Permalänk
Medlem

Nyhet från Avanza Bolån: nytt samarbete mellan Avanza och Landshypotek. Låna upp till 75% till 1,04%, även vid nyutlåning (dvs inte bara flytt av befintliga lån). 1,04% gäller på belåningsgrad <60% vid bindningstid på 1-2 år. Vid 60-70% är räntan 1,14% på samma bindningstid.

https://www.avanza.se/lana/bolan/bolan.html

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Letat bostad i två månader nu och ser priserna gå upp varje vecka vilket gör det svårare och svårare att hitta något där man inte går över sin skuldkvot. Kommer bubblan att brista förr eller senare? Kommer de som köper idag för ett alldeles för högt pris att åka på en smäll i framtiden när priserna faller tillbaka till mer rimliga nivåer och de plötsligt går back? Sjukt att se slutpriset gå upp med 15-20% från ursprungspriset på varje objekt man tittat på.

Kanske bäst att vänta ett år och se vad som händer då?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Letat bostad i två månader nu och ser priserna gå upp varje vecka vilket gör det svårare och svårare att hitta något där man inte går över sin skuldkvot. Kommer bubblan att brista förr eller senare? Kommer de som köper idag för ett alldeles för högt pris att åka på en smäll i framtiden när priserna faller tillbaka till mer rimliga nivåer och de plötsligt går back? Sjukt att se slutpriset gå upp med 15-20% från ursprungspriset på varje objekt man tittat på.

Kanske bäst att vänta ett år och se vad som händer då?

Absoult. Så har jag tänkt sedan 2011 Snart så... Snart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kommer bubblan att brista förr eller senare?

Priserna kommer garanterat sjunka någon gång. Men ingen vet när det händer, om 1, 5, 10, 50 eller 100 år? Det går inte ens att med säkerhet säga att vi är i en bubbla.

Skrivet av Mocka:

Kommer de som köper idag för ett alldeles för högt pris att åka på en smäll i framtiden när priserna faller tillbaka till mer rimliga nivåer och de plötsligt går back?

Hur vet du att det är ett för högt pris? Marknaden sätter priset och så länge som folk är villiga att betala så är det rätt pris. Historiska priser är ingen indikation på vad en bostad kommer att vara värd i framtiden.

Skrivet av Mocka:

Kanske bäst att vänta ett år och se vad som händer då?

Kanske? Jag var orolig att jag köpte i toppen av "bubblan" 2018 och nu har värdet ökat med ca 20%. Man behöver en bostad och jag ser det som konsumtion och inte en investering. Det finns så klart många faktorer att ta hänsyn till, men du gör ju aldrig en förlust om du inte säljer. En bostadsaffär blir alltid säkrare ju längre man bor kvar och att man inte sätter sig i en situation där man tvingas sälja till lågt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Letat bostad i två månader nu och ser priserna gå upp varje vecka vilket gör det svårare och svårare att hitta något där man inte går över sin skuldkvot. Kommer bubblan att brista förr eller senare? Kommer de som köper idag för ett alldeles för högt pris att åka på en smäll i framtiden när priserna faller tillbaka till mer rimliga nivåer och de plötsligt går back? Sjukt att se slutpriset gå upp med 15-20% från ursprungspriset på varje objekt man tittat på.

Kanske bäst att vänta ett år och se vad som händer då?

Risken är ju att du slösar bort många fina år som kunde spenderats i din drömbostad i väntan på något som aldrig händer. Låter som stor risk att bli bitter

Köper du något för att bo och leva där finns ingen logik i att vänta. Köper du med vetskap att du skall flytta "snart" då är din gissning så bra som min

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Letat bostad i två månader nu och ser priserna gå upp varje vecka vilket gör det svårare och svårare att hitta något där man inte går över sin skuldkvot. Kommer bubblan att brista förr eller senare? Kommer de som köper idag för ett alldeles för högt pris att åka på en smäll i framtiden när priserna faller tillbaka till mer rimliga nivåer och de plötsligt går back? Sjukt att se slutpriset gå upp med 15-20% från ursprungspriset på varje objekt man tittat på.

Kanske bäst att vänta ett år och se vad som händer då?

Sikta in dig på nyproduktion istället om du inte har bråttom att flytta.
Fast pris, möjlighet till amorteringsfritt, nytt och fräscht.

Jag blev less på att alla bostäder drog iväg till fantasisummor i budgivningen då alla ska köpa treor nuförtiden.
Hittade en nyproduktion som jag kunde slå till på istället. Nästan en miljon billigare pga liiiite längre ut men större och man slapp alla som budade ihjäl sig.

