Permalänk
Medlem

Pendla med elscooter

Hej gott folk! Är det någon som har erfarenhet av att pendla en längre bit med elscooter alternativt elcykel?
Jag kommer att behöva jobba i en annan kommun under 6 månader och funderar på om elscooter är en lämplig lösning för att pendla med. Avståndet är 15km enkel väg på cykelvägar.
Tanken var att köra moped från början men efter omständigheter så har mopeden uteblivit. Köra bil är inte ett alternativ tyvärr då parkering kostar över 100kr per dag.
Att åka kommunalt tar över en timma och därför känns inte det heller som ett alternativt, då cyklar jag hellre.

Är jag helt galen som sneglar på en dyrare elscooter eller är bästa alternativet att köpa en elcykel bara och trampa.

Dela gärna med er om tankar eller erfarenheter!

Vet att det finns lagar som omfattar watt och hastighet för att få framför elscooter på cykelväg.

Mvh.

(Stavfel medmera kan förekomma pga inlägget är skrivet på mobiltelefon).

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att för så långa avstånd så är det cykel eller moped du bör sikta på. Anledningen är att elsparkcyklar (som jag tror du syftar på) är dåligt dimensionerade för höga hastigheter. Kör du emot något litet ligger du lätt på gatan framför. Nu har jag inte tagit i beräkningen att du ska stå upp hela resan, det avgör du om du gillar det eller inte.

Elcykel, eller varför inte elmoped klass 2? Sådana räknas som cykel och är bra mycket behagligare att tillbringa en längre tid på.

Permalänk
Medlem

elscooter om du menar el-sparkcykel så är det inget vidare alternativ för långa sträckor smådäck och motorn får driva max 20 km/h. För el-cykel slår motorn av vid 25 km/h. Ett annat alternativ är en vikcykel som du kan ta med på bussen.

Permalänk
Rekordmedlem

En elcykel eller elmoped lär vara helt överlägset för de är riktiga fordon och inte leksaker, elscootrar är dessutom tämligen obekväma att åka på under nån längre tid och 30 km är väl också ungefär maximal verklig räckvidd, dessutom är många elscootrar direkt olagliga att använda i trafik för de har ofta för stora motorer och i princip obefintliga bromsar och belysning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Elcykel, utan minsta tvekan. Enda gången jag skulle föredra en elscooter/sparkcykel är om det var hyfsat korta distanser i trång stadsmiljö med fint väglag. I alla andra fall tycker jag att en elcykel är bättre.

Enda nackdelen med elcykel är väl storleken som kan ställa till det i trång stadsmiljö och då den ska förvaras. Kanske priset också, det har jag lite dålig koll på.

Permalänk
Medlem

15 km är lite för långt, skulle jag säga. Jag tar elscooter till jobbet då och då, men då är det bara 10 km och bra cykelbana hela vägen. Det tar en halvtimme vilket är ungefär så länge jag orkar stå på scootern. För längre avstånd än så skulle jag satsa på en elmoped.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Trunk:

Elcykel, utan minsta tvekan. Enda gången jag skulle föredra en elscooter/sparkcykel är om det var hyfsat korta distanser i trång stadsmiljö med fint väglag. I alla andra fall tycker jag att en elcykel är bättre.

Enda nackdelen med elcykel är väl storleken som kan ställa till det i trång stadsmiljö och då den ska förvaras. Kanske priset också, det har jag lite dålig koll på.

Det finns vikbara elcyklar i diverse kvalitetsklasser också, de bättre av dem är i princip lika bra som en vanlig cykel och inte några vingliga småhjulingar. Montague gör vuxna modeller av vikbara cyklar och har just släppt en ny vikbar elcykel.

https://www.montaguebikes.com/product/m-e1/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som någon skrev tidigare, det enda som talar emot EL Cyckel är att de är svåra att förvara utan att någon klåfingrig rackare är där och tar den. Man måste ju dessutom alltid ta med sig batteriet (det är det som är mest stöldbegärligt)
En EL scooter är ju smidig..men kan vara totalt livsfarlig att köra om det är lite grus eller så på cykelbanan.

