3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skildpaddejæger:

Ser ut som det du sier her kan være riktig, hvertfall i følge elkjøp. De skylder på teknisk svikt og de ikke får inn noen kort. Kan være de var kun ment for svenske markedet, hvem vet.

Uansett så er denne saken langt fra ferdig for flere av oss som bestilte. Vi kommer til å fortsette å holde på våres krav om levering inntil siste juridiske steg er gjennomført.

Vet ikke hvordan deres forbruker regler er, men her har vi ganske mange regler som beskytter forbrukeren

Fast elkjøp, precis som elgiganten i Sverige har ju ganska tydliga avtal om att de har rätt att avbryta ordrar som inte kan levereras av diverse olika skäl, vad jag vet är en sådan skrivelse lika giltig som i Sverige, om de tänker avbryta ordrar och redan skickat ut SMS till de i norge så lär ju fler få det även här i Sverige.
Jag tror ju att Elgiganten bara är långsamma här i Sverige, brukar vara så med dom... Antar att vi svenskar också får SMS eller Mail om avbrutna ordrar nu idag eller imorgon.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Er nok sterkere brukerrettigheter her i Norge.

Her er en noelunde tilsvarende sak, ikke helt lik, men ikke så langt ifra.

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/er-tilbudsvaren-du-besti...

Permalänk
Medlem

ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC

2020-12-24 beställd kl 13:40 på Inet för 10 690 kr.
2021-01-21 köplats 341
2021-02-14 köplats 187
2021-03-15 köplats 168
2021-03-30 köplats 133
2021-04-13 köplats 115
2021-04-20 köplats 101

Såg ut som att Proshop skulle få in typ 50 st... Drömmer om att Inet också skulle få det x2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonlove:

Er nok sterkere brukerrettigheter her i Norge.

Her er en noelunde tilsvarende sak, ikke helt lik, men ikke så langt ifra.

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/er-tilbudsvaren-du-besti...

Synd om företag i norge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonlove:

Er nok sterkere brukerrettigheter her i Norge.

Her er en noelunde tilsvarende sak, ikke helt lik, men ikke så langt ifra.

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/er-tilbudsvaren-du-besti...

vet att folk här i tråden har fått ersättning från Elgiganten på ca 1000kr för uteblivet grafikkort om jag inte minns fel när dom pratade med deras kundservice.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vilket som är det snabbaste betalningsalternativet om man försöker få ett kort kl 14:00 från Proshop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim:

Någon som har koll på vilket som är det snabbaste betalningsalternativet om man försöker få ett kort kl 14:00 från Proshop?

Spelar ingen roll, de reserveras så fort du lyckas lägga dem i varukorgen. Så det är den delen du ska oroa dig för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

vet att folk här i tråden har fått ersättning från Elgiganten på ca 1000kr för uteblivet grafikkort om jag inte minns fel när dom pratade med deras kundservice.

Yes jag fick 1500kr i kompensation som de drar av på priset.

Permalänk
Medlem

Elgiganten lånar ju ens stålar så klart man har rætt till kompensation.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Yes jag fick 1500kr i kompensation som de drar av på priset.

Hur fungerar det exakt?

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av mornn:

Elgiganten lånar ju ens stålar så klart man har rætt till kompensation.

Ja det gjør de i Norge også, De har lånt ca 30000 Nok fra meg siden 25 februar, de har ikke lov til dette.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Spelar ingen roll, de reserveras så fort du lyckas lägga dem i varukorgen. Så det är den delen du ska oroa dig för

Tack! Så "bara" refresha sidan till knappen kommer och hoppas på att man hinner lägga in den med andra ord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Hur fungerar det exakt?

Jag skrev bara rakt av att de har skött det dåligt och jag har hört att folk hade fått 1500 billigare och de sa det går bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Hur fungerar det exakt?

Hej! Jag har gjort ett inlägg lååångt bak i denna tråd där jag beskriver min diskussion med elgiganten och yrkade på 1500 kr i kompensation, vilket de efter ett tag accepterade.

Jag har ingen aning om jag var först med detta, men nu för tiden verkar det räcka med att säga "andra har fått 1500 kr i kompensation, give me".

Obs: jag tror endast detta gäller personer som förskottsbetalat till Elgiganten och därefter väntat orimligt lång tid på att få sin beställning.

Har mycket svårt att se att någon skulle få mer än ett par hundralappar i kompensation ifall elgiganten strukit en order på faktura oavsett orderduration, eller strukit en order du förskottsbetalat men där du bara väntat någon vecka.

Permalänk
Medlem

Jag pratade med deras elgigantens chatt om gigabyte rtx3080 från förra veckan och det ser ut som det ska levereras på fredag enligt honom. Får vi se vad som händer...

Fick bekräftelsen 19.01 i fredags och har beräknad leveransdag 23:e till ombud.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

Jag pratade med deras elgigantens chatt om gigabyte rtx3080 från förra veckan och det ser ut som det ska levereras på fredag enligt honom. Får vi se vad som händer...

Fick bekräftelsen 19.01 i fredags och har beräknad leveransdag 23:e till ombud.

Det låter ju bra. Bara att avvakta och se!
Konstigt nog får jag inga bekräftelsemail från Elgiganten. Likadant förra gången jag beställde, men leveransen kom ändå.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Biermann:

Jag pratade med deras elgigantens chatt om gigabyte rtx3080 från förra veckan och det ser ut som det ska levereras på fredag enligt honom. Får vi se vad som händer...

Fick bekräftelsen 19.01 i fredags och har beräknad leveransdag 23:e till ombud.