Inte så lätt att slåss i budgivningar om treor när man bor själv och alla andra är par med dubbla inkomster...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Sikta in dig på nyproduktion istället om du inte har bråttom att flytta.
Fast pris, möjlighet till amorteringsfritt, nytt och fräscht.

Jag blev less på att alla bostäder drog iväg till fantasisummor i budgivningen då alla ska köpa treor nuförtiden.
Hittade en nyproduktion som jag kunde slå till på istället. Nästan en miljon billigare pga liiiite längre ut men större och man slapp alla som budade ihjäl sig.

Inte så lätt att slåss i budgivningar om treor när man bor själv och alla andra är par med dubbla inkomster...

Risken med nyproducerade är väl att föreningen oftast har stora lån på det.
Skulle räntan höjas . Ja då får alla boende stå för den kostnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Risken med nyproducerade är väl att föreningen oftast har stora lån på det.
Skulle räntan höjas . Ja då får alla boende stå för den kostnaden?

Samma sak gäller ju i både nyproduktion och även äldre bostadsrätter. Kolla igenom årsredovisningar, kalkyler och annat.
Bara man gör det så kan man undvika mycket såna överraskningar. Men självklart är det en risk med nybyggen och räntehöjningar. Men det får man ju ta med i sin egna kalkyl också

Men bra att du påpekar det ifall folk inte tänker på det!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Samma sak gäller ju i både nyproduktion och även äldre bostadsrätter. Kolla igenom årsredovisningar, kalkyler och annat.
Bara man gör det så kan man undvika mycket såna överraskningar. Men självklart är det en risk med nybyggen och räntehöjningar. Men det får man ju ta med i sin egna kalkyl också

Men bra att du påpekar det ifall folk inte tänker på det!

kollade själv på nybygge där jag bor men de var belånade med typ 500milj på 112 lägenheter jämfört med ca 5 milj delat på 34 lägenheter där jag köpte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

kollade själv på nybygge där jag bor men de var belånade med typ 500milj på 112 lägenheter jämfört med ca 5 milj delat på 34 lägenheter där jag köpte

Men i den som bara har 5miljoner delat på 34 lägenheter kanske istället behöver ta nya lån för att göra större renoveringar. Det slipper man åtminstone i nybyggen. Men jag förstår hur du tänker.

Dock var jag less på att treor som jag kollade på, som tidigare (pre corona) varit värderade och sålts för ~4 - 4,3 miljoner nu gick upp till 4,9-5,3 miljoner.

Sinnesjuka priser.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Letat bostad i två månader nu och ser priserna gå upp varje vecka vilket gör det svårare och svårare att hitta något där man inte går över sin skuldkvot. Kommer bubblan att brista förr eller senare? Kommer de som köper idag för ett alldeles för högt pris att åka på en smäll i framtiden när priserna faller tillbaka till mer rimliga nivåer och de plötsligt går back? Sjukt att se slutpriset gå upp med 15-20% från ursprungspriset på varje objekt man tittat på.

Kanske bäst att vänta ett år och se vad som händer då?

Inte om du köper i Stockholm iaf skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Inte om du köper i Stockholm iaf skulle jag säga.

Skulle vara försiktig med den slutsatsen. Fortsätter trenden med distansarbete kan det nog gå ner rejält.
Såg på nyheterna igår att hyrorna i San Fransisco sjunkit eftersom folk flyttar iväg och tänker fortsätta distansarbetet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Skulle vara försiktig med den slutsatsen. Fortsätter trenden med distansarbete kan det nog gå ner rejält.
Såg på nyheterna igår att hyrorna i San Fransisco sjunkit eftersom folk flyttar iväg och tänker fortsätta distansarbetet.

Har väldigt svårt o se att folk flyttar ifrån Storstockholm bara pga distansarbete. Har man bosatt sig i Storstockholm (framförallt innanför tullarna), tror jag inte man gjort det enbart pga jobb. Trenden jag sett på senaste tid är att fler o fler vill flytta närmare stan, bort från förorterna då de bara blir sämre o sämre. Oavsett vad så kommer Stockholm alltid att vara attraktivt då det är huvudstaden och du får inte utbudet i övriga Sverige.