Har själv EL cykel och rekommenderar det...men det är verkligen irriterande att de är så stöldbegärliga.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

elscooter om du menar el-sparkcykel så är det inget vidare alternativ för långa sträckor smådäck och motorn får driva max 20 km/h. För el-cykel slår motorn av vid 25 km/h. Ett annat alternativ är en vikcykel som du kan ta med på bussen.

Och så finns så klart Rawbike som kombinerar dina två förslag och kan ställas om att driva upp till 32 km/h:
https://www.rawbike.se/produkt/rawbike/

Nackdelen är att den klassas som moped klass 2, dvs du måste betala trafikförsäkring.

Jag pressar drygt 10 km enkel väg på strax över 20 minuter med min, perfekt för att pendla till och från jobbet.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har erfarenhet av att pendla på elcykel, en Ecoride Ambassador under några år, och nyligen uppgraderat till en Crescent Elora.

Det som fick mig att byta cykel var för det första att Ecoride-cykeln efter kanske 7 års trogen tjänst i förtid fick problem med att ramen gick sönder. Skulle inte rekommendera, kvalitén matchar inte riktigt priset. Det andra var att jag vill ha något med navmotor, vilket ger en jämnare drift. (Inget fel på hjulmonterad motor heller, det fungerar självklart också, man har ju blivit lite av en snobb bara och ville ha något bättre. )

Som det ser ut just nu har jag inte använt cykeln regelbundet på ett år (några enstaka turer här och där bara) eftersom jag numera jobbar hemifrån.

Pendlar cirka 10 km på kanske 25-30 minuter med elcykel.

Elscooter har jag använt några enstaka gånger, men aldrig en egen, bara kört med typ Voi och sådana. Mitt intryck av elscooter är att den största fördelen är tillgänglighet (bara leta upp någon som någon slängt lite slarvigt och låsa upp). Utöver det så är en scooter lättare att parkera och ta med sig in jämfört med en mer otymlig cykel. Å andra sidan är möjligheterna för last på en elscooter och även komfort, säkerhet, och hastighet klart sämre. Dessutom försvinner hela grejen med "lätt-tillgänglig" om man ska köpa egen.

Elscooter skulle jag personligen aldrig köpa för att pendla eller nöjesåka efter att ha testat båda. Det är praktiskt för korta resor (max 10 minuter) inom en stad eller campusområde eftersom det är mycket mindre jox än att parkera en cykel, så kan tänka mig det kan vara bra om man har ett jobb av karaktären "springa runt på stan".

Det kanske också skulle vara en grej om man ska pendla multimodalt, tänk elscooter -> tåg (med elscootern med dig) -> elscooter...

Men annars, längre resor gör den relativa komforten, säkerheten och maxhastigheten på en cykel oslagbar, medan elscooter blir mer av en nischprodukt.

Angående försäkringar och hastigheter: En vanlig elcykel "250 W, 25 km/h, endast PAS" är klart oslagbar. Det går snabbt, man får lite motion om man vill (beroende på hur bråttom man har / hur mycket assistans man drar på) och det går på hemförsäkringen. Kolla bara att ditt försäkringsbolag har vettiga villkor för cykel i hemförsäkringen - det varierar rejält mellan olika bolag.

Till sist ska jag tillägga att jag har turen att ha relativt säker parketing för cykeln både hemma och på jobbet, och behövde därför bara oroa mig för stöld om jag gjorde typ kundresor eller ärenden på stan eller liknande. Det kan ju också förändra kalkylen.

Permalänk
Medlem

Med en elcykel får du också lite motion, hur mycket beror på assistansnivå. Du kan också ta dig fram om du skulle råka glömma att ladda. Lättare och säkrare att hålla högre hastighet om du har backig terräng, med en cykel kan du ligga i iaf 45 i nerförsback utan att det känns allt för obehagligt, hade inte velat ha samma hastighet på en scooter.

Ytterligare fördelar är att du kan packa mer på en cykel om du ska handla. Köpa ett flak öl på systemet, inga problem om du har cykelkorg. Med scooter hade jag nog inte försökt det.

Det som talar emot är pris, smidighet i stan, multimodal transport.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vilken kondis du har, men om du har svårt att välja så varför inte en _vanlig_ cykel, såvida du inte har brist på tid i ditt liv? Om det bara gäller 6 månader hade jag nog testat, beroende på vilken årstid kanske.

