Permalänk
Medlem

Gå upp till 1440p?

Tjenis

Efter att ha suttit ett slag vid brorsans dator med tillhörande skärm (MSI Optix MAG271CQR / 27" / 1440p) så blev jag lite småsugen på att uppgradera från min Acer XF240H

Men min stora fråga är egentligen om det är värt att spela i 1440? Det kan förstås bara var och en avgöra. Men vad tycker ni som spelar i den upplösningen? Hur påverkas prestanda osv. För mig är fpsen det viktigaste

Just för tillfället sitter jag med ett Rx5700xt och en i7 7700. Och 16gb 2400mhz ram. Jag kanske rentav behöver uppgradera datorn ytterliggare?

//Samuel

Permalänk
Medlem

Högre upplösningar kräver mindre av processorn, och grafikkortet blir flaskhalsen. Dra av ca 30% FPS från det du spelar i 1080p för att få en ungefärlig bild på vad din dator kan prestera i den högre upplösningen.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Högre upplösningar kräver mindre av processorn och grafikkortet som blir flaskhalsen. Dra av ca 30% FPS från det du spelar i 1080p för att få en ungefärlig bild på vad din dator kan prestera i den högre upplösningen.

Ah okej. Så det är såpass mycket förlust i FPS. Jag spelar mestadels pubg nu. Och enligt Radeon software är min avg FPS runt 75. Och då kör jag mer eller mindre med alla inställningar på low

Så i just det spelet så låter det inte som en god idé att köra på högre upplösning

Förstår dock inte varför Radeon software visar 75 FPS som "average". Då fpsmätaren via Steam visar att fpsen pendlar mellan typ 80-144 fps

Permalänk
Medlem

5700xt klarar 1440p spel i Ultra ex: https://www.sweclockers.com/test/28149-sapphire-radeon-rx-570...

Just i din dator är det sega processor/minne som sänker FPS i 1080p där processorn blir flaskhalsen, dvs det är möjligt att i 1440p när processorn får andas lite kan grafikkortet sträcka på sig något och hålla högre FPS än ungefärliga "30%" FPS smällen för 1440p.

1080p + processor flaskhals = grafikkort underpresterar t.ex ca 75 FPS
1440p + processor (krävs mindre resurser) = grafikkort med +95% användning t.ex ca 65 FPS

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Köp ett paket med snabbare ram när du ändå är igång

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

5700xt klarar 1440p spel i Ultra ex: https://www.sweclockers.com/test/28149-sapphire-radeon-rx-570...

Just i din dator är det sega processor/minne som sänker FPS i 1080p där processorn blir flaskhalsen, dvs det är möjligt att i 1440p när processorn får andas lite kan grafikkortet sträcka på sig något och hålla högre FPS än ungefärliga "30%" FPS smällen för 1440p.

1080p + processor flaskhals = grafikkort underpresterar t.ex ca 75 FPS
1440p + processor (krävs mindre resurser) = grafikkort med +95% användning t.ex ca 65 FPS

Aha okej. Får se om jag ska vänta med att byta skärm. Men tack för infon😊