Permalänk

Sänka temp på ryzen 3600

Hur skall man sänka temp på ryzen 3600. Har hört att det går i windows på något sätt. Har vattennylning till den. Inte custom dock. Testade för ett tag sen med att undervolta den lite men hört att det kan pajja cpu. Please help

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem

vad har du för temps just nu?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av turboprocess:

Hur skall man sänka temp på ryzen 3600. Har hört att det går i windows på något sätt. Har vattennylning till den. Inte custom dock. Testade för ett tag sen med att undervolta den lite men hört att det kan pajja cpu. Please help

Varför vill du sänka temperaturen på din CPU när du dessutom har vattenkylning som kyler mycket bättre än luft, vilken temperatur har du på din CPU vid vila respektive belastning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av turboprocess:

Hur skall man sänka temp på ryzen 3600. Har hört att det går i windows på något sätt. Har vattennylning till den. Inte custom dock. Testade för ett tag sen med att undervolta den lite men hört att det kan pajja cpu. Please help

Ett hyfsat enkelt sätt är att använda CTR (ClockTuner for Ryzen) och helt enkelt undervolta processorn lite. Då kan du kraftigt sänka effektförbrukningen (och därmed värmeutvecklingen) utan att egentligen tappa jättemycket prestanda. Vad för vattenkylning har du till den i dagsläget och vilka temperaturer får du under vilka laster?

En Ryzen 3600 förbrukar inte jättemycket energi, ens i standardutförande, så det kanske är så enkelt att du bara behöver montera om kylaren med ny kylpasta

Permalänk

Skall kolla sånfort jag installerat om windows

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Ett hyfsat enkelt sätt är att använda CTR (ClockTuner for Ryzen) och helt enkelt undervolta processorn lite. Då kan du kraftigt sänka effektförbrukningen (och därmed värmeutvecklingen) utan att egentligen tappa jättemycket prestanda. Vad för vattenkylning har du till den i dagsläget och vilka temperaturer får du under vilka laster?

En Ryzen 3600 förbrukar inte jättemycket energi, ens i standardutförande, så det kanske är så enkelt att du bara behöver montera om kylaren med ny kylpasta

Som ovan, jag har tidigare kört en 3600 kyld med en Hyper212 EVO, inte känd som en särskilt effektiv kylare, även om den är lite bättre än stock coolern. Då överklockade jag den till 4250MHz på alla cores samt övervoltade (1.3615V tror jag). Inte ens då hade jag problem med att den blev speciellt varm.
Jag hade testat att installera om den i sockeln, med ny kylpasta. Du ser väl om du tar bort den befintliga kylaren om pastan är ojämnt applicerad.

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk

Japp. La nyss på ny pasta. Och dkall installera om windows på nytt. Så får jag kolla igen vad idle temp och belastnings temp är.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem

Tänk på att använda dig utav citera knappen när du svarar på inlägg så den som har ställt frågan ser att du har svarat, annars får man ingen notis om att svar har kommit.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Tänk på att använda dig utav citera knappen när du svarar på inlägg så den som har ställt frågan ser att du har svarat, annars får man ingen notis om att svar har kommit.

Japp kanon. Är det farligt för cpu att undervolta lite??

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av turboprocess:

Japp kanon. Är det farligt för cpu att undervolta lite??

Nej

Permalänk
Medlem

Uppdatera din BIOS till moderkortet, verkar finnas gamla versioner som ger lite mer spänning till CPU.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Skrivet av SAnDis:

Uppdatera din BIOS till moderkortet, verkar finnas gamla versioner som ger lite mer spänning till CPU.

Könns riskabelt att uppdatera bios. Kan du ge länkbpånden bios versionen som funkar??.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Inaktiv

Som flera andra har skrivit, vad har du för temp idag och under vilken last?

Permalänk
Medlem
Skrivet av turboprocess:

Japp kanon. Är det farligt för cpu att undervolta lite??

Inte farligt men du kan få en instabil dator om du sänker spänningen.

Permalänk

Återkommer med temps senare. Skall installera klart windows 10. Tack på förhand

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av turboprocess:

Könns riskabelt att uppdatera bios. Kan du ge länkbpånden bios versionen som funkar??.

Hej, jag rekommenderar inte dig att göra en bios uppdatering längre.

Du måste förstå vad du gör, dvs kolla guider osv.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Skrivet av mbryngelsson:

Som ovan, jag har tidigare kört en 3600 kyld med en Hyper212 EVO, inte känd som en särskilt effektiv kylare, även om den är lite bättre än stock coolern. Då överklockade jag den till 4250MHz på alla cores samt övervoltade (1.3615V tror jag). Inte ens då hade jag problem med att den blev speciellt varm.
Jag hade testat att installera om den i sockeln, med ny kylpasta. Du ser väl om du tar bort den befintliga kylaren om pastan är ojämnt applicerad.

Typ, ta allt du sa om kylaren och ta det tvärtom så hittar man sanningen

Permalänk

har 65c som max när jag spelar forre. 50% användning. bra eller dåligt ?

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem

Inga problem. Det du ser på youtube handlar väl om idle temps. INGEN har 35 grader vid load.

Din CPU tar skada av hög spänning (V) och temperaturer över gissningsvis 110 grader.
Jag har ett moderkort av fabrikatet MSI och det stänger av datorn vid 95 grader.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk

okej hehe :D. då kan man vara lugn hehe.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Skrivet av BritishTeaparty:

Typ, ta allt du sa om kylaren och ta det tvärtom så hittar man sanningen

Öh, jämfört med tex Noctua D12 & D15 är Hyper212 EVO rätt mesig enligt mig i alla fall, men den är ju prisvärd då den är billig. Vet inte vad du menar med tvärtom. 212:an finns ju i ny tappning iofs, den vet jag inget om.

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Medlem

Körde förut en Arctic Freezer 34 eSports Duo ihop med Ryzen 3600, låg på 72 grader vid stresstest med stängt chassi.