Ja, 15 km är långt och kommer vara tråkigt i början. Men tänk vilken bra träning du får! När man skaffat bra kläder är inte ens regn så farligt. Enda kravet blir väl att man vill kunna duscha förstås.

Permalänk
Medlem

Har personligen pendlat till jobb med elscooter ca 7km en period och en annan period ca 4km.

Det har gått överlägset snabbare och smidigare än kollektivtrafik. 15 km är ju på gränsen vad batteriet räcker till dock och kanske lite längre än man vill stå på en scooter. Väldigt överlägset att cykla (på kortare avstånd) dock, det är rätt hemskt oavsett årstid över längre avstånd, krav på dusch flera gånger om dagen etc..

För den distansen hade jag nog gått för en elcykel och eventuellt tummat lite på lagen med hastighet eller kört på en moped/elmoped.

Skrivet av mrqaffe:

En elcykel eller elmoped lär vara helt överlägset för de är riktiga fordon och inte leksaker, elscootrar är dessutom tämligen obekväma att åka på under nån längre tid och 30 km är väl också ungefär maximal verklig räckvidd, dessutom är många elscootrar direkt olagliga att använda i trafik för de har ofta för stora motorer och i princip obefintliga bromsar och belysning.

Lite väl hårt att kalla alla elscootrar för "leksaker". Min kostade 4000, har gått över 400 mil och det enda som gått snett i regn snö, vind och grusvägar är EN punktering. Även de billigaste varianterna från ex Xiaomi har bromsar som följer lagen, 250W motor och rejäl belysning åtminstone framåt.

Köper inte heller säkerhetsargumentet elscooter vs cykel som presenteras i tråden. Upplever det som väldigt säkert att åka på min. Inte minsta tecken på olycka på över 400 mil i en storstad. Men handlar väl en del om erfarenhet med mer, alla som man ser åka hyrscooter ser inte ut att ha kontroll på scootern precis.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag cykelpendlar 7.5 km enkelväg, tar lite mer än 20 minuter nu under vinterhalvåret. Kanske 25% snabbare när det är torrt på backen.

15 km kommer inte vara någon roligt avstånd att börja trampa på om du är ovan, men det kommer inte kännas märkvärdigt när du väl är igång. Ställer ju krav på att dusch finns på jobbet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Massy:

Har personligen pendlat till jobb med elscooter ca 7km en period och en annan period ca 4km.

Det har gått överlägset snabbare och smidigare än kollektivtrafik. 15 km är ju på gränsen vad batteriet räcker till dock och kanske lite längre än man vill stå på en scooter. Väldigt överlägset att cykla dock, det är rätt hemskt oavsett årstid över längre avstånd, krav på dusch flera gånger om dagen etc..

För den distansen hade jag nog gått för en elcykel och eventuellt tummat lite på lagen med hastighet eller kört på en moped/elmoped.

Lite väl hårt att kalla alla elscootrar för "leksaker". Min kostade 4000, har gått över 400 mil och det enda som gått snett i regn snö, vind och grusvägar är EN punktering. Även de billigaste varianterna från ex Xiaomi har bromsar som följer lagen, 250W motor och rejäl belysning åtminstone framåt.

De är farliga problemskapare som nog inte borde finnas ute i trafiken alls och då tänker jag inte bara på hur extremt uselt det funkar med hyrmodellerna, många är ju trimmade och de flesta har kassa bromsar och om de har bra bromsar är det svårt att använda dem utan att flyga av. Modellerna man sitter på kan iofs ibland ha belysning så de är lite mindre dåliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De är farliga problemskapare som nog inte borde finnas ute i trafiken alls och då tänker jag inte bara på hur extremt uselt det funkar med hyrmodellerna, många är ju trimmade och de flesta har kassa bromsar och om de har bra bromsar är det svårt att använda dem utan att flyga av. Modellerna man sitter på kan iofs ibland ha belysning så de är lite mindre dåliga.

