Nvidia återintroducerar fler gamla grafikkort – för kryptobrytning

Permalänk
Medlem

Bra att Nvidia tog tag i detta och försöker separera bort miners från gamingkorten!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Tja... jag har ett RTX kort liggandes i en dator som inte ens är inkopplad. Vore nog smart att sälja kortet och kanske köpa ett nytt någongång om/när spelsuget kommer tillbaka.

Vad är det för kort och vad säljer du det för?

Visa signatur

13700K/32GB@3200MHz/3080. Mer ultrawide åt folket <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

2080Ti ger ca 50 MH/S runt 250W, 3080 kan ge 97 MH/S vid 250W, så nära dubbelt. 3060Ti har högre hashrate än 2080Ti med lite över 60MH/S för enbart runt 140-150W.

Mina 2080 Ti ger 62 MH/s vid 135-145 W. FYI. Hur det nu påverkar din kalkyl.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Det är för att det just nu är profitabelt (och enkelt) att bryta kryptovaluta. med alla kort från 10xx och framåt (och AMD's motsvarighet). Du tjänar typ en tusenlapp i månaden efter elräkningen är betald med bara ett Radeon 5700, så inköpet betalar sig snabbt.

Så det har väl inte med tomma lager i sig att göra, utan att även ett "gammalt" kort kan du tjäna rätt bra med pengar på.

Aha! Men hur enkelt är det överlag att få tag i ett RTX 3060 eller liknande (jag läser bara rubriker överallt om hur hyllorna står tomma)? Jag menar, för mig med ett fyra år gammalt kort låter det ju som en schysst deal att sälja det och byta till ett med motsvarande som är sprillans nytt.

Försökte just titta på Prisjakt men kom snabbt fram till att deras lagerstatusar var inkorrekta för många kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Vad ska man annars göra? Om man inte gillar något som ett företag gör får man väl yttra sig om det?
Negativ feedback brukar ofta räknas som "gnäll".

Du gillar inte Nvidia för att de beter sig som ett företag? Jättebra. Jag har en lösning för dig. Köp inte produkter av Nvidia igen. Du kan välja AMD, om du vill. Du kan även hoppas på att Intel gör bra grafikkort.

Gnäll är att att bli sur/irriterad på Nvidia för att de beter som ett företag. Negativ feedback är om du köper en produkt av Nvidia och den inte funkar som den ska och du berättar om det.

Permalänk
Medlem

Jag är inte i behov av något nytt sissådär på en gång, så kan luta mig tillbaka och bara njuta av spektaklet. Vad är det som försigår egentligen? Snacka om total pankaka.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Förstår inte upprördheten. Är väl bara bra om dom gör fler grafikkort? Vill man inte köpa så köper man inte. Eller är det någon sjukdom om sprider sig som gör att man måste köpa något som lanseras?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grejsi:

Folk kan ju inte på allvar vara överraskade att Nvidia, ett börsoterat bolag som har en juridisk skyldighet att maximera vinst för sina investerare, väljer att återlansera gamla produkter som annars inte sålts för att tjäna mer pengar?

Om något så borde gamers uppskatta all typ av tillgänglighet på GPU-marknaden, särskilt om det skapar fler valmöjligheter och prissegment.

Det är ingen här som är överraskad, men det är klart att gamers i dagsläget inte uppskattar att Nvidia slösar produktionskapacitet på grafikkort de inte ens kan använda, när vi vet att spelkorten kommer vara favoriterna hos miners på grund av att de kan säljas vidare.

Skrivet av hakro807:

Givetvis tjänar de pengar på mining, frågan är om andelen är så stor att vi måste hänga ut Nvidia som ett dåligt föredöme. [...]

Alla företag som aktivt bidrar till den energikonsumption som mining av kryptovaluta skapar kan vi absolut hänga ut. Vad var sista siffrorna? Mining använder lika mycket energi som Argentina?

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Oj. Jag kanske borde sälja mitt grafikkort på Tradera, och gå ca 1000 kr back efter 3 års aktivt användande.

Bara ett problem med det..
Finns inga grafikkort att köpa..
Vi sitter i samma båt med flera säkert.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Alla företag som aktivt bidrar till den energikonsumption som mining av kryptovaluta skapar kan vi absolut hänga ut. Vad var sista siffrorna? Mining använder lika mycket energi som Argentina?

Fast påverkas detta av Nvidias beslut? Torde ju vara en komplex balans mellan kostnaden för korten, energiförbrukningen och värdet på genomförd mining. Glöm inte bort att under första mining-boomen genomfördes beräkningarna med vanliga processorer från Intel. För att senare bytas till GPU och efter detta dedikerad hårdvara. Hårdvaran är alltså inte boven i dramat utan att lönsamheten är så god.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Förstår inte upprördheten. Är väl bara bra om dom gör fler grafikkort? Vill man inte köpa så köper man inte. Eller är det någon sjukdom om sprider sig som gör att man måste köpa något som lanseras?