Gällande nyheten du läst. Om vi har läst samma artikel så rör detta främst Silicon Valley. Det är dessutom över 37 miljoner människor som är bosatta i Kalifornien och det jag läste var att det flyttat ut 135k människor fler än in under 2020. 135k på 37 miljoner människor tycker jag inte är nämnvärd siffra. Företag lämnar även Kalifornien pga de höga skatterna.

Permalänk
Medlem

Har alltid undrat vad som händer ifall jag köper en villa för 4 miljoner och därefter säljer för att köpa en lägenhet för 2 miljoner?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Har alltid undrat vad som händer ifall jag köper en villa för 4 miljoner och därefter säljer för att köpa en lägenhet för 2 miljoner?

Inte så mycket skulle jag tro mer än att du kanske blir ledsen att du har betalat pantbrev och lagfart i onödan om du bor väldigt kort tid!

Ditt gamla bolån bör försvinna när du säljer huset och du skaffar ett nytt lån när du köper lägenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Har alltid undrat vad som händer ifall jag köper en villa för 4 miljoner och därefter säljer för att köpa en lägenhet för 2 miljoner?

Vad exakt är det som du undrar över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Har väldigt svårt o se att folk flyttar ifrån Storstockholm bara pga distansarbete. Har man bosatt sig i Storstockholm (framförallt innanför tullarna), tror jag inte man gjort det enbart pga jobb. Trenden jag sett på senaste tid är att fler o fler vill flytta närmare stan, bort från förorterna då de bara blir sämre o sämre. Oavsett vad så kommer Stockholm alltid att vara attraktivt då det är huvudstaden och du får inte utbudet i övriga Sverige.

Gällande nyheten du läst. Om vi har läst samma artikel så rör detta främst Silicon Valley. Det är dessutom över 37 miljoner människor som är bosatta i Kalifornien och det jag läste var att det flyttat ut 135k människor fler än in under 2020. 135k på 37 miljoner människor tycker jag inte är nämnvärd siffra. Företag lämnar även Kalifornien pga de höga skatterna.

Men det har ändå varit mycket på tapeten senaste tiden om utflyttningar ifrån bland annat Stockholm.

https://www.realtid.se/rekordstor-utflyttning-fran-stockholm-...

https://www.mynewsdesk.com/se/chamber/pressreleases/nya-siffr...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/hon-bytte-stockho...

https://www.dn.se/sthlm/s-vi-maste-vanda-trenden-att-unga-lam...

https://www.ystadsallehanda.se/ledare/lockande-landsbygd-c1b0...

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/trenden-haller-i-sig-fler-...

https://www.svd.se/stockholmsflykten-tilltar--tusentals-flytt...

https://www.gp.se/ledare/varf%C3%B6r-l%C3%A4mnar-s%C3%A5-m%C3...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av saigon:

Men det har ändå varit mycket på tapeten senaste tiden om utflyttningar ifrån bland annat Stockholm.

Så är det! även om nettotalet blev ca 5000 pers för 2020 och det inte utgör något i det stora.
Enligt mig är det inte konstigt när det för 3 dagar sedan var 6 budgivare på en lägenhet på Gästrikergatan. 64 kvm med en slutsumma på 8.300.000 ..... nej den hade inte balkong och nej den låg inte högst upp i huset ....

Tacka fan för att folk "tvingas" att titta på annat längre ut

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Så är det! även om nettotalet blev ca 5000 pers för 2020 och det inte utgör något i det stora.
Enligt mig är det inte konstigt när det för 3 dagar sedan var 6 budgivare på en lägenhet på Gästrikergatan. 64 kvm med en slutsumma på 8.300.000 ..... nej den hade inte balkong och nej den låg inte högst upp i huset ....

Tacka fan för att folk "tvingas" att titta på annat längre ut

Men absolut att slutsummorna är en stor sak. Men det känns inte som hela sanningen heller. Det går en trend nu att bo lantligt, eller kustnära. Många influensers skyltar med sina lantliga boenden och folk står i rad för att hejja på. Carina berg renoverar sitt Torp på bästa sändningstid, Svenska Youtubers med flera 100-tusen visningar visar upp sitt boende nära naturen, högutbildade par flyttar upp till fjällen och distansarbetar på heltid, barnfamiljer inser mer värdet i att bo där det finns frisk luft och natur. För några år sedan var det inte alls på samma sätt känns det som. Men prisökningarna spelar säkert en stor roll i det hela.