Tycker du ja. Jag håller inte med alls. Är dock redo att hålla med om att många som hyr scootrar varken har kontroll på scootern eller trafikregler men det är inte scooterns fel. Du är välkommen att komma på en uppvisning i inbromsning så ska du få se mig bormsa lika fort som en cykel. Slänger man sig på bromsen på en cykel gör man också en framåtvolt.

Edit:
Gjorde lite forskning i det hela och stoppsträckan verkar vara run 15-20 feet för de vanligaste elscootrarna och även så för en vanlig cykel. Ingen större skillnad alltså. Min elscooter har skivbroms + elektrisk broms, min cykel har vanliga "plastklossar". Räkna ut själv vilken typ av broms som är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De är farliga problemskapare som nog inte borde finnas ute i trafiken alls och då tänker jag inte bara på hur extremt uselt det funkar med hyrmodellerna, många är ju trimmade och de flesta har kassa bromsar och om de har bra bromsar är det svårt att använda dem utan att flyga av. Modellerna man sitter på kan iofs ibland ha belysning så de är lite mindre dåliga.

Du verkar ha testat majoriteten av alla elscooters på marknaden alltså, om du säger att de flesta har kassa bromsar? Min har både elektrisk motorbroms fram, och mekanisk skivbroms bak. Sen gäller precis samma krav på belysning och ringklocka som med en vanlig cykel, saknas det är man ansvarig att montera dit sådant själv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Massy:

Tycker du ja. Jag håller inte med alls. Är dock redo att hålla med om att många som hyr scootrar varken har kontroll på scootern eller trafikregler men det är inte scooterns fel. Du är välkommen att komma på en uppvisning i inbromsning så ska du få se mig bormsa lika fort som en cykel. Slänger man sig på bromsen på en cykel gör man också en framåtvolt.

Tyvärr kan de flesta inte bromsa och hjulstorleken i sig är också ett problem för väghållningen, Jag har extremt liten förståelse för att de ens är tillåtna i nån form ute i allmän trafik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tyvärr kan de flesta inte bromsa och hjulstorleken i sig är också ett problem för väghållningen, Jag har extremt liten förståelse för att de ens är tillåtna i nån form ute i allmän trafik.

Det är ungefär som att säga att en bil och dess däck väger för mycket och det är farligt för då gör det mer ont på den man kör på. Vet inte vad det är för väghållning du yrar om men min har suttit klistrad i backen i torrt och vått samt på grus i 400+ mil. Var nära att tippa en morgon när det var blank-is ute, men det är mitt eget fel.

Viss skillnad på hur man svänger med en bil/moped och en elscooter också. Bara för "små hjul teorin" funkar på bilar gör den inte det på en elscooter. Kan lova att en skateboard med bilstorlek på hjulen har sämre väghållning än en med små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Nu vet jag inte vilken kondis du har, men om du har svårt att välja så varför inte en _vanlig_ cykel, såvida du inte har brist på tid i ditt liv? Om det bara gäller 6 månader hade jag nog testat, beroende på vilken årstid kanske.

Ja, 15 km är långt och kommer vara tråkigt i början. Men tänk vilken bra träning du får! När man skaffat bra kläder är inte ens regn så farligt. Enda kravet blir väl att man vill kunna duscha förstås.

Visst får man motion. Men 1,5 mil med vanlig cykel är inte roligt att tvingas till varje dag. Jag brukade cykla en mil på en fin separat asfalterad cykelväg och det var på gränsen.

Men visst, är man en av de där självplågande hurtbullarna så går det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Köper inte heller säkerhetsargumentet elscooter vs cykel som presenteras i tråden. Upplever det som väldigt säkert att åka på min. Inte minsta tecken på olycka på över 400 mil i en storstad. Men handlar väl en del om erfarenhet med mer, alla som man ser åka hyrscooter ser inte ut att ha kontroll på scootern precis.

Kanske är skillnad på en köpescooter och en hyrscooter a la VOI eller dylikt, men jag tycker själv att det är otroligt obehagligt att släppa handtaget med ena handen när jag ska signalera och svänga med en scooter. Upplever att jag tappar kontrollen, framförallt om det skulle komma nått litet hål eller sten eller nått. Att den inte heller fortsätter rulla lika bra när man slutar gasa gör ju att vid högersväng (om det är där reglaget sitter) gör ju att den bromsar in något innan du ska svänga vilket både kan vara jobbigt om den tappar för mycket, och att det stör bakomvarande trafikanter att du "bromsar in".

