai byggt deras egna elmotorer som dom prata om vid eventet om E-gmp.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Samsung:

EAP återkom väl alldeles nyligen? Jag kunde inte lägga till det till min tidigare Model 3 LR AWD, utan Tesla erbjöd "bara" FSD-paketet i vart fall under delar av 2020.

EAP kom till i sista kvartalshetsen förra året när de ökade priset på FSD.

De slutade erbjuda den efter bara några veckor men nu är den dock tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

EAP återkom väl alldeles nyligen? Jag kunde inte lägga till det till min tidigare Model 3 LR AWD, utan Tesla erbjöd "bara" FSD-paketet i vart fall under delar av 2020.

Stämmer. Försvann och var borta ett tag, och kom tillbaka rätt nyligen. Osäker också på hur länge det är kvar.

Själv känner jag inte att varken EAP eller FSD är värt priset i dagsläget.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Att kunna ladda andra bilar eller använda den som stationärt elverk är också unikt.

Det där tycker jag är en riktigt trevlig funktion, och smart utnyttjande av att man har en batteribank på hjul!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Samsung:

På pappret ser den ju fin ut, men hittills har jag inte personligen blivit jätteimponerad av någon elbil som bygger på en plattform som är avsedd för förbränningsmotor. Dock mycket intressant år med flera modeller som verkar lovande, exempelvis Ioniq 5 som jag tror kan bli rätt spännande. Att den faktiskt verkar ha dörrkarmar gör den snäppet mer intressant för vinterbruk än Tesla Model Y.

Jag och många andra är imponerade av vad Polestar lyckats med i Polestar 2. Kan inte bry mig mindre om vad bilarna är byggda på för plattformar om de ger mig vad jag vill ha och där kvalar både Polestar 2 och EQC in.

Det jag kan ha något emot däremot att ha batteri packet som en bärande del av karossen.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Jag och många andra är imponerade av vad Polestar lyckats med i Polestar 2. Kan inte bry mig mindre om vad bilarna är byggda på för plattformar om de ger mig vad jag vill ha och där kvalar både Polestar 2 och EQC in.

Det jag kan ha något emot däremot att ha batteri packet som en bärande del av karossen.

Fördelen med strukturellt batteri i karossen är att man kan få cellerna väldigt tätt & desto tätare dom är desto starkare konstruktion & limmade på plats desto mer säkrade är dom vid krock eller stötar.

Sedan kan man få dit mer kapacitetet på mindre plats eller större batteri på samma utrymme & när alla jagar räckvidd om detta enbart kan öka säg 30% iallafall med samma celler.

Jag tror att flera kommer följa efter som man sett med mobiler att batterierna är inbyggd pga mer slimmad konstruktion med mer skyddat batteri som är mer skyddat mot väder&vind & limmat på plats.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Det jag kan ha något emot däremot att ha batteri packet som en bärande del av karossen.

Vad har du emot det? Tänker du på att du skall själv in och reparera?

Allt har sina för- och nackdelar, och jag kan förstå att de biltillverkare som räknat på det kommit fram till att det skulle kunna vara en smartare och effektivare lösning, som både ger låg vikt och hög vridstyvhet i kaross.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Alriks Biltankar: Snedtänkta tankar

https://www.youtube.com/watch?v=RgPt59U0hvc

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Samsung:

På pappret ser den ju fin ut, men hittills har jag inte personligen blivit jätteimponerad av någon elbil som bygger på en plattform som är avsedd för förbränningsmotor.

Koreanerna har ju lyckats bra där, ur effektivitetssynpunkt iallafall. Volvo och Mercedes...inte så värst, tyvärr. De är lyxigare och fräsigare förvisso, men fan vad törstig framför allt volvon är... Jösses.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Stämmer. Man kan dra full moms (istället för halv som vid leasingavtal). Men förmånsbeskattningen för dig som användare av förmånsbilen räknas och är lika (om man skall följa Skatteverkets regler till punkt och pricka och inte riskera eftertaxering).

Även vinterhjulen är (lite märkligt nog kan jag tycka då det är en säkerhetsfråga, och man ändå inte kan använda de samtidigt som sommarhjulen) att räkna som förmån, och skall även det förmånsbeskattas.

Dock inte enbart däcken i sig (alltså bara gummidelen) som, om jag förstått reglerna rätt, räknas som slitage och underhållsvaror till bilen (till skillnad från själva vinterhjulen).

Möjligen kan man alltså komma runt det skattetekniskt om man låter en verkstad kränga av på däcken från hjulen när man skall skifta mellan sommar och vinter, då tjänster inte räknas som förmånsbesgrundande.