Kan man inte då bara ta någon minut att sätta sig in i situationen så man förstår varför folk är upprörda? Känns lite smaklöst att blundra in en diskussion med uppenbart upprörda människor och från en position av okunnighet inte bidra med något annat än sarkasm och överlägsenhet.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

För att? Om efterfrågan finns är det väl bra att de producerar artiklar som marknaden vill ha.
Hade du önskat att allting som efterfrågades togs ur produktion? Då hade jag mått illa, i alla fall.

Isåfall kunde de släppt dessa korten innan eller samtidigt som de släppte 3000 serien, vilket förhoppningsvis hade gjort det lättare för gamers att kunna köpa ett nytt grafikkort som borde vara riktat till just gamers. Nä du, hycklare kallar det företaget för. I ett andetag beklagar de hur marknaden ser ut och med det andra så rakar de in pengar och skrattar hela vägen till banken

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Du gillar inte Nvidia för att de beter sig som ett företag? Jättebra. Jag har en lösning för dig. Köp inte produkter av Nvidia igen. Du kan välja AMD, om du vill. Du kan även hoppas på att Intel gör bra grafikkort.

Gnäll är att att bli sur/irriterad på Nvidia för att de beter som ett företag. Negativ feedback är om du köper en produkt av Nvidia och den inte funkar som den ska och du berättar om det.

Inte nämnt något negativt om Nvidia i detta sammanhang. Jag enbart påpekade varför det är "gnäll".

Sen är "beter som ett företag" sanning med modifikation. Självklart vill alla företag tjäna pengar. Men går ju att göra det på olika sätt.
Är ju skillnad mellan företag och företag i HUR de tjänar pengar. Du kan ju ha slavarbetare i en fabrik som gör allt gratis. Ska man inte tycka sånt är dåligt också? Det faller ju också inom "beter som ett företag.". Nu är ju detta ett extremt exempel. Men du förstår poängen.

Ska man bara acceptera att så är läget och ingen ska säga eller göra nånting? Folk får väl tycka vad de vill om ett företag och hur de hanterar situationer?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Aha! Men hur enkelt är det överlag att få tag i ett RTX 3060 eller liknande (jag läser bara rubriker överallt om hur hyllorna står tomma)? Jag menar, för mig med ett fyra år gammalt kort låter det ju som en schysst deal att sälja det och byta till ett med motsvarande som är sprillans nytt.

Försökte just titta på Prisjakt men kom snabbt fram till att deras lagerstatusar var inkorrekta för många kort.

Det finns ju inga nya kort heller som du såg.

Permalänk
Medlem

Så Nvidia tar Turing kretsar å gör om dom till mining kort för att minska trycket på 30 serien och tjäna lite extra pengar på gammal hårdvara. Vad exakt är vi arga för den här gången??? Vad är negativt med den här nyheten, fattar noll.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Det är för att det just nu är profitabelt (och enkelt) att bryta kryptovaluta. med alla kort från 10xx och framåt (och AMD's motsvarighet). Du tjänar typ en tusenlapp i månaden efter elräkningen är betald med bara ett Radeon 5700, så inköpet betalar sig snabbt.

Glöm inte skatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Så Nvidia tar Turing kretsar å gör om dom till mining kort för att minska trycket på 30 serien och tjäna lite extra pengar på gammal hårdvara. Vad exakt är vi arga för den här gången??? Vad är negativt med den här nyheten, fattar noll.

Att Nvidia tar Turing kretsar och gör dessa till miningkort för att minska trycket på 3000-serien samtidigt som dom tjänar lite extra pengar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Det finns ju inga nya kort heller som du såg.

Det jag såg på Prisjakt var gröna lagerstatusar, men när jag klickade mig in på exempelvis Inet såg jag att de själva rapporterade tomma lager. Så istället för att göra en djupdykning i Prisjakts integrationer mot respektive butiks lagersaldo tänkte jag att det vore enklare att bara fråga om läget här, som du såg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det är ingen här som är överraskad, men det är klart att gamers i dagsläget inte uppskattar att Nvidia slösar produktionskapacitet på grafikkort de inte ens kan använda, när vi vet att spelkorten kommer vara favoriterna hos miners på grund av att de kan säljas vidare.

Alla företag som aktivt bidrar till den energikonsumption som mining av kryptovaluta skapar kan vi absolut hänga ut. Vad var sista siffrorna? Mining använder lika mycket energi som Argentina?