Är detta något som fungerar bättre på en köpescooter, finns det kanske blinkers på till och med? Eller är det något man lär sig hantera bättre med tiden?

Permalänk
Medlem

Förlåt, men jag kunde inte låta bli.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Visst får man motion. Men 1,5 mil med vanlig cykel är inte roligt att tvingas till varje dag. Jag brukade cykla en mil på en fin separat asfalterad cykelväg och det var på gränsen.

Men visst, är man en av de där självplågande hurtbullarna så går det.

Att cykla 1,5 mil är inte så farligt men att vara tvungen att göra det varje dag är inte fullt lika kul. Ibland kan det vara bra väder på förmiddagen och sen spöregn och snålblåst på eftermiddagen. Inte lika kul med hemvägen den dagen.
För ca 20 000kr kan du få en elvespa.
https://www.hemfint.se/elmoped-2000w-bla?aref=ref-adwords_agi...

Finns säkert bättre alternativ men denna klarar iallafall 80 km i bra väglag och perfekta omständigheter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Tack för en härlig respons!

Skrivet av Balconette:

Skulle nog säga att för så långa avstånd så är det cykel eller moped du bör sikta på. Anledningen är att elsparkcyklar (som jag tror du syftar på) är dåligt dimensionerade för höga hastigheter. Kör du emot något litet ligger du lätt på gatan framför. Nu har jag inte tagit i beräkningen att du ska stå upp hela resan, det avgör du om du gillar det eller inte.

Elcykel, eller varför inte elmoped klass 2? Sådana räknas som cykel och är bra mycket behagligare att tillbringa en längre tid på.

Ja jag funderar lite på att det kanske för lång tid att "stå stilla" på. Har funderat lite på klass 2 moped också, det var planen från början men den uteblev tyvärr.

Skrivet av Meto:

elscooter om du menar el-sparkcykel så är det inget vidare alternativ för långa sträckor smådäck och motorn får driva max 20 km/h. För el-cykel slår motorn av vid 25 km/h. Ett annat alternativ är en vikcykel som du kan ta med på bussen.

bra alternativ!

Skrivet av mrqaffe:

En elcykel eller elmoped lär vara helt överlägset för de är riktiga fordon och inte leksaker, elscootrar är dessutom tämligen obekväma att åka på under nån längre tid och 30 km är väl också ungefär maximal verklig räckvidd, dessutom är många elscootrar direkt olagliga att använda i trafik för de har ofta för stora motorer och i princip obefintliga bromsar och belysning.

Visst är det så, därför skulle planen vara att lägga lite större summa på en sådan elscooter/sparkcykel. Möjligheten att ladda på jobbet finns men man kan ju också glömma att lägga batteriet på laddning.

Skrivet av KingCobra:

Som någon skrev tidigare, det enda som talar emot EL Cyckel är att de är svåra att förvara utan att någon klåfingrig rackare är där och tar den. Man måste ju dessutom alltid ta med sig batteriet (det är det som är mest stöldbegärligt)
En EL scooter är ju smidig..men kan vara totalt livsfarlig att köra om det är lite grus eller så på cykelbanan.

Har själv EL cykel och rekommenderar det...men det är verkligen irriterande att de är så stöldbegärliga.

Nu har jag turen att kunna förvara den i garage hemma samt inlåst på jobbet. Fast i framtiden vid besöks på exempelvis affären så får man passa sig annars åker väl batteriet, hehe.

Skrivet av Haibane:

Och så finns så klart Rawbike som kombinerar dina två förslag och kan ställas om att driva upp till 32 km/h:
https://www.rawbike.se/produkt/rawbike/

Nackdelen är att den klassas som moped klass 2, dvs du måste betala trafikförsäkring.

Jag pressar drygt 10 km enkel väg på strax över 20 minuter med min, perfekt för att pendla till och från jobbet.

Inte dum sak ändå, tack för tipset!

Skrivet av pv2b:

Jag har erfarenhet av att pendla på elcykel, en Ecoride Ambassador under några år, och nyligen uppgraderat till en Crescent Elora.