Men om man betalar själv så kan det väl inte räknas som en förmån, eller? Jag har inte så bra koll på dessa regler då jag inte har haft förmånsbil, och ibland verkar reglerna rätt ologiska, men jämför om du köper en lös GPS eller liknande. Om du köper den själv så är det inget som skatteverket borde bry sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men om man betalar själv så kan det väl inte räknas som en förmån, eller? Jag har inte så bra koll på dessa regler då jag inte har haft förmånsbil, och ibland verkar reglerna rätt ologiska, men jämför om du köper en lös GPS eller liknande. Om du köper den själv så är det inget som skatteverket borde bry sig om.

Det blir en förmån om företaget står för kostnaden eller om de drar det från din lön. Då betalar du mindre i skatt och då räknas det som en förmån.
Skulle du köpa en gps själv helt privat och använda då är det inget som gynnar dig (mer än att du kommer till din destination)

Permalänk
Medlem

Är inne på att byta ut andrabilen mot en beggad ioniq 28kwh. Försöker sätta mig in i vad för laddbox man bör ha. Förstår att den inte tar mer än 1 fas laddning vilket såklart komplicerar saker i mitt huvud. Vill ju inte råka överbelasta en fas och har "bara" 20A till huset.

Har i dagsläget endast 1fas till garaget där jag planerar parkera elbilen. Antar att jag måste fixa 3fas så värme i garaget inte riskerar dra någon säkring under laddning? Kanske klokt att se över inkommande el till garaget i vilket fall då det är från 80 talet och jag har ingen koll på kvaliteten. Ser väl även behov att rampa upp inför nästa år då jag planerar en till elbil som familjebil vilken lär ta 3fas laddning.

Finns väl rätt många leaf ägare där ute som borde stött på samma problematik tänker jag. Hur går man till väga? Köper man bara billigaste Easee boxen och kör på 1fas 10-16A?

Kan tillägga att jag pendlar 11 mil ToR när jag väl åker in till kontoret.

MVH
Entusiastisk men förvirrad elbilsspekulant

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

Apple har tydligen dumpat Hyundai/Kia, iaf för stunden, eventuellt pga att Hyundai läckte att de förde samtal.
https://www.engadget.com/hyundai-and-kia-are-no-longer-talkin...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Det blir en förmån om företaget står för kostnaden eller om de drar det från din lön. Då betalar du mindre i skatt och då räknas det som en förmån.
Skulle du köpa en gps själv helt privat och använda då är det inget som gynnar dig (mer än att du kommer till din destination)

Ja ok, inga konstigheter alltså. Så det är bara att köpa uppgraderingen själv då så slipper man tänka på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Är inne på att byta ut andrabilen mot en beggad ioniq 28kwh. Försöker sätta mig in i vad för laddbox man bör ha. Förstår att den inte tar mer än 1 fas laddning vilket såklart komplicerar saker i mitt huvud. Vill ju inte råka överbelasta en fas och har "bara" 20A till huset.

Har i dagsläget endast 1fas till garaget där jag planerar parkera elbilen. Antar att jag måste fixa 3fas så värme i garaget inte riskerar dra någon säkring under laddning? Kanske klokt att se över inkommande el till garaget i vilket fall då det är från 80 talet och jag har ingen koll på kvaliteten. Ser väl även behov att rampa upp inför nästa år då jag planerar en till elbil som familjebil vilken lär ta 3fas laddning.

Finns väl rätt många leaf ägare där ute som borde stött på samma problematik tänker jag. Hur går man till väga? Köper man bara billigaste Easee boxen och kör på 1fas 10-16A?

Kan tillägga att jag pendlar 11 mil ToR när jag väl åker in till kontoret.

MVH
Entusiastisk men förvirrad elbilsspekulant

"Alla" (tror vissa nya kommande bilar toppar runt 20kW) bilar laddar med ombordladdaren 11kW. Easee ger upp till 22kW så du är relativt framtidssäkrad. Du kan lastbalansera och styra en Easee mot Tibber till lågpris för billig laddning. När du köper så tror jag att det nu är så att du måste ta allt på en faktura från elektriker för att få avdraget. Glöm inte köpa laddkabel från laddare till bil med på fakturan för då betalar Stefan Löfven halva den också. Elektrikern kommer vilja dra en ny matning från din central alternativt kan den dras från mätarskåp beroende på hur modern din installation är. Man drar normalt fram alla faser till boxen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TobiasStockholm:

Apple har tydligen dumpat Hyundai/Kia, iaf för stunden, eventuellt pga att Hyundai läckte att de förde samtal.

