AMD åtgärdar USB-problem för Ryzen

Permalänk
Melding Plague

AMD åtgärdar USB-problem för Ryzen

Efter förslag om temporära lösningar uppger AMD att de hittat problemet som orsakar slumpmässigt bortkopplade USB-enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det gick ju relativt fort från erkännande till ordentlig fix..
Sen att problemen funnits ett bra tag är ju tråkigt förstås.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Skulle finnas smidigare sätt att implementera mikrokoduppdateringar, jobbigt att vänta på om eller när tillverkare känner för att uppdatera UEFI... Bra med lösning på problemet dock! 👍

Permalänk
Medlem

Schysst. Nu kanske ljudet kan komma att fungera igen. <3

Permalänk
Inaktiv

Riktigt bra gjort av AMD 👍
Såhär ska det gå till.

Permalänk
Medlem

Snabbt och riktigt bra att ta med communityn på ett organiserat sätt.
Ser fram emot detta

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Det gick ju relativt fort från erkännande till ordentlig fix..
Sen att problemen funnits ett bra tag är ju tråkigt förstås.

Eftersom det verkar ha varit ett problem för vissa och något andra aldrig stött på tror jag det tagit längre tid innan man kunnat nysta i det hela och börja gräva i orsaker. Trevligt i vart fall att det fått en lösning även om jag tillhör skaran som inte haft något trubbel.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Snyggt gjort att lösa detta med hjälp av communityn.

Permalänk
Medlem

Tur att användarbasen är lojalare än Apples kunder, hade appleanvändare råkat ut för samma sak och skrivit lika positivt hade häcklandet inte tagit slut på månader.

Med det sagt så är ju intermittenta problem som inte är enkelt reproducerbara helt sjukt jobbigt att lösa. Hoppas det var spiken i den kistan så jag vågar köpa mina nya workstation.

Permalänk
Inaktiv

Snyggt och bra jobbat, nu var det längesedan jag körde AMD grafik senast (R9 290) men om det även finns problem där idag att man arbetar lika bra på att göra Radeon så bra det bara kan bli vore det riktigt bra.

Inte haft några problem med detta själv men då jag fortfarande är extremt sugen på en 5900X eller möjligen en prissänkt 5800X så kunde problem ha uppstått då istället förstås.

Permalänk
Medlem

För bara nån vecka sen var det någon som kom på att om man stängde av "Legacy USB support" i BIOSet så fungerade det mycket bättre. Krävdes fortfarande att man stängde av PCIe 4.0 för full funktion, så bra med en ny AGESA.

Gillar AMDs kommunikation här, den biten har de skött bra.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tur att användarbasen är lojalare än Apples kunder, hade appleanvändare råkat ut för samma sak och skrivit lika positivt hade häcklandet inte tagit slut på månader.

Att kommunicera med användarna är inte direkt något Apple är jättebra på...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Gött att de lyckades lösa det. Jag drabbades indirekt av denna buggen då min USB-DAC/mic gav ifrån sig ett missljud(ding) som bara andra hörde och det var bara där ibland

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
99:e percentilen

Är det fastslaget att detta endast berör 500-seriens styrkretsar? Har ett Asus B450‑I och har ständiga problem med att min Blue Yeti Nano samt min DragonFly Black tappar anslutningen och vägrar fungera samtidigt som journalctl skriver ut felmeddelanden om EMI och liknande, men det skulle lika gärna kunna vara problem med spänningsfall över långa USB-kablar, för det brukar funka när jag ansluter dem direkt till datorn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Det gick ju relativt fort från erkännande till ordentlig fix..
Sen att problemen funnits ett bra tag är ju tråkigt förstås.

Gissar att erkännande kom när de själva hade lyckats återskapa problemen, och då var det bara en tidsfråga tills att de blev fixade.

Permalänk

Har aldrig haft problem, med ett x570 mobo och 3600x. Samt kör jag ett extern M-audio DAC + en shure sm7 mick.

När jag testade koppla in ett gammalt 6870 för att bryta lite extra ETH dock fick jag uppleva denna buggen. USB-anslutningar slutade fungera samt att datorn hittade inte min M.2 disk.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Detta skitproblem har drivit mig till vansinne i över ett halvår.
Haft problemet med 3 olika moderkort, både x570 och B550, mitx och atx. Körde med en 3950x + 1080ti, nu bytt till rtx 3080, fortfarande samma problem.
Problemet dyker enbart upp för mig om jag streamar på Discord i över 720p (vad jag hittat hittills), då börjar alla mina USB portar reconnecta var 5 sekund. Så jävla random.

Verkar som att det kan dyka upp vid högre laster, tex vid videorendering eller liknande, men aldrig lyckats tvinga fram det själv genom benchmarks eller spel.
Spelar ingen roll om man kopplar in via USB hub eller direkt i moderkortets portar, ej heller frontpanelen funkar som den skall. Så felet ligger även över interna USB headers.
Tidigare dog även etherneten (2.5gbit), men det har lösts via uppdaterade drivare.