Det som fick mig att byta cykel var för det första att Ecoride-cykeln efter kanske 7 års trogen tjänst i förtid fick problem med att ramen gick sönder. Skulle inte rekommendera, kvalitén matchar inte riktigt priset. Det andra var att jag vill ha något med navmotor, vilket ger en jämnare drift. (Inget fel på hjulmonterad motor heller, det fungerar självklart också, man har ju blivit lite av en snobb bara och ville ha något bättre. )

Som det ser ut just nu har jag inte använt cykeln regelbundet på ett år (några enstaka turer här och där bara) eftersom jag numera jobbar hemifrån.

Pendlar cirka 10 km på kanske 25-30 minuter med elcykel.

Elscooter har jag använt några enstaka gånger, men aldrig en egen, bara kört med typ Voi och sådana. Mitt intryck av elscooter är att den största fördelen är tillgänglighet (bara leta upp någon som någon slängt lite slarvigt och låsa upp). Utöver det så är en scooter lättare att parkera och ta med sig in jämfört med en mer otymlig cykel. Å andra sidan är möjligheterna för last på en elscooter och även komfort, säkerhet, och hastighet klart sämre. Dessutom försvinner hela grejen med "lätt-tillgänglig" om man ska köpa egen.

Elscooter skulle jag personligen aldrig köpa för att pendla eller nöjesåka efter att ha testat båda. Det är praktiskt för korta resor (max 10 minuter) inom en stad eller campusområde eftersom det är mycket mindre jox än att parkera en cykel, så kan tänka mig det kan vara bra om man har ett jobb av karaktären "springa runt på stan".

Det kanske också skulle vara en grej om man ska pendla multimodalt, tänk elscooter -> tåg (med elscootern med dig) -> elscooter...

Men annars, längre resor gör den relativa komforten, säkerheten och maxhastigheten på en cykel oslagbar, medan elscooter blir mer av en nischprodukt.

Angående försäkringar och hastigheter: En vanlig elcykel "250 W, 25 km/h, endast PAS" är klart oslagbar. Det går snabbt, man får lite motion om man vill (beroende på hur bråttom man har / hur mycket assistans man drar på) och det går på hemförsäkringen. Kolla bara att ditt försäkringsbolag har vettiga villkor för cykel i hemförsäkringen - det varierar rejält mellan olika bolag.

Till sist ska jag tillägga att jag har turen att ha relativt säker parketing för cykeln både hemma och på jobbet, och behövde därför bara oroa mig för stöld om jag gjorde typ kundresor eller ärenden på stan eller liknande. Det kan ju också förändra kalkylen.

Håller med om att komforten, säkerhet och hastigheten på cykel är bättre jämfört med en elscooter/sparkcykel, som det nämns tidigare också att kunna lasta saker "öl" hehe på sin cykel. Som du nämner kanske det går att åka en bit med tåg och sedan använda elscooter, ska kolla om det funkar som ett alternativ också.

Skrivet av sandos:

Nu vet jag inte vilken kondis du har, men om du har svårt att välja så varför inte en _vanlig_ cykel, såvida du inte har brist på tid i ditt liv? Om det bara gäller 6 månader hade jag nog testat, beroende på vilken årstid kanske.

Ja, 15 km är långt och kommer vara tråkigt i början. Men tänk vilken bra träning du får! När man skaffat bra kläder är inte ens regn så farligt. Enda kravet blir väl att man vill kunna duscha förstås.

Bra input! nja inte någon direkt tidsbrist i livet och kondis finns. Mer att jag kan sluta jobbet mitt i natten eller sju på morgonen och då är man inte alltid så pepp på att trampa 15km hehe. Dock är det som du säger endast under 6 månader så man kan stå ut också! Dusch finns också att bruka

Skrivet av Massy:

Har personligen pendlat till jobb med elscooter ca 7km en period och en annan period ca 4km.

Det har gått överlägset snabbare och smidigare än kollektivtrafik. 15 km är ju på gränsen vad batteriet räcker till dock och kanske lite längre än man vill stå på en scooter. Väldigt överlägset att cykla (på kortare avstånd) dock, det är rätt hemskt oavsett årstid över längre avstånd, krav på dusch flera gånger om dagen etc..