Jag tror att vi framöver kommer tydligare att se en ny "arbetarklass" med människor som har förmånen att arbeta hemifrån, och det kanske även kommer bli målsättningen för många framöver. Även ifrån företagens synvinkel så finns det många fördelar. Varför betala för dyra komplex när vi kan utnyttja våran framfart i tekniken och samtidigt spara stora pengar. Kontorslandskap kommer nog inte försvinna, men kännas lite förgånget. Miljömässigt finns det också stora vinster i detta. I gengäld kommer naturligt anställda satsa en större del av sin ekonomi i sitt boende

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad exakt är det som du undrar över?

Förlåt för den otydliga frågan. Var nog lite väl sent och vi i familjen satt och diskuterade djupt i den frågan.

Frågan är gällande vinstskatten. Jag förstår att ifall man säljer billigare och köper dyrare så kan man göra uppskov av vinstskatten men ifall det är tvärtom, dvs att man säljer dyrt men köper billigare. Hur skulle det bli då ifall vi leker med exemplet:

lägenhet är värd 2 miljoner
villa är värd 4 miljoner

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Har väldigt svårt o se att folk flyttar ifrån Storstockholm bara pga distansarbete. Har man bosatt sig i Storstockholm (framförallt innanför tullarna), tror jag inte man gjort det enbart pga jobb. Trenden jag sett på senaste tid är att fler o fler vill flytta närmare stan, bort från förorterna då de bara blir sämre o sämre. Oavsett vad så kommer Stockholm alltid att vara attraktivt då det är huvudstaden och du får inte utbudet i övriga Sverige.

Gällande nyheten du läst. Om vi har läst samma artikel så rör detta främst Silicon Valley. Det är dessutom över 37 miljoner människor som är bosatta i Kalifornien och det jag läste var att det flyttat ut 135k människor fler än in under 2020. 135k på 37 miljoner människor tycker jag inte är nämnvärd siffra. Företag lämnar även Kalifornien pga de höga skatterna.

Detaljstuderade inte men lät inte som det enbart var Silicon Valley.

Jag säger inte att det kommer bli massflykt från städerna, men slutsatsen att Stockholm inte kan gå ner är läge att vara försiktig med. Konstiga tider, hade någon gissat att bostadspriserna skulle rusa närmsta året i våras?
Såg att du fått lite länkar om Stockholm/Sverige med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Absoult. Så har jag tänkt sedan 2011 Snart så... Snart!

Haha

Skrivet av Sarky:

Priserna kommer garanterat sjunka någon gång. Men ingen vet när det händer, om 1, 5, 10, 50 eller 100 år? Det går inte ens att med säkerhet säga att vi är i en bubbla.

Hur vet du att det är ett för högt pris? Marknaden sätter priset och så länge som folk är villiga att betala så är det rätt pris. Historiska priser är ingen indikation på vad en bostad kommer att vara värd i framtiden.

Kanske? Jag var orolig att jag köpte i toppen av "bubblan" 2018 och nu har värdet ökat med ca 20%. Man behöver en bostad och jag ser det som konsumtion och inte en investering. Det finns så klart många faktorer att ta hänsyn till, men du gör ju aldrig en förlust om du inte säljer. En bostadsaffär blir alltid säkrare ju längre man bor kvar och att man inte sätter sig i en situation där man tvingas sälja till lågt pris.

Jag ser inte bostaden som en investering, jag ser det som ett boende där vi om något år eller två har en familj. Efter att ha pratat med banken så sa de samma sak, chansen att det blir en förlust är väldigt liten.

Skrivet av Triffid:

Risken är ju att du slösar bort många fina år som kunde spenderats i din drömbostad i väntan på något som aldrig händer. Låter som stor risk att bli bitter

Köper du något för att bo och leva där finns ingen logik i att vänta. Köper du med vetskap att du skall flytta "snart" då är din gissning så bra som min

Så sant som det var sagt

Skrivet av SunQ:

Sikta in dig på nyproduktion istället om du inte har bråttom att flytta.
Fast pris, möjlighet till amorteringsfritt, nytt och fräscht.

Jag blev less på att alla bostäder drog iväg till fantasisummor i budgivningen då alla ska köpa treor nuförtiden.
Hittade en nyproduktion som jag kunde slå till på istället. Nästan en miljon billigare pga liiiite längre ut men större och man slapp alla som budade ihjäl sig.

Inte så lätt att slåss i budgivningar om treor när man bor själv och alla andra är par med dubbla inkomster...

Har också fått det tipset tidigare. Nackdelen är dock att man får vänta länge då det inte byggs så mycket nytt. Vi har iofs hittat något som dock ligger extremt långt bort (2,5km till närmaste busshållplats) men då får man helt enkelt ha en till bil.

