Pengar inte släppta från Klarna på månader för avbrutet köp

Permalänk
Medlem

Pengar inte släppta från Klarna på månader för avbrutet köp

Jag beställde ett X570 Aorus Xtreme moderkort i början av oktober från webhallen. Efter 2 månader av strul med dem så beställde jag samma kort från Inet, Inet levererade kortet på 15 dagar, så jag avbeställde kortet jag förbetalat på wehallen i slutet av december då jag redan fått kortet av Inet.

Av ren slump så fick jag för mig att köra GDPR rensning hos klarna och fick då veta att det låg en beställning från webhallen på närmare 9000 kronor. Jag tyckte detta var konstigt då jag inte hade någon aktiv beställning hos webhallen.

Visar sig att pengarna som jag betalade i oktober för moderkortet som aldrig levererades och avbokades i december fortfarande låg låsta hos klarna.

Nu är det såklart mitt eget fel att jag inte har koll på att 9000kr inte återbetalats, men vill bara varna att det verkar bli en hel del glapp i systemen när leveranstiderna är så här långa. Det var en ren slump att jag upptäckte detta.

rubrik /mod
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hur kan det här vara en "varning för x företag" när du själv skriver att det är ditt eget fel?
Edit: för att sedan skriva att du "bara varnar för glapp i systemet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hur kan det här vara en varning för x företag när du själv skriver att det är ditt eget fel?

Hans eget fel att han "inte kollade". Knappast han som sköter transaktionerna mellan Klarna och Webhallen...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Tarasus:

Hans eget fel att han "inte kollade". Knappast han som sköter transaktionerna mellan Klarna och Webhallen...

Jag vet det.. Läs mellan raderna;)

Permalänk
Avstängd

Vad säger Webhallen och klarna om det?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av dakke:

Jag beställde ett X570 Aorus Xtreme moderkort i början av oktober från webhallen. Efter 2 månader av strul med dem så beställde jag samma kort från Inet, Inet levererade kortet på 15 dagar, så jag avbeställde kortet jag förbetalat på wehallen i slutet av december då jag redan fått kortet av Inet.

Av ren slump så fick jag för mig att köra GDPR rensning hos klarna och fick då veta att det låg en beställning från webhallen på närmare 9000 kronor. Jag tyckte detta var konstigt då jag inte hade någon aktiv beställning hos webhallen.

Visar sig att pengarna som jag betalade i oktober för moderkortet som aldrig levererades och avbokades i december fortfarande låg låsta hos klarna.

Nu är det såklart mitt eget fel att jag inte har koll på att 9000kr inte återbetalats, men vill bara varna att det verkar bli en hel del glapp i systemen när leveranstiderna är så här långa. Det var en ren slump att jag upptäckte detta.

Jag har en fråga här.

Har Klarna begärt dig på dessa 9000 kr på något sätt?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Konstigt att varna för det här? De har strulat till det och du har ju så klart inte gjort något fel, har du kontaktat Webhallen och vad säger de? Spontant känns det som de borde återbetala direkt när du påpekar att de missat det.

Permalänk
Avstängd

Förstår inte, du skriver att du förbetalat kortet, Vad har Klarna med det att göra? Om du förbetalat kortet så måste du fått tillbaka pengarna?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av tcntad:

Hur kan det här vara en "varning för x företag" när du själv skriver att det är ditt eget fel?
Edit: för att sedan skriva att du "bara varnar för glapp i systemet"

Skrivet av Dinoman:

Jag har en fråga här.

Har Klarna begärt dig på dessa 9000 kr på något sätt?

Skrivet av Numbnutt:

Förstår inte, du skriver att du förbetalat kortet, Vad har Klarna med det att göra? Om du förbetalat kortet så måste du fått tillbaka pengarna?

Om ni läser noggrant så är det så att han helt enkelt beställt kortet via klarna, pengarna har dragits och sedan har klarna/webbhallen inte automatiskt betalat tillbaka dessa utan de har haft ett "glapp" i systemet. Har själv råkat ut för samma sak på just webhallen, alla andra butiker betalar tillbaka automatiskt men webhallen måste man kräva sina pengar tillbaka.....

Så ja snarare än varning är det nog en hint att man bör dubbelkolla att man får pengarna återbetalade från webhallen och ev om någon annan kanske har pengarna innestående.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av andra94:

Om ni läser noggrant så är det så att han helt enkelt beställt kortet via klarna, pengarna har dragits och sedan har klarna/webbhallen inte automatiskt betalat tillbaka dessa utan de har haft ett "glapp" i systemet. Har själv råkat ut för samma sak på just webhallen, alla andra butiker betalar tillbaka automatiskt men webhallen måste man kräva sina pengar tillbaka.....

Så ja snarare än varning är det nog en hint att man bör dubbelkolla att man får pengarna återbetalade från webhallen och ev om någon annan kanske har pengarna innestående.

Du har rätt, jag läste inte ordentligt.

Som TS beskriver det så har 9kkr betalats in och inte kommit tillbaka trots avbeställning. Jag hade dock kontaktat Klarna först för att reda ut vad som har hänt innan det trummas ut på forumet.

Det kan finnas helt naturliga orsaker till att detta har hänt. Ibland är IT-system inte helt felfria, precis som att människor ibland får fler än en produkt de har beställt med mera.

Vi har ju inte fått höra någonting om vad varken Webhallen eller Klarna har att säga i detta fallet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Dinoman:

Du har rätt, jag läste inte ordentligt.