För den distansen hade jag nog gått för en elcykel och eventuellt tummat lite på lagen med hastighet eller kört på en moped/elmoped.

Lite väl hårt att kalla alla elscootrar för "leksaker". Min kostade 4000, har gått över 400 mil och det enda som gått snett i regn snö, vind och grusvägar är EN punktering. Även de billigaste varianterna från ex Xiaomi har bromsar som följer lagen, 250W motor och rejäl belysning åtminstone framåt.

Köper inte heller säkerhetsargumentet elscooter vs cykel som presenteras i tråden. Upplever det som väldigt säkert att åka på min. Inte minsta tecken på olycka på över 400 mil i en storstad. Men handlar väl en del om erfarenhet med mer, alla som man ser åka hyrscooter ser inte ut att ha kontroll på scootern precis.

Roligt att du ändvänt elscooter som ett pendlingsfordon. Absolut håller jag med dig angående distansen och likt andra påpekar så verkar elcykel vara ett bättre alternativ. Skulle jag mot förmodan köpa en elscooter för att pendla så kommer det vara en dyrare variant för att den ska orka med och hålla ett tag.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag cykelpendlar 7.5 km enkelväg, tar lite mer än 20 minuter nu under vinterhalvåret. Kanske 25% snabbare när det är torrt på backen.

15 km kommer inte vara någon roligt avstånd att börja trampa på om du är ovan, men det kommer inte kännas märkvärdigt när du väl är igång. Ställer ju krav på att dusch finns på jobbet.

Ja 20 minuter för 7.5 km på vinterhalvåret är en bra tid Jo 15 km är ju egentligen inget superavstånd när man väl har börjat trampa men som jag skrev längre upp så kan jag sluta klockan 07 på morgonen eller mitt i natten.

Tack alla som har engagerat sig och kommit med bra input. Lutar nog åt en elcykel med tanke på avståndet, komfort, säkerhet och lastförmåga.

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk
Medlem

Underskatta inte hur jäkla kallt det blir att stå stel som en pinne på en scooter när det är kallt ute. Jag körde 20 minuter för några dagar sedan och hade på mig samma mängd kläder som när jag cyklar. Detta var ett stort misstag, det var länge sedan jag frös så mycket.

Jag tror att elscooter hade funkat för dig men elcykel är nog trots allt att föredra när det är 1,5 mil enkel resa.

Beroende på vart du bor och vart du brukar resa kan det ju vara läge att ta en månad med ett abonnemang från någon av elscooterföretagen och på så vis testa och se vad du tycker. Välj det företag du tycker verkar ha den mest robusta modellen där du bor.

Många kommuner erbjuder också prova-på att pendla med elcykel under ett par veckor, detta kan vara värt att kolla upp.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Det beror på vilken scooter man man köper, min "huvud scooter" är väldigt bekväm både om man sitter eller står, den är väldämpad med lite större luftfyllda däck, den klarar över 60km sträcka på 1 laddning och tar inte många timmar att ladda, jag har dock ett större lifepo4 pack med snabbladdare som jag beställde från kina för ett par år sedan, den har 3 växlar. topphastigheten är ca 60-65km/h det är dock väldigt olagligt att köra så snabbt. jag brukar köpa mina från rull.se och sedan uppgradera batteri, motor och kontroller från kina. den modellen jag skaffade till min mor i italien satte vi en större korg fram och en "pakethållare" på bak så den använder hon när hon vid veckohandling, den har varit i drift i väldigt många år nu, det enda som byts är bromsbeläggen. ska du köra i regn gäller det det att du sätter dit större skärmar bak/fram annars kommer du bli väldigt skitigt och blöt, se till att du väljer en skoter som klarar dessa väderförhållanden, många av dom billiga versionerna går sönder direkt vid vått väder.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Kanske är skillnad på en köpescooter och en hyrscooter a la VOI eller dylikt, men jag tycker själv att det är otroligt obehagligt att släppa handtaget med ena handen när jag ska signalera och svänga med en scooter. Upplever att jag tappar kontrollen, framförallt om det skulle komma nått litet hål eller sten eller nått. Att den inte heller fortsätter rulla lika bra när man slutar gasa gör ju att vid högersväng (om det är där reglaget sitter) gör ju att den bromsar in något innan du ska svänga vilket både kan vara jobbigt om den tappar för mycket, och att det stör bakomvarande trafikanter att du "bromsar in".