Det är väl inte säkert att de blivit dumpade exakt. Apple kanske bara surar och håller dem på halstret ett tag för att de pratade brevid mun, och så återupptas diskussionerna senare vid en annan tidpunkt. Kanske. Vem vet.

Apple kör ju med kontraktstillverkare för nästan allting dock, så de behöver ju sannolikt prata med någon ivartfall någongång, och ju längre de väntar desto senare blir deras marknadsintroduktion och det är ju inte bra om man beräknat vara redo med en produkt vid ett visst tillfälle och så skjuts allt framåt istället. Då är det ju inte säkert att produkten står sig väl längre mot konkurrensen.

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Det är väl inte säkert att de blivit dumpade exakt. Apple kanske bara surar och håller dem på halstret ett tag för att de pratade brevid mun, och så återupptas diskussionerna senare vid en annan tidpunkt. Kanske. Vem vet.

Apple kör ju med kontraktstillverkare för nästan allting dock, så de behöver ju sannolikt prata med någon ivartfall någongång, och ju längre de väntar desto senare blir deras marknadsintroduktion och det är ju inte bra om man beräknat vara redo med en produkt vid ett visst tillfälle och så skjuts allt framåt istället. Då är det ju inte säkert att produkten står sig väl längre mot konkurrensen.

Håller med. Därför jag skrev "iaf för stunden"

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

...När du köper så tror jag att det nu är så att du måste ta allt på en faktura från elektriker för att få avdraget. Glöm inte köpa laddkabel från laddare till bil med på fakturan för då betalar Stefan Löfven halva den också. Elektrikern kommer vilja dra en ny matning från din central alternativt kan den dras från mätarskåp beroende på hur modern din installation är. Man drar normalt fram alla faser till boxen.

Ja, man måsta ha allt på faktura som man skickar in till Naturvårdsverket. Men å andra sidan står det "Tänk på att spara alla kvitton. De behövs när du ska skicka in ansökan om bidrag." på Naturvårdsverkets hemsida...

Edit: Då jag missat nya regler..

"I de fall kunden själv köper in material från någon annan än det företag som utför installationen av grön teknik kan skattereduktion enbart medges för installationsarbetet. I denna situation medges alltså inte skattereduktion för materialkostnaden."

Tänk på att man bara får bidrag med 50% på upp till 20000kr. Går det över det, så är det fortfarande bara 10000kr tillbaka.
Var själv med om detta då jag hade elektriker här... 15000kr som paketpris om jag hade haft laddaren på husväggen, men 28000kr för att de skulle skicka hit en grävmaskinist och sätta upp en stolpe ute i trädgården. Fick bara tillbaka 10000kr, men det är ju alltid något.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ja, man måsta ha allt på faktura som man skickar in till Naturvårdsverket. Men å andra sidan står det "Tänk på att spara alla kvitton. De behövs när du ska skicka in ansökan om bidrag." på Naturvårdsverkets hemsida...

Tänk på att man bara får bidrag med 50% på upp till 20000kr. Går det över det, så är det fortfarande bara 10000kr tillbaka.
Var själv med om detta då jag hade elektriker här... 15000kr som paketpris om jag hade haft laddaren på husväggen, men 28000kr för att de skulle skicka hit en grävmaskinist och sätta upp en stolpe ute i trädgården. Fick bara tillbaka 10000kr, men det är ju alltid något.

Fast nu är det ju nya regler. Allt går väl via skatteverket och du kan göra installationer upp till 100k.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Ja, man måsta ha allt på faktura som man skickar in till Naturvårdsverket. Men å andra sidan står det "Tänk på att spara alla kvitton. De behövs när du ska skicka in ansökan om bidrag." på Naturvårdsverkets hemsida...

Tänk på att man bara får bidrag med 50% på upp till 20000kr. Går det över det, så är det fortfarande bara 10000kr tillbaka.
Var själv med om detta då jag hade elektriker här... 15000kr som paketpris om jag hade haft laddaren på husväggen, men 28000kr för att de skulle skicka hit en grävmaskinist och sätta upp en stolpe ute i trädgården. Fick bara tillbaka 10000kr, men det är ju alltid något.

Skrivet av Def_Dog:

Fast nu är det ju nya regler. Allt går väl via skatteverket och du kan göra installationer upp till 100k.

Precis, ju är det 50% i avdrag per beställning och max 50 000 kronor i skattereduktion totalt för installation av grön teknik per person och år. Så är man två personer i hushållet som kan göra ROT så är det max 100.000 i avdrag.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Fast nu är det ju nya regler. Allt går väl via skatteverket och du kan göra installationer upp till 100k.