Skrivet av Galming:

Risken med nyproducerade är väl att föreningen oftast har stora lån på det.
Skulle räntan höjas . Ja då får alla boende stå för den kostnaden?

Det visste jag inte.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Förlåt för den otydliga frågan. Var nog lite väl sent och vi i familjen satt och diskuterade djupt i den frågan.

Frågan är gällande vinstskatten. Jag förstår att ifall man säljer billigare och köper dyrare så kan man göra uppskov av vinstskatten men ifall det är tvärtom, dvs att man säljer dyrt men köper billigare. Hur skulle det bli då ifall vi leker med exemplet:

lägenhet är värd 2 miljoner
villa är värd 4 miljoner

Gör du vinst på villan, där vinsten är skillnaden mellan inköpspris och vad du säljer för minus kostnader för renovering/förbättringar och försäljning, och du köper ett billigare boende kan du inte göra uppskov på vinstskatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Gör du vinst på villan, där vinsten är skillnaden mellan inköpspris och vad du säljer för minus kostnader för renovering/förbättringar och försäljning, och du köper ett billigare boende kan du inte göra uppskov på vinstskatten.

Tack för svar!:)

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Nu fortsatte jag med LF då jag för tillfället inte skulle sparat något på att byta.
Tog 1 år då jag inte riktigt vet hur länge till jag kommer bo här. Men var det dumt? Har för mig att det inte kostar någon större summa att flytta med bolån till nästa bostad? Och jag är rätt säker på att jag kommer flytta till dyrare nästa gång.

Skulle jag teoretiskt sätt kunnat sätta 3-5 års bindningstid för att få ner räntan och bara flytta med mig lånet till nästa bostad så länge den är dyrare? Hur tänker ni andra på det här? Har någon gjort liknande?

Permalänk
Medlem

Nu klickade jag mig inte in på alla länkar, men på någon utav dem var det cirka 150 personer minus. Som jag sa tidigare tycker jag inte några hundra personer är något nämnvärt när man talar om miljoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Gör du vinst på villan, där vinsten är skillnaden mellan inköpspris och vad du säljer för minus kostnader för renovering/förbättringar och försäljning, och du köper ett billigare boende kan du inte göra uppskov på vinstskatten.

Jo, man kan göra uppskov även då men inte på hela beloppet: https://www.ekonomifokus.se/bostad/salja-bostad-guide/uppskov...

Skrivet av Galming:

kollade själv på nybygge där jag bor men de var belånade med typ 500milj på 112 lägenheter jämfört med ca 5 milj delat på 34 lägenheter där jag köpte

Det kan omöjligt stämma att belåningen låg på typ 5 miljoner per lägenhet... Skulle gärna ta en titt på den årsredovisningen, enda gången det skulle kunna vara ens i närheten är om det är en oäkta förening med helt enorma hyresintäkter. Tänk typ Ica Maxi i bottenplan som betalar miljoner i hyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det kan omöjligt stämma att belåningen låg på typ 5 miljoner per lägenhet... Skulle gärna ta en titt på den årsredovisningen, enda gången det skulle kunna vara ens i närheten är om det är en oäkta förening med helt enorma hyresintäkter. Tänk typ Ica Maxi i bottenplan som betalar miljoner i hyra.

Det stämmer att siffrorna var helt fel. Min matte var sämre än en femteklassare 🙂 kan skicka redovisning i pm om du vill

Not 14 Skulder till intresseföretag
2019-12-31
Skulder till intresseföretag 346 579 822
Summa skulder till intresseföretag 346 579 822

Sen tillkommer små skulder på ca 1milj i diverse grejer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Det stämmer att siffrorna var helt fel. Min matte var sämre än en femteklassare 🙂 kan skicka redovisning i pm om du vill

Not 14 Skulder till intresseföretag
2019-12-31
Skulder till intresseföretag 346 579 822
Summa skulder till intresseföretag 346 579 822

Sen tillkommer små skulder på ca 1milj i diverse grejer

Är det inte en byggande förening du tittat på? Isf är den ekonomiska planen mer relevant för vilka skulderna kommer att vara vid slutplacering av lånen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Är det inte en byggande förening du tittat på? Isf är den ekonomiska planen mer relevant för vilka skulderna kommer att vara vid slutplacering av lånen.

Precis, det är säkert en byggnadskredit som inte har placerats ännu. Normal belåning i nyproduktion överstiger sällan 15k/kvm.