Som TS beskriver det så har 9kkr betalats in och inte kommit tillbaka trots avbeställning. Jag hade dock kontaktat Klarna först för att reda ut vad som har hänt innan det trummas ut på forumet.

Det kan finnas helt naturliga orsaker till att detta har hänt. Ibland är IT-system inte helt felfria, precis som att människor ibland får fler än en produkt de har beställt med mera.

Vi har ju inte fått höra någonting om vad varken Webhallen eller Klarna har att säga i detta fallet.

I dessa fall är det butikerna som säger till klarna att betala tillbaka pengarna och inte klarna, troligtvis har något schablat till sig i webhallens system som gjort att en notis inte skickats till klarna att ordern är avbeställd. Samma sak för mig på några beställningar jag har haft men jag har som TS trott att jag är den enda som råkat ut för detta men bra att han tar upp detta på forumet!

Det TS efterfrågar är om någon annan råkat ut för samma saker

Åkallar en @webhallen

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Som input så köpte jag en kylare från Webhallen och betalade med Swish.
Det var för lång leveranstid så jag avbokade. Pengarna swishades tillbaka efter några timmar!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om pengarna dragits från kort/konto hos TS, eller om de bara ligger som en beställning hos Klarna för betalning senare. Köp man gör med Klarna 14 dagar ligger som beställning tills de skickas från återförsäljaren, under den perioden har inte kunden betalat något ännu.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av andra94:

I dessa fall är det butikerna som säger till klarna att betala tillbaka pengarna och inte klarna, troligtvis har något schablat till sig i webhallens system som gjort att en notis inte skickats till klarna att ordern är avbeställd. Samma sak för mig på några beställningar jag har haft men jag har som TS trott att jag är den enda som råkat ut för detta men bra att han tar upp detta på forumet!

Det TS efterfrågar är om någon annan råkat ut för samma saker

Åkallar en @webhallen

Jag ser inte någon fråga om någon annan råkat ut för detta utan en uppmaning till försiktighet. Som såklart just nu är helt anekdotal.

Jag avvaktar klargörande från TS. Allt annat är våra spekulationer till dess.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Vad säger Webhallen och klarna om det?

Har gett upp på webhallen, det var sista kontakten jag hade de med dem när de inte lyckats leverera ett moderkortet trotts återkommande kontakter under perioden oktober-december. Tillslut fick jag kalla fötter och köpte samma moderkort via Inet och grejerna levererades inom deras utlovade leveranstid (10 dagar). Att de nu inte ens lyckats återbetala pengarna visar bara hur trasigt deras system är. Om jag får gissa så var inte moderkortet ens beställt i deras system trotts att deras system visade det som beställt. Klarna har återbetalat pengarna nu men som sagt ända anledningen att jag upptäckte detta var för att jag valde att göra en GDPR rensning på klarna och då uppkomm detta ärendet.

För info så klagar jag på webhallens it system och inte deras personal, deras personal är alltid trevliga att vara i kontakt med.

Skrivet av Dinoman:

Jag har en fråga här.

Har Klarna begärt dig på dessa 9000 kr på något sätt?

Klarna låste pengarna redan i oktober när jag betalade för moderkortet, jag avbokade moderkortet i december men kollade inte om pengarna kom tillbaka på kontot, först när jag kontaktade klarna för helt annan anledning (gdpr rensning) så får jag veta att det ligger 9000 kronor låsta för webhallen. Då jag inte har någon bokning hos webhallen så gör jag lite research och kommer fram till att bokningen det gäller är moderkortet jag avbokade i december. Hade jag inte gjort gdpr förfrågan hade detta kunnat ligga i all evighet då det inte längre fanns någon beställning hos webhallen.

För info så avbokades moderkoret i slutet av december, jag gjorde gdpr förfrågan i mitten av feb, så pengarna har legat i "limbo" utan någon order hos webhallen i närmare 2 månader.

Skrivet av Numbnutt:

Förstår inte, du skriver att du förbetalat kortet, Vad har Klarna med det att göra? Om du förbetalat kortet så måste du fått tillbaka pengarna?

Klarna låser pengarna tills en leverans sker, tänk på klarna som en "mellanhand" mellan kund och butik. Klarna håller på pengarna tills butiken har meddelat att de levererar produkten. Då webhallen tagit bort beställningen i sitt system men på något sett misslyckats att meddela klarna att beställningen är anullerad så låg pengarna låsta i all evighet tills jag av total mofo påkom detta då klarna meddelade mig att de ej kunde göra en gdpr rensning då det låg aktivt låsta pengar mot webhallen på mitt konto.

Skrivet av andra94:

Om ni läser noggrant så är det så att han helt enkelt beställt kortet via klarna, pengarna har dragits och sedan har klarna/webbhallen inte automatiskt betalat tillbaka dessa utan de har haft ett "glapp" i systemet. Har själv råkat ut för samma sak på just webhallen, alla andra butiker betalar tillbaka automatiskt men webhallen måste man kräva sina pengar tillbaka.....

Så ja snarare än varning är det nog en hint att man bör dubbelkolla att man får pengarna återbetalade från webhallen och ev om någon annan kanske har pengarna innestående.

Precis, jag har tyvärr varit med om så mycket problem med webhallen och deras it system jag kände det var manat att nämna dem i titeln av tråden då de är mycket ansvariga när det gäller detta, jag vet att det är klantigt av mig att inte följa upp återbetalningen men webhalllen måste verkligen skärpa sina it system, det går inte att lita på dem.