Löste det tillfälligt för nån månad eller två sedan genom att dra ner till PCIe 3.0.
Skönt att felet äntligen erkänts!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Alling:

Är det fastslaget att detta endast berör 500-seriens styrkretsar? Har ett Asus B450‑I och har ständiga problem med att min Blue Yeti Nano samt min DragonFly Black tappar anslutningen och vägrar fungera samtidigt som journalctl skriver ut felmeddelanden om EMI och liknande, men det skulle lika gärna kunna vara problem med spänningsfall över långa USB-kablar, för det brukar funka när jag ansluter dem direkt till datorn.

Det talas specifikt om processorerna Ryzen 3000 och Ryzen 5000, moderkort och styrkrets verkar inte spela någon roll. Spekulativt från min sida har det att göra med den I/O-die som används (vilken är exakt densamma för båda processorserier).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

AMD kanske skulle dra nytta av den här erfarenheten och i större utsträckning använda sig av sin community för att lösa problem som dessa.

Skulle väl inte skada om folk ändå är villiga att göra de ideellt

Permalänk
Skrivet av Alling:

Är det fastslaget att detta endast berör 500-seriens styrkretsar? Har ett Asus B450‑I och har ständiga problem med att min Blue Yeti Nano samt min DragonFly Black tappar anslutningen och vägrar fungera samtidigt som journalctl skriver ut felmeddelanden om EMI och liknande, men det skulle lika gärna kunna vara problem med spänningsfall över långa USB-kablar, för det brukar funka när jag ansluter dem direkt till datorn.

Är det usb över 3 meter kan det behövas en aktiv kabel eller en av högre kvalitet.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jacob:

Det talas specifikt om processorerna Ryzen 3000 och Ryzen 5000, moderkort och styrkrets verkar inte spela någon roll. Spekulativt från min sida har det att göra med den I/O-die som används (vilken är exakt densamma för båda processorserier).

Alright! Då ska jag och min 3700X hålla utkik efter BIOS-uppdateringar.

Skrivet av Patrik356b:

Är det usb över 3 meter kan det behövas en aktiv kabel eller en av högre kvalitet.

Förlängningskablarna är nog inte mer än 2 m, men sedan tillkommer ju i fallet med mikrofonen själva Micro USB-kabeln också. Det är bara med mer strömhungriga enheter jag har problem; tangentbord och dylikt funkar fint. Får väl ge mig på kablarna om inte en BIOS-uppdatering hjälper.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Så skönt att det fixas, trodde min DAC höll på att ge upp (även fast modellen är känd för att ha problem). USB problemen har vart väldigt minimala men problemen dyker upp då och då. Får bara hoppas att nya BIOS kommer till budget korten i 400 serien, de har ju vart med ett tag.

Visa signatur

Rx 5700XT Nitro+ | R5 3600 | 16gb DDR4@3200mhz | b450 pro4

Permalänk
Medlem

Det kanske är förklaringen till att min DAC/AMP får frispel ibland! Händer inte så ofta men det är ganska chockerande när det sprakar till på högsta volym när man smyger omkring i en grotta i Valheim med sinnena på helspänn.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mpat:

Att kommunicera med användarna är inte direkt något Apple är jättebra på...

Jodå, de är jättebra på det, de säger
-Du ska göra som vi säger och köpa detta av oss.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jodå, de är jättebra på det, de säger
-Du ska göra som vi säger och köpa detta av oss.

https://www.southparkstudios.nu/episodes/j6a6zs/south-park-hu...

Klassiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det talas specifikt om processorerna Ryzen 3000 och Ryzen 5000, moderkort och styrkrets verkar inte spela någon roll. Spekulativt från min sida har det att göra med den I/O-die som används (vilken är exakt densamma för båda processorserier).

Kan vi räkna med uppdatering till B450 kort?
Har inte hört från ungarna att de haft problem men båda har B450 och 3600.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hjälpsam

Ryzligt bra att de löst problemet, var lite orolig att det skulle lösas zenare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kan vi räkna med uppdatering till B450 kort?
Har inte hört från ungarna att de haft problem men båda har B450 och 3600.

Det beror nog på tillverkaren av ditt moderkort. De får nog all nödvändig kod från AMD, men sen är det upp till moderkortstillverkaren att lägga in den koden i sin BIOS och göra en BIOS-uppdatering tillgänglig för användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Det gick ju relativt fort från erkännande till ordentlig fix..
Sen att problemen funnits ett bra tag är ju tråkigt förstås.

Beror nog på vad man anser fort.

T.ex. så har B550 moderkorten funnits ute sedan juni/juli förra året.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|