Är detta något som fungerar bättre på en köpescooter, finns det kanske blinkers på till och med? Eller är det något man lär sig hantera bättre med tiden?

Kan väl vara ärlig och säga att jag inte viftar runt med armarna när jag ska svänga. Man kommer långt på att hålla uppsikt var andra är, hålla sig dit man ska, placera sig strategiskt och undvika allt för kaotiska gator och trafiksituationer. Min 7km rutt jag tidigare pendlade gick exempelvis längs med hela Avenyn i Göteborg och jag känner inte att det var nära till varken olyckor eller missförstånd. Ganska snart när man inte är mitt i centrum så är det väldigt lugnt på cykelbanorna enligt min erfarenhet. Jag har stängt av den automatiska motorbromsen på min så den rullar i princip fritt när man släpper gasen, men är inte säker på att jag förstår riktigt vad du menar heller.

Är säkert otrevligare i Stockholm, där räcker det att promenera en dag för att få vansinniga cyklister att vilja döda en. Inte befunnit mig i Stockholm mer än kanske 3-4 dagar de senaste fem åren och har sett fler cyklister skrika och vara otrevliga mot gångtrafikanter på de dagarna än på 6-7 år i Göteborg.

Edit: (rätt säker på att det finns varianter med blinkers också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Kanske är skillnad på en köpescooter och en hyrscooter a la VOI eller dylikt, men jag tycker själv att det är otroligt obehagligt att släppa handtaget med ena handen när jag ska signalera och svänga med en scooter. Upplever att jag tappar kontrollen, framförallt om det skulle komma nått litet hål eller sten eller nått. Att den inte heller fortsätter rulla lika bra när man slutar gasa gör ju att vid högersväng (om det är där reglaget sitter) gör ju att den bromsar in något innan du ska svänga vilket både kan vara jobbigt om den tappar för mycket, och att det stör bakomvarande trafikanter att du "bromsar in".

Är detta något som fungerar bättre på en köpescooter, finns det kanske blinkers på till och med? Eller är det något man lär sig hantera bättre med tiden?

finns blinkers, tuta,hel/halv ljus, backspeglar, bromsljus osv talar man hyr scooter är det inte i närheten av dom köp scootrar som finns.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Kan väl vara ärlig och säga att jag inte viftar runt med armarna när jag ska svänga. Man kommer långt på att hålla uppsikt var andra är, hålla sig dit man ska, placera sig strategiskt och undvika allt för kaotiska gator och trafiksituationer. Min 7km rutt jag tidigare pendlade gick exempelvis längs med hela Avenyn i Göteborg och jag känner inte att det var nära till varken olyckor eller missförstånd. Ganska snart när man inte är mitt i centrum så är det väldigt lugnt på cykelbanorna enligt min erfarenhet. Jag har stängt av den automatiska motorbromsen på min så den rullar i princip fritt när man släpper gasen, men är inte säker på att jag förstår riktigt vad du menar heller.

Japp, ska mycket till för att hamna i olycka om man är försiktig, men vill gärna signalera för att vara tydlig mot andra trafikanter, och för att inte åka på böter. Avenyn är hyfsat tacksam ändå eftersom man måste hålla relativt låg hastighet pga mycket trafik och gångtrafikanter.

Var motorbromsen jag syftade på tror jag, vart väldigt kraftig på de hyrscootrar jag testat, knappt så man kommer några meter efter att man har släppt gasen.

Tror dock fortfarande att det är säkrare med cykel för de flesta. Behöver dock testa en bättre scooter för att få en uppfattning om hur de beter sig.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite om det är okej!

Jag undrar vad ni som använder hjälm, faktiskt har för några? Jag ser absolut fördelarna med en hjälm med visir, ännu hellre visir plus solskydd vid behov. Vart köper man bra hjälmar, är det mopedhjälm som gäller eller vad finns det för utbud?

En användbar bonus vore inbyggda högtalare för musiklyssnande!!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless