AMD åtgärdar USB-problem för Ryzen

Permalänk
Medlem

Hoppade över AMD den här gången p.g.a det här strulet. Då får vi väl se hur 100% bra den här fixen funkar.

Permalänk
Medlem

Kan detta hända på 300-kort serien? Har en bekant som har ett 370 mk med 1800x som uppgradera till nytt och tog gamla moderkort + cpu och byggde ihop en dator till sin son, efter bygget som började usb portarna bak sluta funka och gav felmedelande att usb fick för lite ström. Hade aldrig något problem med mk och cpu i tidigare bygge. Den "nya" datorn har mk, cpu och minnen från den gamla, resten nytt.

Permalänk
Medlem

Själv har jag aldrig märkt av USB problemet. Men ASUS släppte nyligen ny BIOS uppdatering för X570-E.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schmelge:

AMD kanske skulle dra nytta av den här erfarenheten och i större utsträckning använda sig av sin community för att lösa problem som dessa.

Skulle väl inte skada om folk ändå är villiga att göra de ideellt

Jag tycker nog de ska börja sälja saker som redan är testade av deras egna QA istället.
Speciellt när priserna går upp så mycket nu på AMDs olika cpuer, moderkort etc, så ska det fungera helt felfritt i stort sett i mina ögon.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av monoleg:

Kan detta hända på 300-kort serien? Har en bekant som har ett 370 mk med 1800x som uppgradera till nytt och tog gamla moderkort + cpu och byggde ihop en dator till sin son, efter bygget som började usb portarna bak sluta funka och gav felmedelande att usb fick för lite ström. Hade aldrig något problem med mk och cpu i tidigare bygge. Den "nya" datorn har mk, cpu och minnen från den gamla, resten nytt.

Det meddelandet betyder oftast just det det larmar för, att strömförbrukningen via usb är för hög, samma moderkort och cpu men troligen olika usbansluten kringutrustning eller inkoppling till olika portar i nån kombination som kräver för mycket ström per port.
Alla usbanslutna enheter ska meddela hur mycket ström de kan behöva dra och datorn räknar ihop summan och larmar om den överskrider portens strömkapacitet, för att se vad prylarna säger sig behöva kan du läsa av värdena med tex
https://www.nirsoft.net/utils/usb_devices_view.html
Programmet listar "allt usb", en usb 2 port kan leverera 500 mA och usb 3 900 mA om de har A kontakter, laddportar och portar med C kontakter kan ibland men inte alltid leverera mer effekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag tycker nog de ska börja sälja saker som redan är testade av deras egna QA istället.
Speciellt när priserna går upp så mycket nu på AMDs olika cpuer, moderkort etc, så ska det fungera helt felfritt i stort sett i mina ögon.

Du vet att Intel släppt ganska många saker under åren med betydligt värre fel än så här va?

Saker idag är extremt komplexa och det är i stort sett omöjligt att hitta alla desigfel.

Förevisades en maskin från japanska JSW och säljaren sa att många undrar varför de verkar vara så långt efter konkurrenterna om man ser till tekniken, anledningen är att de testar sina maskiner mycket mer och då tar det kanske 4år längre tid att släppa dem på marknaden.
Däremot sägs de maskinerna vara otroligt pålitliga och hållbara.

Nu var detta iofs en formspruta och inte en dator, men tanken borde vara den samma.

Alternativet är att göra en Apple och släppa produkter i ett mycket mindre ekosystem, då är det hundra gånger enklare att undvika knepiga fel.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Du vet att Intel släppt ganska många saker under åren med betydligt värre fel än så här va?

Saker idag är extremt komplexa och det är i stort sett omöjligt att hitta alla desigfel.

Förevisades en maskin från japanska JSW och säljaren sa att många undrar varför de verkar vara så långt efter konkurrenterna om man ser till tekniken, anledningen är att de testar sina maskiner mycket mer och då tar det kanske 4år längre tid att släppa dem på marknaden.
Däremot sägs de maskinerna vara otroligt pålitliga och hållbara.

Nu var detta iofs en formspruta och inte en dator, men tanken borde vara den samma.

Alternativet är att göra en Apple och släppa produkter i ett mycket mindre ekosystem, då är det hundra gånger enklare att undvika knepiga fel.

Och vad hade Intel med detta att göra? Eller har de utvecklat USB-portarna till AMD?

Givetvis är saker och ting komplexa, men då ska även testerna bli mer komplexa.

Sedan ligger ju felet antingen i AMD:s cpuer eller chipset, vilket gör att de borde kunna ses som ett "mindre ekosystem", då de äger designen på båda dessa produkter.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Och vad hade Intel med detta att göra? Eller har de utvecklat USB-portarna till AMD?

Givetvis är saker och ting komplexa, men då ska även testerna bli mer komplexa.

Sedan ligger ju felet antingen i AMD:s cpuer eller chipset, vilket gör att de borde kunna ses som ett "mindre ekosystem", då de äger designen på båda dessa produkter.

Det var ju dock långt ifrån alla som drabbades av detta problem så det är sannolikt att det helt enkelt inte upptäcktes under QA-processen för att de inte råkade ha "rätt" kombination av hårdvara och USB-enheter för att lyckas återskapa detta.

Däremot kan man tycka att de kanske borde ha försökt återskapa problemet redan när de första rapporterna från användare kom in, men att förvänta sig att BIOS inte har några buggar någonsin är inte realistiskt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Intressant! Undrar om det är det här som ligger bakom det faktum att min fläkt/pumpstyrning (Aquaero 5) inte startar vissa gånger. Problemet började när jag uppgraderade till en Ryzen 3000 cpu med X570 och har lett till några fall av överhettning av processorn eftersom min pump inte kommit igång. (Mycket obra)

Permalänk
Medlem

Min Arctis 7 sprakar, vart nästan på väg att lämna tillbaka dem pga "inte litat på dagens trådlösateknologi"
Kanske löses med Bios update... intressant.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7