Det har du rätt i! Det hade jag missat... Bra nyheter för de som behöver installera flera laddare.

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/gront...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men om man betalar själv så kan det väl inte räknas som en förmån, eller?

Absolut inte.

Betalar du en sak själv till bilen (vilket är helt OK) så har du inte heller fått någon förmån, och då beskattas du inte heller något för det (du betalar ju då med förmodat redan skattade pengar).

Skrivet av snajk:

Ja ok, inga konstigheter alltså. Så det är bara att köpa uppgraderingen själv då så slipper man tänka på det.

Helt Ok.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Men som du säger är Vw ID4 betydligt bättre prissatt i Sverige så bara hoppas att priserna justeras när tillverkningen av Tesla bilar hamnar i Europa.

Håller helt med - även om jag är svag för Tesla, så kommer det alltfler alternativ som framstår som vettigare än model Y (ex ID4 och Mach-E). Electrek hade en Mach-E i en vecka och gillar den.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Håller helt med - även om jag är svag för Tesla, så kommer det alltfler alternativ som framstår som vettigare än model Y (ex ID4 och Mach-E). Electrek hade en Mach-E i en vecka och gillar den.

https://www.youtube.com/watch?v=dwprQnSr8m4

/M

Fast den kostar ju typ som en Model Y för motsvarande modell? Enda skillnaden är väl de redan nu har billigare modeller presenterade i Sverige. Så frågan handlar ju mer om vad man värdesätter i bilen, bara för att det kommit andra alternativ i samma prisklass måste ju inte Tesla sänka priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast den kostar ju typ som en Model Y för motsvarande modell? Enda skillnaden är väl de redan nu har billigare modeller presenterade i Sverige. Så frågan handlar ju mer om vad man värdesätter i bilen, bara för att det kommit andra alternativ i samma prisklass måste ju inte Tesla sänka priserna.

Model Y från Tesla är för mig bara intressant efter att de fått igång produktionen i Berlin och man får se en recension av den "nya" modellen. Ska ju enligt utsago ha de nya batterierna, gjuten framvagn och bakvagn samt lackerad på ett bättre sätt. Förutom dessa förbättringar(som också är billigare att tillverka) så kommer de ju slippa frakt och importkostnader när de tillverkas inom EU, så jag tror definitivt att den nya Model Y (EU) kommer vara billigare än förut.

Ska för övrigt få känna och klämma på Skoda Enyaq nu på fredag, förväntningarna är höga!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Model Y från Tesla är för mig bara intressant efter att de fått igång produktionen i Berlin och man får se en recension av den "nya" modellen. Ska ju enligt utsago ha de nya batterierna, gjuten framvagn och bakvagn samt lackerad på ett bättre sätt. Förutom dessa förbättringar(som också är billigare att tillverka) så kommer de ju slippa frakt och importkostnader när de tillverkas inom EU, så jag tror definitivt att den nya Model Y (EU) kommer vara billigare än förut.

Ska för övrigt få känna och klämma på Skoda Enyaq nu på fredag, förväntningarna är höga!

För mig med!

Jag medveten om att ingen ny bil är perfekt men Modell 3/Y ligger ganska långt under ribban för vad jag skulle klassa som acceptabelt. Väntar med spänning på Giga Berlin

// Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Tänker att det kan vara bra om vi släpper den här uppfattningen om "Elon-tid". Elon har på allt, förutom FSD, sedan en tid tillbaka vara mycket mer konservativ i sin utsagor om tid. Först var det fabriken i Shanghai som byggdes snabbare än vad som först var sagt. Från jordplätt till inledande produktion var 11 månader, med första leveranser månaden efter. Efter det var det Model Y i USA, som kom 6 månader innan Tesla sagt att bilarna skulle komma ut på marknaden. Nu senast var det Model Y i Shanghai där utbyggnaden gick snabbare än vad som sagts än en gång.

Jag gissar att Berlin kommer igång i Maj/Juni med en rätt låg produktion, innan dom höjer tempot. Detta även fast det varit en del farthinder för byggandet till och från.

Fast Elon-tid verkar vara högst aktuellt även i detta fall enligt denna artikel:

Citat:

Stora förseningar i bygget av Teslas nya tyska fabrik

Tesla planerade att börja bygga bilar i sin nya tyska fabrik redan till sommaren. Men Tesla har inte sökt tillstånd för den del som ska bygga batterier till mindre suven Model Y och Tesla har förklarat för de amerikanska myndigheterna att det kan komma att bli stora förseningar.
...