När fick du bekräftelse mail? Var det direkt efter bestälning eller ny mail?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahmedabdulamir:

När fick du bekräftelse mail? Var det direkt efter bestälning eller ny mail?

Jag fick det omgående efter beställningen.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

Jag pratade med deras elgigantens chatt om gigabyte rtx3080 från förra veckan och det ser ut som det ska levereras på fredag enligt honom. Får vi se vad som händer...

Fick bekräftelsen 19.01 i fredags och har beräknad leveransdag 23:e till ombud.

Sitter och laddar hype men förväntar mig ändå att få mejlet "Din order har makulerats(...)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

Jag pratade med deras elgigantens chatt om gigabyte rtx3080 från förra veckan och det ser ut som det ska levereras på fredag enligt honom. Får vi se vad som händer...

Fick bekräftelsen 19.01 i fredags och har beräknad leveransdag 23:e till ombud.

Skall onekligen bli spännande, dock har jag inte så mycket tillit till deras ordersystem.

Beställde en Raspberry Pi hos dem för ett tag sedan och den fick jag också ett prel levdatum på fredag den veckan, men redan på måndag eftermiddag trillade kollinummret in i Postnord appen och leveransen skedde på onsdagen.

Enligt Elgiganten så mottog jag inte den förens förra veckan, då jag fick ett nytt sms om att produkten var försenad.
Trots att jag haft den hemma i mer än en månad.
Så deras sida, och deras orderstatusar går dessvärre inte att lita på.

Jag lade en beställning på samma Gigabyte-kort klockan 17.51 så det låter ju lovande om de nu inte ser något problem med en order lagd 19:01.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Beställde mitt EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA hos Inet 2021-01-21. Fick sms om att ordern plockas idag.

Permalänk
Medlem

Pratade i början av veckan med EG support och fick svar att den skulle skickas 23/4. Inte själva leveransdatumet alltså. Chattade med dom nu precis och fick samma svar.

Leveransen "KAN" vara 24/4 dessutom men om allt går som det ska, annars måndagen därpå. Håller tummarna!

Visa signatur

CPU: i9 11900K | CPU Kylning: ASUS ROG Ryujin | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO Z590
Ram: Corsair 64GB Vengeance PRO (3600MHz ) | GPU: Gigabyte RTX 3090 Aorus Xtreme PSU: Corsair HX1000 1000W
M.2: Samsung 980 Pro 1TB | M.2: WD Blue SN550 1TB | HDD: 39TB
Skärm: Samsung S27A950 | Mus: G900 | Tangentbord: G910 | Headset: G933

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Beställde mitt EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA hos Inet 2021-01-21. Fick sms om att ordern plockas idag.

Ultakort igen, sabla skit att jag tog ett icke-ultra när jag beställde i januari 🤣

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qlulp:

Pratade i början av veckan med EG support och fick svar att den skulle skickas 23/4. Inte själva leveransdatumet alltså. Chattade med dom nu precis och fick samma svar.

Leveransen "KAN" vara 24/4 dessutom men om allt går som det ska, måndagen därpå. Håller tummarna!

https://i.ibb.co/jMfR4Ct/EG.jpg

https://i.ibb.co/y4SsVJw/EG2.jpg

Hoppas på det. Då jag ligger bra till i kön.
När jag snackade med de 2 gånger då lät det som att jag skulle få de på måndag nästa vecka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonlove:

Er nok sterkere brukerrettigheter her i Norge.

Her er en noelunde tilsvarende sak, ikke helt lik, men ikke så langt ifra.

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/er-tilbudsvaren-du-besti...

Den där fick ju inte sin produkt utan mellanskillnaden mellan ordinarie pris och det han betalat för att kunna köpa motsvarande produkt hos annan försäljare.

Samma skydd finns i Sverige, kallas för täckningsköp

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Beställde mitt EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA hos Inet 2021-01-21. Fick sms om att ordern plockas idag.

Fan va gött!
Undrar hur många som har hunnit beställa den efter det datumet? 🤔

Mitt spindelsinne säger att snart bör dessa kort få slut på som kö, och då kan folk som inte har stått i kö kunna köpa dessa 😅
Om de inte skapar en ny kö dvs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Fan va gött!
Undrar hur många som har hunnit beställa den efter det datumet? 🤔

Mitt spindelsinne säger att snart bör dessa kort få slut på som kö, och då kan folk som inte har stått i kö kunna köpa dessa 😅
Om de inte skapar en ny kö dvs

Det bör inte vara så vansinnigt många efter mig för bara några dagar efter att jag hade beställt satte Inet statusen till "slutsåld" och tog inte några nya beställningar.

Permalänk
Medlem

Använda 5700 XT säljs för runt 9000 på Tradera, haha. 3080:s värde förstår man verkligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Använda 5700 XT säljs för runt 9000 på Tradera, haha. 3080:s värde förstår man verkligen.

Japp, Fick mitt sålt i söndags för 8400 kronor! Det är helt insane. Nästan dubbelt motför vad jag fick det för när det var nytt!

Det ska tydligen vara ett väldigt bra miningkort från förra generationen dock, då det inte går att få tag på nya kort så förstår jag populariteten på dessa hos miners.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x | Radeon RX 6800 XT TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX 2x8 3000 mhz | ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | Intel 665p 1TB | Arctic Liquid Freezer II 240 | NZXT S340 Elite | AOC AGON AG273QCX 27" 144hz | Random EIZO 24" 60hz | Corsair K70 LUX MX-Red | Logitech G502 Hero | Secretlab TITAN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Beställde mitt EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA hos Inet 2021-01-21. Fick sms om att ordern plockas idag.

EVGA's kort är mytomspunna vid det här laget.