Säkert, men Argentina är ett ganska varmt land där man inte behöver bränna kolossala mängder energi på uppvärmning. Å andra sidan har de en stor köttindustri som förorenar bra mycket mer än vad mining gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast påverkas detta av Nvidias beslut? Torde ju vara en komplex balans mellan kostnaden för korten, energiförbrukningen och värdet på genomförd mining. Glöm inte bort att under första mining-boomen genomfördes beräkningarna med vanliga processorer från Intel. För att senare bytas till GPU och efter detta dedikerad hårdvara. Hårdvaran är alltså inte boven i dramat utan att lönsamheten är så god.

Jag tycker det där är lite att göra situationen mer komplicerad än den behöver vara, lägger ansvaret på någon immateriell entitet som heter "lönsamheten" och friskriver ansvaret från alla inblandade. "Boven i dramat" är trots allt en kombination av alla inblandade. Från tandläkaren som hemma bränner ström med sin 3090 till NVIDIA som nu ska tillverka grafikkort specifikt för mining av kryptovaluta.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

undrar hur intressanta dom här korten verklligen är för miners. Jag sysslar inte med det alls och är inte jätte förtjust i konceptet, men rent spontant.

Ifall jag skulle bygga en svindyr rigg så hade jag delvis räknat på att få igen en viss summa på försäljning av grafikkorten när riggen pensioneras. Gamla mining kort som inte kan användas till spel tror jag kommer gå direkt till soptippen.. vilket bara i sig är skit med tanke på hur kort livslängd dom lär ha.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Säkert, men Argentina är ett ganska varmt land där man inte behöver bränna kolossala mängder energi på uppvärmning. Å andra sidan har de en stor köttindustri som förorenar bra mycket mer än vad mining gör.

Det här är väl ändå att totalt missa poängen med min kommentar?

Edit: Kan för övrigt vara instressant att veta att Argentina ligger på 30:e plats i energianvändning, och Sverige på 28:e.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Inte nämnt något negativt om Nvidia i detta sammanhang. Jag enbart påpekade varför det är "gnäll".

Sen är "beter som ett företag" sanning med modifikation. Självklart vill alla företag tjäna pengar. Men går ju att göra det på olika sätt.
Är ju skillnad mellan företag och företag i HUR de tjänar pengar. Du kan ju ha slavarbetare i en fabrik som gör allt gratis. Ska man inte tycka sånt är dåligt också? Det faller ju också inom "beter som ett företag.". Nu är ju detta ett extremt exempel. Men du förstår poängen.

Ska man bara acceptera att så är läget och ingen ska säga eller göra nånting? Folk får väl tycka vad de vill om ett företag och hur de hanterar situationer?

Ja, du har naturligtvis helt rätt att ett företag inte ska få bete sig hur som helst. I detta fall handlar det ju inte dock inte ens om slavarbete eller något liknande utan att de väljer att satsa på produkter gamers nödvändigtvis inte har nytta av och då får gamers göra motstånd med plånboken, dvs välja bort Nvidia vid köp av nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vem kommer köpa CMP kort för säg 70% av kostnaden av ett RTX 3000 serie när man inte kan sälja det för 35-40% av värdet efter 1-2 år och därmed öka vinsten.

Detta!

Sen om man kollar på konsumenten så har nvidia tagit möjligheten från denne att använda kortet till både mining och gaming med ett å samma kort. Som nån annan var inne på så är väl detta för att marknaden inte skall svämma över av kort vid ett senare tillfälle så att nvidia kan sälja mer kort. Jag hoppas verkligen inte AMD följer samma väg, för detta kommer förstöra begagnad-marknaden för oss konsumenter.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det här är väl ändå att totalt missa poängen med min kommentar?

Edit: Kan för övrigt vara instressant att veta att Argentina ligger på 30:e plats i energianvändning, och Sverige på 28:e.

Vad var poängen i din kommentar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Och vad tänker du att den som säljer sitt gamla grafikkort nu ha som reserv? Köpa på sig dagens dyra överprisade grafikkort?

Svaren på dina frågor står i texten som du citerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Det jag såg på Prisjakt var gröna lagerstatusar, men när jag klickade mig in på exempelvis Inet såg jag att de själva rapporterade tomma lager. Så istället för att göra en djupdykning i Prisjakts integrationer mot respektive butiks lagersaldo tänkte jag att det vore enklare att bara fråga om läget här, som du såg.

Ja, nä, det var ingen kritik så, bara ett konstaterande att det är tomt överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Glöm inte skatten.

Det gjorde jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Kan man inte då bara ta någon minut att sätta sig in i situationen så man förstår varför folk är upprörda? Känns lite smaklöst att blundra in en diskussion med uppenbart upprörda människor och från en position av okunnighet inte bidra med något annat än sarkasm och överlägsenhet.

Nej jag förstår inte varför folk är upprörda. Ni sitter här och eggar upp varandra.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Risken är att när dessa väl finns att köpa så är miningsäsongen över. Ett halvår med god lönsamhet sisådär vart fjärde år kan vara svårt att pricka in för tillverkarna.